LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Incasso-kosten?
Re: Incasso-kosten?
@Bodejosm43,
Dit bedoel ik, laat het incassoburo dan ook eerst onderzoeken of de vordering terecht is.
Ze gaan er al vast maar standaard van uit dat het zo is.
Dan krijg je wel eens het deksel op je neus als je een foute incasso probeert te doen.
Doordat veel mensen zich laten intimideren wordt er toch gescoord.
Ik heb al eens meer aangegeven: waar blijft de wet die dergelijke excessen kan helpen voorkomen?
In Bodejosm43 zijn geval zou ik dus ook nimmer betalen. Een ongevraagde zending is van jou. Moeten ze die maar niet ongevraagd sturen. Ook de wet is daar duidelijk in: ontvangen goederen om niet.
Of het moet duidelijk blijken dat er een vergissing in het spel is.
Dit bedoel ik, laat het incassoburo dan ook eerst onderzoeken of de vordering terecht is.
Ze gaan er al vast maar standaard van uit dat het zo is.
Dan krijg je wel eens het deksel op je neus als je een foute incasso probeert te doen.
Doordat veel mensen zich laten intimideren wordt er toch gescoord.
Ik heb al eens meer aangegeven: waar blijft de wet die dergelijke excessen kan helpen voorkomen?
In Bodejosm43 zijn geval zou ik dus ook nimmer betalen. Een ongevraagde zending is van jou. Moeten ze die maar niet ongevraagd sturen. Ook de wet is daar duidelijk in: ontvangen goederen om niet.
Of het moet duidelijk blijken dat er een vergissing in het spel is.
Het ging toch over FAMED en niet over de "bureau's" die er nu bijgehaald worden? Als je ongevraagd spullen krijgt toegezonden van welk bedrijf dan ook, je hebt niet getekend voor ontvangst dan mag je de spullen als eigendom beschouwen. Dus geen contact opnemen met wie dan ook. Laten zij maar bewijzen 1. je hebt besteld. 2. je hebt de spullen ontvangen. En ja als de tandarts zijn werk niet goed doet betaal je onder protest aan Famed en dient een klacht in over de betreffende tandarts bij de tuchtraad. Als je het wint krijg je het door jou betaalde terug.
-
@Jonjo, dit is dus precies wat ik bedoelde te zeggen.
Je hebt gelijk, degene die dit topic opende, heeft te maken met Famed. Maar die werken ook niet bepaald efficient.
Was het niet Famed, dat ergens vorig jaar ter sprake kwam, toen iemand hier te maken kreeg met 4 nota's, 4 keer aanmaningskosten, en 4 keer incassokosten? Dit terwijl het 1 familie betrof, met 1 inschrijvingsnummer bij de verzekering? En de tandarts had kunnen volstaan met het totaalbedrag op 1 nota te zetten.
De nota was betaald, alleen had de verzekerde dit in 1 bedrag gedaan.
Dus op tijd betaald, en toch aanmaningskosten en incassokosten, die bovendien 4 keer zo hoog waren als strikt ''verdedigbaar''. Immers, waar gaat het om? Er was geen sprake van een openstaand bedrag. Een rekening MAG op een alternatieve manier betaald worden, dit staat op elke acceptgiro. Maar dit werd niet geaccepteerd door het incassobureau, dat dus volkomen ten onrechte herinneringsnota's stuurde.
Het is immers niet het incassobureau dat bepaalt HOE een rekening betaald wordt. Hoofdzaak was dat de verzekerde keurig betaald had, en toch met dit soort stommiteiten te maken kreeg. Wanneer ze bij het bureau even goed had gekeken, had men kunnen zien dat er geen sprake was van openstaande bedragen.
Je hebt gelijk, degene die dit topic opende, heeft te maken met Famed. Maar die werken ook niet bepaald efficient.
