Dag allemaal,
Ik was laat met het betalen van 3 rekeningen van Water Maatschappij Limburg. Heb er een op 10 en de twee andere op 11 mei betaald. Nu ligt er 16 mei een wonderlijke acceptgiro van Intrum Justitia in de bus, gedateerd op 15 mei, met daarin opgenomen de twee rekeningen die ik 11 mei betaald heb. Hierbij nog twee keer 17,50 'herinneringskosten' van WML gedateerd op 13 mei (in de voorwaarden van WML staat dat ze deze in rekening mogen brengen, heb er echter geen acceptgiro of niks van ontvangen) incassokosten a la 37 euro en "registratiekosten" 25 euro.
Als gezegd ik was laat en wil daar gerust wat voor betalen, de vraag is hoeveel en aan wie.
Hoofdsom is 11 mei voldaan. WML brengt twee dagen later 35 euro herinneringskosten in rekening en draagt deze rechtstreeks over aan INTRUM. INTRUM eist vervolgens de reeds betaalde hoofdsom plus herinneringskosten plus incassokosten plus registratiekosten.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Intrum/WML
Re: Intrum/WML
Het in rekening brengen van incassokosten en herinneringskosten/administratiekosten enz. is 'not done'. Zie bijvoorbeeld:
Ik heb de 'Algemene Voorwaarden Drinkwater' er even op nageslagen, zijn dat de juiste in jouw overeenkomst? Ik lees bij art. 17 lid 1:
Bovendien dient cumulatie van meerdere opeisbare vorderingen/facturen in 1 aanmaning toegepast te worden, of als de schuldeiser dat niet doet is het voor zijn eigen rekening. Oftewel: er 'mag' maar 1x incassokosten gerekend te worden (zie bijvoorbeeld Rb Haarlem 28-06-2006, LJN: AX9679. Wat betreft de hoogte gaan kantonrechters in beginsel uit van de staffel uit Rapport Voorwerk II.Rb Arnhem 19-04-2010, LJN: BM3522 schreef:5.3. De kantonrechter merkt ten overvloede op dat in die brief naast vergoeding van bedoelde incassokosten ook vergoeding van administratiekosten wordt gevorderd, terwijl dergelijke kosten geacht worden juist in die bedoelde incassokosten te zijn begrepen.
Ik heb de 'Algemene Voorwaarden Drinkwater' er even op nageslagen, zijn dat de juiste in jouw overeenkomst? Ik lees bij art. 17 lid 1:
Heb je een nieuwe termijn gehad voor de betaling? Zo niet, dan was je niet in verzuim en ben je dus geen herinneringskosten of incassokosten verschuldigd mijns inziens.Indien de aanvrager of de verbruiker niet binnen de gestelde termijn heeft betaald, deelt het bedrijf hem dit schriftelijk mee en stelt daarbij een nieuwe termijn van betaling vast. Is ook binnen deze termijn niet betaald, dan is de aanvrager of de verbruiker zonder nadere ingebrekestelling in verzuim.
-
meesterjelle
Bedankt voor je reactie. Ik was in verzuim aangezien ik al een herinnering gekregen had van WML met "binnen 5 dagen betalen". De 35 euro herinneringskosten doken echter pas op op de brief van INTRUM, WML heeft me hier geen acceptgiro of iets dergelijks voor gestuurd.
Als ik het goed begrijp zijn dus de 35 euro herinneringskosten en de 25 euro registratiekosten niet terecht en ben ik INTRUM 37 euro verschuldigd? Of betaal ik WML de 35 euro herinnering en vertel INTRUM dat ze mijn rug op kunnen? Of betaal ik WML 17,50 herinnering omdat ze ipv 2 facturen ook 1 factuur hadden kunnen maken?
Als ik het goed begrijp zijn dus de 35 euro herinneringskosten en de 25 euro registratiekosten niet terecht en ben ik INTRUM 37 euro verschuldigd? Of betaal ik WML de 35 euro herinnering en vertel INTRUM dat ze mijn rug op kunnen? Of betaal ik WML 17,50 herinnering omdat ze ipv 2 facturen ook 1 factuur hadden kunnen maken?
Ik zou aan WML € 37,00 overmaken met in de omschrijving "incl. € 17,50 administratiekosten voor herinnering" als je dat erin kunt passen. Vervolgens zowel IJ als WML e-mailen dat je bezwaar hebt tegen de onredelijk (hoge) buitengerechtelijke kosten en dat je die € 37,-, waaronder de € 17,50 administratiekosten, hebt betaald aan WML. Dit kan gewoon hetzelfde mailtje naar beiden. Je kunt er ook voor kiezen om € 35 of slechts € 17,50 over te maken aan WML met verwijzing naar het tarief voor herinnering van € 17,50 en eventueel (als je slechts € 17,50 betaalt) naar de taak van hen om cumulatie van vorderingen toe te passen.
En natuurlijk niet vergeten te vermelden dat je voor ontvangst van de aanmaning al had betaald.
En natuurlijk niet vergeten te vermelden dat je voor ontvangst van de aanmaning al had betaald.