LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] incasso prijzen

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
bertje01

incasso prijzen

Ongelezen bericht door bertje01 »

hallo mensen

ik heb een vraag

vorig jaar heb ik een rekening van 48 euro niet betaald
kreeg als eerste verhoging (na aanmaningen) van het incassoburo een nota van 184 euro.
nu heb ik hem betaald inmiddels maar heb nu in totaal ( omdat het via deurwaarder ging) bijna 700 euro betaald.
eigenlijk 821 euro maar krijg nog iets terug zeiden ze.
nu keek ik en staat dat de richtprijzen van eerste incasso tot 250 euro 'slechts' 37 euro zijn.

iemand hier meer info over?

groetjes bertje

14peter

Re: incasso prijzen

Ongelezen bericht door 14peter »

In principe klopt het wat je zegt. Een incassobureau mag daar maximaal € 37 over rekenen. Echter, je hebt het ook over een deurwaarder. En dat is iets heel anders. Denk niet dat een deurwaarder voor zo'n lullig tarief zijn bed uit komt.

Meer info over incassokosten vind je op http://www.incassokosten.com/I4.htm

Guusje61
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guusje61 »

14peter schreef:In principe klopt het wat je zegt. Een incassobureau mag daar maximaal € 37 over rekenen. Echter, je hebt het ook over een deurwaarder. En dat is iets heel anders. Denk niet dat een deurwaarder voor zo'n lullig tarief zijn bed uit komt.

Meer info over incassokosten vind je op http://www.incassokosten.com/I4.htm
ik voel me lichtelijk aangevallen. alsof deurwaarders een hoger incassotarief zouden hanteren voor kleinere vorderingen.
het maakt mij niet uit hoe hoog een vordering is, ik kom toch wel mijn bed uit.

ik denk eerder dat de vordering zo hoog is geworden omdat er procedurekosten bijgekomen zijn, vonnis dus. Iets waar alleen TS duidelijkheid over kan geven.

14peter

Guusje, wie zei dat toch over rozen die zoet geuren, ongeacht hoe je ze noemt?

Guusje61
Contacteer:

14peter schreef:Guusje, wie zei dat toch over rozen die zoet geuren, ongeacht hoe je ze noemt?
It wasn't me

14peter

Maar je kent de tekst wel hoop ik. Anders zal ik hem hier effe neerzetten;

Wat is een naam? Zou een roos niet even zoet ruiken als hij niet roos genoemd zou worden?

Guusje61
Contacteer:

dat was wel duidelijk, maar ik snap de context met de topic niet.

14peter

Je kunt t loon naar werken noemen, administratiekosten, procedurekosten... Maar deurwaarders komen nog steeds niet voor een paar tientjes hun bed uit.

Guusje61
Contacteer:

Ik krijg het gevoel dat je denkt dat deurwaarders maar kosten opvoeren in een incassozaak en er maar een naam bij zetten.
Guusje61 schreef: in de herhaling

het maakt mij niet uit hoe hoog een vordering is, ik kom toch wel mijn bed uit.
Ongetwijfeld zullen er zijn deurwaarders die liever niet voor de kleine vorderingen gaan. Maar ik ben van mening dat groot of klein, particulier of zakelijk, gelijke behandeling verdient.

Er is een verschil in een incassodossier en dus uitsluitend incassokosten (Rapport Voorwerk II), en een executiedossier, door de rechtbank gewezen vonnis: hoofdsom, rente, proceskosten (o.a. griffiekosten).

Als een vonnis is gewezen en er wordt niet aan voldaan dan kunnen de kosten inderdaad oplopen. Maar:
De kosten voor ambtshandelingen zijn vastgelegd (Btag), dus verzinnen kan ik ze niet. Daarnaast moet ik ook werkelijk de handeling hebben gedaan om ze in rekening te brengen. En het zijn (bijna altijd) executiehandelingen, dus pas nadat er een vonnis o.d. is gewezen kunnen ze worden uitgevoerd.

14peter

Ik citeer nu even een leuke zin van je;

'Daarnaast moet ik ook werkelijk de handeling hebben gedaan om ze in rekening te brengen.'

Laat ik je iets bijzonders vertellen; daar heeft mijn tandarts ook last van, iedere automonteur in Nederland ook, fietsenmakers, huisartsen, ja, zeg gerust iedereen!

