LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] NUON onduidelijk met maandtermijnen
NUON onduidelijk met maandtermijnen
Klacht over NUON
Vattenfall NUON heeft in tegenstelling tot andere energieleveranciers een afwijkende jaar en eindafrekening die zeer verwarrend is.Je komt er pas achter als je een andere leverancier kiest. Je krijgt dan een eindafrekening van NUON die niet klopt.
Het contract van mij loopt van 1 november tot en met 31 oktober volgend jaar. De jaarlijkse meterstanden moeten al half sept worden opgegeven. Dit is een reden om te sjoemelen met termijn(voorschotbedragen). De laatste termijn is ge-incasseerd in okt maar na navraag blijkt die te slaan op september voorgaand. Want volgens mij betaal je jouw eerste termijn bij de start van je contract, dus voor mij zou dat begin november zijn, wat bij mijn nieuwe leverancier ook gebeurt. Daarna volgen nog 11 incasso's en de meterstanden moeten dan 31 oktober worden opgegeven.
Ik krijg dus de indruk dat mij een maandtermijn door de NUON door de neus geboord wordt, reden ook dat ik weggegaan ben en ook omdat ze te duur zijn. Als je bij de Nuon dus een contract neemt, beweren zij dat de eerste termijn slaat op de vorige maand. Hoe kan dat nou, toen liep je contract nog niet ! In 2004 toen ik klant werd hebben ze wel in november geincasserd maar zeggen nu dat dit sloeg op de maand ervoor.
Dit is dus naar mijn mening flauwekul.
Trouwens om met Vattenfall (NUON) in contact te komen is vreselijk moeilijk als je geen Facebook of Twitter hebt.
Je kunt wel een 0900 nummer bellen maar daar moet je vaak een half uur wachten, ping ping!
Vattenfall NUON heeft in tegenstelling tot andere energieleveranciers een afwijkende jaar en eindafrekening die zeer verwarrend is.Je komt er pas achter als je een andere leverancier kiest. Je krijgt dan een eindafrekening van NUON die niet klopt.
Het contract van mij loopt van 1 november tot en met 31 oktober volgend jaar. De jaarlijkse meterstanden moeten al half sept worden opgegeven. Dit is een reden om te sjoemelen met termijn(voorschotbedragen). De laatste termijn is ge-incasseerd in okt maar na navraag blijkt die te slaan op september voorgaand. Want volgens mij betaal je jouw eerste termijn bij de start van je contract, dus voor mij zou dat begin november zijn, wat bij mijn nieuwe leverancier ook gebeurt. Daarna volgen nog 11 incasso's en de meterstanden moeten dan 31 oktober worden opgegeven.
Ik krijg dus de indruk dat mij een maandtermijn door de NUON door de neus geboord wordt, reden ook dat ik weggegaan ben en ook omdat ze te duur zijn. Als je bij de Nuon dus een contract neemt, beweren zij dat de eerste termijn slaat op de vorige maand. Hoe kan dat nou, toen liep je contract nog niet ! In 2004 toen ik klant werd hebben ze wel in november geincasserd maar zeggen nu dat dit sloeg op de maand ervoor.
Dit is dus naar mijn mening flauwekul.
Trouwens om met Vattenfall (NUON) in contact te komen is vreselijk moeilijk als je geen Facebook of Twitter hebt.
Je kunt wel een 0900 nummer bellen maar daar moet je vaak een half uur wachten, ping ping!
Re: NUON onduidelijk met maandtermijnen
Onzin. Maandtermijnen zeggen immers niets. Waar het om gaat, is je totale verbruik. Dat krijgt je doorberekend, minus het totaal aan betaalde voorschotten. Meer dan dat is het niet.
Re: NUON onduidelijk met maandtermijnen
Als u uw oude afrekeningen hebt bewaard, kunt u het zo nazien en narekenen.
Bij de ene energieleverancier betaalt men vooruit en bij de andere achteraf.
Bij de ene energieleverancier betaalt men vooruit en bij de andere achteraf.
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: NUON onduidelijk met maandtermijnen
Het zijn allemaal voor-schotten. Dus je betaalt voor-uit. De meterstanden neem jezelf op op de overstap dag. Daarna wordt er gerekend. Als je een slimme meter hebt hoef je niets te doen. En dan moet de jaarafrekening komen.
Re: NUON onduidelijk met maandtermijnen
Bij Nuon betaal je eind van de maand over die maand, dus met terugwerkende kracht. Het heet dan wel een voorschot, maar dat heeft in dit geval niet met vooruitbetaling te maken.Theotrucker schreef: ↑26 nov 2019 17:18Het zijn allemaal voor-schotten. Dus je betaalt voor-uit. De meterstanden neem jezelf op op de overstap dag. Daarna wordt er gerekend. Als je een slimme meter hebt hoef je niets te doen. En dan moet de jaarafrekening komen.
-
- Berichten: 12933
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: NUON onduidelijk met maandtermijnen
Het maakt niet uit of je 1 maand per jaar betaald, 10 of 20 keer, het gaat om je jaarverbruik. Dat wordt verrekend met de al betaalde voorschotten.
Re: NUON onduidelijk met maandtermijnen
Zeker, maar TS vertrouwt de berekening van de voorschotten niet.NeoDutchio schreef: ↑26 nov 2019 17:37Het maakt niet uit of je 1 maand per jaar betaald, 10 of 20 keer, het gaat om je jaarverbruik. Dat wordt verrekend met de al betaalde voorschotten.
