LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Invloed op datum Incasso
-
Invloed op datum Incasso
Geachte redactie van Tros Radar,
Om rood staan op mijn lopende rekening te voorkomen vroeg ondergetekende de ANWB om de incasso omtrent mijn ANWB lidmaatschap en de verzekeringspremie na 23 december uit te voeren. Antwoord: Daar was men niet bereid toe. Volgens de ANWB kan dat niet want de banken bepalen dat de beste datum 19 december is en dat daarvan niet kan worden afgeweken. We schieten mannen naar de maan maar een incasso vier dagen verschuiven is onmogelijk. Via acceptgiro is geen goede optie meer. Wat nu.
Nu praat je hier met andere over en dan komen de verhalen los. Klaarblijkelijk leeft dit onderwerp onder de Nederlandse consumenten vandaar mijn schrijven.
Vele bedrijven in Nederland zijn om zakelijke of organisatorische redenen niet bereid om de periodieke incasso’s af te schrijven nadat bij hun klanten het salaris is bijgeschreven. Mogelijk dat niet alleen de bedrijven maar ook de banken een sturende rol hebben want vaak levert een vroegtijdige afschrijving voordeel op omdat de banken dan nog meer rente op roder wordende rekeningen kunnen innen. Vooral de dure maanden zijn lucratief.
Per consument bedraagt de extra schade geen duizenden euro’s maar in totaal tikt het leuk aan. Natuurlijk, vaak moeten de bedrijven salarissen betalen en dan is het natuurlijk voordelig als het geld al binnen is. Wel ten kosten van hun klanten maar daar dat is dan niet anders.
Vraag, kunnen wij als consumenten een vuist maken tegen deze praktijken. Er zijn overigens bedrijven die positief reageren bijvoorbeeld Essent want ze belde zelfs met de vraag welke datum dan wel schikt. Dat noemen ze nog is klantvriendelijkheid.
Om rood staan op mijn lopende rekening te voorkomen vroeg ondergetekende de ANWB om de incasso omtrent mijn ANWB lidmaatschap en de verzekeringspremie na 23 december uit te voeren. Antwoord: Daar was men niet bereid toe. Volgens de ANWB kan dat niet want de banken bepalen dat de beste datum 19 december is en dat daarvan niet kan worden afgeweken. We schieten mannen naar de maan maar een incasso vier dagen verschuiven is onmogelijk. Via acceptgiro is geen goede optie meer. Wat nu.
Nu praat je hier met andere over en dan komen de verhalen los. Klaarblijkelijk leeft dit onderwerp onder de Nederlandse consumenten vandaar mijn schrijven.
Vele bedrijven in Nederland zijn om zakelijke of organisatorische redenen niet bereid om de periodieke incasso’s af te schrijven nadat bij hun klanten het salaris is bijgeschreven. Mogelijk dat niet alleen de bedrijven maar ook de banken een sturende rol hebben want vaak levert een vroegtijdige afschrijving voordeel op omdat de banken dan nog meer rente op roder wordende rekeningen kunnen innen. Vooral de dure maanden zijn lucratief.
Per consument bedraagt de extra schade geen duizenden euro’s maar in totaal tikt het leuk aan. Natuurlijk, vaak moeten de bedrijven salarissen betalen en dan is het natuurlijk voordelig als het geld al binnen is. Wel ten kosten van hun klanten maar daar dat is dan niet anders.
Vraag, kunnen wij als consumenten een vuist maken tegen deze praktijken. Er zijn overigens bedrijven die positief reageren bijvoorbeeld Essent want ze belde zelfs met de vraag welke datum dan wel schikt. Dat noemen ze nog is klantvriendelijkheid.
-
Re: Invloed op datum Incasso
Dit is gewoon niet waar. Een incassobatch kan op iedere gewenste werkdag worden geincasseerd. Een bedrijf kan ervoor kiezen1, 2, 10 of 20 batches met verschillende dagen aan te bieden. Alleen als er geen wil is is er geen weg. Beslist een bedrijf dat ze maar 1 keer per maand aanbieden, prima, maar geen onzin verkopen.Hoogteroer schreef:Volgens de ANWB kan dat niet want de banken bepalen dat de beste datum 19 december is en dat daarvan niet kan worden afgeweken.
