LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OPGELOST! Betaalde hoofdvordering gebruikt voor onterechte

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Wilmaas

OPGELOST! Betaalde hoofdvordering gebruikt voor onterechte

Ongelezen bericht door Wilmaas »

Geachte medeforummers,

In eind 2008 okt/nov hebben wij het vertrouwen in onze makelaar opgezegd, de afrekening die daarna opgestuurd is was zodanig hoog voor het geleverde werk dat ik met de factuur naar het kantoor ben gegaan.
Er is toen afgesproken dat er een nieuwe factuur gemaakt zou worden van 357 euro. De oude factuur heb ik daar achter gelaten.
We hebben tot juli 2009 in deze woning gewoond en nooit meer een factuur ontvangen. ook de nieuwe bewoners geven aan nooit iets te hebben ontvangen. We zijn er van uit gegaan dat de makelaar in heeft gezien dat zelfs 357 euro te veel was en de factuur maar heeft laten zitten, ook al omdat we elkaar min of meer (dachten) te kennen.
Helaas dus, op 18 januari 2009 ruim 1 jaar later word mijn vrouw opgebeld door een incasso bureau met de mededeling dat er nog een rekening openstaat. Huh:?, is dat zo Wilfred, hoor ik later… Ja schat, dit klopt, ik heb nooit een factuur of herinnering ontvangen, dus ook niet betaald.

Er blijkt op dat moment
Rente 48.49
Buitengerechtelijke kosten 89.25
Bureau- en dossierkosten 38.12 totaal 175.86 euro aan kosten bij te komen.

Nu hebben wij op loopafstand van het makelaarskantoor een winkel en zijn ook zowel onze mobile nummers als het winkel telefoonnummer bekend bij het kantoor, er worden zelfs door de heren wel een boodschappen gedaan. We zijn dus niet met de noorderzon vertrokken. Hebben echt nooit een factuur/herinnering of aanmaning gehad. Via het telefoontje van het incassobureau zijn we voor het eerst op de hoogte gesteld.
Ik heb dezelfde dag verzocht aan het makelaarskantoor de factuur alsnog op te sturen. Tot op heden niets meer vernomen! Na ontvangst van de kopie factuur die ik eerder had ontvangen en weer ingeleverd plus een kopie van een credit nota heb ik direct de hoofdsom op het rekening nummer van de makelaar overgemaakt, 357 euro dus. Ook ontving ik hierbij het eerste schrijven van 18 januari van het incassobureau en een bevestiging van hetgeen met mijn vrouw is besproken.
Ik hoor niets van de makelaar, ook reageren ze dus niet op het verzoek alsnog een echte factuur op te sturen (geen kopie)
Het verhaal is aan het incasso bureau nogmaals via de telefoon en ook aangetekend aan beide partijen verzonden (en ontvangen)

Vandaag, na 2 weken het verhaal van het incasso bureau dat de gestorte som (met betaling en omschrijving bewijs naar de rekening makelaar) ingehouden is op de incassokosten en dat er nog 177,55 open staat (weer 1.69 rente er bij)

Twee vragen
1. Is deze incasso opdracht terecht? De schuldeiser(s) ken(t)en ons bij voornaam, we zien elkaar wel eens (nu ff wat minder grr.) even bellen of afgeven factuur kan toch ook? nu zijn de kosten toch overbodig?

2. Mag, ook al heb ik rechtstreeks aan de schuldeiser de hoofdsom betaald, (aantoonbaar) dit verrekend worden met de incassokosten? (of is dit bluf) Ik heb vandaag in een schrijven dit nogmaals aan beide partijen doorgegeven.

De kosten zijn mijn inziens ook nog te hoog.
Ook al zou er nu alleen nog een deel van de hoofdsom van de makelaar openstaan was de incasso medewerker eventueel wel bereid iets van de kosten kwijt te schelden, dit kan toch niet, hoe krijgt de makelaar dan zijn geld?

