LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten faillissementsaanvraag advies

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Harolddebruin

Kosten faillissementsaanvraag advies

Ongelezen bericht door Harolddebruin »

Graag wil ik voor onderstaande zaak een advies:

Mijn schoonzoon heeft een eigen zaak (ZZP-er). Nu heeft een derde een openstaande vordering op hem van ongeveer € 900. Deze derde heeft dit uit handen gegeven aan een debiteurenbewaker, formaat bloedhond. Deze zegt dat als mijn schoonzoon niet wil betalen hij een aanvraag faillissement gaat doen. Mijn schoonzoon wil en gaat ook betalen alleen nu wil de debiteurenbewaker ook alvast de kosten van € 500 betaald hebben voor de eventuele faillissementsaanvraag ondanks het feit dat er nog geen aanvraag is en deze ook niet gaat plaatsvinden want de rekening wordt gewoon voldaan. Het incassobureau uit ook heel grove taal in zijn brieven, heel intimiderend. Ik neem aan als ik heel logisch nadenk dat je toch geen kosten voor een eventuele faillissementsaanvraag hoeft te betalen als er nog niks is aangevraagd. Dat je incassokosten in rekening brengt is logisch maar die moeten voldoen aan Rapport Voorwerk II.
Hoe ga je juridisch goed met zo'n bloedhond om? Kun je hier melding van maken? En moet je toch kosten betalen voor een evt. in te dienen faillissementsaanvraag.

Graag hoor ik goed advies.
Bedankt ook namens mijn schoonzoon.

Tommy de Bruin

Guardian72

Re: Kosten faillissementsaanvraag advies

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Op zich is 900 euro niet zo veel.

Ik zou als de wiedeweerga dit betalen - en controleer de redelijke incassokosten a.d.h.v. Rapport Voorwerk II, en betaal deze ook.

Voor iets dat niet gedaan is, kan men onmogelijk kosten berekenen.

Als zij zo bot en dreigend zijn, is het een overweging om aangifte te doen van (poging tot) afpersing.

Onderzoek trouwens de mogelijkheid om die 900 euri rechtstreeks aan de eiser te betalen, en dan de redelijke incassokosten aan het buro.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik zie dit zeker als afpersing. Als je die 500 piek betaalt zie je dat geld zeker niet terug. Ik zou de oorspronkelijke crediteur betalen en de volgende brief terug sturen, met kopie naar de oorspronkelijke crediteur.
Geachte XXXX,
Ik reageer met betrekking tot uw brief dd. Dd/mm/yyyy. U verzoekt hierin betaling van € x, waaronder € 900 hoofdsom, € y kosten, en € 500 voor de eventuele aanvraag van een faillissement. Ik zal met betrekking tot de verschillende posten mijn standpunt aangeven.

Hoofdsom: Ik ben dit verschuldigd en zal dit betalen.

Kosten: Ik erken aansprakelijkheid tot een bedrag van € 75 incl. BTW als aangegeven in rapport-Voorwerk voor dit bedrag. Eventuele verdere aansprakelijkheid weiger ik.

Faillissementsaanvraag: Ik heb gewoon de rekening betaald dus er is geen sprake van een situatie als beschreven in de Faillissementswet (‘opgehouden hebben te betalen’). Bovendien komen provisies voor toekomstige kosten niet voor vergoeding in aanmerking.

Verder vind ik uw toongebruik onprofessioneel, intimiderend en niet passend bij normaal zakelijk verkeer of zelfs normaal interpersoonlijk contact. Het berekenen van een provisie voor toekomstige faillissementskosten vind ik daarbij een erg kwalijke zaak, waarbij ik me ook afvraag hoeveel ik daarvan ooit terug zou zien als een faillissementsaanvraag uitblijft.

De niet betwiste bedragen betaal ik direct aan mijn crediteur die ik ook een kopie van dit schrijven zal meesturen. Mocht u van mening zijn dat u enig recht op een vergoeding toekomst, dan factureert u mijn crediteur maar direct voor verleende diensten, aangezien hij ook de incassokosten ontvangt.

Met u weiger ik in zee te gaan omdat ik naar aanleiding van uw berekening sterke twijfels heb aan uw integriteit, en ik overweeg dan ook aangifte te doen wegens poging tot bedrog. Dit zal zeker gebeuren als ik in de toekomst zelfs maar een enkele brief of telefoontje van u ontvang. Jegens u erken ik geen enkele aansprakelijkheid.

Hoogachtend,
XXXXXXXXX

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Heeft uw schoonzoon nog meer rekeningen openstaan?
Zo nee, zal het verzoek tot failleren van uw schoonzoon gedoemd zijn te mislukken bij het ontbreken van een steunvordering.

Verder is het hoogst ongebruikelijk een vergoeding te verlangen van het bedrijf wat je failliet verklaard wilt zien, juist om dit te bewerkstelligen.
Eigenlijk zelfs een beetje amusant. :lol:

Ook is het ongebruikelijk dit voor een bedrag van 900 euro te doen. Dit zou een zaak sector kanton zijn, laagdrempelig, goedkoop.
Was het nu 900.000,-- euro kan het opportuun zijn in plaats van een procedure te starten (sector civiel, hoogdrempelig, duur) een faillissementsaanvraagje te doen als pressie middel de vordering betaald te krijgen, dit is namelijk veel goedkoper, makkelijker, en zeker zo effectief. Moet de schuldeiser niet vergeten de aanvraag weer in te trekken na betaling, voordat het faillissement wordt uitgesproken en de curator deze betaling weer terugdraait!

Ik sluit me aan bij Bor, betaal de schuldeiser, betaal de incasso-meneer volgens de staffel (wel zonder btw als de schuldeiser van uw schoonzoon btw-plichtig is!), en laat dit alles vergezeld gaan van een pittig briefje.
Overigens zou ik het op afpersing ipv. bedrog gooien.

Gesloten