LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ongewenst abonnement bij Brainsupply.nl
Ongewenst abonnement bij Brainsupply.nl
Hi leden van het Radar forum,
Concentratie tabletten
Via Facebook kwam ik een advertentie tegen over zogenaamde "Braincaps" waarmee de concentratie verbeterd kon worden. Uiteraard neem ik zoiets met een korreltje zou, maar wat zou je er voor 1 euro mis kunnen gaan? Er wordt hevig geadverteerd met: "Kennismakingsaanbod: 10 stuks voor 1,-". Via de bestelpagina wordt op een slinkse wijze wijsgemaakt dat het een abonnement dienst is: "het vervolg van dit pakket is het standaard 20 pakket", daarnaast in de ondertitel "Brainsupply maandpakket". Toch verwacht je niet dat je bij een "kennismakingsaanbod" ineens aan een abonnement vastzit. Ook wordt het ''vaag'' omschreven, daar lijkt deze hele dienst ook voor op gemaakt te zijn.
Stap 1: De bestelpagina
Stap 2: In de pagina erna wordt niet duidelijk gemaakt dat het hier om een abonnement gaat, ook geen vinkje.
Stap 3: Na het bestellen kreeg ik een e-mail, ook zonder iets van een abonnement
Ook op de website zelf is er weinig te vinden over een abonnement, zelfs niet op de faq pagina.
Incasso
Ongeveer 3 weken later kreeg ik ineens deze tabletten opnieuw thuisgestuurd, deze keer 20 stuks. Na mailen bleek dat je een abonnement afsluit na het bestellen van het kennismakingsaanbod. Nou vraag ik mij af of het is toegestaan om dit te doen, want volgens mij is het verplicht om dit duidelijk te maken in het bestelproces (op de verwerkingspagina) en moet dit ook duidelijk worden gemaakt via de e-mail bevestiging. Na mailen met de klantenservice dreigen deze met extra incasso kosten indien ik deze niet betaal.
Graag advies. Alvast dank!
Berend
Concentratie tabletten
Via Facebook kwam ik een advertentie tegen over zogenaamde "Braincaps" waarmee de concentratie verbeterd kon worden. Uiteraard neem ik zoiets met een korreltje zou, maar wat zou je er voor 1 euro mis kunnen gaan? Er wordt hevig geadverteerd met: "Kennismakingsaanbod: 10 stuks voor 1,-". Via de bestelpagina wordt op een slinkse wijze wijsgemaakt dat het een abonnement dienst is: "het vervolg van dit pakket is het standaard 20 pakket", daarnaast in de ondertitel "Brainsupply maandpakket". Toch verwacht je niet dat je bij een "kennismakingsaanbod" ineens aan een abonnement vastzit. Ook wordt het ''vaag'' omschreven, daar lijkt deze hele dienst ook voor op gemaakt te zijn.
Stap 1: De bestelpagina
Stap 2: In de pagina erna wordt niet duidelijk gemaakt dat het hier om een abonnement gaat, ook geen vinkje.
Stap 3: Na het bestellen kreeg ik een e-mail, ook zonder iets van een abonnement
Ook op de website zelf is er weinig te vinden over een abonnement, zelfs niet op de faq pagina.
Incasso
Ongeveer 3 weken later kreeg ik ineens deze tabletten opnieuw thuisgestuurd, deze keer 20 stuks. Na mailen bleek dat je een abonnement afsluit na het bestellen van het kennismakingsaanbod. Nou vraag ik mij af of het is toegestaan om dit te doen, want volgens mij is het verplicht om dit duidelijk te maken in het bestelproces (op de verwerkingspagina) en moet dit ook duidelijk worden gemaakt via de e-mail bevestiging. Na mailen met de klantenservice dreigen deze met extra incasso kosten indien ik deze niet betaal.
Berend
Laatst gewijzigd door Radar op 09 mei 2017 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel aangepast ter verduidelijking onderwerp
Reden: titel aangepast ter verduidelijking onderwerp
-
Re: Ongewenst abonnement bij Brainsupply.nl
Onder welke steen heeft u geleefd het laatste jaar? Een probeerverpakking voor €1 met een pilletje waarvan u niet weet wat het is. Als ik al pillen zou moeten gaan slikken gaat het via een arts of apotheker.
Internet staat vol met soortgelijke situaties. Gelukkig voor u is er een redding, er moet een getekende overeenkomst zijn. Heeft u niets getekend geef dit eenmalig aan aan dit bedrijf en dat u verder verschoont wil blijven van verdere pakketten en facturen. U mag eventueel de ontvangen pillen terug sturen, maar in feite heeft u niets beteld, dus mag u het houden. Maar nogmaals, ik zou geen pillen gebruiken die via vage sites aangeboden worden.