Was het niet Famed, dat ergens vorig jaar ter sprake kwam, toen iemand hier te maken kreeg met 4 nota's, 4 keer aanmaningskosten, en 4 keer incassokosten? Dit terwijl het 1 familie betrof, met 1 inschrijvingsnummer bij de verzekering? En de tandarts had kunnen volstaan met het totaalbedrag op 1 nota te zetten.
De nota was betaald, alleen had de verzekerde dit in 1 bedrag gedaan.
Dus op tijd betaald, en toch aanmaningskosten en incassokosten, die bovendien 4 keer zo hoog waren als strikt ''verdedigbaar''. Immers, waar gaat het om? Er was geen sprake van een openstaand bedrag. Een rekening MAG op een alternatieve manier betaald worden, dit staat op elke acceptgiro. Maar dit werd niet geaccepteerd door het incassobureau, dat dus volkomen ten onrechte herinneringsnota's stuurde.
Het is immers niet het incassobureau dat bepaalt HOE een rekening betaald wordt. Hoofdzaak was dat de verzekerde keurig betaald had, en toch met dit soort stommiteiten te maken kreeg. Wanneer ze bij het bureau even goed had gekeken, had men kunnen zien dat er geen sprake was van openstaande bedragen.
Als de persoon om wie het gaat in Uw bericht Famed telefonisch had geinformeerd over de betalingswijze, alles in een keer dan waren er geen problemen geweest. Iedere patient/klant van een tandarts en van anderen in de medice sector wordt gezien als een invidu. Wees daar blij om. Daar komt nog bij, waarom niet alle vier met de daarbij horende acceptnummers apart betaald? Iedere acceptgiro heeft n.l. een uniek betalingsnummer.
-
Zoals gezegd: het is niet degene die de acceptgiro's aanmaakt, die bepaalt HOE er betaald dient te worden, ALS er maar betaald wordt.
Degene die dt voorval destijds aanhaalde, gaf aan alles bij elkaar te hebben geteld, en dan is de vordering betaald. Het ging trouwens over nota's in 2005, als ik me niet vergis, en toen stond alles gewoon op 1 verzekeringsbewijs.
Degene die dt voorval destijds aanhaalde, gaf aan alles bij elkaar te hebben geteld, en dan is de vordering betaald. Het ging trouwens over nota's in 2005, als ik me niet vergis, en toen stond alles gewoon op 1 verzekeringsbewijs.
wie zegt dat dat niet gedaan is? Jij gaat er zonder meer vanuit dat dat niet is gebeurd, ik laat de mogelijkheid open. Nuanceverschil.........Als de persoon om wie het gaat in Uw bericht Famed telefonisch had geinformeerd over de betalingswijze, alles in een keer dan waren er geen problemen geweest.
Ik heb nergens gelezen dat hij wel telefonisch contact heeft gehad. En ja "hoe je betaald maakt niet uit als je maar betaald". Met het laatste ben ik het volkomen eens. Met het eerste dus niet. Even bijgevoegd, betaalt U wel eens met een acceptgiro en dan bedoel ik via internet. B.v. KPN of anderen. Je maakt het bedrag over maar neemt niet de juiste cijfercombinatie daarbij. U heeft betaald, maar de ontvanger weet bij G+D niet waarvoor dit is.
-
Mijn reactie was een tegenreactie op de personen die vonden dat "wanbetalers niet hard genoeg aangepakt konden worden" etc. De discussie is wel degelijk verschoven naar incassobureaux in het algemeen.Het ging toch over FAMED en niet over de "bureau's" die er nu bijgehaald worden?
FAMED zal je in dit geval als een debiteurenafdeling van de tandarts moeten zien. Immers, het betreft in principe outsourcing van het gehele debiteurentraject. Het kan toch niet zo zijn dat je geen betaling meer mag opschorten bij bijv. slechte behandeling of een dubbele factuur omdat FAMED ertussen staat?En ja als de tandarts zijn werk niet goed doet betaal je onder protest aan Famed en dient een klacht in over de betreffende tandarts bij de tuchtraad. Als je het wint krijg je het door jou betaalde terug.
