LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte Incasso?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Naomi199326

Onterechte Incasso?

Ongelezen bericht door Naomi199326 »

Beste Radar,

Ik zit hier met een rare kwestie; Vandaag kreeg ik een bericht binnen van een incasso bureau genaamd; Centraal Invorderings Bureau (CIB). Er stond een bedrag open van 582,87 bij A.S.V. Omnivas (Studenten Vereniging van InHolland Alkmaar), het rare nu is; Ik heb nooit op die school gezeten, ik heb altijd MBO gedaan, en aangezien dit een HBO school is vond ik het erg vreemd. Ik bellen; Helaas kunnen wij uw dossier niet inzien, hiervoor moet u een mail sturen naar mijn case manager,vreemd.. Ook stond er in de brief dat ze meerdere malen een brief hebben gestuurd, dit is de eerste die ik kreeg. Ik bellen naar A.S.V. Omnivas, wat blijkt; Ze hebben die waarschijnlijk per ongeluk die 582,87 naar mijn rekening overgemaakt, een foutje dus.. naar mijn oude Rabobank rekening nummer, dit was in 2012(!!), ik heb dus nooit kunnen zien dat die 582,87 door hun is overgemaakt naar mijn oude nummer, toen hebben ze dus dit incasso bureau ingeschakeld, ik met de rabobank gebeld (Ik heb niks geen gegevens meer van die oude rekening) die hebben terug gekeken naar de genoemde datum waar A.S.V Omnivas het geld over heeft gemaakt, die hebben helemaal niks kunnen vinden. Nu heb ik bezwaar aangetekend bij het desbetreffende incasso bureau, mijn vraag; Sta ik hier sterk? Want ben niet van plan om maar een cent te betalen. Alvast bedankt.

berndv

Re: Onterechte Incasso?

Ongelezen bericht door berndv »

Naomi199326 schreef:Beste Radar,

Ik zit hier met een rare kwestie; Vandaag kreeg ik een bericht binnen van een incasso bureau genaamd; Centraal Invorderings Bureau (CIB). Er stond een bedrag open van 582,87 bij A.S.V. Omnivas (Studenten Vereniging van InHolland Alkmaar), het rare nu is; Ik heb nooit op die school gezeten, ik heb altijd MBO gedaan, en aangezien dit een HBO school is vond ik het erg vreemd. Ik bellen; Helaas kunnen wij uw dossier niet inzien, hiervoor moet u een mail sturen naar mijn case manager,vreemd.. Ook stond er in de brief dat ze meerdere malen een brief hebben gestuurd, dit is de eerste die ik kreeg. Ik bellen naar A.S.V. Omnivas, wat blijkt; Ze hebben die waarschijnlijk per ongeluk die 582,87 naar mijn rekening overgemaakt, een foutje dus.. naar mijn oude Rabobank rekening nummer, dit was in 2012(!!), ik heb dus nooit kunnen zien dat die 582,87 door hun is overgemaakt naar mijn oude nummer, toen hebben ze dus dit incasso bureau ingeschakeld, ik met de rabobank gebeld (Ik heb niks geen gegevens meer van die oude rekening) die hebben terug gekeken naar de genoemde datum waar A.S.V Omnivas het geld over heeft gemaakt, die hebben helemaal niks kunnen vinden. Nu heb ik bezwaar aangetekend bij het desbetreffende incasso bureau, mijn vraag; Sta ik hier sterk? Want ben niet van plan om maar een cent te betalen. Alvast bedankt.
wat een ongelofelijk vreemd verhaal. En dat het zo lang moest duren. Ik weet dat banken in uitzonderlijke gevallen de gegevens van de rekeninghouder mogen geven, maar normaliter zou in eerste instantie de bank al contact op moeten nemen met u als ontvanger.

Wat betreft de vordering, als zij bewijs hebben van de overboeking, dan geldt dit als een onverschuldigde betaling. En in dat geval zou u wel verantwoordelijk zijn voor de terugbetaling, mits zij dus bewijs hebben. Als dit voor u de eerste ontvangen kennisgeving is, zouden ze nog niet gerechtigd mogen zijn om extra kosten zoals incassokosten te rekenen. Dat zou pas kunnen als u geen gehoor geeft aan dit verzoek.

Naomi199326

Bedankt voor de reactie, ik sprak later nog even met het bedrijf en die zeiden; Regel het met CIB! en inderdaad, dat het zolang heeft geduurd! Dan had ik het uiteraard allang teruggeboekt, maar ik wist er niks van, ze hebben zelf ook nooit contact met mij opgenomen over de kwestie, allemaal erg raar..

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

laat ze eerst maar met bewijzen komen, waarschijnlijk komen ze er nu mee in verband met een eventuele verjaringstermijn van 5 jaar.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat mij niet duidelijk is, waarom je dit niet hebt kunnen zien of merken. Dat rekeningnummer was toen toch van jou en ik neem aan dat je het saldo hebt opgemaakt/ overgeboekt?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Naomi199326 schreef:ik heb dus nooit kunnen zien dat die 582,87 door hun is overgemaakt naar mijn oude nummer.
Ligt die bewijslast niet juist bij de tegenpartij?