Internet staat vol met soortgelijke situaties. Gelukkig voor u is er een redding, er moet een getekende overeenkomst zijn. Heeft u niets getekend geef dit eenmalig aan aan dit bedrijf en dat u verder verschoont wil blijven van verdere pakketten en facturen. U mag eventueel de ontvangen pillen terug sturen, maar in feite heeft u niets beteld, dus mag u het houden. Maar nogmaals, ik zou geen pillen gebruiken die via vage sites aangeboden worden.
van consuwijzer:
Op zich mag het, maar dan zijn er nog wel wat regels waar het bedrijf zich aan moet houden. Het gegeven van een handtekening is geen vereiste, wel is er een vereiste dat er een overeenkomst is, en ik heb wel mijn twijfels of er daadwerkelijk een overeenkomst bestaat. Als ik die voorwaarden lees, zie ik alleen dat na het bestellen van dit proefpakket, er een vervolgzending gaat komen, maar het aanbod is naar mijn mening onvoldoende bepaald, er staat namelijk niet bij in welke intervallen je moet betalen, en sterker nog, er staat niet eens bij wat je moet betalen.Andere proefabonnementen, zoals; sportschool, datingsite, enz.: Stilzwijgende verlenging mag wel. Maar alleen als de ondernemer vooraf heeft laten weten dat het abonnement doorloopt. En het mag alleen als het abonnement wordt omgezet in een abonnement voor onbepaalde tijd. Een abonnement voor onbepaalde tijd is een abonnement zonder einddatum.
Dank voor jullie bericht! Hier nog de Facebook advertentie, ook erg misleidend: http://i.imgur.com/QPk8awA.png. Over de pillen zelf: de ingredienten staan gewoon online, was laatst ook een klein item op de NOS over vergelijkbare pillen.
Volgens de Algemene Voorwaarden
De capsules bevatten de volgende ingrediënten.
- Caffeine
- L-Theanine
- Acetyl-L Carnitine
- Rhodiola rosea
- Ginkgo biloba
2 ingrediënten die je uit thee en koffie kan halen, 2 ingrediënten te vinden in o.a. vlees en noten waar een normaal mens meer dan voldoende van de stoffen kan halen en een ingrediënt zonder ook maar enig wetenschappelijk bewijs dat het iets uithaalt.
Kortom: drink wat koffie of thee en eet een stukje vlees en je bent voorzien. Heel wat beter dan een pil waarbij niet wordt vermeld uit hoeveel milligram van welk ingrediënt de compositie bestaat waardoor je nooit kunt bepalen of je er een gezonde dosis van binnenkrijgt.
- Caffeine
- L-Theanine
- Acetyl-L Carnitine
- Rhodiola rosea
- Ginkgo biloba
2 ingrediënten die je uit thee en koffie kan halen, 2 ingrediënten te vinden in o.a. vlees en noten waar een normaal mens meer dan voldoende van de stoffen kan halen en een ingrediënt zonder ook maar enig wetenschappelijk bewijs dat het iets uithaalt.
Kortom: drink wat koffie of thee en eet een stukje vlees en je bent voorzien. Heel wat beter dan een pil waarbij niet wordt vermeld uit hoeveel milligram van welk ingrediënt de compositie bestaat waardoor je nooit kunt bepalen of je er een gezonde dosis van binnenkrijgt.
Dat is inderdaad waar, toch leek het mij voor één euro wel eens leuk om te proberen. Maar helaas te mooi om waar te zijn... Maar we gaan een beetje off-topic. Wat raden jullie aan? Gewoon de incasso laten en mailen met de link naar dit topic?Jetsertje schreef:Volgens de Algemene Voorwaarden
- Caffeine
- L-Theanine
- Acetyl-L Carnitine
- Rhodiola rosea
- Ginkgo biloba
-
Ik heb precies hetzelfde. Ik heb alle bestellingen bewaard, en kwam er pas laat achter dat ik dus aan het abbonement vast zit. Ik had geen idee toen ik een proefpakket van 1,- had besteld.
Heb 2 van de 3 termen gestorneerd, en heb het bedrijf gemaild dat ik niet akkoord ben met hun manier van zaken doen. Verder heb ik aangeboden om de pillen terug te sturen.
Wellicht kunnen we met meerdere een klacht bij dit bedrijf indienen (consuwijzer bijv).
Heb 2 van de 3 termen gestorneerd, en heb het bedrijf gemaild dat ik niet akkoord ben met hun manier van zaken doen. Verder heb ik aangeboden om de pillen terug te sturen.
