Hallo allemaal,
Ik heb samen met mijn ex een schuld gemaakt op een gezamenlijke rekening. Aangezien ik geen contact meer met had, wist ik dus niet of hij ook betaalde. Daarom had ik het incassobureau gebeld en zij zeiden mij dat ze daar geen mededelingen over mochten doen ivm privacy. Ik moest eerst het volledige bedrag van ze betalen en als mijn ex contact zou opnemen, dan zou hij dat ook moeten. Als bleek dat we allebei het bedrag hadden afbetaald, kon ik de helft terug krijgen. Dit is sowieso al krom, want dan weet ik toch ook dat hij heeft betaald en waar is dan de privacy waar ze het over hebben?
Dus ik heb netjes het bedrag afbetaald en daarna toch maar eens contact opgenomen met mijn ex.
Nu blijkt dus dat hij ook het volledige bedrag heeft betaald. Wat dus inhoudt dat de schuld 2x is betaald, wat eigenlijk maar 1x had gemoeten. Maar nou doen ze dus moeilijk over de helft terug storten naar mij en het gaat om een best groot bedrag.
Wie heeft tips voor mij of weet welke stappen ik verder kan ondernemen om te zorgen dat ik dit geld alsnog terug krijg en dat ik ook niet meteen naar de rechter hoef te stappen!
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Schuld is dubbel betaald
Re: Schuld is dubbel betaald
Jullie zijn beiden hoofdelijk aansprakelijk voor die schuld, dus is het logisch dat ze jullie beiden aanschrijven en daar geen mededelingen over doen. Dat jullie beiden het volledige bedrag moeten betalen klopt niet, maar is dus wel een prima manier om te zorgen dat er betaald wordt. Kans bestaat nu dat als jij als eerste betaald hebt, de betaling van je ex niet meer nodig was en hij dus zijn volledige betaling terug krijgt.
Ik zou maar eens beginnen door nog eens met je ex contact op te nemen en ptoberen hier gezamenlijk uit te komen. Een van de twee heeft onnodig betaald, kan dat bedrag weer terugkrijgen en met de ander delen. Of niet.
Ik zou maar eens beginnen door nog eens met je ex contact op te nemen en ptoberen hier gezamenlijk uit te komen. Een van de twee heeft onnodig betaald, kan dat bedrag weer terugkrijgen en met de ander delen. Of niet.
De eerste stap is een brief sturen waarin het teveel betaalde als onverschuldigd betaald terugvordert. Ik zou hier een ingebrekenstelling van maken door er in te zetten dat je het geld "binnen 14 dagen" op je rekening wilt zien. En dat je na deze termijn tevens aanspraak maakt op de wettelijke rente en incassokosten. Als het contact met je ex nog redelijk is dan kun je dit in overleg met hem doen, waarbij je in de brief ook zijn rekening nummer noemt. Dit voorkomt ook miscommunicatie. Door de brief aangetekend te versturen kun je later bewijs leveren dat deze ook ontvangen is. Een kopie van de brief zou ik dan naar je ex sturen.
Hoe moeilijk doen ze? Wat zeggen/schrijven ze? Of doen ze daar ook geen uitspraak over?sidonia83 schreef:Nu blijkt dus dat hij ook het volledige bedrag heeft betaald. Wat dus inhoudt dat de schuld 2x is betaald, wat eigenlijk maar 1x had gemoeten. Maar nou doen ze dus moeilijk over de helft terug storten naar mij en het gaat om een best groot bedrag.
Lekker slim advies. Voorlopig heeft het incassoburo al aangegeven ieder de helft terug te willen betalen. Moet je vooral met een ingebrekenstelling komen. Dan gaan ze natuurlijk nooit de zaak volgens de regels oplossen en het volledige bedrag terugbetalen aan diegene die als tweede betaald heeft.alfatrion schreef:De eerste stap is een brief sturen waarin het teveel betaalde als onverschuldigd betaald terugvordert. Ik zou hier een ingebrekenstelling van maken door er in te zetten dat je het geld "binnen 14 dagen" op je rekening wilt zien. En dat je na deze termijn tevens aanspraak maakt op de wettelijke rente en incassokosten. Als het contact met je ex nog redelijk is dan kun je dit in overleg met hem doen, waarbij je in de brief ook zijn rekening nummer noemt. Dit voorkomt ook miscommunicatie. Door de brief aangetekend te versturen kun je later bewijs leveren dat deze ook ontvangen is. Een kopie van de brief zou ik dan naar je ex sturen.
Vooral lekker moeilijk gaan doen. Dat werkt altijd wel.
Ze doen dusdanig moeilijk dat ze zeggen dat de fout niet hij hen ligt dat er dubbel betaald is, maar bij ons. Het is onze eigen fout dat we het beiden hebben afbetaald en dat we toentertijd gewoon de helft af hadden moeten betalen en niet het hele bedrag. En dat de informatie die ik had gekregen van een medewerker van dat bureau niet klopte en dat ze me niet zomaar het geld terug konden storten.Jolijn schreef:Hoe moeilijk doen ze? Wat zeggen/schrijven ze? Of doen ze daar ook geen uitspraak over?sidonia83 schreef:Nu blijkt dus dat hij ook het volledige bedrag heeft betaald. Wat dus inhoudt dat de schuld 2x is betaald, wat eigenlijk maar 1x had gemoeten. Maar nou doen ze dus moeilijk over de helft terug storten naar mij en het gaat om een best groot bedrag.
Ergens is dat ook krom, want u was beiden hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele schuld. Op het moment dat een van tweeën zijn helft niet betaald moet de ander die andere helft ook betalen. Als u dan gestopt was bij uw helft waren ze daar ook niet mee akkoord gegaan.sidonia83 schreef:Ze doen dusdanig moeilijk dat ze zeggen dat de fout niet hij hen ligt dat er dubbel betaald is, maar bij ons. Het is onze eigen fout dat we het beiden hebben afbetaald en dat we toentertijd gewoon de helft af hadden moeten betalen en niet het hele bedrag. En dat de informatie die ik had gekregen van een medewerker van dat bureau niet klopte en dat ze me niet zomaar het geld terug konden storten.
Het had natuurlijk wel heel gemakkelijk voorkomen kunnen worden als beiden exen waren blijven communiceren en afspraken hadden gemaakt hierover desnoods via een mediator ofzo. Maar goed dat is achteraf.
Waarom kunnen ze het eigenlijk niet "zomaar terugstorten". ze verwachten van zelf ook dat mensen snel betalen ?
Ik denk dat u nu het beste even juridisch advies kunt inwinnen via juridisch loket waar eerste advies meestal gratis is of via Jurofoon. Volgens mij kunt u dit gaan terugvorderen als onverschuldigd betaald, daarvoor zult u ze een ingebreke stelling moeten sturen en een redelijke en gespecificeerde termijn om het geld terug te storten. 2 weken is meer dan lang genoeg want die incassocowboys hanteren ook geen lange termijnen. Wel aangetekend versturen graag. In die brief kunt u ze ook al inlichten dat u bij uitblijven van de betaling andere wegen gaat bewandelen om de vordering te innen waarbij de gemaakte incassokosten op hen verhaald gaan worden. U kunt namelijk zelf ook een deurwaarder inschakelen.