Van dit incassoburo ontving ik een vordering waaruit blijkt dat de buitengerechtelijkekosten incl.BTW 31,5 % van de hoofdsom bedragen. De tarieven voor de opdrachtegever bedraagt in de buitengerechtelijke procedure 8 % en in de gerechtelijke procedure 15 % van het te vorderen bedrag excl.rente. Volgens de BOVAG voorwaarden waarop de factuur van toepassing is mag de opdrachtgever 15 % aan incasso kosten in rekening brengen.
Bij het betwisten van de buitengerechtelijke kosten voert het AFI als verweer dat de buitengerechtelijke kostenvolledig in overeenstemming zijnmet het Rapport Voorwerk2 van de Nederlandse Vereniging van Rechtspraak en de daarbij behorende Staffel Kantoorrechter.
Wie kan mij duidelijk heit geven op de vraag op welk tarief het incassoburo aanspraak kan maken. Of is er prake van willekeur en is het aan de overheid om in te grijpen in het doolhof van tarieven.
Het wel of niet willen of kunnen betalen is niet aan de orde.
Dirk
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Tarieven incassoburo AFI Leeuwarden
Re: Tarieven incassoburo AFI Leeuwarden
Ik heb met mijn bedrijf zaken gedaan met de AFI,
Ik heb ze enkele vorderingen gegeven om ze te incaseren. de vorderingen hadden een waarde van 60 tot 100 gulden per stuk.
In totaal ging het om drie vorderingen met een totale waarde van 240 gulden.
Ze hebben deze vorderingen niet voor mij kunnen regelen, maar ik kreeg wel een rekening van 712 euro voor het werk wat ze ermee hebben gehad.
Dus ik vind dat ze bij de AFI oplichters zijn....
[email protected]
Ik heb ze enkele vorderingen gegeven om ze te incaseren. de vorderingen hadden een waarde van 60 tot 100 gulden per stuk.
In totaal ging het om drie vorderingen met een totale waarde van 240 gulden.
Ze hebben deze vorderingen niet voor mij kunnen regelen, maar ik kreeg wel een rekening van 712 euro voor het werk wat ze ermee hebben gehad.
Dus ik vind dat ze bij de AFI oplichters zijn....
[email protected]
In de voorwaarden die u als ondernemer van het Afi ontvangt en o.a. zijn in te zien op de site www.afi.nl staat:Blijkt een vordering oninbaar wegens het ontbreken van verhaal,dan zijn 50% van de kosten voor rekening van het AFI.artikel 14 van de algemene voorwaarden.
Ook mijn ervaringen met het AFI zijn niet positief.In de periode dat ik gebruik maakte van de diensten van het AFI heb ik 1 keer een incasso opdracht verstrekt. Hoofdsom van de vordering 794,12
Op 15-02-2001 heb ik een bedrag van €108,91 aan griffierecht voldaan.
10-02-2001 onvang ik bericht dat de vordering door de bevoegde rechter is toegewezen en dat de debiteur tot betaling is aangeschreven en zonodig wordt onze exploiterende deurwaarder opdracht tot betekening en verdere executie gegeven.Wanneer ik juni 2001 telefonisch informeer schrijft het Afi 19 juni 2001dat de deurwaarder 5 zaken op de debiteur in behandeling heeft, beslag op de woning heeft gelegd en deze wordt geveild.Op 5 april 2002 ontvang ik een brief dat de financiele toestand van de debiteur zeer slecht is en dat op korte termijn geen invordering is te verwachten.
Omdat ik op 15-04-2001 mijn bedrijf heb verkocht besluit ik 22-03-2002 mijn abonnement bij het AFI te beeindigen.Op 1 mei 2002 ontvang ik van het AFI de rekening inzake de afwikkeling van het dossier. Door mij te voldoen € 600,- Ondanks het feit dat ik wegens bedrijfsbeeindiging mijn abonnement heb opgezegd eist het AFI het volledige jaar abonnement 2002 €133,88.