Wellicht kunnen we met meerdere een klacht bij dit bedrijf indienen (consuwijzer bijv).
Vraag aan de klantenservice of ze jouw een kopie van de getekende order voor het abonnement willen opsturen, zoals dat wettelijk is vastgelegd bij zo'n abonnement.Beosp schreef:Hi leden van het Radar forum,
Na mailen met de klantenservice dreigen deze met extra incasso kosten indien ik deze niet betaal.
Berend
Als ze bij jou automatisch hebben geincasseerd, heb je dan per ongeluk een machtiging en je rekeningnummer gegeven?groovestar schreef:Ik heb precies hetzelfde. Ik heb alle bestellingen bewaard, en kwam er pas laat achter dat ik dus aan het abbonement vast zit. Ik had geen idee toen ik een proefpakket van 1,- had besteld.
Ik neem aan dat ze het rekeningnummer hebben gebruikt wat voor de 1€ betaling van het proefpakket is gebruikt.CB schreef:Als ze bij jou automatisch hebben geincasseerd, heb je dan per ongeluk een machtiging en je rekeningnummer gegeven?groovestar schreef:Ik heb precies hetzelfde. Ik heb alle bestellingen bewaard, en kwam er pas laat achter dat ik dus aan het abbonement vast zit. Ik had geen idee toen ik een proefpakket van 1,- had besteld.
Dit is een misleidende en oneerlijke handelspraktijk, omdat niet alle essentiële informatie (duur en prijs) wordt verstrekt, waardoor je de overeenkomst (met terugwerkende kracht) kunt vernietigen. Het gevolg daarvan is dat er nooit een overeenkomst tot stand is gekomen. Niet betalen dus!
Zie art. 6:193b, 6:193d, 6:193f aanhef en onder b, art. 6:230m aanhef en onder e en o en 6:193j BW en art. 7, 8.3 en 8.4 sub i en m NRC
Zie art. 6:193b, 6:193d, 6:193f aanhef en onder b, art. 6:230m aanhef en onder e en o en 6:193j BW en art. 7, 8.3 en 8.4 sub i en m NRC
Ik zou naar de reclame code commissie stappen.groovestar schreef:Wellicht kunnen we met meerdere een klacht bij dit bedrijf indienen (consuwijzer bijv).
Je bent er al vaker op gewezen dat dit standpunt onjuist is. Ik vind het kwalijk dat je dit blijft herhalen, omdat je mensen goed de problemen in kunt helpen met dit advies.NeoDutchio schreef:Internet staat vol met soortgelijke situaties. Gelukkig voor u is er een redding, er moet een getekende overeenkomst zijn.
Dan zou ik als ik jou was een klacht indienen bij jou bank, dat er automatisch is geincasseerd zonder het hebben van een machtiging. Wellicht kan jou bank deze klacht doorzetten naar de bank van brainsupply.nl.Nijogeth schreef:Ik neem aan dat ze het rekeningnummer hebben gebruikt wat voor de 1€ betaling van het proefpakket is gebruikt.CB schreef:Als ze bij jou automatisch hebben geincasseerd, heb je dan per ongeluk een machtiging en je rekeningnummer gegeven?
-
Hi,
De 1,- van het proefpakket is voldaan via iDeal Mollie payments. Ik kan mij niet herinneren dat ik toestemming heb gegeven voor maandelijks automatisch incasso. Brainsupply geeft op hun website aan dat de 1,- via iDeal kan worden voldaan.
Brainsupply heeft mij vandaag gemaild, ze geven het volgende aan:
'
Beste x,
Het kennismakingspakket is zoals vermeld een maandpakket met uitleg over de volgende pakketten. Alle vermeldingen op onze website voldoen aan de wettelijke eisen en normen en worden met een interval van 3 maanden getoetst. Voor de middels ontvangen pakketten heeft u dus gewoon betaal plicht.
Uw abonnement zal wel worden stopgezet.
Echter zult u op korte termijn voor beide facturen een herinnering ontvangen. Wij raden u aan om de algemene voorwaarden door te lezen om onaangename incasso kosten te voorkomen. Deze kunnen bij 2 facturen vrij snel oplopen met minimaal €40,- per factuur.
Mocht u nog vragen hebben hoor ik het graag,
Met vriendelijke groet,
Brainsupply
'
Mijn spelling en grammatica zijn teleurstellend. Maar betaal spatie plicht en incasso spatie kosten is wel een beetje dom....
Ik ben erg blij met de reacties (ondanks dat dit niet mijn topic is) en ga er werk van maken. Desnoods ga ik procederen via de eKantonrechter.
