LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rekening schoolboeken

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
pop4st

Rekening schoolboeken

Ongelezen bericht door pop4st »

Van de week heb ik een rekening van de school van mijn zoon gekregen. Hij heeft 1 boek niet ingeleverd. Is in de loop van het schooljaar zoek geraakt.
Nu krijg ik een rekening van € 10,00 voor het verdwenen boek. Natuurlijk ga ik die betalen. Maar daarnaast moet ik ook € 12,50 administratiekosten betalen. Is dit reëel en mag dit. Ik vind het namelijk erg veel!

bprosman

Re: Rekening schoolboeken

Ongelezen bericht door bprosman »

Maar daarnaast moet ik ook € 12,50 administratiekosten betalen. Is dit reëel en mag dit. Ik vind het namelijk erg veel!
Die mensen die op de scholen zitten om al dit soort geneuzel recht te trekken zijn vrijwilligers denkt u ?
Administratie controleren, brieven sturen, achteraan bellen/schrijven als iemand "vergeet" verloren boeken te betalen.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

In dit topic van schoolboeken schrijft sephora30 over administratiekosten.
Ik denk, dat zij ook er heeft meegemaakt.
Misschien via PB vragen!

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 99&t=99452

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Niet zeker dat dit ook via Van Dijk gaat.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

pop4st schreef:Van de week heb ik een rekening van de school van mijn zoon gekregen. Hij heeft 1 boek niet ingeleverd. Is in de loop van het schooljaar zoek geraakt.
Nu krijg ik een rekening van € 10,00 voor het verdwenen boek. Natuurlijk ga ik die betalen. Maar daarnaast moet ik ook € 12,50 administratiekosten betalen. Is dit reëel en mag dit. Ik vind het namelijk erg veel!
12,50 administratiekosten komt overeen met 10 tot 15 minuten werk. Dus zoveel is het niet....

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

pop4st schreef:Van de week heb ik een rekening van de school van mijn zoon gekregen. Hij heeft 1 boek niet ingeleverd. Is in de loop van het schooljaar zoek geraakt.
Uw zoon is tekort geschoten in zijn verplichting om het boek op een bepaalde datum in te leveren. Nu dit onmogelijk is bent u verplicht om de waarde van boek te vergoeden. U bent dus niet gehouden om de nieuw prijs te vergoeden, slechts de dagwaarde van het boek.

Administratiekosten mogen niet direct in rekening gebracht worden. Waarschijnlijk is het verzuim nog niet ingetreden. Als dit wel het geval is en dit voor 1 Juli plaats vond dan moet de school hier meer werk voor hebben verzet dan een aanmaning sturen. Indien die op of na 1 juli plaats vond moet er daarna nog één kosteloze aanmaning worden verstuurd met een betalingstermijn van 14 dagen.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

@alfa het zijn geen administratiekosten in verband met late betaling en incasso, dus het deel voorwerk is hier dan ook niet van toepassing, daar dit geen incassoprocedure betreft. Het is het niet inleveren van een boek bij mogelijk een boekenfonds van een school, daar staat normaal de prijs per boek wat niet ingeleverd is plus administratie/boetekosten voor

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

berndv schreef:@alfa het zijn geen administratiekosten in verband met late betaling en incasso, dus het deel voorwerk is hier dan ook niet van toepassing, daar dit geen incassoprocedure betreft. Het is het niet inleveren van een boek bij mogelijk een boekenfonds van een school, daar staat normaal de prijs per boek wat niet ingeleverd is plus administratie/boetekosten voor
De school heeft het zelf administratiekosten genoemd en daarmee zelf geclassificeerd als vallend onder art. 6:96 lid 2 BW en niet art. 6:91 BW (als dit geval daar uberhaupt onder kan vallen door een overeenkomst tussen de ouder en school). Daarmee dient dus inderdaad de weg gevolgd te worden die alfatrion aangeeft als verzuim tenminste op/na 1 juli is ingegaan.

alfatrion

De school heeft schade geleden doordat de scholier een boek is kwijt geraakt. Dit resulteert in een verbintenis om deze schade te vergoeden. (Stap 1. Factuur. Stap 2. Ingebrekestelling. Stap 3. Voor 1 juli: aantonen dat er voldoende werk is verzet; op of na 1 juli: nog een aanmaning met 14 dagen betalingstermijn.) De administratiekosten zijn m.i. redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte.