Ik heb aangegeven dat de schuldeiser zelf in gebreke is daar ik nooit een factuur heb ontvangen, en of ze alsnog aan moeten tonen dat ik deze wel zou hebben ontvangen.
Ik heb het gevoel dat er gewoon maar iets geprobeerd word om nog iets vergoed te krijgen.
Opvallend vind ik het ook dat de medewerker echt boos word, nog net geen krachttermen gebruikte en zelfs letterlijk zei dat ie naar de rechter ging.
Ik gaf wel nog aan dat hij zelf daartoe niet bevoegd was. Dat was gelijk einde gesprek.

Graag een mening hierover

Groet Wilfred
Laatst gewijzigd door Wilmaas op 25 feb 2010 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.

seagoing racer2

Re: OPGELOST! Betaalde hoofdvordering gebruikt voor onterechte

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Er is toen afgesproken dat er een nieuwe factuur gemaakt zou worden van 357 euro.
Is ook beetje struisvogelgedrag om te denken dat als er geen factuur komt de makelaar het bedrag heeft kwijtgescholden.

In ieder geval geldt bij betalingen dat eerst de kosten, dan de rente en dan de hoofdsom worden afgeboekt.

In technische zin heb je dus nu de incassokosten en eventuele rente betaald, maar nog niet de volledige hoofdsom. Als je die niet betaald kunnen hier weer rente en kosten over berekend worden.

Het is dus geen bluf, maar misschien kun je nog wel een minnelijke schikking met de makelaar treffen

Deurwaarder Mark

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Even zuiver juridisch gezien: beide vragen kunnen met "ja" beantwoord worden.

De opdracht is terecht verstrekt (er is immers een openstaande factuur waarvan de termijn is verstreken).

Ook de wijze van afboeken is correct, zo staat het letterlijk in de wet. Het maakt overigens niet uit of je aan de makelaar of het incassobureau betaalt.

Zoals je merkt laat ik de gevoelsmatige kant even buiten beschouwing, feitelijk doet die er voor de beantwoording van je vragen ook niet toe.

Wilmaas

Oke, dank,

Dit vermoede ik al, het is echt niet dat ik niet wil betalen, alleen vind ik de incasso onterecht en wel om de reden dat ik echt geen nieuwe factuur heb ontvangen!! In eerste instantie wel, deze is echter achtergelaten op kantoor en er zou een nieuwe gemaakt worden. Deze is nooit ontvangen. (echt niet!!)

Volgens de algemene voorwaarden moet er ook nog een herinnering worden verzonden na 2 weken, waarna het opdrachtgever vrij staat alles in het werk te stellen wat nodig is om de vordering voldaan te krijgen. Ook deze herinnering heb ik nooit ontvangen, het incassobureau geeft ook aan al dat er alleen maar een credit verzonden is, er vanuit gaande dat ik de factuur nog in bezit had.
De post levert toch niet 2 keer verkeerd/niet af in Nederland?

De hoogte van de kosten is toch wel bespreekbaar, hoop ik?….of doen ze dit ook goed?

Op de kopie van de factuur staat een datum 28 oktober 2008 en binnen 2 weken voldoen. Binnen een week de afspraak geweest en de credit heeft een datum van 21 november 2008, zonder betalingstermijn.
Daar ik de factuur heb achtergelaten weet ik niet meer de betalingstermijn en factuurdatum op dat moment. Ik begrijp uit uw reactie dat ik voortaan maar even kan bellen waar de factuur blijft?
Zucht deden mijn klanten dat ook maar.....wel een wijze les voor nu.
Moet een schuldeiser dan ook niet zelf een klein beetje moeite doen, en zeker niet zo lang wachten? Voor 357 euro kun je toch wel een belletje wagen?

Ook willen/kunnen ze niet alsnog aantonen de credit/factuur en herinnering alsnog verzonden te hebben, en krijg ik zo wie zo geen factuur tot op de dag van vandaag.
Is het terecht dat ik bewijzen wil zien van verzonden brieven voordat ik betaal?

Ik wacht op uw reactie,

Groet, Wilfred

Wilmaas

@seagoing racer2 en Deurwaarder Mark

"Is ook beetje struisvogelgedrag om te denken dat als er geen factuur komt de makelaar het bedrag heeft kwijtgescholden"

Wel en niet waar...
Ook de makelaar is van mening dat zonder het verzenden van een nieuwe factuur, of niet opnieuw de oude factuur met een credit factuur en daarna geen herinnering een betaling zal volgen. Dit is dan weer naief!