Bedankt.
De 1,- van het proefpakket is voldaan via iDeal Mollie payments. Ik kan mij niet herinneren dat ik toestemming heb gegeven voor maandelijks automatisch incasso. Brainsupply geeft op hun website aan dat de 1,- via iDeal kan worden voldaan.
Brainsupply heeft mij vandaag gemaild, ze geven het volgende aan:
'
Beste x,
Het kennismakingspakket is zoals vermeld een maandpakket met uitleg over de volgende pakketten. Alle vermeldingen op onze website voldoen aan de wettelijke eisen en normen en worden met een interval van 3 maanden getoetst. Voor de middels ontvangen pakketten heeft u dus gewoon betaal plicht.
Uw abonnement zal wel worden stopgezet.
Echter zult u op korte termijn voor beide facturen een herinnering ontvangen. Wij raden u aan om de algemene voorwaarden door te lezen om onaangename incasso kosten te voorkomen. Deze kunnen bij 2 facturen vrij snel oplopen met minimaal €40,- per factuur.
Mocht u nog vragen hebben hoor ik het graag,
Met vriendelijke groet,
Brainsupply
'
Mijn spelling en grammatica zijn teleurstellend. Maar betaal spatie plicht en incasso spatie kosten is wel een beetje dom....
Ik ben erg blij met de reacties (ondanks dat dit niet mijn topic is) en ga er werk van maken. Desnoods ga ik procederen via de eKantonrechter.
Bedankt.
Je kan dat ook aan hen overlaten. Zij willen immers iets van jou. Als je echt wilt procederen, dan zou ik eerst aangeven dat ze geen poot hebben om op te staan en daarbij de wetsartikels te noemen, die ik eerder hier heb neergezet, en dat je verder aanmaningen en berichten zeer ongewenst acht. Daarna, als het doorgaat, kun je op basis van de agressieve handelspraktijk eisen dat ze je niet langer lastig vallen.groovestar schreef:Ik ben erg blij met de reacties (ondanks dat dit niet mijn topic is) en ga er werk van maken. Desnoods ga ik procederen via de eKantonrechter.
-
Klopt. Maar als zij een incassobureau inschakelen, krijg ik dan geen BKR aantekening?
-
Ik ga dit zeker doen. Ik heb alle pagina's van Brainsupply opgeslagen zodat deze als bewijs kunnen dienen. Heel erg bedankt!alfatrion schreef:Je kan dat ook aan hen overlaten. Zij willen immers iets van jou. Als je echt wilt procederen, dan zou ik eerst aangeven dat ze geen poot hebben om op te staan en daarbij de wetsartikels te noemen, die ik eerder hier heb neergezet, en dat je verder aanmaningen en berichten zeer ongewenst acht. Daarna, als het doorgaat, kun je op basis van de agressieve handelspraktijk eisen dat ze je niet langer lastig vallen.groovestar schreef:Ik ben erg blij met de reacties (ondanks dat dit niet mijn topic is) en ga er werk van maken. Desnoods ga ik procederen via de eKantonrechter.
Vervelend dat het ook bij jou is gebeurt! Ik heb na mijn laatste vraag of het abonnement is stopgezet geen antwoord meer gekregen, inmiddels een week geleden. Ik heb in ieder geval al duidelijk gemaakt dat ik geen abonnement meer wil. Om verdere ''slachtoffers'' te voorkomen zou ik graag mee doen met vervolg stappen, ik hoor het wel als je hier wat aan wil doen!groovestar schreef:Ik ga dit zeker doen. Ik heb alle pagina's van Brainsupply opgeslagen zodat deze als bewijs kunnen dienen. Heel erg bedankt!alfatrion schreef:Je kan dat ook aan hen overlaten. Zij willen immers iets van jou. Als je echt wilt procederen, dan zou ik eerst aangeven dat ze geen poot hebben om op te staan en daarbij de wetsartikels te noemen, die ik eerder hier heb neergezet, en dat je verder aanmaningen en berichten zeer ongewenst acht. Daarna, als het doorgaat, kun je op basis van de agressieve handelspraktijk eisen dat ze je niet langer lastig vallen.groovestar schreef:Ik ben erg blij met de reacties (ondanks dat dit niet mijn topic is) en ga er werk van maken. Desnoods ga ik procederen via de eKantonrechter.
Ik zag overigens dat Archive.org ook al de Algemene voorwaarden heeft gearchiveerd: https://web-beta.archive.org/web/201703 ... oorwaarden. Volgens mij gebeurt dat alleen als iemand er ook op zoekt, waarschijnlijk een ander iemand die ook bewijs zocht.
