LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Na één factuur al incassobureau ingeschakeld
Na één factuur al incassobureau ingeschakeld
Wat is dit? Kan dit zo maar?
Terugkomend van vakantie, 9-8-17, vinden we bovenstaande aanmaning, gericht aan mevrouw terwijl meneer de afspraak heeft gemaakt, van een incassobureau bij de post. Geen herinnering, geen enkel bericht van de firma Jespers na ons telefoongesprek waar we onze vraagtekens zetten bij de ontvangen factuur, waarin ons werd toegezegd dat ze nog terug zouden komen op onze bezwaren.
De feiten:
Onze geiser moest gecontroleerd worden. Het bedrijf dat dit enkele malen voor ons gedaan had was gestopt. Iemand vertelde ons dat we dat we de firma Jespers konden vragen dit voor ons te doen. Telefonisch werd ons door deze firma toegezegd dat deze controle ook bij hen circa € 50,- zou kosten. Zoals wij dat gewend waren de laatste jaren. (Eerder was het € 40-). Dat vonden wij redelijk dus de afspraak werd gemaakt.
Een monteur kwam op 6-6-17 en wij vertelden dat wij alleen maar de verplichte keuring wensten omdat wij een boiler wilden gaan kopen. Tot onze verbazing nam deze jongeman wel heel ruim zijn tijd. Zeker vijf keer ging hij op zijn dooie gemak naar zijn wagen, vernieuwde iets, haalde een stofzuiger op (wij zeiden nog lacherig dat wij ook wel een stofzuiger hadden, want het hele pedante gedoe werkte een beetje op onze lachspieren) en we bleven zeggen dat de geiser alleen even schoongemaakt hoefde te worden. Maar hij bleef maar onduidelijke dingen doen waarvoor hij meer dan ruim de tijd nam. Op het laatst stak hij nog even een boeket kunstbloemen in brand en voor de muur naast de geiser moeten we nog een schilder laten komen. Voor alle zekerheid boden we hem maar geen koffie aan....
Toen kwam op de factuur op 27-6-17 (zonder bijlage met specificatie): € 139,50 voor anderhalf uur werk! Meer dan 10 keer is de laatste 18 jaar de geiser binnen een half uur schoongemaakt. We hebben rondgevraagd en gehoord dat een goede monteur ook voor een hele centrale verwarmingsketel niet meer dan een half uur nodig heeft.
In het telefoongesprek dat wij vervolgens hierover voerden met de firma Jespers ontkende de telefoniste dat zij een prijs van € 50,- had afgesproken, maar ze zou het navragen.
Wij wachten nog steeds op bericht van deze firma. En nu dus dit bericht van een Incassobureau.
Wij proberen de plaatselijke middenstand te helpen door zoveel mogelijk hen in te schakelen wanneer er iets gedaan moet worden. Kunt u begrijpen dat ons vertrouwen in deze middenstand aanzienlijk is geschaad?
Terugkomend van vakantie, 9-8-17, vinden we bovenstaande aanmaning, gericht aan mevrouw terwijl meneer de afspraak heeft gemaakt, van een incassobureau bij de post. Geen herinnering, geen enkel bericht van de firma Jespers na ons telefoongesprek waar we onze vraagtekens zetten bij de ontvangen factuur, waarin ons werd toegezegd dat ze nog terug zouden komen op onze bezwaren.
De feiten:
Onze geiser moest gecontroleerd worden. Het bedrijf dat dit enkele malen voor ons gedaan had was gestopt. Iemand vertelde ons dat we dat we de firma Jespers konden vragen dit voor ons te doen. Telefonisch werd ons door deze firma toegezegd dat deze controle ook bij hen circa € 50,- zou kosten. Zoals wij dat gewend waren de laatste jaren. (Eerder was het € 40-). Dat vonden wij redelijk dus de afspraak werd gemaakt.