Op mei 2003 ontvang ik van het AFI een schrijven waarin staat dat het AFI de vordering ter incasso heeft aangeboden aan incassoburo LET WEL!!! AFI BV hoofdsom 625,07 rente 43,37 buitengerechtelijke kosten 199,32
Op de eindfactuur brengt het AFI een bedrag van € 26,09 aan informatie kosten in rekening.Als 2 maanden na het vonnis blijkt dat er 5 maal beslag is gelegd da bestaat bij mij de indruk dat er ten aanzien van het AFI sprake is van opzet.
In artikel 9 van de voorwaarden van het AFI staat dat indien een vordering in de buitengerechtelijke fase niet gerealiseerd wordt brengen wij u geen provisie in rekening.Ongeacht het resultaat kiest het AFI bewust voor een gerechtelijke procedure.In de gerechtelijke procedure is het AFI verzekerd van 50% van de kosten.Bij mij bestaat de indruk dat het AFI bij voorkeur wacht tot de klant uit frustratie en ergernis
zijn abonnement opzegt.In dat geval eist het AFI het volledige bedrag op conform art.22 van de voorwaarden.
Graag otvang ik reactie,s van lezers die ervaring hebben met het AFI
Ook mijn ervaringen met het AFI zijn niet positief.In de periode dat ik gebruik maakte van de diensten van het AFI heb ik 1 keer een incasso opdracht verstrekt. Hoofdsom van de vordering 794,12
Op 15-02-2001 heb ik een bedrag van €108,91 aan griffierecht voldaan.
10-02-2001 onvang ik bericht dat de vordering door de bevoegde rechter is toegewezen en dat de debiteur tot betaling is aangeschreven en zonodig wordt onze exploiterende deurwaarder opdracht tot betekening en verdere executie gegeven.Wanneer ik juni 2001 telefonisch informeer schrijft het Afi 19 juni 2001dat de deurwaarder 5 zaken op de debiteur in behandeling heeft, beslag op de woning heeft gelegd en deze wordt geveild.Op 5 april 2002 ontvang ik een brief dat de financiele toestand van de debiteur zeer slecht is en dat op korte termijn geen invordering is te verwachten.
Omdat ik op 15-04-2001 mijn bedrijf heb verkocht besluit ik 22-03-2002 mijn abonnement bij het AFI te beeindigen.Op 1 mei 2002 ontvang ik van het AFI de rekening inzake de afwikkeling van het dossier. Door mij te voldoen € 600,- Ondanks het feit dat ik wegens bedrijfsbeeindiging mijn abonnement heb opgezegd eist het AFI het volledige jaar abonnement 2002 €133,88.
Op mei 2003 ontvang ik van het AFI een schrijven waarin staat dat het AFI de vordering ter incasso heeft aangeboden aan incassoburo LET WEL!!! AFI BV hoofdsom 625,07 rente 43,37 buitengerechtelijke kosten 199,32
Op de eindfactuur brengt het AFI een bedrag van € 26,09 aan informatie kosten in rekening.Als 2 maanden na het vonnis blijkt dat er 5 maal beslag is gelegd da bestaat bij mij de indruk dat er ten aanzien van het AFI sprake is van opzet.
In artikel 9 van de voorwaarden van het AFI staat dat indien een vordering in de buitengerechtelijke fase niet gerealiseerd wordt brengen wij u geen provisie in rekening.Ongeacht het resultaat kiest het AFI bewust voor een gerechtelijke procedure.In de gerechtelijke procedure is het AFI verzekerd van 50% van de kosten.Bij mij bestaat de indruk dat het AFI bij voorkeur wacht tot de klant uit frustratie en ergernis
zijn abonnement opzegt.In dat geval eist het AFI het volledige bedrag op conform art.22 van de voorwaarden.
Graag otvang ik reactie,s van lezers die ervaring hebben met het AFI
Geen ervaring, maar wel een vraag. Waarom krijg je in mei die vordering als je in april al je bedrijf hebt verkocht? Was die overeenkomst dan op persoonlijke titel? Je bent toch niet hoofdelijk aansprakelijk, of had je een vof of zo?
-
Na al deze negatieve ervaringen ook een postief verhaal over AFI. Laatst een vordering van € 60.000,00 neer gelegd. Kosten NIKS. Debiteur heeft het betaald. Goede afspraken maken!!! Dat is het belangrijkst.