LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Loonbeslag niet uitgevoerd

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
nintendo

Loonbeslag niet uitgevoerd

Ongelezen bericht door nintendo »

Hoi mensen op dit forum,

Ik heb een probleem maar weet niet zo goed hoe ik dit moet oplossen en het is het volgende:

Ik heb loonbeslag op mijn inkomen. Nu blijkt dat mijn werkgever 2 maanden geen loonbeslag heeft betaald aan de deurwaarder en na deze 2 maanden heeft de werkgever het wel weer betaald. Vervolgens heeft de deurwaarder er een zooi kosten boven op gegooid omdat er 2 maanden niets was ontvangen.

Ik lees op het internet dat dit een onrechtmatige daad is omdat de werkgever zich niet aan het vonnis van de rechter heeft gehouden en mij opgezadeld heeft met een hoop extra kosten.

Mijn vraag is dan ook of ik hier iets me kan. Kan ik bv. de werkgever aansprakelijk stellen voor het niet uitvoeren van het loonbeslag?

Gaarne advies hoe te handelen en bij voorbaat dank.

Chanmaster

Re: Loonbeslag niet uitgevoerd

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Uw werkgever is verplicht het beslag door te voeren. Alle kosten welke ontstaan door het niet doorvoeren van het beslag komen voor rekening van uw baas.
Daaraan bent u niet debet.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

En u heeft dat niet bemerkt omdat u b.v meer salaris ontving?

nintendo

Nee, helaas. Ik ging er van uit dat mijn werkgever dit zou betalen zoals normaal en heb specificaties pas later gekregen, 4 maanden later, en toen was het al te laat. Ik heb niet gemerkt dat ik 2 maanden ~45 euro rijker was.

BedeVe

Ongelezen bericht door BedeVe »

Je blijft zelf verantwoordelijk voor de afhandeling van de incasso.
Je krijgt na elke loonbetaling een salarisstrook.
Dus heb je eerder gezien dat er geen afdracht was gedaan.
Het was slimmer geweest daar de verantwoordelijke in het bedrijf op aan te spreken.

Het afhandelen van je loonbeslag is een wettelijk geregelde zaak tussen je werkgever en de deurwaarder.
Strikt juridisch heb je daar geen bemoeienis mee.
Eventuele sancties vanwege niet uitvoeren van het beslag kunnen dan ook niet voor jouw rekening zijn.
Maar voor degene die verantwoordelijk is voor de salarisbetaling

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

En je hebt ook geen internetbankieren??

Pavlova

Ongelezen bericht door Pavlova »

Op het moment dat er loonbeslag wordt gelegd wordt de derdebeslagene (in dit geval de werkgever) verantwoordelijk voor het uitvoeren hiervan. De stelling dat de schuldenaar dan zelf verantwoordelijk blijft voor het betalen van de schuld gaat in dat geval niet op. De werknemer (schuldenaar) heeft geen verplichting te controleren of de werkgever het beslag wel (op de juiste manier) uitvoert.

Bij een loonbeslag worden er kosten in rekening gebracht bij het leggen van het beslag zelf en bij de (wettelijk verplichte) overbetekening aan de schuldenaar. Daarnaast wordt er per ontvangen betaling uit het beslag nog een bedrag (uit mijn hoofd rond de 11 euro dacht ik, wettelijk bepaald bedrag) aan boekingskosten in rekening gebracht door de deurwaarder, met een maximum van 1 keer per maand (dus bij wekelijkse verloning en inhouding niet elke keer). Als er geen inhouding is ontvangen dus ook geen boekingskosten.

Als de werkgever weigert mee te werken aan het uitvoeren van een beslag kan deze voor de rechter gedaagd worden en in het uiterste geval zelfs veroordeeld worden tot het betalen van het verschuldigde 'als ware hij de schuldenaar zelf'. De kosten voor die gerechtelijke procedure komen dan voor rekening van de werkgever.
Kortom, kosten die veroorzaakt worden door een werkgever die het beslag niet juist uitvoert kunnen niet voor rekening komen van de werknemer. Mijn inziens zijn de enige mogelijke kosten die erbij gekomen zijn in die twee maanden de (conform vonnis verschuldigde) rente. Dit kan natuurlijk best een behoorlijk bedrag zijn natuurlijk overigens.

@nintendo: Welke kosten zijn erbij gekomen?

nintendo

Ze hebben gewoon opnieuw executoraal derden beslag gelegd met daaraan verbonden kosten.

Papieren liggen sinds vandaag bij mijn advocaat en gaat het uitzoeken omdat er wel meer gekke dingen aan de hand zijn met deze hele zaak.

Pavlova

Ongelezen bericht door Pavlova »

@nintendo: Opnieuw beslag gelegd? Bij dezelfde werkgever?

nintendo

Sorry voor de late ractie, ja, zelfs 2 deurwaarders hadden op dat moment opnieuw beslag gelegd. Ik denk dat ik ook iets meer over de zaak moet uitleggen.

Ik had met 2 deurwaarders te maken. Deurwaarder 1 had al beslag gelegd en toen kwam deurwaarder 2. Deurwaarder 1 heeft dit allemaal moeten regelen dus ook voor deurwaarder 2. Nu heb ik alles afbetaald aan deruwaarder 1 en heeft alles netjes verdeeld over deze 2 beslagen en deurwaarder 2 komt met een nieuwe vordering, die eigenlijk oud is en al lag bij deurwaarder 1 en is afbetaald, en legt loonbeslag. Hun argument was dat ze fouten hadden gemaakt met het doorgeven van het bedrag van de vordering aan deurwaarder 1 en heeft nu voor de 3e keer beslag gelegd terwijl ze het gevorderde allang hebben ontvangen volgens de papieren die ik heb van de deurwaarders. Ik kan het gewoon zien op de papieren dat er al meer naar deurwaarder 2 is gegaan dan dat ze aangeven.

Het wordt uitgezocht door mijn advocaat nu omdat het wel een rare zaak is. 3 partijen met verschillende vorderingen en 1 zaak is wel erg gek. Ik weet ook dat er een reorganisatie is geweest bij deurwaarder 2 waardoor deurwaarder 1 geen geld heeft overgemaakt en deurwaarder 2 toen ook al opnieuw beslag heeft gelegd.

Het geeft me het gevoel dat ik aan het lijntje wordt gehouden zodat deze deurwaarders wat kunnen verdienen ofzo. In iedergeval lijkt dat er geld is verdwenen bij deurwaarder 1. Maar goed, we komen er wel achter, maar dit is de situatie momenteel die eerst uitgezocht moet worden voordat ik iets met mijn werkgever ga doen omdat die toen ter tijd gewoon 2 maanden niets had betaald aan loonbeslag en me opgezadeld heeft met meer kosten.

Gesloten