Een monteur kwam op 6-6-17 en wij vertelden dat wij alleen maar de verplichte keuring wensten omdat wij een boiler wilden gaan kopen. Tot onze verbazing nam deze jongeman wel heel ruim zijn tijd. Zeker vijf keer ging hij op zijn dooie gemak naar zijn wagen, vernieuwde iets, haalde een stofzuiger op (wij zeiden nog lacherig dat wij ook wel een stofzuiger hadden, want het hele pedante gedoe werkte een beetje op onze lachspieren) en we bleven zeggen dat de geiser alleen even schoongemaakt hoefde te worden. Maar hij bleef maar onduidelijke dingen doen waarvoor hij meer dan ruim de tijd nam. Op het laatst stak hij nog even een boeket kunstbloemen in brand en voor de muur naast de geiser moeten we nog een schilder laten komen. Voor alle zekerheid boden we hem maar geen koffie aan....
Toen kwam op de factuur op 27-6-17 (zonder bijlage met specificatie): € 139,50 voor anderhalf uur werk! Meer dan 10 keer is de laatste 18 jaar de geiser binnen een half uur schoongemaakt. We hebben rondgevraagd en gehoord dat een goede monteur ook voor een hele centrale verwarmingsketel niet meer dan een half uur nodig heeft.
In het telefoongesprek dat wij vervolgens hierover voerden met de firma Jespers ontkende de telefoniste dat zij een prijs van € 50,- had afgesproken, maar ze zou het navragen.
Wij wachten nog steeds op bericht van deze firma. En nu dus dit bericht van een Incassobureau.
Wij proberen de plaatselijke middenstand te helpen door zoveel mogelijk hen in te schakelen wanneer er iets gedaan moet worden. Kunt u begrijpen dat ons vertrouwen in deze middenstand aanzienlijk is geschaad?
-
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13
Re: Na één factuur al incassobureau ingeschakeld
Heel vervelend maar vraag altijd een schriftelijke bevestiging van een telefonisch gemaakte afspraak.
Wat betreft het incasso gedeelte weet niet wat de regels zijn maar mij lijkt dit wel erg stug en voortvarend van de andere partij.
ga eens langs bij een jurist of vraag uw (als u m hebt) RB om raad.
Succes.
Wat betreft het incasso gedeelte weet niet wat de regels zijn maar mij lijkt dit wel erg stug en voortvarend van de andere partij.
ga eens langs bij een jurist of vraag uw (als u m hebt) RB om raad.
Succes.
Re: Na één factuur al incassobureau ingeschakeld
Nou, als uw verhaal volledig is kan dat niet nee.rocoja schreef:Wat is dit? Kan dit zo maar?
Terugkomend van vakantie, 9-8-17, vinden we bovenstaande aanmaning, gericht aan mevrouw terwijl meneer de afspraak heeft gemaakt, van een incassobureau bij de post. Geen herinnering, geen enkel bericht van de firma Jespers na ons telefoongesprek waar we onze vraagtekens zetten bij de ontvangen factuur, waarin ons werd toegezegd dat ze nog terug zouden komen op onze bezwaren.
De feiten:
Onze geiser moest gecontroleerd worden. Het bedrijf dat dit enkele malen voor ons gedaan had was gestopt. Iemand vertelde ons dat we dat we de firma Jespers konden vragen dit voor ons te doen. Telefonisch werd ons door deze firma toegezegd dat deze controle ook bij hen circa € 50,- zou kosten. Zoals wij dat gewend waren de laatste jaren. (Eerder was het € 40-). Dat vonden wij redelijk dus de afspraak werd gemaakt.
