LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met de hoogte van de termijnen

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Harold65

Problemen met de hoogte van de termijnen

Ongelezen bericht door Harold65 »

Op dit moment heb ik twee deurwaarders over de vloer lopen. De een over een achterstand bij mijn zorgverzekeraar. Het oorspronkelijke bedrag was ongeveer 1250 euro, dat is inmiddels 2000 geworden. Dit wil ik afbetalen met 150 euro in de maand, maar daar gaan ze niet mee akkoord, want wil ik een betalingsregelingtreffen dan komt er nog een 400 euro er overheen, dus dan wordt het bedrag 2400 euro en dit moet in 10 termijnen betaalt worden vinden zij. Maar 240 euro is gewoon te hoog gegrepen. Ik weet niet wat ik hier tegen kan doen.
De ander deurwaarder Lindorff, probeert een bedrag van 750 euro te innen, dit bedrag was oorspronkelijk 378 euro, voor een mobieltelefoon.
Ik heb hen destijds gevraagd hoezo de incasso kosten zo hoog waren of ik een specificatie kon krijgen waar dit op gebaseerd is, tevens heb ik hen laten blijken dat ik dit bedrag eventueel wil aflossen met 50 euro per maand, mits de incasso kosten gegrond zijn.
Een specificatie heb ik niet ontvangen, alleen een schrijven vandaag dat ze met de 50 euro niet akkoord gaan, maar dat ik 250 per maand moet betalen, wat kan ik hier nu aan doen? Dat met het mobieltje was niet eens mijn eiegen schuld, maar de schuld van mijn ex, de problemen met de zorgverzekeraar waren deels mijn schuld en deels hun eigen.
Wie heeft goede raad?

gezinvandorp

Re: Problemen met de hoogte van de termijnen

Ongelezen bericht door gezinvandorp »

ook ik heb dat geintje met lindorff

ik moet ook 250 euro per maand betalen tewijl ik dat niet kan ophoesten
terwijl ik netjes had geschreven dat dat bedrag nog niet mogelijk was en wou het proberen met 150 euro maar nee het moet perse 250 euro zijn

een normaal incassoburo stuurt je dan en brief waar je gegevens en je inkomsten moet opschrijven maar daar heeft Lindorff blijkbaar nooit van gehoord

dus ik wet het ook niet wat ik daar aan kan doen

iemand misschien tips?

vladja

Ongelezen bericht door vladja »

Eis in beide gevallen een specificatie door middel van een aangetekend schrijven met ontvangstbevestiging aan de directie.

Mochten ze hier niet op willen ingaan, schrijf dan een aangetekende brief aan de echte schuldeiser, dat u bereid bent te betalen in termijnen, maar dat u wel kunt eisen om te weten wat er precies betaald moet worden. Aan uitstaande schuld en gespecificeerde incassokosten, omdat u daar wettelijk recht op hebt. Verzoek de werkelijke schuldeiser zijn incassoboer opdracht te geven deze specificatie te zenden. Zet daar tevens in dat u dan overgaat tot het rechtstreeks afbetalen van de schuld aan de schuldeiser als er geen specificatie volgt, omdat u het incassobureau niet vertrouwt en er zeker van wil zijn dat het geld ook werkelijk voor de aflossing van de schuld gebruikt wordt en niet in een bodemloze put van het incassobureau verdwijnt.

Harold vraag tevens waarop die € 400,-- extra kosten gebaseerd zijn. Dit lijkt mij een raar bedrag, want in de incassokosten zit al verwerkt de kosten, die gemaakt worden om de schuld te innen. Ze kunnen er dan niet nog eens een bedrag over heen zetten, hooguit kan er wettelijke rente bijkomen (als deze aangezegd is) en dat is nooit een rond bedrag.

In beide gevallen: ga het door jou voorgestelde bedrag braaf maandelijks betalen. Willen de incassobureaus hier aan niet meewerken, dan moeten ze naar de rechter stappen om (loon)beslag af te dwingen. Zolang je bij de rechter kunt aantonen dat je maandelijks aflost, lacht de rechter ze uit en vraagt wat ze komen doen. Zij krijgen dan alle proceskosten aan hun broek. Ze kijken wel uit.

Vladja

antonh

Ongelezen bericht door antonh »

Harold65,
het eerste wat je moet doen is beginnen met af te betalen.
En niet eerst liggen te emmeren over de hoogte van het bedrag.
Toon je goede wil.
Begin met af te betalen en natuurlijk ook naar de reden van de hoge kosten vragen.
Maar ik denk dat je dat wel het hele bedrag moet betalen.
Geef eens 1 goede reden waarom je de kosten niet hoeft te betalen.
Je hebt gewoonweg niet betaald of te laat.
En kort door de bocht gezegd, "wie zijn billetjes heeft gebrand moet op de blaren zitten".
Een betalings regeling afspreken als je op een moment niet kunt betalen is beter dan niet reageren hoor.
Als je zelf belt of schrijft toon je je goede wil.
Maar door niets te doen..................

Gesloten