LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Incasso kosten.
-
Incasso kosten.
Hallo Allemaal,
Ik heb een autolening waarvan nog 5015 EUO van openstaat. Doordat mijn vrouw 2,5 jaar geen werk had en doordat we steeds minder geld hadden heb ik de termijnen van AUG, SEPT en OKT niet kunnen betalen. De termijn van NOV is inmiddels wel betaald. De maandtermijnen zijn 79 euro en ik heb nu dus een achterstand van 237 euro.
Mijn vrouw heeft inmiddels werk en ik ben instaan om het bedrag in 3 termijnen terug te betalen. Vorige week heb ik een mail ontvangen van AVS waarin zijn een bedrag van 527 euro vorderen, ik heb gebeld met hun en kreeg tevens te horen dat ze geen betalingregeling willen aangaan.. Ik vind de incasso kosten nogal hoog en volgens mij mogen de incasso kosten maximaal 40 euro bedragen.
Klopt dit? of vergis ik mij. Is er nog iets wat ik kan doen tegen het feit dat ze geen betalingsregeling willen aangaan?
mvg
Ik heb een autolening waarvan nog 5015 EUO van openstaat. Doordat mijn vrouw 2,5 jaar geen werk had en doordat we steeds minder geld hadden heb ik de termijnen van AUG, SEPT en OKT niet kunnen betalen. De termijn van NOV is inmiddels wel betaald. De maandtermijnen zijn 79 euro en ik heb nu dus een achterstand van 237 euro.
Mijn vrouw heeft inmiddels werk en ik ben instaan om het bedrag in 3 termijnen terug te betalen. Vorige week heb ik een mail ontvangen van AVS waarin zijn een bedrag van 527 euro vorderen, ik heb gebeld met hun en kreeg tevens te horen dat ze geen betalingregeling willen aangaan.. Ik vind de incasso kosten nogal hoog en volgens mij mogen de incasso kosten maximaal 40 euro bedragen.
Klopt dit? of vergis ik mij. Is er nog iets wat ik kan doen tegen het feit dat ze geen betalingsregeling willen aangaan?
mvg
Laatst gewijzigd door blackjack83 op 11 dec 2014 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Incasso kosten.
Allereerst, een betalingsregeling is een gunst en geen recht.blackjack83 schreef:Hallo Allemaal,
mvg
Het minimum van de incassokosten is 40 euro. Voor een overzicht van de incassokosten
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... osten.html
-
dat van een gunst had ik al begrepen.
AVS meld mij dat ze de incassokosten berekenen over de totale schuld en niet de termijnen die ik achterloop is dit correct?
AVS meld mij dat ze de incassokosten berekenen over de totale schuld en niet de termijnen die ik achterloop is dit correct?
Lijkt mij vreemd, welk bedrag is de incasso op gebaseerd? Alleen op dat bedrag mag naar mijn mening incassokosten voor gerekend worden.blackjack83 schreef: AVS meld mij dat ze de incassokosten berekenen over de totale schuld en niet de termijnen die ik achterloop is dit correct?
Wordt totale schuld niet direct opeisbaar indien termijnen gemist worden?berndv schreef:Lijkt mij vreemd, welk bedrag is de incasso op gebaseerd? Alleen op dat bedrag mag naar mijn mening incassokosten voor gerekend worden.
Bij een krediettransactie zoals hier belet art. 34 Wck dat er incassokosten in rekening worden gebracht.
-
De totale schuld is niet in een keer opgeeist want ze inne de termijn van november en ik heb deze ook betaalt.
Ze vragen mij de 237 euro te betalen plus de incasso kosten van bijna 300 euro. Op papier heb ik nog geen enkele berekening ontvangen ik heb alleen een e-mail met totaal bedrag en een mondelinge uitleg. Op e-mail wordt ook tot nu toe niet gereageerd.
ArneLH. Als ik jou dus goed begrijp mogen ze helemaal geen incassokosten vragen?
Ze vragen mij de 237 euro te betalen plus de incasso kosten van bijna 300 euro. Op papier heb ik nog geen enkele berekening ontvangen ik heb alleen een e-mail met totaal bedrag en een mondelinge uitleg. Op e-mail wordt ook tot nu toe niet gereageerd.
ArneLH. Als ik jou dus goed begrijp mogen ze helemaal geen incassokosten vragen?
Rb Rotterdam 14 oktober 2009, ECLI:NL:RBROT:2009:BK3452, r.o. 5.5.blackjack83 schreef:ArneLH. Als ik jou dus goed begrijp mogen ze helemaal geen incassokosten vragen?
-
Oke blijf maar heen en weer gaan. Deurwaarder wil 523 nu hebben of de auto.
zijn berekening wil hij niet sturen.
