LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incasso voormalig werkgever

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
mcmvc

Incasso voormalig werkgever

Ongelezen bericht door mcmvc »

Ik ben uit dienst getreden bij WR. Voordat ik mijn auto ging inleveren vond ik een bon onder de ruit. Verkeerd geparkeerd. € 90,-. Mijn schuld moet ik betalen. Ik heb ze aangegeven dat ze het op mijn afrekening mochten inhouden. Hebben ze niet gedaan. Later hebben ze een nabetaling gedaan en hebben ze het wederom niet ingehouden. Ik heb in de tussentijd wel een factuur gehad. Binnen 14 dagen betalen. Dat heb ik niet gedaan om het volgende.

WR houd je salaris vast tot je de auto ingeleverd hebt. Normaal gesproken betalen ze de 15e. Ik heb de 30e mijn auto ingeleverd. Dus kunnen ze betalen. Niet dus. Ik heb ze tweemaal verzocht om mijn salaris te betalen. Ze konden dat niet vanwege het ontbreken van de juiste software. Mijn salaris van december moesten ze in januari verlonen. Inmiddels heb ik wederom verzocht voor betaling met de wettelijke verhoging zoals dat in het arbeidsrecht geregeld is. Niets dus. Uiteindelijk heb ik de 14e betaald gekregen, maar zonder de wettelijke verhoging.

Nu heb ik de boete nog niet betaald, omdat ik die wettelijke rente wil vorderen. Na een 10 dagen ontving ik de herinnering. Ik heb een betalingstermijn van 14 dagen (?). Ik heb een mail gestuurd met het bovenstaande verhaal en dat de boete inmindering gebracht mag worden op de wettelijke verhoging.

Twee dagen later een incassobrief van de advocaat (met een verhoging).

Nu wordt het volgens mij een spel. Ik heb een ingebrekestelling gestuurd om het bedrag verminderd met de boete binnen zeven dagen te voldoen.

Binnenkort loopt de termijn van de advocaat af. Straks gaan ze beslagleggen en heb ik heel veel extra kosten. Ik heb namelijk niet het idee dat een rechter mijn verhaal te zien krijgt en tot beslaglegging toestemt.

Wie heeft er advies voor me?

seagoing racer2

Re: Incasso voormalig werkgever

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,
Ik ben uit dienst getreden bij WR. Voordat ik mijn auto ging inleveren vond ik een bon onder de ruit. Verkeerd geparkeerd. € 90,-. Mijn schuld moet ik betalen. Ik heb ze aangegeven dat ze het op mijn afrekening mochten inhouden. Hebben ze niet gedaan. Later hebben ze een nabetaling gedaan en hebben ze het wederom niet ingehouden. Ik heb in de tussentijd wel een factuur gehad. Binnen 14 dagen betalen. Dat heb ik niet gedaan om het volgende.

WR houd je salaris vast tot je de auto ingeleverd hebt. Normaal gesproken betalen ze de 15e. Ik heb de 30e mijn auto ingeleverd. Dus kunnen ze betalen. Niet dus. Ik heb ze tweemaal verzocht om mijn salaris te betalen. Ze konden dat niet vanwege het ontbreken van de juiste software. Mijn salaris van december moesten ze in januari verlonen. Inmiddels heb ik wederom verzocht voor betaling met de wettelijke verhoging zoals dat in het arbeidsrecht geregeld is. Niets dus. Uiteindelijk heb ik de 14e betaald gekregen, maar zonder de wettelijke verhoging.

Nu heb ik de boete nog niet betaald, omdat ik die wettelijke rente wil vorderen. Na een 10 dagen ontving ik de herinnering. Ik heb een betalingstermijn van 14 dagen (?). Ik heb een mail gestuurd met het bovenstaande verhaal en dat de boete inmindering gebracht mag worden op de wettelijke verhoging.

Twee dagen later een incassobrief van de advocaat (met een verhoging).

Nu wordt het volgens mij een spel. Ik heb een ingebrekestelling gestuurd om het bedrag verminderd met de boete binnen zeven dagen te voldoen.

Binnenkort loopt de termijn van de advocaat af. Straks gaan ze beslagleggen en heb ik heel veel extra kosten. Ik heb namelijk niet het idee dat een rechter mijn verhaal te zien krijgt en tot beslaglegging toestemt.

Wie heeft er advies voor me?
Wat ben je toch een moeilijk ventje.

Het feit dat je de parkeerboete niet betaald komt en blijft ook voor jouw rekening.Dit staat geheel los van je salarisbetaling, en ik snap dan ook werkelijk niet waarom je de eerste factuur niet gewoon hebt voldaan.

Nu claim je de wettelijke verhoging van 50% omdat je salaris over december pas op 14 januari is gestort.

