LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] incasso ondanks betwiste factuur

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
santander

incasso ondanks betwiste factuur

Ongelezen bericht door santander »

Samen met een collega (met in zijn vrije tijd een klusjesbedrijf) heb ik werkzaamheden in onze woning uitgevoerd. Na facturatie en urenopgave heb ik meerdere malen geprobeerd dit met hem te bespreken maar hij had nooit tijd. Uiteindelijk een afspraak gemaakt waar hij niet kwam opdagen (zonder kennisgeving). Ik heb hem maar in een e-mail mijn bezwaren kenbaar gemaakt.

En toen begon de ellende: aanmaningen, oneigenlijke argumenten en extra facturen. Op mijn verzoek om tot een oplossing te komen ben ik (telf en door mij schriftelijk vastgelegd) akkoord gegaan om een aantal zaken te herstellen met als voorwaarde dat ik daarna het resterende bedrag zou betalen en dat de extra rekeningen werden ingetrokken. Nadat ik niets meer hoorde heb ik hem na 2 weken daarop aangesproken.

Kort daarna ontving ik een brief waarin hij een aantal uren crediteerde en mij sommeerde de rest te betalen op straffe van een incasso. Ik heb hem een aangetekende brief gestuurd en hem erop gewezen dat als hij de afspraak niet nakomt zonder opgave van reden, ik me ook niet daaraan ging houden. (Deze brief weigert hij in ontvangst te nemen volgens TNT gegevens.) En hij heeft een incassobureau ingeschakeld.

De relatie is zo verziekt (hij heeft me bij diverse partijen lopen zwart te maken) dat ik hem niet meer wil zien en dat ik de aannemer het werk laat herstellen. Ik vraag me wel af wat mijn rechten hierin zijn?

Graag tips en adviezen. Bedankt alvast.

Bedankt alvast voor alle tips en adviezen.

Cesar

Re: incasso ondanks betwiste factuur

Ongelezen bericht door Cesar »

Artikel 759 BW7
Indien het werk na oplevering gebreken vertoont waarvoor de aannemer aansprakelijk is, moet de opdrachtgever, u dus, tenzij zulks in verband met de omstandigheden niet van hem kan worden gevergd, aan de aannemer de gelegenheid geven de gebreken binnen een redelijke termijn weg te nemen, onverminderd de aansprakelijkheid van de aannemer voor schade ten gevolge van de gebrekkige oplevering...

Artikel 760 BW7
De gevolgen van een ondeugdelijke uitvoering van het werk, die te wijten is aan gebreken of ongeschiktheid van door de aannemer gebruikte materialen of hulpmiddelen, komen voor rekening van de aannemer.

Artikel 761 BW7
Elke rechtsvordering wegens een gebrek in het opgeleverde werk verjaart door verloop van twee jaren nadat de u ter zake heeft geprotesteerd. Indien u de aannemer een termijn heeft gesteld waarbinnen deze het gebrek zal kunnen wegnemen, begint de verjaring pas te lopen bij het einde van die termijn, of zoveel eerder als de aannemer te kennen heeft gegeven het gebrek niet te zullen herstellen...

Artikel 89 BW6
De schuldeiser kan op een gebrek in de prestatie geen beroep meer doen, indien hij niet binnen bekwame tijd nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijze had moeten ontdekken, bij de schuldenaar terzake heeft geprotesteerd.

Ik hoop dat u wat heeft aan deze wetteksten.
Ik zou in ieder geval maar gewoon wachten wat de schuldeiser van plan is. Zoals u aangeeft heeft hij duidelijk te kennen gekregen dat er e.e.a. niet conform afspraak is afgehandeld.
Het incassoburo zal dreigen maar daar staan ze om bekend. Blaffende honden bijten niet.
Ik zou wel aangetekend een brief sturen waarop u aangeeft dat hij binnen een termijn zijn zaakjes op orde (had moeten) moet hebben en dat je een rechtsgang in deze niet schuwt. Stuur een kopie naar het incassoburo. Weten die gelijk wat voor spek ze in de kuip hebben.

