LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incasso industrie

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Mr. Me

Incasso industrie

Ongelezen bericht door Mr. Me »

Volgens mij moet de hele incasso industrie inclusief (gerecht)deurwaarders op de schop gaan. Het hoeft niet in zijn geheel te verdwijnen maar er moet dringend iets veranderen. Schuldenaars die hun schulden niet betalen moeten op de een of andere manier " gedwongen" worden om deze schulden te betalen. , dat is duidelijk. Maar zoals het nu gaat, kan niet, is ongelovelijk en niet getuige van een beschaafde samenleving. Mensen worden geterroriseerd met allerlei soorten beslagleggingen, moeten voor de rechter verschijnen en worden opgezadeld met torenhoge kosten. Met name dat laatste is vreselijk en een doorn in mijn oog . Zo iemand raak verder in de financiele problemen, doet er langer over om alles te betalen, andere schulden ontstaan hierdoor, voelen zich noch nauwer in de hoek gedrongen, voelen zich als opgejaagd wild, worden net als criminelen behandeld etc etc. Enfin,mensen die ervaring hebben met incassobureau's kennen dat. Nu zullen er mensen zijn die zeggen: tja het is je eigen schuld, dikke bult. Zeker, eenieder is verantwoordelijk voor zijn eigen financiele huishouding. Maar mensen die hierin fouten worden, hoeven niet als criminelen behandeld worden en boven de hoofdschuld opgezadeld te worden met torenhogen kosten waarvan alleen de captains of the incasso industry beter van worden.

Weet iemand een manier hoe deze hele incasso industrie te laten veranderen??? Misschien kan RADAR hier aandacht aan besteden.

puma73

Re: Incasso industrie

Ongelezen bericht door puma73 »

Mensen die hun rekeningen niet betalen zijn in feite gewoon crimineel. Ze zadelen de maatschappij op met niet of gedeeltelijk niet inbare schulden. De gevolgen daarvan, miljoenen per jaar moeten door de mensen die wel op tijd hun schulden betalen worden opgehoest.
Schuldenaars die hun schulden niet betalen moeten op de een of andere manier " gedwongen" worden om deze schulden te betalen.
En daarvoor hebben we deurwaarders en incassobureaus.
Mensen worden geterroriseerd met allerlei soorten beslagleggingen, moeten voor de rechter verschijnen en worden opgezadeld met torenhoge kosten.
Ja zo zit het systeem in elkaar. Als je niet betaald kom je voor de rechter. Maar dan is er al een heel traject aan voorafgegaan. En de kosten moeten betaald worden en in dit geval geld ook de veroorzaker betaald. Of wilt u deze kosten ook afwentelen op de maatschappij?

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Een goed begin zou zijn om incassocowboys en deurwaarders die meewerken aan nep incasso`s / onrechtmatige vorderingen en andere onzin rekeningen direct aan te pakken.

Dit zou al een hoop gedoe schelen.

degekkebelg33

Ongelezen bericht door degekkebelg33 »

Dan zou er een soort belangenvereniging in het leven geroepen moeten worden, net zoiets van de reisbureus de anvr en sgr zodat die verenigiging de incasso bureaus kunnen controleren op hun daden

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

degekkebelg33 schreef:Dan zou er een soort belangenvereniging in het leven geroepen moeten worden, net zoiets van de reisbureus de anvr en sgr zodat die verenigiging de incasso bureaus kunnen controleren op hun daden

Misschien even Googelen? Probeer eens NVI, had je een domme posting bespaart.....

puma73

Het nvi, dat stelletje incassocowboys dat een clubje heeft opgericht?? Het is niet onafhankelijk. Wij van wc eend adviseren wc eend. Het is net een slager die zijn eigen vlees keurt.

De grootste incassoboef van Nederland is voorzitter. Als er al iets moet komen, dan graag wat meer onafhankelijk en wat meer bevoegdheden.

