Er is een groot verschil tussen een incassoboer en een deurwaarder. Een incasso bedrijf mag elke malloot opstarten een deurwaarder wordt door de rechtbank in het ambt beëdigd, een deurwaarder krijgt daarmee de bevoegdheid zaken voor de kantonrechter te brengen en eventuele vonnissen ten uitvoer te brengen. Een deurwaarder gaat zijn ambt niet in gevaar brengen door oude louche vorderingen op te kopen om zijn salaris op te krikken. Dat er een levendige handel in oude vorderingen is ontstaan ontken ik niet maar die handel is zeg maar voorbehouden aan incassoboeren die met veel dreigen en zo meer hopen dat mensen toch maar betalen om er maar van af te zijn.
en toch zijn er genoeg deurwaarders te vinden die zulke zaken aannemen en willen innen, deurwaarders zijn geen heilige boontjes, als je kijkt naar de wat er aan kosten gerekend word door dw, lijkt het mij moeilijk om te geloven dat ze dit doen volgens de regels, en al zouden ze zich aan de regels houden proberen ze waarschijnlijk altijd het uiterste van de regels te zoeken/gebruiken, ik heb het nu zelf meegemaakt voor mijn zus, en ben geschrokken ervan. ik heb zelf gezien dat deurwaarder 1 vordering van 1 bedrijf waar verschillende maandtermijnen zijn in verschillende dossiers stopt, dit zodat ze voor elk dossier kosten kunnen rekenen, zelfs 1 voorbeeld waar de totale hoofdsom 600 euro was en in drie verschillende dossiers gestopt is met in totaal 1900 aan deurwaarderskosten, ik vind dit soort praktijken gewoon schandalig. Het kan ook niet anders je word vanzelf een wolf als je in deze bedrijfstak je geld wil verdienen, want meestal in het geld van de onderkant van de samenleving en die mensen hebben niet de kracht,verstand en geld om te begrijpen hoe ze bedondert worden.
Ik zelf heb in mijn leven nooit te maken gehad met een deurwaarder tot in de zaken van mijn zus ben gaan behartigen en ik vind deze bedrijfstak gewoon stuitend, als je bekijkt naar hoe deurwaarders te werk gaan en kosten die ze rekenen vind ik het gewoon een smerige bedrijfstak. Gemeentes en overheden geven gigantisch veel geld uit aan schuldhulpverleningstrajecten etc.., waarom niet veel eerder ingrijpen, Het probleem is de dat denk ik de lobby van dw te sterk is. Ik hoorde pas een deurwaarder op BNR praten alsof hij het wiel van pythachoras had uitgevonden, ik werd daar zo boos over, want ik heb met eigen ogen de misstanden gezien, een dw is nooit gebaat bij hulp voor de schuldenaar, die wilt zo lang mogelijk dat de schuld loopt, om kosten te blijven declareren.
Als de overheid nou eens voortrekkende rol neemt, dan kan je een hoop problemen voorkomen en dan zijn dure trajecten zoals shv/wsnp en al die andere namen die er voor zijn in veel mindere maat nodig.