Een monteur kwam op 6-6-17 en wij vertelden dat wij alleen maar de verplichte keuring wensten omdat wij een boiler wilden gaan kopen. Tot onze verbazing nam deze jongeman wel heel ruim zijn tijd. Zeker vijf keer ging hij op zijn dooie gemak naar zijn wagen, vernieuwde iets, haalde een stofzuiger op (wij zeiden nog lacherig dat wij ook wel een stofzuiger hadden, want het hele pedante gedoe werkte een beetje op onze lachspieren) en we bleven zeggen dat de geiser alleen even schoongemaakt hoefde te worden. Maar hij bleef maar onduidelijke dingen doen waarvoor hij meer dan ruim de tijd nam. Op het laatst stak hij nog even een boeket kunstbloemen in brand en voor de muur naast de geiser moeten we nog een schilder laten komen. Voor alle zekerheid boden we hem maar geen koffie aan....
Toen kwam op de factuur op 27-6-17 (zonder bijlage met specificatie): € 139,50 voor anderhalf uur werk! Meer dan 10 keer is de laatste 18 jaar de geiser binnen een half uur schoongemaakt. We hebben rondgevraagd en gehoord dat een goede monteur ook voor een hele centrale verwarmingsketel niet meer dan een half uur nodig heeft.
In het telefoongesprek dat wij vervolgens hierover voerden met de firma Jespers ontkende de telefoniste dat zij een prijs van € 50,- had afgesproken, maar ze zou het navragen.
Wij wachten nog steeds op bericht van deze firma. En nu dus dit bericht van een Incassobureau.
Wij proberen de plaatselijke middenstand te helpen door zoveel mogelijk hen in te schakelen wanneer er iets gedaan moet worden. Kunt u begrijpen dat ons vertrouwen in deze middenstand aanzienlijk is geschaad?
Allereerst: als de opdracht tot expliciet alleen schoonmaken meerdere malen is herhaald hoef je alleen daarvoor te betalen.
Daarnaast dient een bedrijf de factuur te kunnen specificeren. Ik zou wel direct die factuur betwisten en een klacht indienen over deze monteur en tevens hen aansprakelijk stellen voor de veroorzaakte schade door die brand. Immers heeft de monteur deze veroorzaakt en zouden ze de schade dus ook moeten vergoeden. Die dit schriftelijk, als het even kan via e-mail.
Verder: voordat er incassokosten gerekend mogen worden dient er eerst een kosteloze aanmaning te zijn verstuurd waarin je 14 dagen krijgt om alsnog te betalen én met aankondiging van incassokosten (hoeveel de hoofdsom is, hoeveel de incassokosten zouden zijn, etc.)
Re: Na één factuur al incassobureau ingeschakeld
Een CV ketel schoonmaken en afregelen e.d. kost wel een uur en een rekening van circa €100,- vind ik niet ongewoon. Dus nee, lijkt me dat u geen reden tot verzet heeft. Afspraken moeten vooraf duidelijk zijn, anders krijgt u de rekening voor de tijd plus voorrijkosten.rocoja schreef: Toen kwam op de factuur op 27-6-17 (zonder bijlage met specificatie): € 139,50 voor anderhalf uur werk! Meer dan 10 keer is de laatste 18 jaar de geiser binnen een half uur schoongemaakt. We hebben rondgevraagd en gehoord dat een goede monteur ook voor een hele centrale verwarmingsketel niet meer dan een half uur nodig heeft.
Re: Na één factuur al incassobureau ingeschakeld
Ik lees alleen maar Keuren, en niet schoonmaken . Dat zijn twee verschillende dingen.
Re: Na één factuur al incassobureau ingeschakeld
U heeft telefonisch een overeenkomst gesloten, waarbij is afgesproken dat er c.a. € 50,- in rekening gebracht zou worden. Er is dus geen vaste prijsafspraak gemaakt. Het bedrijf mag dan meer in rekening brengen, maar moet uiteraard wel overleggen als de rekening aanzienlijk hoger wordt, zoals hier het geval is.