Technisch onmogelijk, lijkt me niet.Hoogteroer schreef: We schieten mannen naar de maan maar een incasso vier dagen verschuiven is onmogelijk. Via acceptgiro is geen goede optie meer. Wat nu.
Het is wel haast praktisch onmogelijk alle individuele wensen in te willigen betreffend incasso datum.
Het vergt planning om een man op de maan te zetten, evengoed het vergt ook planning om 19 December voldoende saldo te hebben.
Ik neem aan dat u werkt en dus ook iedere maand op (bijna) dezelfde dag uw salaris ontvangt. Wel kan men aangegeven, als men met een bedrijf in zee gaat, welke datum voor U het beste zou zijn om af te schrijven, maar om dat dan (misschien weer) te willen veranderen, dat denk ik dan niet. Zo weet ik b.v. al exact wanneer ik mijn AOW tegemoet kan zien. Daaromheen heb ik dan mijn uitgaven gebreid. Als voorbeeld: http://www.svb.nl/int/nl/aow/uitbetalen ... /index.jspHoogteroer schreef:Geachte redactie van Tros Radar,
Is alleen maar een voorbeeld, m.a.w. daar kan men ook niet marchanderen met data, net zo min als met andere verplichtingen. Essent was inderdaad 'lief' voor u, maar het is niet echt gebruikelijk.
Elke batch die je aanlevert kost geld,
En het bijhouden van verschillende incassodata voor alle klanten lijkt me ondoenlijk
En het bijhouden van verschillende incassodata voor alle klanten lijkt me ondoenlijk
-
Kwestie van een vinkje zetten bij de gewenste incassodatum bij de financiele klantgegevens. Mits natuurlijk de software hier geschikt voor is en het bedrijf dit beleid toepast.Bosjesman schreef: En het bijhouden van verschillende incassodata voor alle klanten lijkt me ondoenlijk
en dan topic openen dat de kosten omhooggaan?
Een dienst die je afneemt moet betaald worden, als je daar geld voor opzij zet, zie ik het probleem niet zo?
Een dienst die je afneemt moet betaald worden, als je daar geld voor opzij zet, zie ik het probleem niet zo?
Ja, het is natuurlijk wel zo dat 4 dagen € 100,- rood staan dit toch € 0,15 kost. Echt een wereld bedrag.
-
Dat is ook het probleem niet.Bosjesman schreef:en dan topic openen dat de kosten omhooggaan?
Dit is dus zuivere onzinHoogteroer schreef:Volgens de ANWB kan dat niet want de banken bepalen dat de beste datum 19 december is en dat daarvan niet kan worden afgeweken.
Ben je het met mij eens dat dit onzin is?Bosjesman schreef: En het bijhouden van verschillende incassodata voor alle klanten lijkt me ondoenlijk
Onmogelijk om op individuele wensen in gegaan, ze hebben 4 miljoen leden!
-
Dit soort dingen moet je pragmatisch aanpakken:
Bel ze nogmaals op met de vraag de incassodatum te verschuiven. Als dan het antwoord komt dat dit niet kan, vraag dan doorverbonden te worden naar de afdeling opzeggingen. Er gaat een wereld voor je open...
Vier miljoen leden bij de ANWB? Nou, die krijgen dan echt niet allemaal op de 19e een factuur toegezonden. Dan zouden ze bij Billing 25 dagen zitten te duimendraaien en dan in één keer hun postagent 4 miljoen stukken aanbieden, alsof die daar op één zo'n klus in de maand zit te wachten.
Nee, met 4 miljoen klanten heb je elke dag één of meerdere batches. Het is een kleine moeite om een klant naar een andere batch te verplaatsen. Als ze dat niet willen, wil je er dan toch klant blijven? Sommige dingen heb je toch gewoon zelf in de hand, hè?
Bel ze nogmaals op met de vraag de incassodatum te verschuiven. Als dan het antwoord komt dat dit niet kan, vraag dan doorverbonden te worden naar de afdeling opzeggingen. Er gaat een wereld voor je open...
Vier miljoen leden bij de ANWB? Nou, die krijgen dan echt niet allemaal op de 19e een factuur toegezonden. Dan zouden ze bij Billing 25 dagen zitten te duimendraaien en dan in één keer hun postagent 4 miljoen stukken aanbieden, alsof die daar op één zo'n klus in de maand zit te wachten.