Tussen behandeling en het krijgen via Famed van de rekening zit 14 dagen. Daarna heb je minimaal 14 dagen de tijd om te betalen. Dus een maand heb je om de tandarts aan te spreken als je na een behandeling met pijn in je bek rond loopt. Sorry, ik verander niet van standpunt.
-
Ja, dat doe ik al twee jaar regelmatig.Even bijgevoegd, betaalt U wel eens met een acceptgiro en dan bedoel ik via internet. B.v. KPN of anderen. Je maakt het bedrag over maar neemt niet de juiste cijfercombinatie daarbij.
En ik check het betalingskenmerk dubbel, voor ik de opdracht definitief aanbied.
Overigens zal een betaling gewoonlijk als uitgevoerd beschouwd worden, wanneer ik kan aantonen dat het geld op de rekening van de juiste begunstigde is overgemaakt. Is tenminste mijn ervaring. In het begin maakte ik dus weleens de fout om te snel op verzenden te drukken.
Het bedrag zal dan even ''zoek'' zijn, maar wanneer een incassobureau zich er vervolgens mee gaat bemoeien, omdat uit HUN gegevens blijkt dat er niet betaald is, dan zal ik daar lak aan hebben.
Net zoals een paar forummers hier, ben ik van mening dat een incassobureau eigenlijk geen partij hoort te zijn, en dat ze gewoon (grof gezegd) met hun poten van mijn betalingsverkeer af moeten blijven.
Ik heb geen boodschap aan een incassobureau, heb ik al eerder gezegd. Wat ik te betalen heb, handel ik rechtstreeks met de leverancier af.
-
Het gaat mij daar niet om. Ik heb ook niks tegen een toko als FAMED als zij een fatsoenlijke communicatie met de tandarts in kwestie aanhouden. Dus bij een discussie zullen FAMED en de tandarts een front moeten vormen en niet moeten zeggen dat "je dan maar bij de ander moet wezen". Als het zo gaat heb ik hier niks op tegen, een tandarts heeft immers niet de capaciteiten en tijd om er ook nog eens een debiteurenbeheer op na te houden.Tussen behandeling en het krijgen via Famed van de rekening zit 14 dagen. Daarna heb je minimaal 14 dagen de tijd om te betalen. Dus een maand heb je om de tandarts aan te spreken als je na een behandeling met pijn in je bek rond loopt. Sorry, ik verander niet van standpunt.
Als ik zelf met pijn in mijn mond rondloop, zal ik daar in principe de tandarts op aanspreken maar ook FAMED als ze met een rekening aan komen zetten.
Nochtans hebben incassobureaux, met wie ze ook zaken doen, geen enkele kwalificatie, en zijn daarom een overbodige schakel. Debiteurenbeheeroutsourcers, waaronder ik FAMED reken, zijn wellicht anders, tenzij de tandarts zelf ook kosten voor debiteurenbeheer in rekening brengt. Maar dan moet een patient wel weten waar hij aan toe is.
Me dunkt dat we niet eens zoveel van mening verschillen.
-
op elke nota en herinnering die Famed staan op de achterzijde de geregistreerde betalingsvoorwaarden. De topicopener had geen verrassing gehad als hij die even doorleest..
Overigens : voordat Famed een aanmaning verstuurd opgehoogd met kosten zijn we al een behoorlijk tijdje verder....
Fa-med kent ook de mogelijkheid uitstel van betaling aan te vragen bv, of een betaalregeling te treffen over langere periode. Dit gaat overigens allemaal buiten de zorgverleners om. Het enige waar de zorgverlener zelf verantwoordelijk voor is, is dat de declaratie zoals doorgegeven aan Famed juist is. En bij discussie hierover stopt Famed de incassoprocedure totdat er duidelijkheid is.
Zolang er geen kontakt wordt opgenomen met Famed is het een volledig geautomatiseerd proces bij mijn weten, wat wel onderbroken kan worden.
