LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] schulden, incasso, deurwaarder, procedure

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
sterredag

schulden, incasso, deurwaarder, procedure

Ongelezen bericht door sterredag »

Ik heb een uitgebreide vraag en ik hoop dat iemand mij hier gericht in kan helpen.

Ik zit financieel gewoon zwaar *** (krijg omgerekend 960 euro per maand ww-uitkering, terwijl een sociale dienst uitkering 1098 zou zijn) Dit is gewoon niet genoeg om van rond te kunnen komen, zelfs niet genoeg om mijn vaste rekeningen te betalen. Dit allemaal omdat ik ineens zonder werk zit (had baan, proeftijd zonder echte reden kon ik vertrekken)

Nu heb ik al een tijd een onzekere situatie en heb overal hulp proberen te zoeken om te voorkomen dat ik in een situatie zou komen met veel schuldeisers... maar nu ga ik dat dus niet meer redden. En hulp? ik viel buiten alle te verzinnen regels voor hulp. Blijkbaar moet je in nederland het eerst erg bond maken voordat je hulp kan krijgen.

Nu zit ik dus in de situatie dat ik weet dat ik mijn rekeningen niet meer kan betalen, ik heb hier mijn hypotheekverstrekker ook van op de hoogte gesteld (ik wil geen koop woning, maar moest destijds i.v.m. gebrek aan beschikbare huurwoningen)

Omdat ik erg dierbare en belangrijke spullen heb zoals mijn computer (internet) en aparatuur van mijn vriend (nodig om geld me te kunnen gaan verdienen) die ik niet graag in beslag genomen zie worden, maar omdat dit belangrijke en nodige spullen zijn kan ik die niet ook nu al ergens anders onderbrengen zeg maar.

Nu kan ik nergens echt een goede procedure vinden voor in beslagname van je inboedel. Ik weet dat als ze alles genoteerd hebben je niks meer "stiekem" kan onderbrengen omdat alles geregistreerd staat.

Wat is nu de procedure die loopt voordat er de registratie voor in beslagname komt?

Eerst aanmaningen, dan incasso, dan deurwaarder die voor de deur komt... moet er voor die registratie ook al een bevel van de rechter zijn? Moet deze eerst getoond worden? moet je op de hoogte gesteld zijn van het feit dat er een uitspraak van de rechter komt? Moet je de deurwaarder binnenlaten?

wie kan mijn helpen met deze vragen?

bodejosm43

Re: schulden, incasso, deurwaarder, procedure

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Concreet kan ik je niet helpen. Maar ik doe een poging je toch raad te geven.

Het is verstandig een deurwaarder niet buiten te laten staan. Ook al weet je vantevoren dat die notities gaat maken. Niet binnenlaten, doet een zaak, die er nu nog lang niet is, geen goed.

Sta erop, dat je wel in gesprek gaat met een team Schuldhulpverlening. Je geeft zelf aan dat er nu nog geen schulden zijn, maar dat dat er ongetwijfeld wel gaan komen.

In dat geval is het zaak om nu al contact te zoeken met het Nibud. Jij wil absoluut geen schulden opbouwen, dat kenbaar maken is al een positief teken, waardoor zij je zeker advies zullen geven.

Dat er maatregelen moeten komen, dat weet je zelf ook wel. Wat ik vreemd vind, is dat je ww-uitkering lager uitvalt dan de bijstand, maar dat neem ik dan maar van je aan. Je kan in dit geval wel (omdat je onder een bepaald minimum valt) in aanmerking komen voor kwijtschelding gemeentelijke belasting. Misschien een schrale troost, maar het is een lastenverlichting.

Veel sterkte. Al heb ik je niet echt veel kunnen helpen.

vladja

Ongelezen bericht door vladja »

Als je WW uitkering lager is dan het bedrag van de bijstand waarop je recht zou hebben, moet je bij het UWV een verzoek indienen voor aanvulling. Zo'n regeling bestaat. De aanvulling gaat lopen vanaf de datum waarop het verzoek is ontvangen bij het UWV, dus nooit met terugwerkende kracht.