Advies?
Advies?
Het is een zakelijke lening?
Deurwaarder of incassobureau? Dat maakt wel een groot verschil namelijk.blackjack83 schreef:Oke blijf maar heen en weer gaan. Deurwaarder wil 523 nu hebben of de auto.
Advies?
-
Nee priveArneLH schreef:Het is een zakelijke lening?
-
op dit moment is het een buitenmedewerker van AVS.berndv schreef:Deurwaarder of incassobureau? Dat maakt wel een groot verschil namelijk.blackjack83 schreef:Oke blijf maar heen en weer gaan. Deurwaarder wil 523 nu hebben of de auto.
Advies?
Het is het incassobureau waar je zaken mee doet OF de deurwaarder. Als je inmiddels post hebt van de deurwaarder heb je met het incassobureau niks te maken.
Het deurwaarderstraject is het begin van het traject richting rechtbank, het incassobureau kan alleen dreigen met de deurwaarderskosten maar geen traject starten richting rechtbank.
Het deurwaarderstraject is het begin van het traject richting rechtbank, het incassobureau kan alleen dreigen met de deurwaarderskosten maar geen traject starten richting rechtbank.
-
Nou ze dreigen op dit moment. De medewerker indentificeerd zich niet als een deurwaarder. Sterker nog ik heb nog nooit een brief gehad van hun alleen een e-mail.
Van wie is en wat staat er in de e-mail?blackjack83 schreef:Nou ze dreigen op dit moment. De medewerker indentificeerd zich niet als een deurwaarder. Sterker nog ik heb nog nooit een brief gehad van hun alleen een e-mail.
-
Geachte cliënt,
Alcredis Financial Services heeft de overeenkomst ontbonden op grond van de betalingsachterstand en heeft haar vordering 18 november 2014 op u ter incasso aan ons overgedragen.
Indien u terugname van de Toyota XXXX voorzien van kenteken XXXX wenst te voorkomen sommeren wij u uiterlijk donderdag 20 november 2014 de totale achterstand van euro 523,16 per telebanking over te maken op rekeningnummer NL23ABNA0972935657 t.n.v. AVS Netherlands B.V. onder vermelding van bovengenoemd referentienummer.
Met ingang van 30 november 2014 dient u wederom voor uw maandelijkse betaling van euro 79,36 zorg te dragen.
Ontvangen wij binnen de gestelde termijn geen volledige betaling dan zal verder uitstel niet worden verleend en zijn wij genoodzaakt onherroepelijk maatregelen te nemen, welke tot terugname van het object kunnen leiden. De aan die maatregelen verbonden kosten, welke zeer hoog kunnen oplopen, zullen eveneens voor uw rekening komen.
Wij stellen u namens Alcredis Financial Services reeds nu voor alsdan in gebreke en tekenen onder voorbehoud van alle rechten.
Hoogachtend,
AVS Netherlands B.V.
AVS Belgium BVBA - Louizalaan 367 - B-1050 Brussel
T: +32 (0) 2 414 XXXX
F: +32 (0) 2 411 XXX
AVS Netherlands B.V. - Postbus 82 - 1440 AB Purmerend
T: +31 (0) 299 477 XXX
F: +31 (0) 299 477 XXX
"reposession" is toch in Nederland niet toegestaan? Ik heb echt nog nooit gezien dat ze òf de auto òf de lening terug willen...Vreemd mailtje.
Zij mogen niets. Mochten ze iets willen, zullen ze het via de rechter moeten doen. Als u op papier heeft dat u keurig een specificatie van de kosten heeft gevraagd, maar dit is geweigerd, heeft u al een goed punt om niet te betalen. Tel daarbij het feit dat op grond daarvan dus ook niet op te maken is dat er onterechte incassokosten gerekend kunnen zijn, maar niet te bepalen is. En u zeker wel bereid bent te betalen, mits binnen een regeling, zal dit via de rechter waarschijnlijk niet heel lang duren.blackjack83 schreef:[
Ontvangen wij binnen de gestelde termijn geen volledige betaling dan zal verder uitstel niet worden verleend en zijn wij genoodzaakt onherroepelijk maatregelen te nemen, welke tot terugname van het object kunnen leiden. De aan die maatregelen verbonden kosten, welke zeer hoog kunnen oplopen, zullen eveneens voor uw rekening komen.
-
Ik heb hun dit alles gemaild echter de enige reactie die ik krijg is dat ik hun moet bellen. Heb uiteraard gebeld het enige wat de medewerker mij kan vertellen is of betalen of een afspraak maken om de auto te laten ophalen. Ik zal morgen er nog een aangetekende brief achter aan sturen.