Nee, met 4 miljoen klanten heb je elke dag één of meerdere batches. Het is een kleine moeite om een klant naar een andere batch te verplaatsen. Als ze dat niet willen, wil je er dan toch klant blijven? Sommige dingen heb je toch gewoon zelf in de hand, hè?
Opzeggen dient voor 15 November te gebeuren, dus daarvoor is TS te laat.De Econometrist schreef:Bel ze nogmaals op met de vraag de incassodatum te verschuiven. Als dan het antwoord komt dat dit niet kan, vraag dan doorverbonden te worden naar de afdeling opzeggingen. Er gaat een wereld voor je open...
-
Het gaat er niet om wat de ANWB zou kunnen , maar wat contractueel is overeengekomen.
Als het geld op de eerste van de maand binnen moet zijn is een incasso op de 19e overdreven vroeg.
Als het geld op de eerste van de maand binnen moet zijn is een incasso op de 19e overdreven vroeg.
Dat is wel een wat boude uitspraak. Ik zie geen reden waarom er met meer dan een maandelijkse incassobatch wordt gewerkt. Dan zou bijvoorbeeld de svb volgens jouw redenering ook de aow of kinderbijslag niet op een moment van de maand uitbetalen?De Econometrist schreef: Nee, met 4 miljoen klanten heb je elke dag één of meerdere batches. Het is een kleine moeite om een klant naar een andere batch te verplaatsen.
Natuurlijk werken zulke organisaties die een vaste lidmaatschapsduur of een alles-of-niets betaling hebben met een vaste betaaldag. Daar wordt tot op zekere hoogte naartoe gewerkt. De datum van de betaal- of incassorun ligt al een jaar van tevoren vast, zodat ze al ruim van tevoren de maandelijkse deadlines weten,voor het doorvoeren van mutaties.
Er zijn natuurlijk ook organisaties waarbij een abonnement op een willekeurige dag kan beginnen. Ik denk dat bijvoorbeeld bij een telecommunicatiebedrijf abonnementen ieder dag kunnen ingaan. En dat die daarom ook iedere dag een run zullen draaien.
Daarom ook eerder (als voorbeeld) de link van de SVB gegeven: natuurlijk kunnen en doen ze dat wel. En dat zijn wel meer mensen dan de 4 miljoen die de ANWB moet verwerken.kweenie schreef:Dat is wel een wat boude uitspraak. Ik zie geen reden waarom er met meer dan een maandelijkse incassobatch wordt gewerkt. Dan zou bijvoorbeeld de svb volgens jouw redenering ook de aow of kinderbijslag niet op een moment van de maand uitbetalen?De Econometrist schreef: Nee, met 4 miljoen klanten heb je elke dag één of meerdere batches. Het is een kleine moeite om een klant naar een andere batch te verplaatsen.
Natuurlijk werken zulke organisaties die een vaste lidmaatschapsduur of een alles-of-niets betaling hebben met een vaste betaaldag. Daar wordt tot op zekere hoogte naartoe gewerkt. De datum van de betaal- of incassorun ligt al een jaar van tevoren vast, zodat ze al ruim van tevoren de maandelijkse deadlines weten,voor het doorvoeren van mutaties.
-
Als je per maand betaalt, kan je ook per maand opzeggen.16again schreef: Opzeggen dient voor 15 November te gebeuren, dus daarvoor is TS te laat.
Het lidmaatschap van de ANWB moet opgezegd worden voor 15 november. In zijn algemeenheid klopt het ook niet.De Econometrist schreef:Als je per maand betaalt, kan je ook per maand opzeggen.
