LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incassoburo failliet ...

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Lieske1958

Incassoburo failliet ...

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

Uit het Leidsch Dagblad van vandaag:

Incassobureau betaalt niet: computers geveild
Silvan Schoonhoven

Leiden - Wat gebeurt er als een incassobureau zijn rekeningen niet betaalt? Dan krijg je een uitgestorven kantoor en een klein legertje mannen dat al die oude pc's, tafels en kopieerapparaten wel wil overnemen voor een zacht prijsje. Gisteren was de executieverkoop bij incassobureau Infoca aan de Schipholweg.

Opbeurende Loesje-posters, een foto van een paintball-uitje van het personeel en een blote-mannenkalender sieren de muren van het ontruimde kantoor. Aan de muur hangt nog een trofee van een van de incasso-medewerkers: een brief van iemand met een schuld aan Wanadoo. De man schrijft: 'Okee, ik ben wel een allochtoon zoals jullie dat noemen, maar ik ben niet gek'. De woorden zijn met gele stift gemarkeerd.

In plaats van kantoorpersoneel loopt een twintigtal potentiële kopers over de werkvloer. Veel besnorde mannen met leren jassen die keurend hun blik over het meubilair laten gaan. ,,Dat zijn nog redelijke bureaus'', zegt een van de belangstellenden. ,,Die kun je verzagen. En de laatjes lopen nog vrij soepel.''

,,Het kan natuurlijk nooit'', vertrouwt een medewerker van de belastingdienst toe aan de bieders, ,,dat dit gebeurt bij iemand die geld voor anderen ophaalt.''

Onder de geïnteresseerden doen veel geruchten de ronde: ,,De directeur of de onderdirecteur is er vandoor met de kas, naar het schijnt.''

Zeker is dat Infoca Consultancy overhoop ligt met Orange Nederland. Het telecombedrijf krijgt nog anderhalf miljoen euro van het incassobureau. Infoca inde het geld bij klanten van Orange, maar droeg dit geld al een tijd niet meer af. Orange kaartte de zaak afgelopen vrijdag aan voor de Haagse rechtbank. Infoca verscheen niet bij die zitting. De rechter bepaalde dat Infoca, dat inmiddels failliet is, het geld moet terugbetalen. Bovendien moet het bedrijf duidelijk maken welk incassowerk sinds december 2004 is gedaan en hoeveel geld daarbij is ontvangen.

De inventaris van Infoca zal niet veel opbrengen, verwacht de belastingdienst-medewerker die optreedt als veilingmeester. ,,Er is veel van dit kantoorspul op de markt, want er zijn veel grote bedrijven die inkrimpen. De meeste mensen zijn geïnteresseerd in de platte beeldschermen. We hebben nu kavels gemaakt van hele werkplekken bij elkaar: bureau, scherm, pc, prullenbak. Ik wilde het zo maar proberen. Wie hier komen? Mensen die wat zoeken voor in hun clubhuis, maar ik heb ook al wat professionele handelaren zien rondscharrelen.''

,,Mijn hele huis staat vol met dit soort troep'', zegt een man die zich voorstelt als 'Hans'. ,,Sommige mensen gaan naar Ikea als ze wat nodig hebben. Ik kijk in de krant of er ergens nog een executieverkoop is. Je ziet daar veel bekende gezichten. Ik ga ook altijd naar de veiling van de dienst Domeinen van het ministerie van justitie. Daar heb ik bijna een keer een dure auto aan overgehouden, maar er was me net iemand voor met een hoger bod.''

De inboedel levert een paar duizend euro op, blijkt tijdens de veiling. Faxapparaten, zeepdispensers, vergadertafels en bewakingscamera's verwisselen van eigenaar. Soms voor enkele tientjes, soms voor honderden euro's. ,,Het is geen geld, mensen'', prijst de veilingmeester zijn waren aan. ,,Kopen maar.''

bodejosm43

Re: Incassoburo failliet ...

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Mooi om te lezen. De graaiers hebben nu eens zelf het nakijken.