Wat is er tijdens het telefoon gesprek aangegeven over algemene voorwaarden? Als deze niet van toepassing zijn verklaard of er niets over verzuim in staat, dan moet er, na de factuur, eerst een (schriftelijke) ingebrekestelling worden gestuurd met daarin wat u moet betalen, voor wanneer en wat anders de gevolgen zijn. Als u dan nog niet betaald is, dan moet de veertiendaagse aanmaning worden verstuurd, waarbij u veertien dagen de tijd moet krijgen om te betalen, waarbij de termijn moet ingaan de dag nadat u deze heeft ontvangen. Daarnaast moet hier ook in staan dat men incassokosten in rekening gaat brengen.
Het is de firma Jansen die stelt dat ze recht heeft op een bepaald bedrag en als u niet betaald, dan zal de firma Jansen in beweging moeten komen. De firma Jansen zal moeten stellen en bij betwisting bewijzen dat er telefonisch een overeenkomst tot stand is gekomen op grond waarvan ze recht heeft op dit bedrag. U zet daar uw verhaal tegenover. Geen partijen zal hun stellingen kunnen bewijzen, waardoor er een soort van juridische limbo ontstaat met als gevolg dat Jansen de zaak verliest.
Overigens mag Jansen de vordering wel al eerder uitbesteden aan een incassobureau, men mag alleen niet eerder incassokosten in rekening brengen. U geeft ook aan dat hij een boeket kunst boemen in brand heeft gestoken en dat u hierdoor een schilder moet laten komen. Heeft u hierover geklaagd?
Wat is er tijdens het telefoon gesprek aangegeven over algemene voorwaarden? Als deze niet van toepassing zijn verklaard of er niets over verzuim in staat, dan moet er, na de factuur, eerst een (schriftelijke) ingebrekestelling worden gestuurd met daarin wat u moet betalen, voor wanneer en wat anders de gevolgen zijn. Als u dan nog niet betaald is, dan moet de veertiendaagse aanmaning worden verstuurd, waarbij u veertien dagen de tijd moet krijgen om te betalen, waarbij de termijn moet ingaan de dag nadat u deze heeft ontvangen. Daarnaast moet hier ook in staan dat men incassokosten in rekening gaat brengen.
Het is de firma Jansen die stelt dat ze recht heeft op een bepaald bedrag en als u niet betaald, dan zal de firma Jansen in beweging moeten komen. De firma Jansen zal moeten stellen en bij betwisting bewijzen dat er telefonisch een overeenkomst tot stand is gekomen op grond waarvan ze recht heeft op dit bedrag. U zet daar uw verhaal tegenover. Geen partijen zal hun stellingen kunnen bewijzen, waardoor er een soort van juridische limbo ontstaat met als gevolg dat Jansen de zaak verliest.
Overigens mag Jansen de vordering wel al eerder uitbesteden aan een incassobureau, men mag alleen niet eerder incassokosten in rekening brengen. U geeft ook aan dat hij een boeket kunst boemen in brand heeft gestoken en dat u hierdoor een schilder moet laten komen. Heeft u hierover geklaagd?
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Na één factuur al incassobureau ingeschakeld
De factuur staat al open sinds 27 juni en alles wat u heeft afgesproken is telefonische gebeurd. Uw woord tegen die van hun. De monteur is wel een tijd bezig geweest, dus op basis daarvan is het bedrag niet extreem hoog, heeft u niets getekend toen hij weg ging? Bij mijn CV monteur moet ik altijd tekenen voor de werkzaamheden.rocoja schreef: Toen kwam op de factuur op 27-6-17 (zonder bijlage met specificatie): € 139,50 voor anderhalf uur werk! Meer dan 10 keer is de laatste 18 jaar de geiser binnen een half uur schoongemaakt. We hebben rondgevraagd en gehoord dat een goede monteur ook voor een hele centrale verwarmingsketel niet meer dan een half uur nodig heeft.
In het telefoongesprek dat wij vervolgens hierover voerden met de firma Jespers ontkende de telefoniste dat zij een prijs van € 50,- had afgesproken, maar ze zou het navragen.