Dus kijk alles na, zoals Lady1234 al zei. Op je afschrift staat voor welke maand je betaald hebt.
Re: NUON onduidelijk met maandtermijnen
Voor welke maand je voorschotten betaalt is totaal niet relevant, het gaat om de eindafrekening.Lowieze schreef: ↑26 nov 2019 17:52Zeker, maar TS vertrouwt de berekening van de voorschotten niet.NeoDutchio schreef: ↑26 nov 2019 17:37Het maakt niet uit of je 1 maand per jaar betaald, 10 of 20 keer, het gaat om je jaarverbruik. Dat wordt verrekend met de al betaalde voorschotten.
Dus kijk alles na, zoals Lady1234 al zei. Op je afschrift staat voor welke maand je betaald hebt.
Re: NUON onduidelijk met maandtermijnen
Voor TS is dit wel belangrijk:
“Ik krijg dus de indruk dat mij een maandtermijn door de NUON door de neus geboord wordt, reden ook dat ik weggegaan ben en ook omdat ze te duur zijn. “
-
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Re: NUON onduidelijk met maandtermijnen
En denk je nu werkelijk dat een bedrijf als Nuon er mee weg komt als ze zo factureren? En ze gaan echt niet voor 1 klant hun billing straat zodanig bouwen om een maandje extra te krijgen.
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: NUON onduidelijk met maandtermijnen
Je krijgt bij de eindafrekening toch een lijstje waar alle voorschotten onder elkaar staan. Die kun je vergelijken met je betalingen. Aan de andere kant je verbruik, de maandelijkse kosten en het verschil maakt wat over is of de nabetaling. NUON heeft zijn rekening normaal wel in orde.
Re: NUON onduidelijk met maandtermijnen
Ja, dat snap ik

-
- Berichten: 1323
- Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11
Re: NUON onduidelijk met maandtermijnen
Heel kort door de bocht hoor, maar als je zelf een systeem niet begrijpt, wil dat niet zeggen dat dat sjoemelen is. Probeer eerst eens te snappen hoe NUON factureert.
Re: NUON onduidelijk met maandtermijnen
Ik krijg op mijn eindafrekening keurig een overzichtje met de reeds in rekening gebrachte (en betaalde) voorschotten. Dat overzicht zit, vrij logisch, bij mijn eindafrekening, tesamen met een overzichtje van de gemaakte kosten vanaf de beginstand tot en met de eindstand. Deze 2 bedragen worden naast elkaar gezet en het bedrag dat hier onder de streep uit komt is het bedrag dat ik moet bijbetalen of terugkrijg.
Re: NUON onduidelijk met maandtermijnen
Tja, maar de Ts denk dat het voorschot wat hij op 1 november 2018 betaald heeft hoort bij de periode 1-11-2018/30-10-2019, terwijl dat bij de vorige periode hoorde.
En zo elk jaar terug, want hij claimt bij het starten van dat contract jaren geleden meteen aan het begin van de maand een voorschot betaald te hebben.
Er had hem natuurlijk wel een verschil in de hoogte van het bedrag moeten opvallen.
En zo elk jaar terug, want hij claimt bij het starten van dat contract jaren geleden meteen aan het begin van de maand een voorschot betaald te hebben.
Er had hem natuurlijk wel een verschil in de hoogte van het bedrag moeten opvallen.
Re: NUON onduidelijk met maandtermijnen
Als TS dat denkt, is het nog steeds niet moeilijk. Je hebt de beginstand ten tijde van het begin van het contract. Leg daar al je jaarafrekeningen en je eindafrekening naast, cumuleer de (verbruiks)kosten en de betaalde voorschotten en klaar ben je.
Dan heb je tenminste ook een concrete casus in plaats van het discussiëren op verkeerde uitgangspunten wat TS nu doet.
Dan heb je tenminste ook een concrete casus in plaats van het discussiëren op verkeerde uitgangspunten wat TS nu doet.
Re: NUON onduidelijk met maandtermijnen
Het gaat mij erom dat NUON termijnen verkeerd benoemt, Een termijn genaamd oktober Moet bij mij in oktober geincasseerd zijn en niet in november en zoals ik al eerder gezegd heb, ik heb alles nagekeken van begin 2004 tot heden en blijf bij mijn mening dat er een maandtermijn verdwenen is op enig moment. Zoals Moneyman schreef dat ik van verkeerde uitgangspunten uitga is dus niet juist want ik heb alles over die 16 jaar terdege nagekeken.
Re: NUON onduidelijk met maandtermijnen
Nou, dan stuur je toch een excelletje met je berekeningen waar een en ander uit blijkt naar NUON?
Hoe de termijnen genoemd worden maakt niets uit, waar je het feitelijk over hebt is dat er teveel geïncasseerd zou zijn. Maak dát dan inzichtelijk en maak je punt niet zwakker met discussies over hoe de maandtermijnen genoemd worden en wanneer die geïncasseerd zouden moeten zijn.
Hoe de termijnen genoemd worden maakt niets uit, waar je het feitelijk over hebt is dat er teveel geïncasseerd zou zijn. Maak dát dan inzichtelijk en maak je punt niet zwakker met discussies over hoe de maandtermijnen genoemd worden en wanneer die geïncasseerd zouden moeten zijn.
Re: NUON onduidelijk met maandtermijnen
Hoe de maandtermijnen genoemd worden maakt wel uit. Jnoemt een Opel Corsa toch ook niet een Fiat Panda?
Re: NUON onduidelijk met maandtermijnen
Mijn Ford focus heb ik anders ook Ferrari F40 genoemd.