LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Straetus namens Prachtigkado

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
friedeldietje

Straetus namens Prachtigkado

Ongelezen bericht door friedeldietje »

Gisteren ontving ik een laatste aanmaning van een incassobedrijf Straetus uit Apeldoorn. Volgens hun administratie zou ik een betalingsachterstand hebben bij het bedrijf Prachtigkado.nl . Het gaat hier om een product dat ik begin 2013 gekocht heb. Straetus geeft aan per 6 maart 2015 de administratie overgenomen te hebben en alle openstaande facturen nu met een boete van 40 euro te innen. Zeer onprofessioneel staat er ook nog bij ' ik ga er vanuit dat u de hoge kosten voor een gerechtelijke procedure wilt besparen, dus u kunt maar beter snel betalen'. De betalingstermijn is twee dagen.

Ik heb het product echter direct na ontvangst betaald. Het opvragen van het rekeningoverzicht als bewijslast is helaas 5 euro, maar ik heb inderdaad het bewijs dat ik de rekening wel betaald heb.

Wie heeft dit nog meer meegemaakt? Ik ben zeer geneigd aangifte te doen van poging tot oplichting. Hoe meer lotgenoten, des te beter lijkt mij!

De Econometrist

Re: Straetus namens Prachtigkado

Ongelezen bericht door De Econometrist »

Waar komt toch altijd die grootspraak vandaan over dat men wel eens eventjes aangifte van oplichting zal doen? Alsof ondernemingen erop uit zouden zijn al hun facturen nog eens voor een tweede keer via een incassobureau te laten innen om zodoende dubbele inkomsten te bewerkstelligen.

Hoe zou die aangifte dan geformuleerd zijn, en van welk vergrijp denk je dan die aangifte te doen? Hoeveel tijd denk je er dan aan te besteden, en met welke doelstelling? En wat denk je dan met zo'n aangifte te bereiken? En waarom zou je mede-slachtoffers zoeken, waar valt uit op te maken dat die er überhaupt zijn? Als je sterk staat doordat je bewijsbaar gelijk hebt dan zijn soortgelijke zaken bij andere klanten van geen enkele invloed op jouw eigen situatie.

Het punt is dat er ooit een betaling op een factuur niet afgeboekt is, en dat men daarom denkt dat er nog een vordering open staat, terwijl dat niet het geval is. Niks meer en niks minder. En blijkbaar is deze vordering die op een boekhoudkundige fout is gebaseerd ook nog eens verkocht.

Omdat bankgevens veel langer dan 2 jaar bewaard blijven, zal het slechts heel weinig moeite kosten om in het uiterste geval een rechter te kunnen overtuigen dat deze factuur al lang betaald is.

Je antwoord kan dus uit een heel kort briefje bestaan waarin je meldt dat je helemaal niet van zins bent om de kosten van een gerechtelijke procedure te besparen en dat je het juist een heel goed idee vindt om het oordeel van een rechter te vragen in dit geschil en dat je derhalve graag op zeer korte termijn hun dagvaarding tegemoet ziet, en dat als ze de gewaarmerkte kopie van je bank ook in de preprocessuele fase willen inzien dat je dan hiervoor de volle bereidheid wilt tonen mits dit op hun kosten gebeurt die ze je hiertoe vooraf zullen voldoen, en dat dit om dezelfde kosten gaat die je in reconventie zal eisen als je deze stukken eventueel voor de rechter zult moeten produceren.
Dan kennen ze jouw standpunt dat je in ieder geval niet op hun blafbrieven de impuls vertoont om te betalen, en dan kunnen ze zelf bepalen of ze gerechtelijk zullen gaan of niet. Je hebt niet verteld om wat voor bedrag het ging, maar gegarandeerd zijn de kosten en het risico voor hen veel te hoog en de verwachte inkomsten te laag om hiervoor ook nog eens de tijd te investeren om een vonnis te halen.
Dat laatste geldt trouwens ook als je niet betaald hebt, maar in de zekerheid dat je het wel betaald hebt zal je wel wat rustiger slapen...

Berry9

Ongelezen bericht door Berry9 »

Ook ik heb in april jongstleden een factuur van Straetus Incasso gekregen.
Hierin stond dat ik een betalingsachterstand had.
Het ging om een factuur van januari 2013 en een bedrag van 15,90 euro.
Dit leek mij erg vreemd, zo'n klein bedrag niet betaald en ook nooit geen herinnering of wat dan ook ontvangen.
Het incassobureau had 40 euro extra bovenop het te betalen bedrag in rekening gebracht en in de brief van hen werd er gedreigd met juridische stappen, etc. kortom er moest betaald worden en vlug.
Eerst de originele factuur nog opgevraagd bij het incassobureau en ook gekregen.
Gebeld met de bank, die kon mij vertellen dat het bedrag in januari 2013 naar Prachtigkado was overgemaakt.
Weer gebeld met het incassobureau om te zeggen dat ik al betaald had, toen kreeg ik direct te horen dat mijn dossier al afgesloten was en er geen stappen zouden volgen....
Erg vreemd allemaal...

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Vreemde gang van zaken inderdaad. Om te beginnen al die 40 euro aan extra kosten. Voor zover ik weet zijn hier toch wel strenge regels aan. Gewoon een brief sturen over een vordering van 2 jaar geleden is in ieder geval niet voldoende hiervoor.

En bij een belletje direct zeggen dat het dossier gesloten is begint bij mij bijna te lijken op een vorm van phishing. Zijn ze in Apeldoorn overgestapt van louche autohandel naar louche incasso ofzo?

wjpnl

Ongelezen bericht door wjpnl »

berndv schreef: En bij een belletje direct zeggen dat het dossier gesloten is begint bij mij bijna te lijken op een vorm van phishing. Zijn ze in Apeldoorn overgestapt van louche autohandel naar louche incasso ofzo?
Louche incasso is een handelsmerk van Apeldoorn. Incassobureau Beekman (inmiddels failliet verklaard en enkele medewerkers wacht een rechtzaak) heeft voor miljoenen gefraudeerd...

mhofstede

Ongelezen bericht door mhofstede »

Ook ik heb voor vaderdag iets besteld via prachtigkado.nl. Ik had gekozen voor achteraf betalen en 2 dagen na ontvangst heb ik de factuur voldaan. Afgelopen vrijdag ( 3 weken na levering ) krijg ik een mail van Straetus. Ik zou 6 euro te weinig hebben betaald, of ik dat nog even wil doen, oja inclusief 40 euro incasso kosten. Ik heb geen herinnering ontvangen over die 6 euro. Het mooiste komt nog.. vandaag krijg ik een telefoontje van mijn schoonvader. Die is gebeld door het betreffende incassobureau. Ze hadden mijn nummer niet, dus hebben ze elke Hofstede in Arnhem maar gebeld... dit lijkt me geen gewone gang van zaken. Die 6 euro mogen ze hebben, die 40 zullen ze via de rechter moeten gaan halen.

Gesloten