LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] incassokosten nuon
incassokosten nuon
Hallo
Wij liepen achter met ons maandbedrag van de nuon, hebben inmiddels betaald, maar ze vroegen 35% incassokosten. Wij hebben nu 15% incassokosten betaald, conform rapport voorwerk II.
Volgens de dame die ik van de nuon aan de telefoon had moest ik het resterende bedrag nog betalen anders zou ik alsnog worden afgesloten.
En klopt het dat ik 10 dagen de tijd heb om te betalen vóór ik wordt afgesloten?
Wie heeft hier ervaring mee?
Wie kan mij hier informatie over geven?
groet Boedha
Wij liepen achter met ons maandbedrag van de nuon, hebben inmiddels betaald, maar ze vroegen 35% incassokosten. Wij hebben nu 15% incassokosten betaald, conform rapport voorwerk II.
Volgens de dame die ik van de nuon aan de telefoon had moest ik het resterende bedrag nog betalen anders zou ik alsnog worden afgesloten.
En klopt het dat ik 10 dagen de tijd heb om te betalen vóór ik wordt afgesloten?
Wie heeft hier ervaring mee?
Wie kan mij hier informatie over geven?
groet Boedha
Re: incassokosten nuon
Wat is dat voor een rapport????Wij hebben nu 15% incassokosten betaald, conform rapport voorwerk II.
En welke rechtsgeldigheid heeft die????
http://www.rechtspraak.nl/Gerechten/Rec ... k+II.htm#2
Zie 8.7 (betreft die 15%)
En voor hoever het rechtsgeldig is, tja, dat is voor mij dus ook even de vraag. Ik weet niet goed of die jurisprudentie is of niet.
Zie 8.7 (betreft die 15%)
En voor hoever het rechtsgeldig is, tja, dat is voor mij dus ook even de vraag. Ik weet niet goed of die jurisprudentie is of niet.
In de inleiding van het geheel wordt aangegeven dat het een onderzoeksrapport waar de werkgroep uiteindelijk 5 aanbevelingen in heeft verwerkt.
Ik betwijfel dan of men daar een beroep op kan doen.
Ik betwijfel dan of men daar een beroep op kan doen.
En als je het volgende bekijkt?
http://www.vandernatlitigation.nl/en/do ... 202006.pdf
In kopje 18 staat dat de rechterlijke macht dit voorwerk gebruikt als leidraad, in kopje 20 staat dat er geen recht aan ontleent kan worden?
M.a.w. ik kan hier dus niet op bouwen?
Maar dan nog moet de tegenpartij aannemelijk maken dat de incassokosten zo hoog zijn, dus dat ze die kosten echt gemaakt hebben?
http://www.vandernatlitigation.nl/en/do ... 202006.pdf
In kopje 18 staat dat de rechterlijke macht dit voorwerk gebruikt als leidraad, in kopje 20 staat dat er geen recht aan ontleent kan worden?
M.a.w. ik kan hier dus niet op bouwen?
Maar dan nog moet de tegenpartij aannemelijk maken dat de incassokosten zo hoog zijn, dus dat ze die kosten echt gemaakt hebben?
Nog wat gevonden:
Een brief van de minister van justitie waarin hij ook rapport voor-werk II benoemt.
Maar nog steeds geen jurisprudentie.
Zucht.
Een brief van de minister van justitie waarin hij ook rapport voor-werk II benoemt.
Maar nog steeds geen jurisprudentie.
Zucht.
Is DIT dan jurisprudentie??
http://www.passade.nl/mwsr/sr/jurinschu ... a%20AM.pdf
Of betreft dit dan weer alleen 1 bepaald incassobureau?
Heb geen rechten gestudeerd... (helaas).
http://www.passade.nl/mwsr/sr/jurinschu ... a%20AM.pdf
Of betreft dit dan weer alleen 1 bepaald incassobureau?
Heb geen rechten gestudeerd... (helaas).
Heb je al eens geinformeerd bij het kantongerecht?
Misschien dat ze duidelijkheid kunnen verschaffen.
Succes
Misschien dat ze duidelijkheid kunnen verschaffen.
Succes
Is een idee ja
-
Rapport Voorwerk II heeft inderdaad niet veel meer status dan die van een richtlijn. Er komt sowieso nog eventuele vertragingsrente bovenop die 15%. En uiteraard is 15% voor kleinere bedragen erg weinig en voor grotere bedragen belachelijk veel.
Incassokosten zijn feitelijk een soort schadevergoeding voor de schuldeiser omdat hij extra kosten moest maken. Maar je kan van de schuldeiser altijd verlangen dat hij die kosten aantoont. Kan hij dat niet, dan heeft hij geen recht op incassokosten.
Incassokosten zijn feitelijk een soort schadevergoeding voor de schuldeiser omdat hij extra kosten moest maken. Maar je kan van de schuldeiser altijd verlangen dat hij die kosten aantoont. Kan hij dat niet, dan heeft hij geen recht op incassokosten.
-
Zelfs bij Rapport Voorwerk II gaat het principe van 15% niet op want als je een schuld heb openstaan van EUR 26,= dan mag er volgens Rapport Voorwerk II een bedrag van EUR 37,= aan buitengerechtelijke kosten worden meegenomen. Kijk vooral naar het schema bij het rapport wat is bijgevoegd als bijlage. Letwel: de bedragen worden berekend als schuld + rente!
-
Wat dus betekent dat in concreto rente op de schuld gerekend mag worden en dat bij de incassokosten niet de rente wordt begrepen. Die wordt apart berekend. Wel is het zo dat incassokosten in principe niet rentedragend zijn.Letwel: de bedragen worden berekend als schuld + rente!