Er is niet gesteld of gebleken dat er algemene voorwaarden van toepassing zouden zijn. Het op eisen van de nieuwprijs is onredelijk bezwarend. Een boete treed in de plaats van een schadevergoeding. De rechter kan deze matigen tot de werkelijke schade op verzoek van de schuldenaar als mede een aanvullende schadevergoeding toekennen op verzoek van de schuldeiser, indien de billijkheid dit klaarblijkelijk eist.

pop4st

Dit is de eerste brief hierover. Betalen voor 15 augustus. Dus geen herinnering of iets dergelijks.
Kosten boek € 10,00
Administratie kosten € 12,50

Zijn die administratie kosten acceptabel of niet?
Het is geen boekenfonds of iets dergelijks. Het is de administratie van school zelf die dit in rekening brengt.

alfatrion

pop4st schreef:Zijn die administratie kosten acceptabel of niet?
Niet in dit stadium. Is het boek gebruikt en wat kost een nieuw boek?

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

ArneLH schreef:
berndv schreef:@alfa het zijn geen administratiekosten in verband met late betaling en incasso, dus het deel voorwerk is hier dan ook niet van toepassing, daar dit geen incassoprocedure betreft. Het is het niet inleveren van een boek bij mogelijk een boekenfonds van een school, daar staat normaal de prijs per boek wat niet ingeleverd is plus administratie/boetekosten voor
De school heeft het zelf administratiekosten genoemd en daarmee zelf geclassificeerd als vallend onder art. 6:96 lid 2 BW en niet art. 6:91 BW (als dit geval daar uberhaupt onder kan vallen door een overeenkomst tussen de ouder en school). Daarmee dient dus inderdaad de weg gevolgd te worden die alfatrion aangeeft als verzuim tenminste op/na 1 juli is ingegaan.
BW 6.96 spreekt nergens over de term administratiekosten, en classificeren het nergens automatisch onder. Als de school bij het aangaan van de overeenkomst deze kosten bij gebreke bekend hebben gemaakt aan de ouder als kosten welke in rekening gebracht wordt bij het niet terug brengen van de boeken, kan het wel degelijk vallen onder 6.91

pop4st

Nee, het boek is niet nieuw. Het was al een aantal jaar in gebruik. Nieuw is het ruim 23 euro dus die prijs van 10 euro vind ik heel netjes. Het zit voor mij echt in de administratie kosten.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

pop4st schreef:Nee, het boek is niet nieuw. Het was al een aantal jaar in gebruik. Nieuw is het ruim 23 euro dus die prijs van 10 euro vind ik heel netjes. Het zit voor mij echt in de administratie kosten.
Wie zal volgens jou die kosten dan op moeten hoesten? Je geeft toe dat het boek verloren is gegaan want je bent bereid de vergoeding te betalen. Het zou dan gek zijn als anderen de daaruit vloeienden kosten moeten (mee)betalen.

ArneLH
Contacteer:

berndv schreef:BW 6.96 spreekt nergens over de term administratiekosten, en classificeren het nergens automatisch onder.
Getver, toch niet weer een discussie over de namen die aan buitengerechtelijke kosten worden gegeven?
berndv schreef:Als de school bij het aangaan van de overeenkomst deze kosten bij gebreke bekend hebben gemaakt aan de ouder als kosten welke in rekening gebracht wordt bij het niet terug brengen van de boeken, kan het wel degelijk vallen onder 6.91
Wellicht, maar aangezien het hier gaat om (vergoeding van) administratiekosten, te weten adminstratieve handelingen die ivm. art. 6:96 lid 2 sub b/c BW, moet wel de procedure van art. 6:96 lid 5 BW worden aangehouden zoals alfatrion nu al 2x uitgebreid heeft aangegeven..

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Dat deze kosten niet zijn toegestaan als buitenrechterlijke incassokosten kan ik inkomen.