Vraagsteller heeft in ieder geval 2 maanden de tijd gehad actie richting Famed te ondernemen.
voor meer info: http://www.notavanfamed.nl/
Overigens : voordat Famed een aanmaning verstuurd opgehoogd met kosten zijn we al een behoorlijk tijdje verder....
Fa-med kent ook de mogelijkheid uitstel van betaling aan te vragen bv, of een betaalregeling te treffen over langere periode. Dit gaat overigens allemaal buiten de zorgverleners om. Het enige waar de zorgverlener zelf verantwoordelijk voor is, is dat de declaratie zoals doorgegeven aan Famed juist is. En bij discussie hierover stopt Famed de incassoprocedure totdat er duidelijkheid is.
Zolang er geen kontakt wordt opgenomen met Famed is het een volledig geautomatiseerd proces bij mijn weten, wat wel onderbroken kan worden.
Vraagsteller heeft in ieder geval 2 maanden de tijd gehad actie richting Famed te ondernemen.
voor meer info: http://www.notavanfamed.nl/
Famed int voor mijn huisarts een inschrijftarief. Deze kosten worden door mijn zorgverzekeraar rechtstreeks aan hen vergoed; daar zijn afspraken over gemaakt en dat gaat dan ook buiten mij om. Plotseling ontvang ik van Famed acceptgiro's voor mij en mijn echtgenoot (apart) om deze tarieven aan hen te betalen terwijl ik van mijn zorgverzekeraar een overzicht krijgt dat het tarief door hen voldaan is, echter alleen voor mij. Ik denk; blijkbaar heeft e.e.a. elkaar gekruist, er is gewoon betaald zoals altijd, dat gaan zij zelf ook zien. Vervolgens krijg ik voor beide facturen een herinnering. Omdat ik zeker weet dat de mijne betaald is, stuur ik via de website van Famed een email hierover. Overigens ontdek ik daarna pas dat ze met de tarieven hier een fout hebben gemaakt; Famed verzoekt om 15,65 te betalen omdat ze me boven de 75 jaar inschalen (een fout dus; ik ben 35) en mijn zorgverzekeraar heeft 13,25 voor mij betaald. Omdat er voor mijn man geen overzicht is gekomen dat er betaald is, belt hij met de zorgverzekeraar. Die zeggen dat hij deze factuur helemaal niet had mogen krijgen, dat het heel raar is en dat ze er achter aan zullen gaan. Afgelopen vrijdag ontvang ik van Famed een aanmaning met 37,00 incassokosten en 9 cent rente bovenop de 13,25 van de factuur. Ik heb contact gehad met de zorgverzekeraar; die begrijpen er niets van en hebben mij nu gevraagd contact op te nemen met de huisarts om uit te zoeken of die misschien een fout heeft gemaakt door de gegevens van mijn man niet aan de zorgverzekeraar door te geven waardoor er ook niets betaald kan worden.
Mijn huisarts is echter weer eens niet bereikbaar (in gesprek of antwoordapparaat zonder inspreekfunctie; daar kom je ver mee) zoals gewoonlijk (Ik bezoek de man zeer zeer zelden, maar als je hem nodig hebt is er altijd wel wat. Als je iets levensbedreigends overkomt dien je dat drie weken vooraf graag vast te melden. Ik wil wel van hem af maar heb daar toestemming voor nodig; dan moet je 'em dus wel eerst te spreken krijgen).