Niet de sociale dienst dient voor aanvulling te zorgen, maar bij de WW-uitkering het UWV.

Vladja

Cesar

Ongelezen bericht door Cesar »

In Nederland zijn bijvoorbeeld uitgesloten van het beslag, het bed, beddengoed, en voedsel voor 30 dagen. Keukengerei en een opbergkast, Een tafel om gezamelijk te eten, huisdieren, speelgoed van de kinderen. Gereedschappen en materialen om de kost te verdienen tot een waarde van 2500 euro. Vervoer van en naar het werk, niet zijnde een motorvoertuig met overmatige waarde. De gerechtsdeurwaarder zal meestal een ronde door het huis of kantoor nemen, en opschrijven waar beslag op wordt gelegd. Binnen 3 dagen brengt de deurwaarder zijn proces-verbaal uit. In dit proces-verbaal staat precies omschreven waar beslag op gelegd is. Hoe alles precies omschreven wordt hangt af van de aard van de zaak. De spullen waar beslag op ligt mogen niet worden weggehaald uit de ruimte waar ze liggen of worden vernietigd, dit is strafbaar. De deurwaarder zal dit ook in zijn proces-verbaal melden. De rechter kan ook toelating geven om beslag te leggen op onroerende zaken. Dan moet de hypothecaire toestand van het eigendom bekeken worden. In dit geval zal de notaris worden ingelicht, welke op zijn beurt, indien er een hypotheek-houder is de hypotheek-houder zal inlichten. De hypotheek-houder krijgt vervolgens een bepaalde termijn (Meestal 14 dagen) waarin deze de executie kan overnemen. Wanneer het daadwerkelijk tot executie komt zal eerst de hypotheek-houder betaald worden, en als er dan nog iets overblijft, zal dat ten behoeve komen aan de schuldeiser.
Beslag op inkomsten
Het meest gelegde beslag is een beslag op inkomsten. Hierbij valt te denken aan loonbeslag of een beslag op een uitkering. Niet het hele loon of uitkering is vatbaar voor beslag. Er geldt steeds een vrij te laten bedrag. In Nederland wordt het vrij te laten bedrag berekend op grond van de beslagvrije voet, welke is gebaseerd op 90% van het bijstandsniveau, vermeerderd met buitengewone lasten, en verminderd met buitengewone inkomsten zoals bijvoorbeeld huursubsidie. Wanneer er een loonbeslag wordt gelegd, moet de werkgever maandelijks alles wat boven het vrij te laten bedrag komt overmaken naar de deurwaarder. Dit geldt ook voor alle extra inkomsten zoals vakantiegeld en winstdelings-regelingen.
Een speciale vorm van beslag in Nederland is het bodembeslag. Deze vorm van beslag kan alleen in sommige gevallen door de belastingdienst worden gelegd. Bij een bodem-beslag wordt er beslag gelegd op alles wat zich op een bepaald stuk grond (bodem) bevindt. In tegenstelling tot andere beslagen houdt de deurwaarder bij een bodembeslag geen rekening met rechten van derden. Waar een gerechtsdeurwaarder alleen beslag kan leggen op eigendommen van de geexecuteerde, kan de belastingdeurwaarder met een bodembeslag dus ook beslag leggen op goederen die aan iemand anders toebehoren.

ontwakend

Ongelezen bericht door ontwakend »

maak een waarde staat van alle uitgaves en inkomsten en tegoeden.

stel een betalingsregeling voor van een maandbedrag.

breng een pre pensioenplan onder in een levensloopregeling

sterredag

Vladja..... Die toeslag is in dat bedrag meegerekend, anders had ik nog geen 600 euro gehad.

Ik heb via dat rekenschema dat vrijevoet bedrag uitgerekend, dat ligt gewoon 300 euro hoger dan de bijstandsnorm!!! volgens die berekening dan he.

