Mijn partner heeft een tijd lang in Belgie gewoond, en daar ook de verplichte ziektekostenverzekering afgesloten. Nu krijgt ze op haar oude adres is Gent een brief dat ze ambtshalve bij de zogenaamde Vlaamse Zorgkas is aangesloten. De Zorgkas is een extra verplichte verzekering tegen extra kosten door invaliditeit. De bijdrage is niet groot, maar de voorwaarden zijn ons in het verkeerde keelgat geschoten.
Iemand die namelijk niet een EU-nationaliteit heeft, mag de eerste vijf jaar geen aanspraak maken op uitkering, ook als hij of zij vijf jaar premie heeft betaald. Dit geldt voor mijn partner en ik heb ze daarom te kennen gegeven dat we niet bereid zijn de bijdrage te betalen. De Zorgkas heeft ons hierop gewaarschuwd dat wie niet betaalt een boete krijgt van 200 euro, en dat dit nu eenmaal de regels zijn.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat met deze mensen niet te discussieren valt, en denk erover zowel de bijdrage als de eventuele boete niet te betalen. We wonen immers in Nederland en een Belgische deurwaarder zal alleen maar naar het oude adres van mijn partner kunnen schrijven of aanmanen. Ook hebben we geen bezittingen in Belgie.
Mijn vraag is: hoe groot is de kans dat de Belgische zorgverzekeraar via een Belgische deurwaarder in Nederland onns zou kunnen vinden (eventueel via een Nederlandse deurwaarder)? Of zou ik ermee weg kunnen komen als we gewoon niet reageren en niet betalen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Internationale incasso
-
Re: Internationale incasso
De eerste stap die ik zou doen, is nagaan of er hierover Europese wetgeving bestaat. Wanneer je partner de Belgische nationaliteit niet bezit, en niet eens in Belgie woont, lijkt het me sterk dat ze dit kunnen verplichten.
-
Re: Internationale incasso
Ze heeft in Belgie gewoond, maar waar ik niet zo goed tegen kan is dat ze haar willen verplichten tot een (extra) zorgverzekering (bovenop de normale standaardverzekering) die haar geen enkel recht op uitkering geeft, ook niet als haar wat zou overkomen. Dit, omdat ze geen EU-burger is.
Verder is het raar dat we "ambtshalve" zijn ingeschreven terwijl we nooit iets hebben ondertekend. Ik twijfel dan ook sterk aan de juridische kwalificatie.
Het gaat me niet eens zo om de hoeveelheid, maar om het feit dat we een dergelijke discriminerende verzekering moeten aangaan.
Misschien inderdaad kijken of dit Europeesrechtelijk wel kan en mag.
Verder is het raar dat we "ambtshalve" zijn ingeschreven terwijl we nooit iets hebben ondertekend. Ik twijfel dan ook sterk aan de juridische kwalificatie.
Het gaat me niet eens zo om de hoeveelheid, maar om het feit dat we een dergelijke discriminerende verzekering moeten aangaan.
Misschien inderdaad kijken of dit Europeesrechtelijk wel kan en mag.