LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Intrum Justitia - Blijft treiteren

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
bjswart

Intrum Justitia - Blijft treiteren

Ongelezen bericht door bjswart »

Het begon allemaal in juni 2009 toen ik mijn ADSL verbinding van Online per brief beëindigde per 1 aug 2009. In juli probeerde Online de factuur van mijn rekening af te halen. Dit lukt niet. Kreeg een brief dat automatische incasso was mislukt en dat ze het de 17e van de volgende maand weer zouden proberen. Dit was 17 aug en inmiddels had ik automatische incasso bij de bank stoplaten zetten. Gelukkig maar want op 17 aug probeerde Online het volledige termijn bedrag van juli en aug te innen, terwijl ze per brief hadden bevestigd dat mijn abonnement per 4 aug stop was gezet. (Online had 3 dagen nodig voor administratie redenen om mijn opzegging te behandelen!! Ook zo iets).

Eind augustus kreeg ik om de 2 dagen wel een brief van Online waarin ze dreigde mijn abonnement stop te zetten. Dat ik 50 euro extra administratiekosten moest betalen voor stop zetten abonnement. Had ik niet zelf het abonnement opgezegd en daar al schriftelijk bevestiging van gekregen? Ik heb gebeld met Online, de situatie uitgelegd en gezegd dat ze mij een correcte rekening moesten sturen voor juli en de 3 dagen in augustus. Ik heb ze ook toegezegd dat de € 2,50 aan administratiekosten voor falen van de automatische incasso in juli er ook bij gezet konden worden. Rekening van Online eind september ontvangen en bedrag op 15 oktober overgemaakt.

En toen begon de ellende pas, want op 4 november 2009 kreeg ik brief van Intrum Justitia dat Online een bedrag van 96 euro nog wat vorderde. Dat was 46 euro voor de (reeds betaalde) facturen juli en aug en de 50 euro administratie kosten voor het stopzetten van mijn abonnement. Brief na brief gestuurd naar I.J. dat ze te laat met hun vordering kwamen want bedrag was al op 15 oktober betaald en de 50 euro administratie kosten zijn niet rechtsgeldig want ik had notabene het abonnement al zelf stopgezet per 1 aug.

Na heel veel brieven en telefoontjes tussen mij en I.J. (waarbij ze altijd aangaven mijn brieven nooit ontvangen te hebben) kreeg ik in eens op 6 april 2010 een brief van I.J. binnen met een ander bedrag op een heel ander dossier nummer. Ik in eerste instantie bellen met I.J. Een dame die vrij aardig was meldde mij telefonisch dat mijn zoveelste brief van februari 2010 in het dossier terecht gekomen was, niks mee gedaan was. Ze zou het dossier naar een leidinggevende sturen en die zou kijken voor sluiting. De brief met nieuw dossiernummer kon ik als niet verzonden beschouwen. Over sluiting dossier, zou ik bericht krijgen.

Op 25 mei 2010 had ik nog niks gehoord of ontvangen, dus dacht ik, laat ik zelf eens bellen om te vragen hoe het er mee stond. Krijg een heel onplezierige dame aan de telefoon. Die mij in eerste instantie uitmaakte voor leugenaar en mij meldt dat mijn verhaal niet klopt en ik elke keer wat anders probeer te beweren. Ik vraag haar naar de stand van zaken en zij geeft toe dat origineel dossier gesloten is. Opgelucht hang ik telefoon op.

5 minuten later wordt ik gebeld door dezelfde dame van I.J. met de mededeling dat zij voor de volledigheid moet melden dat er natuurlijk nog altijd wel de vordering van € 49,97 openstaat. Ik heb haar gevraagd waar die vordering vandaan kwam en zij meldde mij dat het ging om een samengevoegde vordering van 2 rekeningen; één van 32 euro nog wat en een ander van 17 euro nog wat. Ik zei haar dat het wel heel verdacht was dat er in eens 2 rekeningen boven tafel kwamen die samen 50 euro waren, precies het bedrag van de administratie kosten die Online nog steeds wilde hebben.