Die tarieven kun je vastleggen, je kunt ze allerlei namen geven, maar t blijft duur. Ik mag toch hopen dat we het daar over eens zijn. Of werk jij (waarbij ik er vanuit ga dat je deurwaarder bent) voor het wettelijk minimum loon? Dat hoeft ook niet, begrijp me niet verkeert. Maar die bedragen die gerekend worden zijn, zeker voor mensen met geldproblemen, echt een blok aan het been.

bertje01

hallo mensen

heb geen bericht van enige rechtszaken gehad.
alleen dat ze mn auto in beslag kwamen nemen als ik niet betaalde voor een bepaalde datum.
dus volgens mij heb ik dan geen griffie kosten enz gehad toch.

groeten bertje

bertje01

@ 14 peter

inderdaad

zit je er al in door een of andere reden (crisis, minder werk enz)heb je dat weer.

voorbeeld: op 30 maart zou een auto verkocht worden
dus die man komt hier voor 620 euro op 23 februari daarvan betaal ik 200 omdat ik die andere 420 niet had, maar zei dat het een week voor beslag legging voor elkaar zou zijn. dus verder geen punt zou je zeggen, maar omdat ik niet het hele bedrag heb betaald dus maar 200 van die 620 kreeg ik er nog "even" 200 euro extra bij.

die had ik niet hoeven betalen als ik dat bedrag de 23ste had betaald.
waarom dan die 200 euro extra? hij is niet op bezoek geweest na die tijd en was geen advertentie gezet nog dus extra kosten hadden ze niet.

groetjes bertje

14peter

@Bertje01; Geen idee, zo diep zit ik nou ook weer niet in de incasso-regeltjes.

Guusje61
Contacteer:

bertje01 schreef:@ 14 peter

inderdaad

zit je er al in door een of andere reden (crisis, minder werk enz)heb je dat weer.

voorbeeld: op 30 maart zou een auto verkocht worden
dus die man komt hier voor 620 euro op 23 februari daarvan betaal ik 200 omdat ik die andere 420 niet had, maar zei dat het een week voor beslag legging voor elkaar zou zijn. dus verder geen punt zou je zeggen, maar omdat ik niet het hele bedrag heb betaald dus maar 200 van die 620 kreeg ik er nog "even" 200 euro extra bij.

die had ik niet hoeven betalen als ik dat bedrag de 23ste had betaald.
waarom dan die 200 euro extra? hij is niet op bezoek geweest na die tijd en was geen advertentie gezet nog dus extra kosten hadden ze niet.

groetjes bertje
zoals ik het begrijp is de deurwaarder op 23 februari aan de deur geweest met een proces verbaal van in beslag genomen auto met de aanzegging van de verkoop van de al in beslag genomen auto, verkoop op 30 maart a.s.

Als hij op dat moment zegt dat het saldo 620 euro is dan horen de kosten van voorgaande al in het saldo te zijn opgenomen.
Zonder uitleg van die betreffende deurwaarder kan ik met geen mogelijkheid die extra 200euro verklaren.

bertje01

hallo mensen

@guusje

ja inderdaad ik heb 200 betaald en zei dat de rest voor executie datum binnen was.
dat was geen probleem maar kwam er wel weer de nodige kosten overheen.
heb inmiddels betaald en contact gehad met het incasso.gerechtsdeurewaarders kantoor en ze zouden het nakijken en eventueel teveel betaalde terugstorten.

iedereen bedankt voor de reacties.

groeten bertje

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er is er inderdaad een richtlijn voor buitenrechtelijke kosten (o.a. incassokosten) van een hoofdsom tot 250 euro van 37 of 44,03 cent. Een dagvaarding langs brengen kost iets in de orde van 80 euro.

De hoofdsom is 48 euro. Daarboven op komen dan buitenrechtelijke kosten van 37 euro. Dat is samen 85 euro. En als dan een dagvaarding wordt geven komt daar weer c.a. 80 euro boven op. Voor een beslag weer iets. Als je hier meer van wilt weten zou je eigenlijk een specificatie moeten opvragen van het bedrag.

Guusje61
Contacteer:

na de dagvaarding komt eerst nog het vonnis. De griffiekosten (vastrecht) komen er dus ook bij, de hoogte hiervan is afhankelijk van de hoogte van de vordering
http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+recht ... kanton.htm
daarna wordt het vonnis betekend, € 82,75.
daarna kunnen pas executiemaatregelen worden genomen zoals beslagleggingen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik was onder de indruk dat ze geschikt hadden voor de zitting, maar er zijn me veel details onduidelijk.

Gesloten