LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nuon en mijn ex treffen regeling buiten mij om

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Romylas

Nuon en mijn ex treffen regeling buiten mij om

Ongelezen bericht door Romylas »

Ik zit met een probleem met nuon en mijn ex partner. In 2017 ben ik vanaf januari weggegaan op het adres waar ik samen met mijn ex woonde. Onderling geregeld dat hij het energiecontract zou overnemen. Per maart inderdaad geen incasso gehad. Er van uit gaande dat het dus geregeld was. Vanaf januari 2018 werd er opeens geld van mijn zakelijke rekening afgeschreven ivm een betalingsregeling. Dit bedrag heb ik terug geboekt, aangezien ik nooit een regeling was aangegaan. Nu bleek dat mijn ex nooit het contract heeft overgenomen en een schuld had opgebouwd van €3700. Aangezien dit contract nog op mijn naam stond, moest ik het maar betalen en regelen met mijn ex. Die geeft natuurlijk geen gehoor. In november 2017 heeft mijn ex een regeling met nuon getroffen en mijn zakelijke rekeningnummer doorgegeven waar het bedrag van af geschreven kon worden. 100x contact gehad met nuon, maar krijg steeds hetzelfde antwoord, dat het niet hun probleem is. Wel geven ze aan dat ze op de hoogte waren van de situatie en dat mijn ex een regeling heeft getroffen op mijn naam. Dit mag toch helemaal niet? En al helemaal niet incasseren van mijn rekening zonder mijn persoonlijke toestemming.

Lady1234

Re: Nuon en mijn ex treffen regeling buiten mij om

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het contract stond en staat blijkbaar op uw naam. Wat u onderling met ex regelt, heeft Nuon geen boodschap aan. U hebt niet bij Nuon de tenaamstelling van het contract gewijzigd.

Er van uitgaan dat iets geregeld is, omdat er niet geïncasseerd werd, was niet verstandig.

Nee, zij mogen niet zonder toestemming van u van een rekening incasseren, maar als dat contract nog steeds op uw naam staat, moet u wel betalen. Want het is inderdaad niet het probleem van Nuon dat het uit elkaar gaan niet goed geregeld was.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Romylas schreef:Ik zit met een probleem met nuon en mijn ex partner. In 2017 ben ik vanaf januari weggegaan op het adres waar ik samen met mijn ex woonde. Onderling geregeld dat hij het energiecontract zou overnemen. Per maart inderdaad geen incasso gehad. Er van uit gaande dat het dus geregeld was. Vanaf januari 2018 werd er opeens geld van mijn zakelijke rekening afgeschreven ivm een betalingsregeling. Dit bedrag heb ik terug geboekt, aangezien ik nooit een regeling was aangegaan. Nu bleek dat mijn ex nooit het contract heeft overgenomen en een schuld had opgebouwd van €3700. Aangezien dit contract nog op mijn naam stond, moest ik het maar betalen en regelen met mijn ex. Die geeft natuurlijk geen gehoor. In november 2017 heeft mijn ex een regeling met nuon getroffen en mijn zakelijke rekeningnummer doorgegeven waar het bedrag van af geschreven kon worden. 100x contact gehad met nuon, maar krijg steeds hetzelfde antwoord, dat het niet hun probleem is. Wel geven ze aan dat ze op de hoogte waren van de situatie en dat mijn ex een regeling heeft getroffen op mijn naam. Dit mag toch helemaal niet? En al helemaal niet incasseren van mijn rekening zonder mijn persoonlijke toestemming.
Wat Lady al zegt. Voer het gesprek met je ex, en zorg dat alsnog dat contract op haar naam komt. Bedragen die je nu teveel betaalt aan Nuon, kan je op basis van regresrecht bij je ex terugvorderen.

GJS

Ongelezen bericht door GJS »

Waar ik dan wel benieuwd naar ben is waarom er niet meer geïncasseerd werd van jouw rekening, heeft Nuon daar ook een verklaring voor gegeven.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

'Onderling geregeld'. Was dat mondeling, of heb je dat op papier staan (al dan niet via een advocaat, mediator, of wie dan ook)?

Verder: jullie zijn uit elkaar, ik veronderstel dat het om de voormalige gemeenschappelijke woning gaat? Zo ja, ben je van dat adres uitgeschreven?

