LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onredelijke incassokosten NIB

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Furio1

Onredelijke incassokosten NIB

Ongelezen bericht door Furio1 »

Beste lezers, graag wil ik jullie reactie op het volgende:

mijn man heeft een eenmanszaak. Hiervoor heeft hij een Multi Tank Card aangevraagd. Na het tanken wordt er automatisch geincasseerd. Echter, door late betaling van een opdrachtgever, stond er niet voldoende op de rekening en is het bedrag gestorneerd. Onze schuld, ik had het beter in de gaten moeten houden.
Direct is de kaart geblokkeerd en de overeenkomst ontbonden. Oke.
Maar dan:zij hebben ons niet in de gelegenheid gesteld om het bedrag alsnog te voldoen.
In plaats daar van krijgen we 5 dagen later een brief van het Nationaal Incasso Bureau (NIB).

"Multi Tank Card BV heeft ins opdracht gegeven om de openstaande vordering te incasseren. Ondanks diverse herinneringen heeft u de vordering nog steeds niet betaald.
Naast de hoofdsom bent u nu ook administratiekosten, incassokosten, registratiekosten en wettelijke rente verschuldigd.

Hoofdsom € 90,05
Incassokosten (excl BTW) € 37,00
Registratiekosten € 21,01
Rente € 0,21

Totaal te betalen € 148,27

Wij sommeren u het totale bedrag binnen 5 dagen na dagtekening bij te schrijven op onze rekening. Wanneer de betaling achterwege blijft aarzelen wij niet om de incassoprocedure gerechtelijk voort te zetten."

Ik heb meteen gebeld, want het klopt natuurlijk niet dat wij al diverse herinneringen hebben gekregen.
Dat zouden ze aanpassen in hun standaard brief.
Toen ik zei dat ik de incassokosten onredelijk vond, bood de man mij aan om deze te halveren. Ik wilde echter eerst contact opnemen met de Multi Tank Card, dus dat heb ik gedaan. Zij zeggen niet op de hoogte te zijn van de werkwijze van NIB, en daar niets aan te kunnen doen.

Volgens de commissie Voorwerk ll zou ik maximaal € 37,00 aan incassokosten hoeven te betalen, maar ik vind het maximale bedrag in deze situatie absurd, aangezien wij niet in de gelegenheid zijn gesteld om het bedrag gewoon te betalen.
Ik hoorde mr. Visser (jaja!) laatst op tv zeggen dat iedere rechter in NL in zal stemmen dat je bij een 1e brief helemaal geen incassokosten verschuldigd bent, zolang het incassobedrijf dus nog geen activiteiten heeft ondernomen, behalve het schrijven van één brief. Klopt dit?

Wat vinden jullie, en vooral: wat adviseren jullie??

Alvast bedankt!

stofzuigertje

Re: Onredelijke incassokosten NIB

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ze niet kunnen afschrijven moeten ze eerst een brief sturen met dat dit mislukt is.
Ze mogen hier voor de extra kosten in rekening brengen.

Pas na deze herinnering mogen ze de incasso starten.
Heeft U de voorwaarden van kaart goed gelezen, en staan daar andere dingen?

De meeste bedrijven rekenen vaste kosten voor te laat betalen.
Als webwinkel heb ik €12,- administratie kosten dus pas na 14 dagen na het ontvangen (dus niet stuur datum) zou je een incasso kunnen krijgen met dit soort kosten.

Furio1

Bedankt voor de reactie.

Men heeft mij gister verteld dat de voorwaarden aangescherpt zijn en dat er na stornering meteen een incassoprocedure wordt gestart.
Maar goed, dan verwacht je niet zo'n enorm hoog bedrag....

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Let op;

Na storneren dus zelf terug boeken mogen ze dit doen.

Echter, bij het niet kunnen afschrijven gelden andere regels.

Dus heeft Uw bank geweigerd is het eerst waarschuwing sturen met eventueel administratie kosten.

Als jou bank het liet afschrijven en zelf terug haalde (storneren) mogen ze de incasso starten en zit jou bank fout dus vraag eerst je eigen bank hoe en wat.

Guusje61
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guusje61 »

Laat je niet intimideren, incassobureaus mogen net zoveel als je buren.
Op zich is het logisch dat ze kosten in rekening brengen, maar dubbele kosten?
De registratiekosten vallen m.i. binnen de incassokosten. En al helemaal omdat dit de eerste aanschrijving is.

Als de vordering klopt zou ik persoonlijk de hoofdsom met het boetebedrag zoals in de voorwaarden is vermeld aan de eisende partij betalen.

Furio1

Dat is 't 'm: in de voorwaarden staat geen boetebedrag: dat laten ze aan het incassobureau over.
Er is dus geen regel voor dit soort situaties?
Ik vind eigenlijk dat ze nu de commissie Voorwerk ll ge(mis)bruiken om een hoog bedrag te vorderen, immers Voorwerk ll zegt dat het bedrag MAXIMAAL €37,00 is bij een vordering tot €250,00, en NIB rekent direct het maximale bedrag.

Ik denk dat ik het oorspronkelijke bedrag aan Multi Tank Card alsnog overmaak, en dan afwacht wat het NIB doet....goed of slecht idee??

Guusje61
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guusje61 »

die keuze is aan jou.

veel bedrijven hanteren 15% van de hoofdsom, dat zou dan neerkomen op 13,50

Gesloten