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

De mensen die door dit buro een incasso hebben lopen schieten er niets mee op dat wordt wel overgeheveld.

bodejosm43

Je kunt alles overhevelen, maar de vorderingen die ze hebben, en niet terecht zijn, die zijn ook in de nieuwe situatie waardeloos.

ronald g

Dat is nu jammer als een ander incasso buro de vorderingen overneemt begint alles overnieuw. Het kan een tijd duren reken maar dat het gebeurt. De curator gaat proberen de openstaande vorderingen op te eisen dus ook die van de debiteuren zeg maar klanten. Wij hebben in apeldoorn het geval van Herenius gehad die was het ergste wat je overkomen kan. Hij is failliet verklaard en iedereen blij toen. Maar na 2 jaar niet meer de rente liep door en moest toch met hoge kosten betaald worden. Dus altijd oppassen.

bodejosm43

Dacht ik toch altijd dat een incassobureau juridisch niets kan, dus wat kan in dat geval een nieuw incassobureau bewerkstelligen?

Guusje zou daar antwoord op kunnen geven, in hoeverre je je te houden hebt aan wat een incassobureau van je verlangt en wat je daar zelf tegen kunt ondernemen, als je de vordering betwist.

Een incassobureau is namelijk geen deurwaarder. Pas als die laatste om de hoek komt kijken, mag je je zorgen gaan maken.

ronald g

Als het enkel een incasso buro is dan niet, vaak zijn ze gekoppeld aan een deurwaarder kantoor. Mijns inziens gaan de "klanten"niet vrijuit.

Cesar

Ongelezen bericht door Cesar »

Er is nog steeds een vordering ondanks het feit dat het incassoburo op de fles is. Een en ander wordt natuurlijk overgenomen door een ander via de curator. Orange wil zijn centen en de curator heeft er ook alle belang bij dat deze worden betaald. Als laatste mag de consument meedelen bij een faillisement. Betalen mag de consument echter als eerste. Uit de boekhouding zal blijken of de betalingen zijn gedaan door de debiteur aan het incassoburo. Indien dit niet als zodanig is verwerkt hoop ik dat de debiteur welke wel reeds heeft betaald zijn bewijzen heeft bewaard. Vraag anders een afschrift bij de bank.

Men loopt altijd het risico, als ik het zo kan noemen, dat men moet bewijzen dat er betaald is. :roll:

Guusje

Ongelezen bericht door Guusje »

Jammer genoeg valt een incassobureau onder 'vrij te vestigen beroep'. Maar een gerenomeerd bedrijf sluit zich aan bij de beroepenvereniging.
Voor de schuldenaren die aan dit incassobureau heeft betaald is het helemaal erg. Het restant van de schuld blijft bestaan, maar hoe hoog is het restant van de schuld?
De curator inventariseert de baten en de lasten, en omdat een incassobureau vaak de schulden 'koopt' verlangt de curator doorbetaling van de vorderingen. Als een nieuw incassobureau de vorderingen overneemt loopt de schuld daarna door bij dit bureau. ik zou er wel op letten dat er geen nieuwe dossierkosten en hogere incassokosten worden berekend.
omdat dit hele circus een behoorlijke tijd in beslag kan nemen zou ik niet wachten tot de curator of het nieuwe incassobureau zich melden, maar zelf actie ondernemen. de curatorgegevens zijn openbaar: http://insolventies.rechtspraak.nl/
laat het antwoord dan nog te lang op zich wachten zou ik tot die tijd aan de opdrachtgever (de eisende partij) gaan betalen.
bij niet betalen of wachten op een reactie kan de schuld flink oplopen omdat de renteberekening niet stilgezet wordt.

Een gerechtsdeurwaarder heeft vaak naast zijn ambtelijke taken ook een incassobureau. Maar omdat een gerechtsdeurwaarder onder toezicht staat van het BFT (Bureau Financieel Toezicht) worden ook de incassobetalingen door hen gecontroleerd.
Het is geen 100% garantie, maar 99,99% lijkt mij wel gepast.

Gesloten