Ik verwacht niet dat de rechter deze vordering zal toewijzen,Ten eerste omdat de hoofdsom reeds lang is voldaan en ten tweede omdat de 14 dagen vertraging gestoeld is op het feit de je de lease-auto nog niet had teruggebracht.

Dus advies is gewoon de parkeerboete betalen

mcmvc

Een kleine correctie;
Op de 30e heb ik mijn auto ingeleverd. Twee weken later betalen ze pas. Ze hebben zonder geldige reden mijn salaris achter gehouden. Dat ze de afrekening niet betalen. Akkoord, maar het salaris moet gewoon betaald worden. Conform het arbeidsrecht mag dat niet. De wettelijke rente is uiteindelijk 25%. Je moet de werkdagen tellen.

Ik begrijp dus dat het verstandig is de factuur te betalen.

Het is inderdaad meer een principekwestie, want als je gezegd hebt dat je uit dienst treedt, ben je al uit dienst. Ze gebruiken gewoon hun macht als werkgever. Daar gaat het mij meer om. Niet om de centen.

The Sandman

Ongelezen bericht door The Sandman »

Jij geeft duidelijk aan dat de betaaldag bij WG vast is. Die betaaldag staat ook vaak in je arbeidsovereenkomst vermeld. Die betaaldag wordt dan ook gewoon aangehouden bij het einde dienstverband.

Dus lever jij de auto op de 30ste in, dan is het automatisch betalen de 15de van de volgende maand.

De WG maakt dus geen fout.

Dit zal zo gelden TENZIJ er in de je CAO van de oude WG staat dat hij de afrekening MOET betalen de dag na uitdiensttreding.

Wettelijk is het zo dat WG de eindafrekening MOET betalen met vakantiegeld en eventuele vakantiedagen BINNEN 1 maand.

mcmvc

In de AO staat geen betaaldatum vermeldt. Salaris december wordt op 15/12 betaald. In het arbeidsrecht staat dat bij een maandloon de laatste dag van de maand als betaaldag gebruikt mag worden. Oftewel 31/12. Nu werd het salaris van december op 14/01 betaald.

Volgens mij moet dan het salaris op 15/12 betaald worden en de afrekening op 15/01. Nu werd beide op 15/10 betaald.

Het leuke is nu ook dat ik december geen salaris had en in januari twee keer, maar ook tweemaal met heffingskorting.

Salaris achterhouden om iets te verrekenen, mag ook niet. van hun kant is er dus sprake van opzet.

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

Bij het einde dienstverband moet ik als werkgever het volgende weten;

1 Openstaande boetes verrekenen.
2 Tekort Snipperdagen.
3 Vakantie geld uitbetalen.
4 Snipperdagen en overuren uitbetalen.
5 Controle gereedschap en overig verrekenen.

Dus meestal stort ik een voorschot en pas als alles foutloos en gecorrigeerd is het eindbedrag.
Dit betekende dat laatste salaris altijd iets later komt en niet op betaal datum maar vaak enkele weken later.

Dus je bent niet verplicht de gehele periode of maand te werken, je mag ook halverwege vertrekken en dus is de laatste afrekening altijd handmatig en lastiger.
Vooral aan eind jaar is er zoveel wat afgesloten moet worden en opgemaakt dat je beter Eind November of Eind Januari kunt vertrekken gezien de werkdruk op kantoor.

Verder heb ik nog nooit van 25% rente gehoord en wel van iets lagere per maand.

mcmvc

Ik ben zelf salarisadministrateur en ik hanteer ook deze procedure. Alleen ik kijk al een maand van te voren of er veel te verrekenen is. Bij kantoor mensen betaal ik gewoon het salaris uit en in samenspraak wordt er iets verrekend. Correcties vinden in de afrekening plaats. Is deze negatief stuur ik een factuur. Nooit problemen mee.

Het voorschot wat je geeft is minimaal het wettelijk minimum loon. Je doet het dan wel goed.

Wettelijke verhoging is gebaseerd op artikel 625. De eerste drie dagen zijn vrij. vanaf de vier de werkdag mag er 5% verhoging worden gerekend tot de achtste. Daarna is het 1% per dag.

Ik voer een salarisadministratie van ruim achthonderd man en ik doe dit werk al twaalf jaar. Ze geven aan dat ze niet in staat waren om te betalen. Het is een kwestie van je werk goed doen. Ze komen hun verplichtingen en afspraken niet na. Het klinkt lullig, maar het is een principekwestie. Het gaat hier niet om het geld.

pmc

Ongelezen bericht door pmc »

Hallo,

Een werkegever mag wettelijk gezien helemaal niets met een salaris verrekenen.
Maar je maakt er wel een erg groot drama van.

Gesloten