Zonder daadwerkelijk een factuur of herinnering op te sturen ben ik, daar men zich niet aan de algemene voorwaarden houd, juridisch niets verschuldigd dan de hoofdsom.

Ik ben dus niet in gebreke en dus mag het incassobureau niet de kosten en rente (door)berekenen, laat staan met de hoofdvordering verrekenen (die er toen officieel nog niet was en er nog steeds juridisch geen sprake is van ingebreke/in verzuim zijn)

aldus mijn jurist... die heeft alle stukken ingezien.

Ik kom later hier nog op terug. waarschijnlijk (99.9%) geen dagvaarding.

met vriendelijke groet, Wilfred

Wilmaas

Het slotakkoord,
Doe er jullie voordeel mee.

Er is afgezien van verdere vordering!

Er is een brief naar de Schuldeiser verstuurt met als inhoud beknopt het volgende:

Verzoek om kopie overeenkomst en de originele facturen waarop de vordering is gebaseerd.
Wilt u aantonen met bewijzen dat wij in gebreke/verzuim zijn.
Hierbij is verwezen naar de algemene voorwaarden waar eiser zich niet aan houdt.
-Incasso en rente mag nml. pas na een herinnering, en deze is niet aantoonbaar verstuurd, laat staan ontvangen-
Dus ook het door ons aan u overgeboekte bedrag verrekenen met de incasso kosten en wettelijke rente mag niet voordat we echt in gebreke/verzuim zijn.

Zo niet stoppen met de procedure.

Als u niet met bewijzen komt en toch door gaat gaan we naar de geschillencommissie van uw brancheorganisatie met een klacht.

Als u door gaat met de procedure naar de rechter geven aantoonbaar aan altijd bereid te zijn geweest tot overleg en, na overleg bewijs van uw kant ook bereid tot betalen.

De kosten en de wettelijke rente is te hoog, hier tegen heb ik in brief <datum> al bezwaar gemaakt.
U had heel makkelijk zonder verdere kosten de hoofdsom al in 2008 kunnen innen met b.v. 1 telefoontje.
Ik zal de rechter verzoeken u te veroordelen in de proceskosten, het kwijtschelden van de vorderingen en het verzoek doen het factuurbedrag terug te laten boeken daar u nog geen factuur heeft verzonden en ik niet in gebreke ben volgens uw eigen algemene voorwaarden, of dat de rechter u alsnog veroordeeld tot het opsturen van de facturen, onder een dwangsom van 10 euro per dag dat u dit nalaat, ik verwijs hierbij naar artikel 61 BW6.
Ook in de kosten van juridische hulp, loonderving en reiskosten, waarbij ik verwijs naar artikel 238 Rv, zal ik de rechter, na overhandigen van een specificatie, verzoeken u te veroordelen.

Dezelfde dag als antwoord……….

Hallo Wilfred,

Ik heb de boekhouder opdracht gegeven om de procedure van <incassobureau> te beëindigen en het dossier te sluiten, wij handelen het dan verder met <incassobureau> af.

We hebben begrepen en gezien dat het bedrag van € 357,-- op onze rekening is bijgeschreven.

Ik verzoek je om per reply aan te geven dat jullie hier mee akkoord zijn en de kwestie als afgedaan te beschouwen.

Succes verder met jullie nieuwe toekomst in <woon/werkplaats>.

Met vriendelijke groet,

<schuldeiser/makelaar>

Ik wil wel hierbij vermelden dat ik echt nooit een schrijven heb ontvangen, en de makelaar dus ook echt niets kan aantonen. Je moet echtwel sterk in je schoenen staan en ik begrijp dat veel mensen, zeker na een intimiderend telefoongesprek, alsnog gaan betalen.
Ik had ook wel gewoon alles op zijn beloop kunnen laten, doch heb geen zin in op elk moment weer een nieuwe poging van incassobureau. Dat gezeur…..

Met vriendelijke groet. :D

Gesloten