ik heb in Augustus 2010 een koopovereenkomst getekend voor een nieuwbouwhuis (hoekwoning). Het betreft een nieuwbouwplan van 9 woningen
Ik kan niet met de auto bij huis komen (loopt alleen een openbaar pad naar toe) maar in de prospectus stond dat er "voldoende" parkeerplaatsen bij zouden komen. En in het koopcontract staan op de situatietekening 18 parkeerplaatsen naast de woningen getekend (met de bedoeling dat deze naar de gemeente overgaan als openbare parkeerplaatsen).
nu heb ik hemelvaartsdag (van dit jaar) de 1e oplevering gehad en zijn begin september de laatste punten in het huis zelf opgelost
aan het terrein van de parkeerplaatsen is echter nog niet veel gebeurd. begin september is het terrein met gebroken puin verhard maar sindsdien is er niks meer gedaan. In het midden van de ingang van het terrein staat nog de bouwstroom met een hek eromheen in de weg + er staat nog een oud schuurtje wat moet worden afgebroken en er staan nog 2 opslagketen van de aannemer. naast dat het terrein dus nog moet worden bestraat moet dit dus ook nog allemaal worden weggehaald
daarnaast bleek ook nog niet eens alle grond van de aannemer te zijn. Een strook van zo'n 4 meter breed (over de volle lengte) moest nog worden aangekocht (of het nu wel van hun is moet ik nog navragen). Daarnaast is het terrein (incl. de nog te kopen grond) niet breed genoeg om de parkeerplaatsen zo te maken als op de tekening aan gegeven (2 plaatsen tegenover elkaar)
dus er kunnen niet het aantal parkeerplaatsen conform situatietekening van het contract worden gemaakt, en ik ben er (nog) niet gerust op dat er wel voldoende komen
Volgens het koopcontract moet de aannemer bij een wijziging van de situatietekening een nieuwe tekening bij de notaris indienen en aan de kopers overhandigen (wat niet is gebeurd) en indien de wijziging een waardevermindering tot gevolg heeft (wat het geval is bij te weinig parkeergelegenheid) heb ik als koper recht op een schadevergoeding ter hoogte van de waarde vermindering
nu beweert de aannemer dat de parkeerplaatsen geen onderdeel van het koopcontract zijn en ik de resterende 5% die bij de notaris staat moet uitbetalen
Ik ben echter van mening dat de parkeerplaatsen wel onderdeel van het contract zijn, dit gezien bovenstaande en omdat ik er (nog) niet van overtuigd ben dat ze "voldoende" parkeerplaatsen zullen maken.
Nu is mijn vraag of de parkeerplaatsen nu wel of niet onderdeel van het contract zijn en of ik "wettelijk" gezien het recht heb de 5% vast te houden tot de parkeerplaatsen klaar zijn
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] parkeerplaatsen wel of geen onderdeel koopcontract
Re: parkeerplaatsen wel of geen onderdeel koopcontract
ik zie trouwens net dat ik dit onder incasso heb geplaats waar het in prcincipe niet thuishoort, ik kan het bericht echter zelf niet verplaatsen naar een ander topic
mijn excuses hiervoor
mijn excuses hiervoor
-
witte angora
En in het koopcontract staan op de situatietekening 18 parkeerplaatsen naast de woningen getekend (met de bedoeling dat deze naar de gemeente overgaan als openbare parkeerplaatsen).
Als de parkeerplaatsen openbaar zijn, zijn ze geen onderdeel van de woning, en maken ze dus inderdaad geen deel uit van het koopcontract. Je zult dus gewoon moeten betalen.nu beweert de aannemer dat de parkeerplaatsen geen onderdeel van het koopcontract zijn en ik de resterende 5% die bij de notaris staat moet uitbetalen
En wat de rest van het verhaal betreft: dat de bestrating pas aan wordt gelegd na oplevering van de woning is normaal, omdat er nog wel eens met zwaar materieel overheen moet worden gereden. Dan is die bestrating binnen de kortste keren in de puinpoeier, kunnen ze weer beginnen. En wie weet is er inderdaad een procedure gaande om de bestrating aan te passen, of weet ik veel wat.
Dat jouw woning minder waard wordt als er een paar openbare parkeerplaatsen minder zijn, dat lijkt me niet. De norm is 1 parkeerplaats per woning (tenminste, dat was 3 jaar geleden hier het geval), bij jullie staan er 2 per woning in getekend, dus zeer ruim voldoende. Al wordt het aantal gehalveerd, dan is het nog binnen de norm.
Verder zul je gewoon af moeten wachten tot de boel opgeleverd is, pas dan kun je eventueel een klacht indienen, eerder niet.
En dat je woning minder waard gaat worden is een feit, alle woningen worden minder waard. Heeft niks met parkeerplaatsen te maken, maar alles met de huidige crisis.
Zoiets hebben ze bij ons in de straat ook gedaan. Een nieuwbouwrij in een oude straat. Zes koopwoningen, twintig huurwoningen. Uiteindelijk zijn er parkeerplaatsen aangelegd gelijk aan de richting van de straat. Dat zijn er veel te weinig - dit is een oude buurt dus mensen uit andere straten parkeren ook bij ons - en gek genoeg net zo dat de mensen in de koophuizen geen parkeerruimte voor de deur hebben. De gemeente heeft vervolgens een heel brede groenstrook aangelegd en een smal trotroir. Aan zo'n groenstrook heb je niks want er staat alleen lelijk 'gemeentegroen'. Petities van de straat bij de gemeente om die strook te versmallen en aldus ruimte te maken om de parkeerplaatsen dwars op de rijrichting te maken hielpen niet.
Gelukkig lossen we het samen meestal wel op maar je vraagt je wel af waar zo'n gemeente mee bezig is. Er is aan de overkant genoeg openbaar groen dus daar kan het niet om gaan.
Gelukkig lossen we het samen meestal wel op maar je vraagt je wel af waar zo'n gemeente mee bezig is. Er is aan de overkant genoeg openbaar groen dus daar kan het niet om gaan.