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Oude gestopte rekening nummer mogen ze opnieuw uitgeven dus lastig zoeken.

Verder weet ik dat vele forum leden niet regelmatig hun bank controleren en soms jaren later iets ontdekken dus de verantwoording
is niet bij rekening houder toen maar bij die het geld overboekte.

Ze mogen een verzoek sturen om het vrijwillig terug te betalen.
Wel is dat bij opgeheven bankrekening, eventueel in andere woonplaats omdat Rabo plaatselijk was, dus veel werk.
Alle kosten hiervoor en het uitzoeken en opvragen mag je met het ontvangen bedrag verrekenen.

Als zij gelijk met Incassobureau komen en extra geld eisen of niets weten zou ik niets doen.
U heeft niets met dit incasso bureau te maken, deze instelling had eerst zelf contact op moeten nemen en gelijk het bewijs leveren,
en niet na Uw doorvragen pas waarvoor en wanneer.

U is ter goeder trouw, en alle kosten die de Rabobank bij U in rekening brengt mag U dus gewoon volledig verrekenen, maar ook de uren
die er voor U in gaan zitten want het is in beginsel hun fout dus hun verantwoording.
Dit uitzoeken, bellen en uren reizen want vaak weigerde een bank dit online te doen....
die kosten mag je allemaal declareren en verrekenen en het tarief / jou uurloon mag je zelf bepalen!

Zij maken met dit Incasso Bureau ook kosten en die worden ook betaald, net als hun eigen zoek kosten dus U mag het daarom ook doen.
Als het geld is opgemaakt mag je zelfs in termijnen betalen zonder enige rente vergoeding want doen ze bij studie financiering nu ook.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
Naomi199326 schreef:ik heb dus nooit kunnen zien dat die 582,87 door hun is overgemaakt naar mijn oude nummer.
Ligt die bewijslast niet juist bij de tegenpartij?
Ja, zij zullen moeten kunnen aantonen welk bedrag op welk moment op het betreffende rekeningnummer is overgemaakt.
stofzuigertje schreef:U is ter goeder trouw, en alle kosten die de Rabobank bij U in rekening brengt mag U dus gewoon volledig verrekenen, maar ook de uren die er voor U in gaan zitten want het is in beginsel hun fout dus hun verantwoording.
Dit uitzoeken, bellen en uren reizen want vaak weigerde een bank dit online te doen....
die kosten mag je allemaal declareren en verrekenen en het tarief / jou uurloon mag je zelf bepalen!
Nonsens. Zoals gebruikelijk.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Wie eist - bewijst.
Als U een brief krijgt met de strekking - U moet X euro betalen - dan is het niet meer dan normaal dat de eiser deze vraag kan onderbouwen.
Het CIB (komt vaker terug in dit forum) moet u dus, na uw verzoek, het benodigde bewijsmateriaal kunnen overhandigen.

Kunnen zij dit niet - prima - maar dan kan men van U niet verlangen dat u 'zomaar' betaald.
Ik zou verder niet bellen - maar alleen per mail of fax communiceren - zodat u kan aantonen een redelijk verzoek te hebben gedaan om hun beweringen te controleren.

Mochten ze dan toch naar een rechter gaan, werkt dit in uw voordeel.

Als ze toch kunnen aantonen dat er sprake is van een vergissing - dan zou ik inderdaad terug betalen - maar zowiezo niet meer dan gestort, en pas NA sluitend bewijs dat u inderdaad destijds de ontvanger bent geweest. (dus - controle en bevestiging door uw bank en de bank van de vermeende verzender - niet zomaar een willekeurig screenshot accepteren, daar digitale manipulatie eenvoudig is, en voor de leek moeilijk te ontdekken)

Naomi199326

Guardian72 schreef:Wie eist - bewijst.
Als U een brief krijgt met de strekking - U moet X euro betalen - dan is het niet meer dan normaal dat de eiser deze vraag kan onderbouwen.
Het CIB (komt vaker terug in dit forum) moet u dus, na uw verzoek, het benodigde bewijsmateriaal kunnen overhandigen.

Kunnen zij dit niet - prima - maar dan kan men van U niet verlangen dat u 'zomaar' betaald.
Ik zou verder niet bellen - maar alleen per mail of fax communiceren - zodat u kan aantonen een redelijk verzoek te hebben gedaan om hun beweringen te controleren.

Mochten ze dan toch naar een rechter gaan, werkt dit in uw voordeel.

Als ze toch kunnen aantonen dat er sprake is van een vergissing - dan zou ik inderdaad terug betalen - maar zowiezo niet meer dan gestort, en pas NA sluitend bewijs dat u inderdaad destijds de ontvanger bent geweest. (dus - controle en bevestiging door uw bank en de bank van de vermeende verzender - niet zomaar een willekeurig screenshot accepteren, daar digitale manipulatie eenvoudig is, en voor de leek moeilijk te ontdekken)
Ik heb inmiddels een bezwaarschrift ingediend.. Ben benieuwd wat daar uit komt! Laat ze maar met bewijzen komen!

Gesloten