LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incasso ontvangen terwijl ik in het buitenland was

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Rosaliegeerts

Incasso ontvangen terwijl ik in het buitenland was

Ongelezen bericht door Rosaliegeerts »

Beste, kan iemand mij vertellen wat mijn rechten en plichten zijn in de volgende kwestie: eind juni een factuur ontvangen wegens het op het laatste moment afbellen van een tandartsafspraak. Begin juni echter naar het buitenland vertrokken voor een aantal maanden (werkgerelateerd). Dus deze factuur, die hoger en hoger is geworden omdat de betaling maar niet kwam, pas recentelijk bij thuiskomst kunnen openen. Nu ben ik het niet met de extra kosten eens: immers, ik kan aantonen dat ik de brief op geen manier had kunnen openen, want ik was niet thuis (vliegtickets die dit eventueel onderbouwen). Zodoende. Op basis waarvan kan ik dit aanvechten of zeggen jullie verloren zaak? Ofwel: betaal de extra kosten, al kun je aantonen dat je op het moment van de factuur niet in Nederland was.
Laatst gewijzigd door Radar op 20 okt 2017 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast omwille van de duidelijkheid

Miepje1

Re: Incasso ontvangen terwijl ik in het buitenland was

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Gewoonlijk krijg je een rekening als je 'op het laatste moment' een tandartsafspraak afbelt. Dat had je kunnen weten. Bij de praktijk waar ik kom staat het zelfs op een briefje aan de muur en op de site.
Dus... had u kunnen weten dat die rekening zou volgen. Slordig om geen maatregelen te treffen voor het eventueel doorsturen van post als je maanden het land uit bent.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

dat is echt allemaal uw eigen probleem.

Emcede

Ongelezen bericht door Emcede »

Als je enkele maanden naar het buitenland gaat, zorg je toch dat iemand je post ophaalt, opent en zo nodig behandelt (al dan niet na overleg met jou)?

De tandarts kan er niets aan doen dat u de factuur niet gezien heeft. Het zou een mooie boel worden als iedereen die te laat betaalt mag aantonen dat hij de factuur niet heeft kunnen zien. Dat is niet het probleem van het bedrijf dat de factuur stuurt maar toch echt je eigen probleem. Het feit dat jij niet in Nederland was is van geen enkel belang voor het oplopen van de kosten. Dus: betalen en boek dicht.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Rosaliegeerts schreef:Beste, kan iemand mij vertellen wat mijn rechten en plichten zijn in de volgende kwestie: eind juni een factuur ontvangen wegens het op het laatste moment afbellen van een tandartsafspraak. Begin juni echter naar het buitenland vertrokken voor een aantal maanden (werkgerelateerd). Dus deze factuur, die hoger en hoger is geworden omdat de betaling maar niet kwam, pas recentelijk bij thuiskomst kunnen openen. Nu ben ik het niet met de extra kosten eens: immers, ik kan aantonen dat ik de brief op geen manier had kunnen openen, want ik was niet thuis (vliegtickets die dit eventueel onderbouwen). Zodoende. Op basis waarvan kan ik dit aanvechten of zeggen jullie verloren zaak? Ofwel: betaal de extra kosten, al kun je aantonen dat je op het moment van de factuur niet in Nederland was.
Je moet gewoon betalen. Het is niet de schuld van de tandarts dat jij er niet was. Dat heb je zelf gedaan en heb je zelf voor gekozen. De kosten zijn dus terecht en moeten gewoon betaald worden.

Als je niet betaalt zullen ze je vanzelf voor de rechter slepen, en dan krijg je pas echt de hoofdprijs van verhogingen in de vorm van deurwaarderskosten, gerechtelijke kosten, etc... ik zou dus maar snel betalen als ik jou was, en hiervan leren je zaken fatsoenlijk te regelen.

Je bent en blijft altijd zelf verantwoordelijk voor het lezen van je post en het tijdig betalen van je rekeningen.

HADES2001

Ongelezen bericht door HADES2001 »

De tandarts moet u de rekening sturen en u bent daarbij verplicht een geldig adres door te geven aan de tandarts. Dat u 3-4 maanden niet op dat adres aanwezig blijkt te zijn kan de tandarts niets aan doen. (tenzij u een tijdelijke verhuizing hebt door gegeven)
Denk dat de enige optie is de rekening te betalen en een les voor de toekomst om toch iemand de post te laten controleren bij zo een lange afwezigheid.

atlas1302

Ongelezen bericht door atlas1302 »

U kon de tandarts ook gewoon machtigen om het bedrag van uw rekening te halen, zo deed ik het ook altijd tenminste.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Verloren zaak ...