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

alles naar het incassobureau ook aangetekend. Sommeer ook dat ie binnen een termijn alles moet voltooien volgens afspraak (of herstellen) omdat u anders op zijn kosten een derde inschakelt (hopelijk is het werk niet al gedaan want dan kunt u naar vergoeding daarvan fluiten..).

En laat het hem dan bij de rechter brengen, en dien een tegeneis is . Zorg dat u zoveel mogelijk schriftelijke bewijzen hebt, want ik heb begrepen dat u in het begin veel mondeling afgesproken heeft. Zet dat alles nog eens zwart op wit, waarschijnlijk reasgeert die daar ook niet op. Ook naar het incassobureau sturen uiteraard . Een aangetekende brief weigeren wat ie nu doet maakt zijn eigen positie alleen maar zwakker bij de rechtbank.

santander

Bedankt voor jullie reacties.

Wat is eigen een redelijke termijn want ik werd door hem ook nog eens beschuldigd dat ik moeilijk tevreden te stellen was en niet redelijk was. En ik wilde perse dat hij wat stucwerk uitvoerde (?) en als dat nu niet goed was, was het mijn eigen schuld. Hij vindt mij te veeleisend. Op zijn aanraden heb ik een bevriende tegelzetter ingeschakeld en die zei ook achteraf dat rechte voegen geen vereiste zijn.????

Dit vooral is overigens al vanaf half mei gaande. Ik heb naderhand veel op papier gezet, maar ik heb aan het begin informeel gereageerd omdat ik hem vertrouwde en het werk ook gunde. Hij heeft al eerder wat voor me uitgevoerd.

In de aangetekende brief stond dat ik de rechtsgang niet zou schuwen en ook een schadeclaim neer zou leggen.

Ik het toch het gevoel dat de wereld soms op zijn kop staat. :( En dat een klant alleen maar verplichtingen heeft.

Cesar

Ongelezen bericht door Cesar »

Op zijn aanraden heb ik een bevriende tegelzetter ingeschakeld en die zei ook achteraf dat rechte voegen geen vereiste zijn.????
Je schrijft letterlijk "op zijn aanraden". Kun je 'm al aanvoelen komen. Die tegelzetter is natuurlijk op zijn hand.
Ik ben als hoofd Gebouwenbeheer bij een overheidsbedrijf wel deskundig mag ik wel zeggen. Bezetten van een muur kan een vakbekwaam stucadoor wel zo mooi strak dat je geen enkele bult of kuil meer ontdekt. Strijklicht is echter gemeen doch bij gewoon licht, of dit nu kunst- of daglicht is, mag men niets zien, mag er geen enkele oneffenheid opvallen. Het is zelfs zo dat een oneffenheid bij strijklicht door een goed tegelzetter wordt geeffend.
Dat zou wat zijn, u te veel eisend. Nee, zij mogen wel knoeien??????
Kijk er zijn zeikers en mensen welke een bepaalde kwaliteit verwachten van vakmensen. Nou, én!!!!!!!!!!!!
En dan nog wat, als hij het werk heeft aangenomen, waarom moet u dan een, hem bevriende, tegelzetter inhuren?

santander

Bedankt voor je steun Cesar,

Ik ben van mening dat een fout gemaakt kan worden maar een vakman herken je aan de manier waarop hij het oplost.
Tja, kwaliteit is uiteraard subjectief, maar je verwacht wel dat een vakman beter werk levert dan een gem. doe het zelver. Ik erken ik heb de fout gemaakt dat ik geen werkomschrijving heb laten opstellen, maar is een bestek tegenwoordig ook noodzakelijk om een beetje redelijke kwaliteit te mogen verwachten.?

De tegelzetter hebben we aangenomen omdat hij aangaf dat het hem teveel tijd kostte (ik had hem op uurtarief aangenomen). Het stucwerk in de woonkamer en keuken is door de aannemer (die ik helemaal niet kende) uitgevoerd en die heeft prima werk geleverd.

Gelijk hebben is een ding maar gelijk krijgen kost wel heel veel moeite en geduld daar ben ik al achter.

Gesloten