Blijkbaar heb je geen enkele communicatie gehad. Ging alles per post, of per mail? Je hebt ook geen aanmaningen op jouw naam gehad? Heb je sowieso wel een adreswijziging doorgegeven aan de Nuon om een eindafrekening op te kunnen stellen? Een contract 'overnemen' kan volgens mij namelijk niet. Jou contract zou moeten eindigen, en je ex zou een nieuw contract moeten afsluiten. Sterker nog, volgens mij zou jij je contract mee kunnen/moeten nemen naar je nieuwe adres.

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Een dure les:

Bij het opzeggen van contracten of overzetten van contracten op een andere naam er pas vanuit gaan dat het geregeld is wanneer je daarvan van het betreffende bedrijf een bevestiging hebt ontvangen.

Niet afwachten tot een ander iets voor jou gaat regelen.

Romylas

De brieven van aanmaningen zijn op het adres aangekomen waar ik voorheen met mijn ex heb gewoond. Hij heeft deze brieven nooit aan mij gegeven en ik wist sinds januari dit jaar nergens van af.
Het vreemde vind ik dat er op mijn naam wel een betalingsregeling getroffen kan worden en van mijn zakelijke rekening afgeschreven kan worden.
Officieel horen ze contact met mij op te zoeken en niet met mijn ex partner.
Toen we nog samen waren was er met het overstappen van energieleverancier iets fout gegaan waardoor we een naheffing kregen. Dit staat op papier dat we kosten hiervan zouden delen en hij het contract zou ‘overnemen’.
Deze papieren heb ik opgestuurd naar nuon, maar ook hier hebben ze geen boodschap aan.
Het contact met mijn ex is nihil en hij wilt nergens aan mee werken.
Helaas heb ik geen rechtsbijstand verzekering en niet het geld om hier verder mee te gaan.

sake1987

Ongelezen bericht door sake1987 »

Romylas schreef:De brieven van aanmaningen zijn op het adres aangekomen waar ik voorheen met mijn ex heb gewoond. Hij heeft deze brieven nooit aan mij gegeven en ik wist sinds januari dit jaar nergens van af.
Het vreemde vind ik dat er op mijn naam wel een betalingsregeling getroffen kan worden en van mijn zakelijke rekening afgeschreven kan worden.
Toen we nog samen waren was er met het overstappen van energieleverancier iets fout gegaan waardoor we een naheffing kregen. Dit staat op papier dat we kosten hiervan zouden delen en hij het contract zou ‘overnemen’.
Deze papieren heb ik opgestuurd naar nuon, maar ook hier hebben ze geen boodschap aan.
Helaas heb ik geen rechtsbijstand verzekering en niet het geld om hier verder mee te gaan.
Als u ex alle brieven en aanmaningen heeft gehad en hij heeft contact opgenomen, zullen ze dan niet denken dat ze contact met de ten naam gestelde hadden ?
Waarschijnlijk wist hij alle goede antwoorden te geven.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Romylas schreef:Dit staat op papier dat we kosten hiervan zouden delen en hij het contract zou ‘overnemen’.
Is compleet irrelevant voor Nuon wat u afspreekt met uw ex. U heeft een overeenkomst en hierop is een betalingsachterstand deze moet u voldoen. Dat u ex uw rekeningnummer doorgeeft is niet netjes, maar kan Nuon u wel bereiken? Heeft u het contact adres gewijzigd na uw verhuizing? U neemt Nuon zaken kwalijk maar nergens kan ik vinden dat dit ze kwalijk te is nemen. Al met al is geen enkel punt een rede om niet te betalen.

U zult Nuon gewoon moeten betalen daarna kunt u dit geld eventueel juridische bij uw ex kunnen innen als u hierover schriftelijke afspraken heeft gemaakt. Maar u kunt het verbreken van uw relatie niet het probleem maken van Nuon, dit is echt het probleem van uzelf.

Romylas

Het contract staat op naam van Mevrouw. Het kan toch niet zo zijn dat als iemand een geboortedatum weet en de laatste 3 cijfers van een rekeningnummer dit bevestiging is dat het de desbetreffende persoon is?
Daarbij wist nuon dat ze een regeling troffen met mijn ex.
Dit hebben ze mij aangegeven toen ik contact heb gehad met nuon dat ik nooit een regeling getroffen had.
Er werd mij toen verteld dat ze gesproken hadden met Meneer K.
De laatste aanmaning heb ik op mijn nieuw adres ontvangen inderdaad.
Maar helaas van te voren nooit brieven dat er een betalingsachterstand was.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

Romylas schreef:Het contract staat op naam van Mevrouw. Het kan toch niet zo zijn dat als iemand een geboortedatum weet en de laatste 3 cijfers van een rekeningnummer dit bevestiging is dat het de desbetreffende persoon is?
Dit hebben ze mij aangegeven toen ik contact heb gehad met nuon dat ik nooit een regeling getroffen had.
Dat is toch een ander onderwerp?
Ok, er is geïncasseerd zonder dat u een machtiging heeft afgegeven ----> opgelost door stornering
Ok, u heeft geen betalingsregeling getroffen, uw ex fleste de zaak en deed dat voorkomen tegenover Nuon ----> opgelost door Nuon daarover te informeren.

