LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Intrum Justitia & Trans Link - bezwaar incassokosten
Intrum Justitia & Trans Link - bezwaar incassokosten
Goedemorgen allemaal,
Sinds vorige week ben ik verzeild geraakt in een principe kwestie.
Ik kwam er namelijk achter dat mijn ov kaart geblokkeerd/defect was toen ik met de trein wilde reizen. Na veel speuren op het internet heb ik de klantenservice van OV Chipkaart gebeld en het bleek dat ik daar een openstaand bedrag had. Dit kwam door mijn "automatisch opladen", waarvan de incasso 2 keer was mislukt in februari. Trans Link (het bedrijf achter OV Chipkaart) vermeldde mij dat zij hierover per post hebben geinformeerd, en dat het dossier inmiddels is overgedragen aan Intrum Justitia. Tijdens dit telefoongesprek kwam ik erachter dat het adres dat geregistreerd stond bij OV Chipkaart/Trans Link niet correct was, namelijk mijn oude adres in Rotterdam (nu woon ik in Amsterdam).
Desalniettemin heb ik vervolgens met Intrum Justitia gebeld, om ook daar mijn adreswijziging door te geven en om nu de brief naar het juiste adres te laten sturen.
Het gaat om een hoofdsom van €40,- en incassokosten van €40,-. Nu ben ik eigenlijk het volgende van mening:
JA, IK ben verantwoordelijk voor het wijzigen van mijn adresgegevens.
MAAR, OV chipkaart/Trans Link heeft in onze klantrelatie naar mijn mening ook de verantwoordelijkheid om op een gangbare manier met mij in contact te komen. Deze nieuwe brief was de eerste brief die ik in maanden kreeg. Aan de telefoon vermeldde Intrum Justitia mij net dat Trans Link mij 2 mailtjes heeft gestuurd, wat niet zo is.
Nu ben ik dus van mening dat mijn achterstallige betaling zo opgelost had kunnen worden, als ik benaderd was op een gangbare (e-mail/telefoon) manier.
Ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan vinden, en of ik hierin mijn gelijk zal kunnen halen.
Op het moment ben ik bang dat ik zal moeten betalen door de monopoly positie van OV Chipkaart. Als ik niet betaal, deblokkeren ze mijn kaart niet en zal ik dus niet op een andere manier nog enigszins betaalbaar met het OV kunnen reizen.
Ik kreeg ook de tip om nu te betalen en vervolgens in bezwaar te treden.
Tips??
Ik kwam er namelijk achter dat mijn ov kaart geblokkeerd/defect was toen ik met de trein wilde reizen. Na veel speuren op het internet heb ik de klantenservice van OV Chipkaart gebeld en het bleek dat ik daar een openstaand bedrag had. Dit kwam door mijn "automatisch opladen", waarvan de incasso 2 keer was mislukt in februari. Trans Link (het bedrijf achter OV Chipkaart) vermeldde mij dat zij hierover per post hebben geinformeerd, en dat het dossier inmiddels is overgedragen aan Intrum Justitia. Tijdens dit telefoongesprek kwam ik erachter dat het adres dat geregistreerd stond bij OV Chipkaart/Trans Link niet correct was, namelijk mijn oude adres in Rotterdam (nu woon ik in Amsterdam).
Desalniettemin heb ik vervolgens met Intrum Justitia gebeld, om ook daar mijn adreswijziging door te geven en om nu de brief naar het juiste adres te laten sturen.
Het gaat om een hoofdsom van €40,- en incassokosten van €40,-. Nu ben ik eigenlijk het volgende van mening:
MAAR, OV chipkaart/Trans Link heeft in onze klantrelatie naar mijn mening ook de verantwoordelijkheid om op een gangbare manier met mij in contact te komen. Deze nieuwe brief was de eerste brief die ik in maanden kreeg. Aan de telefoon vermeldde Intrum Justitia mij net dat Trans Link mij 2 mailtjes heeft gestuurd, wat niet zo is.
Nu ben ik dus van mening dat mijn achterstallige betaling zo opgelost had kunnen worden, als ik benaderd was op een gangbare (e-mail/telefoon) manier.
Ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan vinden, en of ik hierin mijn gelijk zal kunnen halen.
Op het moment ben ik bang dat ik zal moeten betalen door de monopoly positie van OV Chipkaart. Als ik niet betaal, deblokkeren ze mijn kaart niet en zal ik dus niet op een andere manier nog enigszins betaalbaar met het OV kunnen reizen.
Tips??
Re: Intrum Justitia & Trans Link - bezwaar incassokosten
Als je betaalt en dan bezwaar maakt kan ik je zo al vertellen dat je je geld kwijt bent :')
De instantie waar je bezwaar gaat maken leeft van die kosten he.
Verder ben jij verantwoordelijk voor betalingen, voldoende saldo, controle of een automatische incasso wel gelukt is en het correct doorgeven van je adres. Een les van 40 euro lijkt mij.
De instantie waar je bezwaar gaat maken leeft van die kosten he.
Verder ben jij verantwoordelijk voor betalingen, voldoende saldo, controle of een automatische incasso wel gelukt is en het correct doorgeven van je adres. Een les van 40 euro lijkt mij.
-
Lijkt me eigenlijk wel terecht... Jij doet 2 dingen fout (je incasso wil niet en je geeft je adreswijziging niet door) en persoonlijk vind ik het dan ook terecht dat er 80 euro betaald moet worden. OV Chipkaart/Trans Link en Intrum Justitia kunnen niet alle klanten gaan nabellen als er iets niet klopt. Het is jouw verantwoordelijkheid.
Het is inderdaad vervelend dat je nu met je rug tegen de muur staat door de monopoly positie, maar wel een consequentie van je eigen keuzes.
Het is inderdaad vervelend dat je nu met je rug tegen de muur staat door de monopoly positie, maar wel een consequentie van je eigen keuzes.
Tsja, je zal het gezien de toonzetting van het topic ("principekwestie") misschien niet willen horen, maar volgens mij zijn de 2 oorzaken die opgeteld hiertoe hebben geleid, beide aan jou te wijten, en niks of niemand anders. Trans Link heeft niet 2x een incasso laten mislukken, en zijn ook niet vergeten om een adreswijziging door te geven.MVelde schreef:Goedemorgen allemaal,
Tips??
Het feit dat je zo wijst naar Trans Link, een vaak terecht verguist bedrijf, en Intrum Justitia idem, vind ik dan ook wel wat een zwaktebod. Ik zou gewoon die kosten betalen, afschrijven als leergeld, de schuld laten waar die hoort, en verder gaan met je leven.
En ja, ik snap heus wel dat het niet fijn is om te moeten erkennen dat je zelf niet echt hebt op zitten letten, dat vind volgens mij niemand leuk, ook ik zelf niet, maar dit komt op mij wat oneerlijk over.
-
Je zou de brief nog kunnen controleren. Voldoet deze aan alle eisen van de 14 dagen brief? Is dit niet het geval dan ben je de 40 euro incassokosten niet schuldig.
TS is gewoon incassokosten verschuldigd, heeft de 14 dagenbrief op zijn oude woonadres ontvangen omdat hij vergeten was om zijn adres te wijzigen.sacredfour schreef:Je zou de brief nog kunnen controleren. Voldoet deze aan alle eisen van de 14 dagen brief? Is dit niet het geval dan ben je de 40 euro incassokosten niet schuldig.
Simpel verhaal, betalen en beschouwen als een dure les.
Niet op basis van de argumenten die je aandraagt. Maar je kunt onderzoeken of ze een fout hebben gemaakt.MVelde schreef:Ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan vinden, en of ik hierin mijn gelijk zal kunnen halen.
1. Zijn de algemene voorwaarden van Trans link van toepassing verklaart op deze overeenkomst voor of tijdens de koop?
2. Is de verkoper tekort geschoten in diens informatieplicht ex art. 6:233 BW.
3. Staat er in de voorwaarden dat verzuim van rechtswege in treed en zo ja op welk moment?
4. Afhankelijk van de bovenstaande vragen: is er een ingebrekestelling ex art. 6:82 BW verstuurd?
5. Is er na het intreden van het verzuim een veertiendaagse aanmaning verstuurd, waarvan de termijn is gaan lopen de dag na ontvangst en is aan alle andere voorwaarden van art. 6:96 BW voldaan?