Aan de andere kant de school heeft schade geleden wegens het niet inleveren van het boek. De schade omvat o.a. de dagwaarde van het boek, ook nog te volgen. Daarnaast heeft de school ook meer schade geleden. Het ontbrekende boek zal afgeboekt moeten worden. Er zal een nieuw boek besteld moeten worden, het boek moet administratief ontvangen worden enz. Per saldo kunnen de werkelijke kosten van deze schade hoger zijn dan de administratiekosten.

Ik vraag me even af of de consument zich uiteindelijk niet zelf in de voet schiet. Scholen die met zulke schade blijven zitten, gaan in de toekomst wellicht borg vragen en krijg ze dan maar eens terug in een dergelijk geval. Of misschien krijgt de zoon voor het nieuwe schooljaar de boeken niet. Niet dat het dan terecht zou zijn, Maarja zie het recht dan maar weer eens te krijgen.

alfatrion

ArneLH schreef:De school heeft het zelf administratiekosten genoemd en daarmee zelf geclassificeerd als vallend onder art. 6:96 lid 2 BW en niet art. 6:91 BW.
Een semantische discussie voegt niet zoveel toe aan de discussie. Of iets buitengerechtelijke kosten of een boete is hangt niet af van hoe partijen het noemen, maar van de objectieve feiten. Natuurlijk wijst de term administratiekosten in de richting van buitengerechtelijke kosten, maar dat sluit niet uit dat het hier in werkelijkheid om een boete zou kunnen gaan.
Emmy75 schreef:Aan de andere kant de school heeft schade geleden wegens het niet inleveren van het boek. De schade omvat o.a. de dagwaarde van het boek, ook nog te volgen. Daarnaast heeft de school ook meer schade geleden. Het ontbrekende boek zal afgeboekt moeten worden. Er zal een nieuw boek besteld moeten worden, het boek moet administratief ontvangen worden enz. Per saldo kunnen de werkelijke kosten van deze schade hoger zijn dan de administratiekosten.
Hier heb je een punt, zij het dat het uitgewerkt moet worden.

Schade is het verschil tussen de hypothetische situatie, waarbij de schuldenaar de boeken op tijd had terug gebracht, en de werkelijke situatie, waarin de schuldenaar deze is kwijt geraakt. In de hypothetische situatie had de school andere werkzaamheden moeten verrichten. Ik schat in dat deze twee tegen elkaar weg te strepen zijn. Het is de school die beweerd dat ze schade heeft, dus het is de school die daar de bewijslast voor draagt.

Als het gaat om een forfaitair bedrag dan zal het inderdaad een boete zijn. Die boete komt dus kennelijk in plaats van de overige schade. Hier is het de school die beweerd dat ze de boete inrekening mag brengen, dus is het de school die hiervoor de bewijslast draagt.
Emmy75 schreef:Ik vraag me even af of de consument zich uiteindelijk niet zelf in de voet schiet.
En als we een beroep doen op de rechten die bij non-conformiteit horen worden de prijzen misschien wel hoger.

ArneLH
Contacteer:

alfatrion schreef:
ArneLH schreef:De school heeft het zelf administratiekosten genoemd en daarmee zelf geclassificeerd als vallend onder art. 6:96 lid 2 BW en niet art. 6:91 BW.
Een semantische discussie voegt niet zoveel toe aan de discussie. Of iets buitengerechtelijke kosten of een boete is hangt niet af van hoe partijen het noemen, maar van de objectieve feiten. Natuurlijk wijst de term administratiekosten in de richting van buitengerechtelijke kosten, maar dat sluit niet uit dat het hier in werkelijkheid om een boete zou kunnen gaan.
Dat de school én de ts beide denken dat het gaat om vergoeding van administratiekosten zorgt ervoor dat het gaat om een vergoeding van administratiekosten (min of meer Haviltex).

alfatrion

Volgens de Haviltex-maatstaf moeten we juist verder kijken dan de woorden die gebruikt worden.

ArneLH
Contacteer:

alfatrion schreef:Volgens de Haviltex-maatstaf moeten we juist verder kijken dan de woorden die gebruikt worden.
Ja, de woorden van de overeenkomst -> de uitleg van de partijen = vergoeding van administratiekosten.

Gesloten