puma73

Mr. Me schreef:Volgens mij moet de hele incasso industrie inclusief (gerecht)deurwaarders op de schop gaan. Het hoeft niet in zijn geheel te verdwijnen maar er moet dringend iets veranderen. Schuldenaars die hun schulden niet betalen moeten op de een of andere manier " gedwongen" worden om deze schulden te betalen. , dat is duidelijk. Maar zoals het nu gaat, kan niet, is ongelovelijk en niet getuige van een beschaafde samenleving. Mensen worden geterroriseerd met allerlei soorten beslagleggingen, moeten voor de rechter verschijnen en worden opgezadeld met torenhoge kosten. Met name dat laatste is vreselijk en een doorn in mijn oog . Zo iemand raak verder in de financiele problemen, doet er langer over om alles te betalen, andere schulden ontstaan hierdoor, voelen zich noch nauwer in de hoek gedrongen, voelen zich als opgejaagd wild, worden net als criminelen behandeld etc etc. Enfin,mensen die ervaring hebben met incassobureau's kennen dat. Nu zullen er mensen zijn die zeggen: tja het is je eigen schuld, dikke bult. Zeker, eenieder is verantwoordelijk voor zijn eigen financiele huishouding. Maar mensen die hierin fouten worden, hoeven niet als criminelen behandeld worden en boven de hoofdschuld opgezadeld te worden met torenhogen kosten waarvan alleen de captains of the incasso industry beter van worden.

Weet iemand een manier hoe deze hele incasso industrie te laten veranderen??? Misschien kan RADAR hier aandacht aan besteden.
Eerst maar eens de OP quoten.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

snuffel1 schreef:Elke malloot kan nu een incasso bedrijfje starten, klanten hebben ze niet dus kopen ze oude oninbare/verjaarde vorderingen op.
Daar is op zich toch niks mis mee? Zolang het binnen de kaders van de wet blijft moet dan kunnen hoor. Uiteindelijk hebben de mensen die hun rekeningen niet betaald hebben jarenlang mooi weer kunnen spelen ten koste van hun schuldeisers.

Mr. Me

Ongelezen bericht door Mr. Me »

Uiteraard heeft er een heel voortraject plaatsgevonden voordat een schuld bij een incassobureau/(deur)gerechtsdeurwaarders belandt is. Echter dit betekent niet dat de schuldenaar geterroriseerd moeten worden ( we leven immers in een fatsoenlijke maatschappij) en opgezadeld wordt met torenhoge bijkomende kosten/boetes. Dat de hoofdsom betaalt dient te worden, daar staan de schuldeiser en het incassobureau geheel in hun recht. Dat er een boete bijkomt, prima. Maar vaak staan de boetes en allerlei kosten die erbij komen in geen verhouding tot de hoofdsom. Deze bijkomende kosten zijn, mijns inziens, zo hoog dat dit allerlei incassocowboys trekt. Deze mensen willen met zo weinig mogelijk inzet zo veel mogelijk geld verdienen. En dit is de juist de typering van een crimineel: weinig inzet, veel geld verdienen en wie de slachtoffers zijn interesseren ze niet. Volgens mij zouden ze de wet moeten veranderen ( bv. geen torenhoge bijkomende kosten meer!!) en dat alleen de incassobureaus overblijven die met voldoende inpanning een redelijke opbrengst maken.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

slachtoffers
Het is maar wie je de slachtofferrol toebedeeld, m.i. zijn de bedrijven die hun rekening niet betaald krijgen de "slachtoffers" en de schuldenaren de "daders", laten we vooral de zaak niet omdraaien.
bv. geen torenhoge bijkomende kosten meer!!)
Dus eigenlijk pleit u voor een kostenloze lening (uitgestelde betaling).

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@bprosman -
Natuurlijk moeten mensen gewoon betalen, maar wat Mr. Me aangeeft is dat er ook incassoburo`s zijn die meer proberen te vangen dan wat redelijk is. (Dus, incassokosten, maar daarbij ook dossierkosten etc. etc.) wat elke keer bij de rechter word afgeschoten .

Tel daarbij op bedrijven zoals EOS, Lindorff, Intrum die namaakvorderingen proberen te innen, of vorderingen die aantoonbaar onjuist zijn, of methoden hanteren die lijken op stalking/bedreiging en/of reeds lang verjaarde of zelfs al opgeloste (betaalde) vorderingen proberen te innen.

Dat zijn de uitwassen die m.i. hard aangepakt mogen worden.

Zinvol, m.i. zou wetgeving zijn die incassoregels oplegt - en ook straffen/boetes vastlegt voor incassocowboys die willens en wetens proberen onrechtmatig te incasseren.
Een keurmerk, danwel vergunning en opleidingseis voor incassoburo`s zou hier ook al een aardig begin zijn.