Wij wachten nog steeds op bericht van deze firma. En nu dus dit bericht van een Incassobureau.
Wij proberen de plaatselijke middenstand te helpen door zoveel mogelijk hen in te schakelen wanneer er iets gedaan moet worden. Kunt u begrijpen dat ons vertrouwen in deze middenstand aanzienlijk is geschaad?
Dat de jaren daarvoor het schoonmaken/keuren minder koste zegt natuurlijk nu niets, kan zijn dat er nu gewoon meer herstel nodig was, of mogelijk heeft de vorige monteur zijn werk niet zo goed gedaan als u dacht.
Incassobureau had u kunnen verwachten, of dit terecht is... Tja dat ligt helemaal aan de bovenstaande zaken, als u heeft getekend voor de werkzaamheden dan moet u gewoon betalen.
Het is allemaal mooi wat volgens wet wel of niet mag, maar om uw gelijk te halen zal de tegenpartij u moeten dagvaarden. Er is altijd een risico dat de rechter het toch anders ziet dan bijvoorbeeld alfatrion de kosten zijn dan velen malen meer dan de € 139,50.
U staat door dit bericht waarbij u het bedrijf noemt al 1-0 achter om samen met hun tot een oplossing te komen.
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Na één factuur al incassobureau ingeschakeld
Of 1-0 voor.U staat door dit bericht waarbij u het bedrijf noemt al 1-0 achter om samen met hun tot een oplossing te komen.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Na één factuur al incassobureau ingeschakeld
In de afgelopen 2 maanden dus NIETS ontvangen? Ook niet via de mail??rocoja schreef:......
Terugkomend van vakantie, 9-8-17, vinden we bovenstaande aanmaning, gericht aan mevrouw terwijl meneer de afspraak heeft gemaakt, van een incassobureau bij de post. Geen herinnering, geen enkel bericht .......
Zo werkt dat natuurlijk niet gelijk een incassobureau inschakelen!
Alleen maar een verplichte keuring en toch krijgt deze monteur van u 1.5 uur de tijd om door te rommelen..rocoja schreef:Een monteur kwam op 6-6-17 en wij vertelden dat wij alleen maar de verplichte keuring wensten omdat wij een boiler wilden gaan kopen. Tot onze verbazing nam deze jongeman wel heel ruim zijn tijd. Zeker vijf keer ging hij op zijn dooie gemak naar zijn wagen, vernieuwde iets, haalde een stofzuiger op ........
Ik neem aan dat u in de buurt was en dat u overlegt ondertussen ...toch?
Zo.n € 140 monteurskosten voor 1.5 uur werk lijkt mij een redelijk normale prijs trouwens.
En zijn er foto.s gemaakt tijdens de fik vd kunstbloemen zodat duidelijk is dat de monteur dit heeft veroorzaakt? Hoe kreeg hij dat voor elkaar??
En hoe was zijn reactie? Zei hij iets over schadeloos stellen? En heeft u zijn baas hierover benaderd en wat was de reactie?
Re: Na één factuur al incassobureau ingeschakeld
RE: Na één factuur al incassobureau ingeschakeld
door Fiesiekus » 10 aug 2017 16:27
rocoja schreef:
Toen kwam op de factuur op 27-6-17 (zonder bijlage met specificatie): € 139,50 voor anderhalf uur werk! Meer dan 10 keer is de laatste 18 jaar de geiser binnen een half uur schoongemaakt. We hebben rondgevraagd en gehoord dat een goede monteur ook voor een hele centrale verwarmingsketel niet meer dan een half uur nodig heeft.
Een CV ketel schoonmaken en afregelen e.d. kost wel een uur en een rekening van circa €100,- vind ik niet ongewoon. Dus nee, lijkt me dat u geen reden tot verzet heeft. Afspraken moeten vooraf duidelijk zijn, anders krijgt u de rekening voor de tijd plus voorrijkosten.