Als laatste zie ik dat ze ''Het kennismakingspakket heeft het zogenoemde standaard 20 pakket als maandelijks vervolg'' nu ervan hebben gemaakt
-
Ja, ik had dit ook al bekeken! Geinig dat jij ook archive.org heb gecheckt, toevallig ook een IT student haha?Beosp schreef:
Vervelend dat het ook bij jou is gebeurt! Ik heb na mijn laatste vraag of het abonnement is stopgezet geen antwoord meer gekregen, inmiddels een week geleden. Ik heb in ieder geval al duidelijk gemaakt dat ik geen abonnement meer wil. Om verdere ''slachtoffers'' te voorkomen zou ik graag mee doen met vervolg stappen, ik hoor het wel als je hier wat aan wil doen!
Ik zag overigens dat Archive.org ook al de Algemene voorwaarden heeft gearchiveerd: https://web-beta.archive.org/web/201703 ... oorwaarden. Volgens mij gebeurt dat alleen als iemand er ook op zoekt, waarschijnlijk een ander iemand die ook bewijs zocht.
Als laatste zie ik dat ze ''Het kennismakingspakket heeft het zogenoemde standaard 20 pakket als maandelijks vervolg'' nu ervan hebben gemaakt
Dit is natuurlijk een makkelijk gewonnen zaak. Dat wij in ons recht staan, zonder meer. Een zaak starten bij de kantonrechter kan al voor 78,- (griffiekosten, betaald Brainsupply bij winst), lijkt mij dat dat geen advocaat vereist gezien hier al een aantal artikelen genoemd zijn waar niet aan voldaan is.
Maar, heb jij al jouw abbonnement geld terug gekregen? Ik mis namelijk nu nog een tientje, waar ik niet echt om kan rouwen. Maar principieel zou ik alsnog bereid zijn dit aan te vechten.
Ik hoor graag van je. Misschien kunnen we tel nr uitwisselen voor Whatsapp via een privé bericht?
Haha yes, student met een IT achtergrond. Een zaak via de kantonrechter lijkt mij nogal wat overdreven. Misschien zou je het bij een speciale commissie kunnen aangeven? Zoals jij/iemand al aangaf?groovestar schreef:Ja, ik had dit ook al bekeken! Geinig dat jij ook archive.org heb gecheckt, toevallig ook een IT student haha?Beosp schreef:
Vervelend dat het ook bij jou is gebeurt! Ik heb na mijn laatste vraag of het abonnement is stopgezet geen antwoord meer gekregen, inmiddels een week geleden. Ik heb in ieder geval al duidelijk gemaakt dat ik geen abonnement meer wil. Om verdere ''slachtoffers'' te voorkomen zou ik graag mee doen met vervolg stappen, ik hoor het wel als je hier wat aan wil doen!
Dit is natuurlijk een makkelijk gewonnen zaak. Dat wij in ons recht staan, zonder meer. Een zaak starten bij de kantonrechter kan al voor 78,- (griffiekosten, betaald Brainsupply bij winst), lijkt mij dat dat geen advocaat vereist gezien hier al een aantal artikelen genoemd zijn waar niet aan voldaan is.
Maar, heb jij al jouw abbonnement geld terug gekregen? Ik mis namelijk nu nog een tientje, waar ik niet echt om kan rouwen. Maar principieel zou ik alsnog bereid zijn dit aan te vechten.
Ik hoor graag van je. Misschien kunnen we tel nr uitwisselen voor Whatsapp via een privé bericht?
De kosten voor het dagvaarden zijn ongeveer 100 euro, dus voor !80 a 190 euro heb je een vonnis. Als je het vonnis moet laten betekenen dan komt er nog eens zo'n 80 euro bij. Het voeren van een zaak duurt ongeveer een jaar. Bij iedere ronde kun je steeds een keer om uitstel vragen en dan heb je dus 8 weken om een stuk te schrijven en in te dienen bij de rechtbank.groovestar schreef:Dit is natuurlijk een makkelijk gewonnen zaak. Dat wij in ons recht staan, zonder meer. Een zaak starten bij de kantonrechter kan al voor 78,- (griffiekosten, betaald Brainsupply bij winst), lijkt mij dat dat geen advocaat vereist gezien hier al een aantal artikelen genoemd zijn waar niet aan voldaan is.
Een zaak bij de Reclame Code Commissie gaat sneller en is goedkoper, maar gaat uiteraard alleen om de reclame. Voor 30 a 45 euro, excl. reiskosten naar Amsterdam, heb je een zaak helemaal tot en met het College van Beroep. Dan heb je dus 1 a 2 beroepsmogelijkheden voor.