Ik liep achter met mijn administratie. Saldo controle met een crediteur leverde een verschil op. Daarop werd gecorrespondeerd door mij. Nog in dit overleg traject wat nu juist was, zijn groter openstaand saldo of het missen door hem van mij betaling, kreeg ik een aanvullende nota met allerlei onduidelijke kosten erop. Daarop heb ik schriftelijk gereclameerd, en een specificatie gevraagd. Deze kreeg ik niet.
Wat ik wel ontving was een incasso, met incasso kosten over het gehele saldo, waar uiteraard het verkeerde(te hoge saldo) en de zonet ontvangen nota (waarop ik had gereclameerd) opstond. Ik heb daarop alleen het deel wat niet ter discussie staat betaald, en verzocht tot overleg cq specificatie omtrent het betwiste deel, alvorens ik ga betalen, omdat ik dit volgens mij al betaald had.
Kan men de incasso omtrent het betwiste deel doorzetten of moet dit eerst opgelost worden?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] incasso
Re: incasso
Eerst oplossen, specificatie is men verplicht op te geven, het niet reageren op uw verzoek daartoe leidt er toe dat een rechter, bij een eventuele rechtzaak, de zaak nooit uitvoerbaar verklaart. Een betwiste schuld voorleggen aan een rechter (daar zal men ongetwijfeld mee dreigen) leidt bij voldoende motivatie door u tot verlies voor de wederpartij. Doe dus uw best en heel belangrijk: reageer schriftelijk op alles wat u ontvangt van de tegenpartij.
Re: incasso
Ab 1, ook als de schuldeiser geen specificatie geeft van het openstaande bedrag kan deze de incasso doorzetten. Alleen zal hij op enig moment naar de kantonrechter (vooropgesteld dat het openstaande bedrag niet hoger is dan 5000 euro) moeten stappen om de vordering toegewezen te krijgen. Daar zal hij de vordering wel moeten onderbouwen. Doet hij dat en komt de rechter tot de conclusie dat de vordering terecht is, word je veroordeeld tot betaling. Wel is het dan zeer goed mogelijk dat de gevorderde incassokosten niet worden toegekend of worden verlaagd. Want uiteindelijk had de schuldeiser een procedure kunnen vermijden als hij de vordering had gespecificeerd voor het opstarten van een rechtzaak. Maar het vooraf niet specificeren van een vordering maakt de vordering niet onterecht of dat de kantonrechter de vordering afwijst.