Ik heb nog nooit van die 2 rekeningen gehoord, gezien of überhaupt wat over gekregen. En gezien het feit dat mijn abonnement precies 38 euro rond was per maand, zijn het heel vreemde factuurbedragen. Maar ja, zij waren incassobureau en ze hadden geen specificaties van de rekeningen. Ik heb gemeld dat ik in hun spelletje niet trapte en de rekening niet zou betalen. Ter bevestiging heb ik een brief op 31 mei 2010 gestuurd naar I.J. met de hele voorgeschiedenis en de mededeling dat ik de zaak bij Tros Radar had gemeld en het dossier bij mijn advocaat had neergelegd. Bij de brief heb ik toen een rekening gestopt met kosten die ik gemaakt had in het jaar dat ik met die zaak bezig was (tip van mijn advocaat). Nooit iets op gehoord tot......

Ja, je raadt het misschien al, vandaag dus de brief ontvangen waarin ze een bedrag van €114, 57 eisen. Ze schrijven er doodleuk in nooit een reactie van mij te hebben gehad en dus genoodzaakt zijn naar de rechter te stappen.

In eerste instantie was ik zo kwaad en radeloos om de machteloosheid die je voelt. Maar na het lezen van dit forum vind ik wel wat troost in het feit dat ik niet alleen sta en niet de enige ben waarbij dit gebeurt. Ik ben nu alleen verwonderd dat er zoveel mensen zijn waarbij I.J. dit doet en dat ze nog niet een halt toe geroepen zijn.

Ik heb net mijn laatste brief naar I.J. op de post gedaan. Waarin ik aangeef wel degelijk een reactie gestuurd te hebben, maar dat het I.J. is die bijna 12 maanden na mijn brief niks van zich laat horen. Ook heb ik erin gezet ze graag in de Rechtbank te zien. En dat is dan het laatste wat ze van mij horen!!

Guardian72
Contacteer:

Re: Intrum Justitia - Blijft treiteren

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Aangezien je kan aantonen (bankgegevens) dat je al betaald hebt, en dat het abonnement al beindigd is - bevestiging heb je nog, toch? - zou ik ze een brief sturen met de kopieen hiervan bijgesloten - en verder NIETS meer per telefoon doen - alleen schriftelijk.

Stel in je brief dat indien ze niet binnen 15 dagen bevestigd hebben per telefoon deze actie te staken, je aangifte gaat doen wegens oplichting en afpersing.

bjswart

Ongelezen bericht door bjswart »

Tuurlijk heb ik mijn bankgegevens nog, ik heb alle brieven en verslagen van telefoongesprekken bewaard. Heb elke brief vanaf opzeggingsbrief naar Online bewaard.

Ik heb J.L. al een aantal keren geschreven en gemeld dat ze met treiteren moeten stoppen en dat ik actie zal ondernemen. Dan is het een paar maanden stil en krijg je enkel alleen weer een brief met aanmaning te betalen.

Mijn laatste brief is nu de deur uitgegaan waar ik wederom vermeld dat ze moeten stoppen en heb de bankafschriften en mijn (een-na)laatste brief toegevoegd.

Ergens zit ik nu te hopen op een trip naar de Rechtbank. Ik sta volledig in mijn recht en heb niks open staan of niet betaald. Laat ze maar komen. Dan gooi ik er een eigen eis tegenaan van geleden schade.

Want het leuke is ook nog dat Online me aangemeld heeft bij Preventel. Dat is dan een instantie die toezicht houdt op wanbetalers voor mobiele diensten. Een mobiel abonnement nemen gaat niet lukken, niet dat ik dat wil. Maar toch, je staat ergens gemeld als wanbetaler terwijl je dat niet bent. Plus ging het hier om Online ADSL en niet om een mobiele dienst.

Ja, laat het maar tot een Rechtzaak komen, dan zal ik de kantonrechter eens eventjes alles fijntjes uitleggen.

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

Alles bewaren, en mocht het voor de rechter komen,eisen dat ze je naam (wanbetaler) ongedaan maken.

Guardian72
Contacteer:

bjswart schreef: .

Want het leuke is ook nog dat Online me aangemeld heeft bij Preventel. Dat is dan een instantie die toezicht houdt op wanbetalers voor mobiele diensten. Een mobiel abonnement nemen gaat niet lukken, niet dat ik dat wil. Maar toch, je staat ergens gemeld als wanbetaler terwijl je dat niet bent. Plus ging het hier om Online ADSL en niet om een mobiele dienst.