---

Cesar, maar krijg je voordat de deurwaarder komt enigszins bericht dat hij komt of dat er een rechtzaak heeft plaats gevonden oid???? is er dus iets waaraan je heel concreet kan herkennen dat er iemand komt voor die beslaglegging??? buiten de standaard dreigementen van incassobureau´s om zeg maar. Ze mogen van mij nagenoeg alles meenemen, behalve dus mijn computer en de apparatuur van mijn vriend, beiden vanuit het oogpunt hier geld mee te kunnen verdienen.

Cesar

Conservatoir en executoriaal beslag
[bewerk]
Conservatoir beslag
Wanneer er nog geen uitspraak van een rechter is, maar de eisende partij heeft aanwijzingen dat de gedaagde partij bezig is om vermogensbestanddelen te vervreemden, bijvoorbeeld door verkoop, kan de eisende partij een verzoekschrift indienen om beslag te mogen leggen op voorwerpen of gelden van de gedaagde partij. Normaal gesproken wordt de gedaagde partij niet gehoord, en wordt, wanneer de eis niet onrechtmatig overkomt, verlof verleend tot het leggen van beslag. De gedaagde partij heeft dus geen waarschuwing vooraf dat er beslag gelegd kan worden, wat zorgt voor een verrassingseffect. De rechter kan beslissen dat de eisende partij een bedrag moet storten in de consignatiekas van de rechtbank voor het geval het beslag achteraf onterecht blijft, en de eisende partij wordt veroordeeld tot schadevergoeding.

Bij een verzoek tot verlof om conservatoir beslag te leggen, moet in het verzoekschrift uitdrukkelijk vermeld staan waar beslag op wordt gelegd. Alleen voor zover dit door de rechter is toegewezen mag beslag worden gelegd. Als er bijvoorbeeld toestemming wordt verleend om onder de Postbank beslag te leggen, mag er hierna niet beslag gelegd worden bij een andere, niet genoemde bank. De rechter beslist een termijn voor het inzetten van de hoofdzaak. Meestal is dit 2 tot 3 weken. Binnen die termijn moet de dagvaarding worden betekend. Gebeurt dit niet, dan vervalt het gelegde beslag, en is de eisende partij aansprakelijk voor eventuele schade. Dat is de eisende partij overigens ook wanneer hij in de hoofdzaak ongelijk krijgt en het beslag dus achteraf onterecht was.

Wanneer de eisende partij in de hoofdzaak gelijk haalt, wordt het conservatoire beslag na betekening van het vonnis van rechtswege executoriaal.

[bewerk]
Executoriaal beslag
Het executoriaal beslag kan het gevolg zijn van het verkrijgen van een gunstig vonnis. Wanneer de veroordeelde daaraan niet voldoet, kan de eiser een gerechtsdeurwaarder inschakelen om over te gaan tot beslag.

Wanneer de rechter een vonnis wijst, zal de gerechtsdeurwaarder het vonnis betekenen en in naam der koningin bevel geven om binnen 2 dagen aan de inhoud van het vonnis te voldoen. Wanneer dit niet gebeurt kan de gerechtsdeurwaarder zonder verdere interventie van een rechter zelfstandig overgaan tot het leggen van beslag op het gehele vermogen van de geexecuteerde, en minus een vrij te laten bedrag op alle inkomsten van de geexecuteerde.

vladja

Ongelezen bericht door vladja »

Ceasar,

Volgens de nederlandese wet mag er op alles beslag worden gelegd, behalve de kleren die je aan hebt en een mondvoorraad voor een maand. Dus geen recht op kast, stoel, bed of een vrijgelaten bedrag. Op TV, koelkast, gasfornuis, computer, tafels, stoelen, volledige positieve banksaldo, inkomsten tot bijstandsniveau of zelfs 5 à 10% onder bijstandsniveau.

Er mag geen beslag gelegd worden op gelden verstrekt door de overheid met een specifiek doel, zoals kinderbijslag, huursubsidie, zorgtoeslag. Voor de rest is alles vogelvrij met uitzondering van werktuigen die nodig zijn om het beroep uit te oefenen (met maximum bedrag).