Los van het feit dat de factuur niet bij mij terecht had moeten komen - ergens in het traject huisarts - Famed - zorgverzekeraar zit een fout, die ik nu moet gaan opsporen terwijl ik nou net de enige ben die er buiten staat; de afspraken zijn immers niet met mij gemaakt - lijken mij de kosten voor een tweede herinnering of 'aanmaning' zoals Famed het noemt buitensporig. Er is hier geen sprake van een incassobureau met bijbehorende incassokosten; ze noemen het dan ook "Buitengerechtelijke incassokosten". Maar de vraag rest: moet ik ze nu zelf maar betalen of niet? Ik heb geen zin in gezeur; ik betaal altijd al mijn facturen netjes en op tijd, maar dit is natuurlijk precies wat zo'n bedrijf wil; je bang maken. Ik denk niet dat mijn zorgverzekeraar dan wel de huisarts achteraf bereid is de incassokosten te vergoeden, oftewel als ik betaal kan ik fluiten naar mijn geld. Of zal ik alleen de verschuldigde 13,25 betalen en deze declareren bij de zorgverzekeraar?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mijn huisarts is echter weer eens niet bereikbaar (in gesprek of antwoordapparaat zonder inspreekfunctie; daar kom je ver mee) zoals gewoonlijk (Ik bezoek de man zeer zeer zelden, maar als je hem nodig hebt is er altijd wel wat. Als je iets levensbedreigends overkomt dien je dat drie weken vooraf graag vast te melden. Ik wil wel van hem af maar heb daar toestemming voor nodig; dan moet je 'em dus wel eerst te spreken krijgen).
Los van het feit dat de factuur niet bij mij terecht had moeten komen - ergens in het traject huisarts - Famed - zorgverzekeraar zit een fout, die ik nu moet gaan opsporen terwijl ik nou net de enige ben die er buiten staat; de afspraken zijn immers niet met mij gemaakt - lijken mij de kosten voor een tweede herinnering of 'aanmaning' zoals Famed het noemt buitensporig. Er is hier geen sprake van een incassobureau met bijbehorende incassokosten; ze noemen het dan ook "Buitengerechtelijke incassokosten". Maar de vraag rest: moet ik ze nu zelf maar betalen of niet? Ik heb geen zin in gezeur; ik betaal altijd al mijn facturen netjes en op tijd, maar dit is natuurlijk precies wat zo'n bedrijf wil; je bang maken. Ik denk niet dat mijn zorgverzekeraar dan wel de huisarts achteraf bereid is de incassokosten te vergoeden, oftewel als ik betaal kan ik fluiten naar mijn geld. Of zal ik alleen de verschuldigde 13,25 betalen en deze declareren bij de zorgverzekeraar?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
-
In ieder geval heb je het geluk dat de verzekeraar hier met jou meedenkt.
Famed gaat hier heel duidelijk de fout in, en zij zullen die zelf dienen te herstellen. Was ik Dilbert of Karr geweest, dan had ik gezegd: ''weer een nieuw smoesje om onder herinneringskosten uit te komen''. Maar ik ben geen van beide, en ik geloof je, ik geloof op je woord dat Famed hier flink de mist in is gegaan.
Laat hen dat ook duidelijk merken, laat hen merken dat ook de zorgverzekeraar aan jouw kant staat, dan trekken ze hun keutel wel in.
Het mag dan om 2 of 3 euro verschil gaan in het basisbedrag, de huidige nota liegt er niet om, en is inmiddels het 15voudige, wat natuurlijk helemaal absurd is, nu Famed de fout heeft gemaakt.
Famed gaat hier heel duidelijk de fout in, en zij zullen die zelf dienen te herstellen. Was ik Dilbert of Karr geweest, dan had ik gezegd: ''weer een nieuw smoesje om onder herinneringskosten uit te komen''. Maar ik ben geen van beide, en ik geloof je, ik geloof op je woord dat Famed hier flink de mist in is gegaan.
Laat hen dat ook duidelijk merken, laat hen merken dat ook de zorgverzekeraar aan jouw kant staat, dan trekken ze hun keutel wel in.
Het mag dan om 2 of 3 euro verschil gaan in het basisbedrag, de huidige nota liegt er niet om, en is inmiddels het 15voudige, wat natuurlijk helemaal absurd is, nu Famed de fout heeft gemaakt.
@Bepje,
Ik denk dat je de huisarts een brief moet sturen wanneer het moeilijk is deze te bereiken en hem in kennis moet stellen dat zijn incassant behoorlijke steken laat vallen. Het is in ieder geval niet jouw probleem en je moet het dan ook wegleggen bij degene die geld wil zien en dat is je huisarts.