Ja, laat het maar tot een Rechtzaak komen, dan zal ik de kantonrechter eens eventjes alles fijntjes uitleggen.
WHOA..
Lekker lui daar.
Ik zou hen een brief sturen - Online dus - waarin je eist binnen 15 dagen van zowel hen als van preventel bevestiging te krijgen dat die vermelding ongedaan is gemaakt, daar je anders aangifte gaat doen van smaad (beschadiging van je imago/reputatie) - aangezien je kan aantonen in je recht te staan.
Daarnaast gelijk maar aangifte oplichting (spookfacturen) en afpersing (men stuurt een zware jongen - IJ- op je af).

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Betaal niets en vraag waar de beloofde rechtszaak blijft want U wilt ook nog op vakantie.
Dan schrikken ze omdat U zo graag deze voor hun verloren zaak wilt winnen.
Tegen dit soort taal zijn ze niet opgewassen, ze dreigen alleen maar met wettelijke mogelijkheden die zij mogen gebruiken om U onder druk te zetten.

Dreigen met kosten voor U mag, maar als je verkeerd reageerde schrikken ze wel.
Ik heb tegen dit Incasso bureau al 3x een zaak gehad.
2x gewonnen en de 3e geseponeerd omdat ze geen 3e keer mij de winst gunnen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

bjswart schreef:Het begon allemaal in juni 2009 toen ik mijn ADSL verbinding van Online per brief beëindigde per 1 aug 2009. In juli probeerde Online de factuur van mijn rekening af te halen. Dit lukt niet. Kreeg een brief dat automatische incasso was mislukt en dat ze het de 17e van de volgende maand weer zouden proberen. Dit was 17 aug en inmiddels had ik automatische incasso bij de bank stoplaten zetten. Gelukkig maar want op 17 aug probeerde Online het volledige termijn bedrag van juli en aug te innen, terwijl ze per brief hadden bevestigd dat mijn abonnement per 4 aug stop was gezet. (Online had 3 dagen nodig voor administratie redenen om mijn opzegging te behandelen!! Ook zo iets).
Duidelijk verhaal.
bjswart schreef:Eind augustus kreeg ik om de 2 dagen wel een brief van Online waarin ze dreigde mijn abonnement stop te zetten. Dat ik 50 euro extra administratiekosten moest betalen voor stop zetten abonnement.
Dergelijke kosten mogen niet inrekening worden gebracht omdat dit verboden is in artikel 7.2a Telecommunicatiewet.
http://blog.iusmentis.com/2010/02/02/de ... n-het-kan/
bjswart schreef:Ja, je raadt het misschien al, vandaag dus de brief ontvangen waarin ze een bedrag van €114, 57 eisen. Ze schrijven er doodleuk in nooit een reactie van mij te hebben gehad en dus genoodzaakt zijn naar de rechter te stappen.
Kom maar op, zou ik zeggen.
bjswart schreef:Ik heb net mijn laatste brief naar I.J. op de post gedaan. Waarin ik aangeef wel degelijk een reactie gestuurd te hebben, maar dat het I.J. is die bijna 12 maanden na mijn brief niks van zich laat horen. Ook heb ik erin gezet ze graag in de Rechtbank te zien. En dat is dan het laatste wat ze van mij horen!!
Jij hebt engelen geduld! Een keer je een brief versturen met daarin je standpunt zou voldoende moeten zijn. Als ik het zo lees heeft men van jou niets te eisen, en onder die omstandigheden is een briefje meer beleefdheid dan noodzaak.

Guardian72
Contacteer:

alfatrion schreef:
Jij hebt engelen geduld! Een keer je een brief versturen met daarin je standpunt zou voldoende moeten zijn. Als ik het zo lees heeft men van jou niets te eisen, en onder die omstandigheden is een briefje meer beleefdheid dan noodzaak.
Zeker - maar (zie verder) omdat Online TS dus als wanbetaler heeft aangemeld - lijkt me actie/aangifte toch zeker een noodzaak.
Op deze manier kan hij/zij nooit een (nieuw) mobiel telefoonabonnement afsluiten.

Gesloten