Fiesiekus
Berichten: 1454
Geregistreerd: 27 okt 2008 14:07
Het betreft hier een geiser!
door Fiesiekus » 10 aug 2017 16:27
rocoja schreef:
Toen kwam op de factuur op 27-6-17 (zonder bijlage met specificatie): € 139,50 voor anderhalf uur werk! Meer dan 10 keer is de laatste 18 jaar de geiser binnen een half uur schoongemaakt. We hebben rondgevraagd en gehoord dat een goede monteur ook voor een hele centrale verwarmingsketel niet meer dan een half uur nodig heeft.
Een CV ketel schoonmaken en afregelen e.d. kost wel een uur en een rekening van circa €100,- vind ik niet ongewoon. Dus nee, lijkt me dat u geen reden tot verzet heeft. Afspraken moeten vooraf duidelijk zijn, anders krijgt u de rekening voor de tijd plus voorrijkosten.
Fiesiekus
Berichten: 1454
Geregistreerd: 27 okt 2008 14:07
Het betreft hier een geiser!
Re: Na één factuur al incassobureau ingeschakeld
De afgelopen 18 jaar al 10x voor €40,- gedaan......
Dat betekende dat de al 18 jaren oude wel eens een nieuw onderdeel nodig kan hebben en U wilde geen nieuwe.
U had gelijk die Boiler moeten kopen en geen onderhoud verrichten.
Het zoeken juiste onderdeel + montage had op de factuur moeten staan.
Maar een vastgeroeste bout kan ook tijd kosten.
Oudere apparaten kunnen vertraging zorgen, of lekke pakking, koste nihil maar montage?
Zelf gister een lampje in nummerplaat verlichting vervangen, maar door roestige schroefjes ruim 1 uur werk!
Ja, normaal paar minuten maar nu uurtje uitboren en RVS zoeken om dit in toekomst te voorkomen.
Zo zal deze Geiser ook wel roest gehad hebben en uitboren en nieuwe schroef kan veel tijd kosten!
Dat betekende dat de al 18 jaren oude wel eens een nieuw onderdeel nodig kan hebben en U wilde geen nieuwe.
U had gelijk die Boiler moeten kopen en geen onderhoud verrichten.
Het zoeken juiste onderdeel + montage had op de factuur moeten staan.
Maar een vastgeroeste bout kan ook tijd kosten.
Oudere apparaten kunnen vertraging zorgen, of lekke pakking, koste nihil maar montage?
Zelf gister een lampje in nummerplaat verlichting vervangen, maar door roestige schroefjes ruim 1 uur werk!
Ja, normaal paar minuten maar nu uurtje uitboren en RVS zoeken om dit in toekomst te voorkomen.
Zo zal deze Geiser ook wel roest gehad hebben en uitboren en nieuwe schroef kan veel tijd kosten!
Re: Na één factuur al incassobureau ingeschakeld
Vriendelijk dank voor het meedenken. de betreffende firma heeft het probleem inmiddels naar behoren opgelost. Wij krijgen een gecorrigeerde factuur en het incassobureau wordt er tussen uit gehaald.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Na één factuur al incassobureau ingeschakeld
Fijn , eind goed al goed! Bedankt voor het terugkoppelen!
Re: Na één factuur al incassobureau ingeschakeld
Hangt van de rekening af. 50 euro afspreken kan, maar zegt niks over het totaal. Voorrijden 60 euro, btw...
-
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50
Re: Na één factuur al incassobureau ingeschakeld
Vraag:
Antwoord:rocoja schreef:Na één factuur al incassobureau ingeschakeld
Wat is dit? Kan dit zo maar?
alfatrion schreef: Overigens mag Jansen de vordering wel al eerder uitbesteden aan een incassobureau, men mag alleen niet eerder incassokosten in rekening brengen.