Geef ook aan dat je zorgverzekeraar al op de hoogte is gesteld en dat je niet aansprakelijk bent voor alle gevolgschade zoals incassokosten enz.
Nu wil ik niet generaliseren maar ook Famed behoort tot de incassobedrijven die het niet zo nauw nemen.
Kaart in de brief ook het verhaal van je man aan.
succes.
Ik denk dat je de huisarts een brief moet sturen wanneer het moeilijk is deze te bereiken en hem in kennis moet stellen dat zijn incassant behoorlijke steken laat vallen. Het is in ieder geval niet jouw probleem en je moet het dan ook wegleggen bij degene die geld wil zien en dat is je huisarts.
Geef ook aan dat je zorgverzekeraar al op de hoogte is gesteld en dat je niet aansprakelijk bent voor alle gevolgschade zoals incassokosten enz.
Nu wil ik niet generaliseren maar ook Famed behoort tot de incassobedrijven die het niet zo nauw nemen.
Kaart in de brief ook het verhaal van je man aan.
succes.
-
Famed is geen incassobedrijf, maar een factoringbedrijf. Dat is iets anders..Famed behoort tot de incassobedrijven
Een incassobedrijf hoeft niet per sé een bedrijf te zijn zoals jij denkt dat een incassobedrijf zou zijn.
In dit geval is het een bedrijf dat incasso's doet voor derden. Hoe noem je dan zo'n bedrijf?
Juist ja, een incassobedrijf of wel zoals ik heb aangegeven de incassant van de dokter in dit geval.
Tegenwoordig verzinnen ze de gekste namen maar vroeger heette het gewoon zo.
Vroeger stond ook op de briefjes welke je kreeg om te betalen het woord "Incasso".
Vroeger werd ook het woord "Zegge"gebruikt en dan bedoel ik niet het dorp bij Roosendaal.
Op mijn giroafschriften staat ook altijd incasso en af en toe staat er "Bij", maar dat is vaak 1 keer per maand. Het woord incasso kom ik vaker tegen.
In dit geval is het een bedrijf dat incasso's doet voor derden. Hoe noem je dan zo'n bedrijf?
Juist ja, een incassobedrijf of wel zoals ik heb aangegeven de incassant van de dokter in dit geval.
Tegenwoordig verzinnen ze de gekste namen maar vroeger heette het gewoon zo.
Vroeger stond ook op de briefjes welke je kreeg om te betalen het woord "Incasso".
Vroeger werd ook het woord "Zegge"gebruikt en dan bedoel ik niet het dorp bij Roosendaal.
Op mijn giroafschriften staat ook altijd incasso en af en toe staat er "Bij", maar dat is vaak 1 keer per maand. Het woord incasso kom ik vaker tegen.
-
administratiekantoorIn dit geval is het een bedrijf dat incasso's doet voor derden. Hoe noem je dan zo'n bedrijf?
Allemaal bedankt voor jullie reacties! En nog even voor de volledigheid: op mijn email aan Famed over mijn eigen factuur heb ik een paar dagen later antwoord gekregen dat ze contact zouden opnemen met mijn verzekeraar en dat ik als het niet opgelost zou worden eventueel een nieuwe factuur zou krijgen. Ik heb daarover tot op heden niets meer van ze vernomen, maar misschien krijg ik alsnog bericht... (maar zeker is dat 'ie betaald is).
Ik zal de komende dagen proberen de huisarts te bereiken en de zaak bij hem neer te leggen. De aanmaning van Famed moet voor de 20e betaald worden, dus het zou wel prettig zijn voor die tijd iets te kunnen regelen...
Ik zal de komende dagen proberen de huisarts te bereiken en de zaak bij hem neer te leggen. De aanmaning van Famed moet voor de 20e betaald worden, dus het zou wel prettig zijn voor die tijd iets te kunnen regelen...