Vladja

Cesar

Een site waar nog meer is te vinden Vladja,

http://www.eu.int/comm/justice_home/ejn ... net_nl.htm

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Cesar met alle respect voor Uw bemoeienissen maar misschien mag ik hierop ook even reageren.
Een WW-uitkering is betrekkelijk weinig meer dan een bijstandsuitkering, dus niet zoals U aangeeft, minder.
De socialedienst verrekend namelijk Uw heffingskortingin mindering op de door deze aan U te verstrekken uitkering.
Dus Uw bijstanduitkering zal beslist lager uitvallen dan Uw ww-uitkering.
Een bijstanduitkering is teveel om van dood te gaan en te weinig om van te leven, aldus een bekende kreet.
Ik kom het probleem dagelijk in mijn werk bij SHV tegen. Mensen welke hun verplichtingen jegens derden niet meer na kunnen komen en afglijden in een schuldensituatie. Dit is vanwege Uw verplichtingen dus niet te vermijden. Zoek Schuldhulpverlening in Uw omgeving op en leg daar Uw probleem neer. Helpen ze U niet dan kunt U zich altijd op ons beroepen. Wij zorgen er dan voor dat ze U wel helpen.

Cesar

Chanmaster,

Dit waardeer ik zo van lui net als jij.

Anderen zijn bemoeials en jij een allesweter.

Dit is een open forum, doe er mee wat je wilt maar val anderen niet lastig met je onzin.

Ga ergens anders kwallen.

Chanmaster

Het is niet mijn bedoeling om iemand in diskrediet te brengen maar soms lees je gewoon racties die niet juist zijn.
Niets persoonlijks hoor!

Cesar

Kijk chanmaster,
De informatie verzin ik niet ter plekke. Ik geef gewoon de link aan waar je e.e.a. aantreft.

Verder heb ik hier weinig verstand van, per slot heb ik al aangegeven dat ik ontruimingen mee verzorg en alszodanig nogal kort op het vuur zit.
Zodoende durf ik hier dan ook te stellen dat er voor ontruimingen en beslagleggingen heel wat meer komt kijken dan een dreigement van een of ander incassobureau.
Iedereen krijgt 1 maal in zijn leven te maken met een incassoprocedure, althans dat was destijds tijdens mijn studie het uitgangspunt. Nu iedereen een incassobureau kan beginnen, het is een vrij beroep, zou de uitspraak wel eens veranderd kunnen worden in

"iedereen heeft jaarlijks met een incassobureau te maken".

Jammer maar het gaat er op lijken.
Ook mij hebben ze al gevonden. Alleen moet er wel een basis zijn anders is er niet veel te bereiken voor de incassowereld. Ze proberen maar.
m.v.g.
Cesar

sterredag

Om nogmaals terug te komen op mijn vraag.

Aan het wettelijke gezwam heb ik weinig, ik begrijp het moeilijk en ik wil niet weten wat er in de wet staat, ik wil graag weten wat in de praktijk gebruikelijk is zoals die wet wordt uitgevoerd.

Chanmaster

Ja, helaas wel. elke leek mag zomaar een incassobureau beginnen.
Macht en middelen hebben ze dan ook niet al dreigen ze vaak met maatregelen welke gezien hun positie nergens op slaan. Wanneer ik van cliënten dergelijke stukken lees, welke ze mij met trillende handen overleggen, dan neem ik ze aan met gemengde gevoeldens. Soms heb je cliënten waarbij je maatregelen moet treffen om over al hun gelden te kunnen beschikken omdat ze zelf een "gat"in de hand hebben.
Alleen is het zo dat wanneer een vordering reeds bestond en de schuldenaar is verhuisd zonder de schuldeiser daarvan in kennis te stellen dan kan de schuldeiser een vordering stuiten. Zo kan de vordering tot de maximale termijn oprecht worden gehouden. verhuist de schuldenaar niet en heeft deze gedurende vijf achtereenvolgende jaren niets over de schuld vernomen dan wordt invorderen moeilijk te verklaren en zal de rechter de vordering ook niet zondermeer toewijzen.
Persoonlijk heb ik er niet de geringste behoefte aan om U dan wel een ander voorbij te lopen maar zie mijn comentaar als toelichting dan wel correctie met de intentie van correctie of toelichting.

Gesloten