-
Dat jij de reden niet ziet betekent niet dat een bedrijf zo'n reden niet heeft. Het gaat bij bedrijven niet om één druk op de knop en alles verloopt geheel automatisch van factuur tot incassering. Bij een maandelijkse betaling hoort ook een maandelijkse factuur. Daarvoor maak je gebruik van TPG of een particuliere service, en die zien liever elke dag een beetje, dan 29 dagen helemaal niks en dan de 30-ste dag 4 miljoen stuks. En twee dagen nadat de facturen de deur uit zijn gaan de mensen bellen als ze de factuur op de deurmat vinden; het is teveel of te weinig, of de wijziging van vorige week is niet doorgevoerd, of ze willen weten waarvoor ze nou precies verzekeringspremie voor betalen, of ze willen de factuur op een andere dag ontvangen, of...... Het callcentre moet daarop zijn ingespeeld. Die hebben er ook niks aan dat alles in 1 of 2 dagen op de mat valt, waardoor ze ook 4 weken niets te doen hebben en dan opeens allerlei ruimte moeten bijhuren en werkstudenten moeten bijzetten om alle telefoontjes tegelijk te kunnen behandelen in een paar dagen, om daarna weer 4 weken te gaan zitten duimendraaien. Als 0,1% van de klanten getriggerd wordt door hun factuur om ergens over te bellen, dan zijn dat er 4000, oftewel 200 per dag. Zou je dat willen spreiden denk je, of is het wel zo handig om dat allemaal in 1 of 2 dagen voor je kiezen te krijgen?kweenie schreef:Dat is wel een wat boude uitspraak. Ik zie geen reden waarom er met meer dan een maandelijkse incassobatch wordt gewerkt. Dan zou bijvoorbeeld de svb volgens jouw redenering ook de aow of kinderbijslag niet op een moment van de maand uitbetalen?
Daar blijft het trouwens niet bij; achteraf moet je gaan bijhouden of alle betalingen ook wel binnen zijn gekomen, wat of er wordt gestorneerd met alle opvolgende acties van dien, of mensen herinneringen of aanmaningen moeten gaan ontvangen, wat er moet gebeuren met de betalingen die de klanten hebben gedaan die eigenlijk voor het energiebedrijf of de dokter bedoeld waren maar waar ze per abuis een verkeerd banknummer hebben ingevuld, of abonnementen en verzekeringen wegens wanbetaling moeten worden opgeschort, welke klanten weer bij zijn met hun betalingen na tussenkomst van incassoburo's, etc... etc.....
Om alles te relateren aan de gang van zaken bij een uitkeringsinstantie is een beetje al te simpel. Daar wordt één keer bepaald waar je recht op hebt, en dat wordt gewoon maandelijks berekend en over gemaakt. Het enige waar je werk aan hebt is het bijhouden van wie er bij komt en wie er af valt, daar heb je dan dus een maand min een paar dagen de tijd voor. Daarnaast is geld moeten ontvangen een stuk meer werk dan geld moeten betalen. Ik heb nog nooit gehoord van wan-ontvangers bij de sociale dienst, jij wel? Het tegenovergestelde van een incassobureau, een organisatie die mensen toch dwingt hun geld aan te nemen als ze dat niet willen ontvangen, bestaat niet. Gek hè?
Kortom; debiteuren kosten je veel meer werk dan crediteuren. Daarom zag je bij Jiskefet meneer Jos ook altijd veel meer werken dan meneer Edgar....
-
Als je per maand betaalt kan je ook per maand opzeggen.alfatrion schreef:Het lidmaatschap van de ANWB moet opgezegd worden voor 15 november. In zijn algemeenheid klopt het ook niet.De Econometrist schreef:Als je per maand betaalt, kan je ook per maand opzeggen.
Overigens is ELKE datum vóór 15 november. Zelfs 15 november zélf...
-
Er zijn veel meer redenen om op te splitsen naar verschillende billruns dan jij kunt vermoeden, naast alleen maar de ingangsdatum van je abbonnement. Eén van de kleinere telecom providers waarvoor ik toevallig zelf werkzaam ben geweest had er 48. Dat heeft naast wat ik al eerder heb opgemerkt te maken met het soort klanten dat je bij elkaar wilt stoppen, zakelijk of particulier, mobiel of vast, mobiele data of 3-in-één pakketten, de verschillende financiële systemen waaruit de verbruiksgegevens moeten worden gehaald, de verschillende soorten abonnementen, het aantal aansluitingen van één klant (je kan er bv. gerust vanuit gaan dat de Belastingdienst of IBM een billrun voor zich alleen hebben), papieren of electronische facturen, automatische incasso's of accept giro's, etc... etc....kweenie schreef:Er zijn natuurlijk ook organisaties waarbij een abonnement op een willekeurige dag kan beginnen. Ik denk dat bijvoorbeeld bij een telecommunicatiebedrijf abonnementen ieder dag kunnen ingaan. En dat die daarom ook iedere dag een run zullen draaien.