Nu de volgende stap: hoe denkt u onder betaling uit te komen?

GJS

Ongelezen bericht door GJS »

Op wiens naam staat dat huis eigenlijk of is het een (huur/koop)huis op naam van je ex?
Hopelijk ben je wel uitgeschreven als (mede) bewoner daar anders mag je straks ook nog achterstallige huur/hypotheek gaan betalen.
Is dat contract met Nuon nu al overgezet of opgezegd?

Het enige wat Nuon in dit geval wel te verwijten valt dat ze die schuld zo hoog hebben laten oplopen, als je hun eigen website bekijkt https://www.nuon.nl/service/energienota ... aalproces/ dan zouden ze toch na 2 maanden al hebben moeten afsluiten.
Misschien dat je daar nog wat mee kan, je zou eens een juridisch loket kunnen bezoeken om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Romylas schreef:Het contract staat op naam van Mevrouw. Het kan toch niet zo zijn dat als iemand een geboortedatum weet en de laatste 3 cijfers van een rekeningnummer dit bevestiging is dat het de desbetreffende persoon is?
Dat is allemaal niet relevant.

1. U heeft een energiecontract op het adres van uw ex. Dit contract staat op uw naam en dus is het uw verantwoordelijkheid dat er betaald wordt.
2. Er is niet voldaan aan uw betalingsverplichting. Dat uw ex de stroom heeft gebruikt en niet betaalt maakt daarin niet uit. Nuon heeft een overeenkomst met u, niet met uw ex. U moet dus betalen.
3. Omdat u blijkbaar kunt aantonen dat u met uw ex had afgesproken dat hij dit contract zou overnemen (hoewel geen van jullie beiden dit heeft geregeld), kunt u daardoor wél de bedragen op uw ex gaan verhalen. Dat moet u zelf doen, niet NUON, want NUON heeft niks met uw ex te maken.

Wat moet u nu doen?
1. De achterstand betalen of daar direct een regeling voor treffen en beginnen met afbetalen.
2. Het energiecontract zo snel mogelijk van uw naam af krijgen / beëindigen.
3. De Eindafrekening van NUON betalen.
4. Een overzicht maken van al deze kosten en die vervolgens op uw ex verhalen (optioneel uiteraard, de rest zal wel moeten).

Alle andere zaken doen er niet toe. Als u niet betaalt zal NUON uiteindelijk naar de kantonrechter gaan en met een vonnis in de hand een deurwaarder beslag laten leggen. Dan word dit nog een veel duurdere grap (proceskosten, deurwaarderskosten, wettelijke rente, etc. komen er dan allemaal bij).

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Romylas schreef:De brieven van aanmaningen zijn op het adres aangekomen waar ik voorheen met mijn ex heb gewoond. Hij heeft deze brieven nooit aan mij gegeven en ik wist sinds januari dit jaar nergens van af.
Wanneer u bij Nuon geen adreswijziging heeft doorgegeven, is het correct dat Nuon alle brieven naar uw ex stuurt. Pas wanneer iemand Nuon laat weten wat uw nieuwe adres is, zult u daar de post ontvangen.

Het contract staat op uw naam. U moet dus zorgen dat de rekeningen betaald worden, inclusief de wellicht in rekening gebrachte verhogingen. Dat u met uw ex bepaalde afspraken heeft gemaakt, daar heeft Nuon niets mee te maken.

Gezien uw ex de zaken niet zo netjes blijkt te regelen, raad ik u aan om zo snel mogelijk bij alle bedrijven en instanties waar u iets mee te maken heeft of heeft gehad te controleren of uw huidige adres goed in het adresbestand van de organisatie staat. Wanneer er nog meer bedrijven zijn die post en rekeningen naar uw oude adres sturen, kan er nog wel eens een aardige beerput vol financiële ellende open gaan.

Gesloten