Hoewel de bewijslast bij Trans link ligt, kun je het antwoord op deze vragen niet of niet volledig geven omdat jouw adres niet bekent was. Als je dit laat voorkomen dan loop je het risico dat je de incassokosten en proceskosten moet betalen.
Conclusie: TS was nalatig en moet gewoon de consequenties van zijn acties accepteren, wat in dit geval betekent dat hij die € 80 gewoon moet betalen. Je had zelf moeten zorgen dat er voldoende saldo was op je rekening. Je bent ook zelf verantwoordelijk voor het aangeven van de juiste gegevens, en als je zelf de verkeerde gegevens hebt opgegeven/niet hebt gecorrigeerd, is het dus je eigen schuld dat de post niet is aangekomen bij de juiste persoon. De schuldeiser valt niets te verweiten.
For the record: post is wel degelijk een gangbare manier van communicatie.
For the record: post is wel degelijk een gangbare manier van communicatie.
-
Kreeg vandaag voor de tweede maal een valse mededeling van Intrum Justitia dat er nog een bedrag open staat van Eur 93,50 met het dreigement dat, als ik niet binnen 14 dagen betaal, zij een gerechtelijke procedure starten. De bijgesloten faktuur laat zich niet openen. Aangezien ik zowiezo geen uitstaande bedragen heb, is dit duidelijk een valse incasso.
Ik heb er uiteraard verder niets mee gedaan en staat Intrum Justitia inmiddels in mijn spamfilter.
Ik heb er uiteraard verder niets mee gedaan en staat Intrum Justitia inmiddels in mijn spamfilter.
Laatst gewijzigd door Radar op 30 apr 2015 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde bewering verwijderd
Reden: Ongefundeerde bewering verwijderd
Als dat een mailtje was en er een bestand als bijlage bij zat zou ik maar eens de verzender checken en een virusscan gaan uitvoeren... Er gaan namelijk ook nep-mailtjes die doen alsof ze Intrum zijn rond, met gevaarlijke software in bijlages.majenpie2p schreef:Kreeg vandaag voor de tweede maal een valse mededeling van Intrum Justitia dat er nog een bedrag open staat van Eur 93,50 met het dreigement dat, als ik niet binnen 14 dagen betaal, zij een gerechtelijke procedure starten. De bijgesloten faktuur laat zich niet openen. Aangezien ik zowiezo geen uitstaande bedragen heb, is dit duidelijk een valse incasso.
-
Het bericht kwam van: Intrum Justitia([email protected])
Hun bericht vermelde ook een tel.nr nl 0884527131
Als je dit nr checked, krijg je als reaktie : niets gevonden
Het adres waarvan het lijkt dat een mail komt kunnen ze gewoon zelf aanpassen.majenpie2p schreef:Het bericht kwam van: Intrum Justitia([email protected])
Als je naar de links die moneyman gepost heeft kijkt, en even leest wat er staat, denk ik dat je zo'n phishingmail hebt gekregen (het bedrag is exact het zelfde in de spam als wat jij noemde). Je hebt dus waarschijnlijk nu schadelijke software op je computer doordat je de bijlage hebt geprobeerd te openen.
-
... en dus open je de bijlage. Tja....majenpie2p schreef:Aangezien ik zowiezo geen uitstaande bedragen heb, is dit duidelijk een valse incasso.
Dat was een zogenoemde phishing email. Dat betekend in het ergste geval dat je computer nu besmet is. Als je nu bijvoorbeeld gaat telebankieren oid, kunnen kwaadwillenden alles zien wat je doet, en er mee aan de haal haan.majenpie2p schreef:Het bericht kwam van: Intrum Justitia([email protected])
dus computer niet meer gebruiken, en vooral niet voor
-internetbankieren
-paypal/google wallet
-alles waar je met DigiD moet inloggen
idealiter trek je de netwerkstekker er meteen uit, schakel je de WiFi uit, en check je alles goed op virussen en andere malware. Ook zou ik op een andere computer al je wachtwoorden wijzigen van google/apple etc.