Daarnaast moet diezelfde wet ook voorzien in regelingen om wanbetalers te kunnen aanpakken.
Als een vordering wel terecht is, maar de schuldenaar reageert totaal niet, belast deze de rechterlijke macht (beslagleggen moet (terecht) via de rechter) en zorgt uiteindelijk zelf voor problemen.
Als een incasso zich meld, zou er eigenlijk een dwingend stappenplan moeten zijn...
zoiets als:
- check of incassobedrag / vordering klopt en meld je dan bij incassoburo. Bij niet juist, geef uitleg (bijv al betaald), en bij juist, betaal, of verzoek een regeling.

Het is op zich niet moeilijk - maar alle betrokkenen moeten wel eerlijk werken.
Kennelijk is wetgeving dus noodzakelijk, want zowel schuldenaren als incassoburo`s kunnen het niet netjes zelf regelen.

puma73

Maar vaak staan de boetes en allerlei kosten die erbij komen in geen verhouding tot de hoofdsom.
Als de schuldenaar niet betaald zullen er allerlei handelingen verricht worden om de schuldenaar te laten betalen. In het tweede traject, als de deurwaarder wordt ingeschakeld dan lopen de kosten inderdaad op.

Al die handelingen moeten betaald worden. En als de schuldenaar na veroordeling tot betalen nog steeds niet betaald, dan zullen de kosten steeds hoger oplopen.
Deze bijkomende kosten zijn, mijns inziens, zo hoog dat dit allerlei incassocowboys trekt.
De bijkomende kosten worden alleen door deurwaarders gemaakt en zijn vastgestelde tarieven.
Deze mensen willen met zo weinig mogelijk inzet zo veel mogelijk geld verdienen. En dit is de juist de typering van een crimineel: weinig inzet, veel geld verdienen en wie de slachtoffers zijn interesseren ze niet
Deze figuren vindt je in de schimmige wereld waar vorderingen worden gekocht en verkocht. Aan dit soort handeltjes mag de overheid van mij ook paal en perk stellen.

puma73

Natuurlijk moeten mensen gewoon betalen, maar wat Mr. Me aangeeft is dat er ook incassoburo`s zijn die meer proberen te vangen dan wat redelijk is. (Dus, incassokosten, maar daarbij ook dossierkosten etc. etc.) wat elke keer bij de rechter word afgeschoten .
Het is wel opvallend dat juist de leden van de NVIO deze onnodige kosten zoals dossierkosten administratiekosten e.d. opvoeren omdat zo is opgesteld door de NVIO.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Al die handelingen moeten betaald worden. En als de schuldenaar na veroordeling tot betalen nog steeds niet betaald, dan zullen de kosten steeds hoger oplopen.
Ik kan niet voor alle incassobureaus spreken, heb er ooit in mijn leven 1 keer mee te maken gehad en werd toen correct te woord gestaan via de telefoon.
Een kennis van me werkte bij een incassoburea en werd regelmatig aan de telefoon uitgemaakt voor "k*th**r die het waagt om op zo'n achterlijk tijdstip te bellen" ('s-morgens 11:00 :? ) , in dat soort gevallen kan mij de toeslag niet hoog genoeg zijn.

Ik zeg... in die gevallen komt er 50,-Euro smartengeld bij voor diegene bij wie de huid volgescholden wordt.

Oh ja.. en dan de volgende dag of week terugbellen en vragen of ze een betalingregeling kunnen treffen. :?

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

bprosman schreef: Ik kan niet voor alle incassobureaus spreken, heb er ooit in mijn leven 1 keer mee te maken gehad en werd toen correct te woord gestaan via de telefoon.
Heb er ook 1 keer mee te maken gehad (laat dat correct te woord staan maar weg) onterecht.
Wat een ellende !!
Ze mogen van mij die incassobureaus bij onterecht handelen een torenhoge boete geven.
Ze veroorzaken een berg ellende .

loes11roy19

Ongelezen bericht door loes11roy19 »

er zijn ook gerechtsdeurwaarders die samen werken met incassobureaus en het opkopen van hele oude vorderingen 99 % van de mensen nemen geen contact op met de rechtmatige eigenaar en wat blijkt heel veel vorderingen bestaan niet meer. en de echte eigenaar weet van niks is afgeboekt . deze incassobureau gaan achter de rug om van de echter eigenaar als nog de vorderingen proberen te innen en plegen valsheid in geschriften leugens en bedrog . veel mensen gaan gewoon betalen. oproep heeft u een vordering gekregen van een incassobureau neem altijd contact op met de eigenaar of zoek het uit bij BKR of u daar aangemeld bent voor al met hele oude bankschuld

puma73

Enkel incassobureaus maken zich schuldig aan deze praktijken.

Gesloten