Dieke83

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Is er al die tijd niemand geweest die uw post heeft behandeld?
sorry maar vind dat erg slordig.

mahadma

Ongelezen bericht door mahadma »

U heeft waarschijnlijk een smart Phone met agendafunctie. Dus had u kunnen weten dat u niet op tijd bij uw vriend de tandarts was/kon zijn. Één telefoontje had wonderen gedaan, nu moet u betalen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Rosaliegeerts schreef:Beste, kan iemand mij vertellen wat mijn rechten en plichten zijn in de volgende kwestie: eind juni een factuur ontvangen wegens het op het laatste moment afbellen van een tandartsafspraak. Begin juni echter naar het buitenland vertrokken voor een aantal maanden (werkgerelateerd).
Heb je dat met de tandartsenpraktijk gedeeld?
Rosaliegeerts schreef:Dus deze factuur, die hoger en hoger is geworden omdat de betaling maar niet kwam, pas recentelijk bij thuiskomst kunnen openen. Nu ben ik het niet met de extra kosten eens: immers, ik kan aantonen dat ik de brief op geen manier had kunnen openen, want ik was niet thuis (vliegtickets die dit eventueel onderbouwen).
Met dit argument ga je het niet reden. Als je het wilt aanvechten, dan zou ik gaan zoeken naar fouten die de ander hebben gemaakt.
1. Is er een ingebrekestelling verstuurd of is verzuim via de algemene voorwaarden afgesproken?
2. Heb je wel daadwerkelijk 14 dagen gehad om te betalen? Zijn de kosten aangekondigd? Zijn deze niet hoger dan het wettelijk maximum? ect.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

@Alfatrion, maakt vlg mij in dit geval niets uit.
Ook herinneringen en aanmaningen hadden niet gelezen kunnen zijn en ik neem aan dat zo.n tandarts ( of Famed bv) die wel heeft gestuurd.

Verder sluit ik mij aan bij voorgaande reacties.

alfatrion

Het wettelijk regiem voor buitengerechtelijke kosten is best streng. Ten eerste, TS moet in verzuim zijn. Daarvoor moeten we onderzoeken of er een ingebrekestelling is ontvangen of dat verzuim van rechtswege is ingegaan. Als TS niet in verzuim is, dan zijn de buitengerechtelijke kosten onverontschuldigd en hoeven deze niet betaald te worden. Ten tweede, is de rechtspraak best streng voor de veertiendaagse aanmaning. Hier worden genoeg fouten op gemaakt.

Flanderijn over de uitspraak van de Hoge Raad
https://www.flanderijn.nl/nieuws/wetgev ... agenbrief/

De uitspraak van de Hoge Raad (Fa-Med was een van de partijen)
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2016:2704

Zie de voorbeeld van hoe het niet moet bij Ten Hoeven & Van der horst
http://hoevehorstincasso.nl/nieuws/#24012013

moederslink

Je hebt hierin helemaal gelijk, ware het niet dat TS donders goed weet dat wanneer je op het laatst een afspraak bij een zorgverlener cancelt daar uiteraard een rekening voor wordt gepresenteerd. Dus een nota had zij/ hij kunnen verwachten .
Om hier nu een spelletje mee te spelen vind ik niet ok :x

alfatrion

Natuurlijk moet die hoofdsom betaald worden. Alleen is het niet zo dat enkel en alleen omdat TS in het buitenland zat, de veertiendaagse aanmaningen daarom opeens niet aan de wettelijke eisen hoeft te beantwoorden. Dat is dus iets dat onderzocht kan worden. Ik vind het niet professioneel om hier naar te kijken vanwege een persoonlijke mening over de handelswijze van TS.

moederslink

Ok, dus dat horen we dan nog graag vd TS , of er bij die stapel post ook een 14 dagen herinneringsbrief zat .
Hopelijk vertelt zij/ hij dat dan ook eerlijk.

Cene

Ongelezen bericht door Cene »

Ik denk ook dat het moeilijk is. Maar de extra kosten mogen niet te hoog zijn

Julie4444

alfatrion schreef:Natuurlijk moet die hoofdsom betaald worden. Alleen is het niet zo dat enkel en alleen omdat TS in het buitenland zat, de veertiendaagse aanmaningen daarom opeens niet aan de wettelijke eisen hoeft te beantwoorden. Dat is dus iets dat onderzocht kan worden. Ik vind het niet professioneel om hier naar te kijken vanwege een persoonlijke mening over de handelswijze van TS.
Als het een van de grote partijen die tandartsrekeningen verzorgen is (uwnota, famed, etc.) zullen ze dit ongetwijfeld in orde hebben en volgens procedure hebben gedaan. Immers is dat hun core business.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er niet juist is gemaand, terwijl de Topicstarter overduidelijk zélf wel van alles fout heeft gedaan. De topicstarter maakt geen enkele kans om onder deze vordering uit te komen en het zou fout zijn om hem/haar anders te doen geloven.

Ze moeten gewoon betalen en zorgen dat ze in het vervolg zowel de tandarts fatsoenlijk plannen als hun post tijdig te lezen.

Henk Toeter

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Ik zou TS juist adviseren om eerst te bezien of de oorspronkelijke vordering onderuit te halen is, dan vallen de daarvan afhankelijke vorderingen ook makkelijk te bestrijden. Waarom is de afspraak op het laatste moment afgezegd? Sprake van overmacht of is een verhaalsmogelijkheid op een derde?

Julie4444

Henk Toeter schreef:Ik zou TS juist adviseren om eerst te bezien of de oorspronkelijke vordering onderuit te halen is, dan vallen de daarvan afhankelijke vorderingen ook makkelijk te bestrijden. Waarom is de afspraak op het laatste moment afgezegd? Sprake van overmacht of is een verhaalsmogelijkheid op een derde?
Niet relevant. Die vordering is terecht. De topicstarter is zelf verantwoordelijk voor de schade van het niet tijdig annuleren. De tandarts hoeft daar niet voor op te draaien.

Gesloten