LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitzending RADAR incassokosten

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Bor Komorovski

Uitzending RADAR incassokosten

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik heb online de Radar aflevering over incassokosten bekeken. Volgens sociale raadslieden brengen incassobureau’s jaarlijks onterecht 130 miljoen euro aan kosten in rekening bij schuldenaars.

Mw. Jet Creemers van de NVI kwam persoonlijk verdedigen dat NVI-leden de toegestane kosten plus nog 25 euro registratiekosten berekenen.

Mw. Creemers geeft aan dat de ze dit doen om het buitengerechtelijke traject te kunnen bekostigen. Met andere woorden, zouden ze dat niet doen, dan moet er vrij snel naar de rechter gestapt. De NVI zegt per incasso 25 euro registratiekosten rekenen en verklaart daarmee het bedrag van 130 miljoen. Niet-minnelijke oplossingen via de rechter kosten 200 tot 500 miljoen op jaarbasis, berekent de NVI.

Ik heb daar persoonlijk een paar kanttekeningen over.

· Die registratiekosten verdedigt Mw. Creemers met het argument dat dit dient ter bekostiging van de buitengerechtelijke fase. Ik betwijfel ten zeerste of die paar aanmaningen 25 euro kosten bovenop de kosten van rapport-Voorwerk-II.

· Verder worden die kosten ‘registratiekosten’ genoemd, alsof het een aparte werkzaamheid betreft. Dat is niet zo, het valt gewoon onder de bedrijfsvoering. Er is dus sprake van misleiding.

· Daarmee samenhangend: als je het niet eens bent met rapport-Voorwerk-II, ga dan bij de kantonrechters klagen. Bovendien durf ik te wedden dat incassobureau’s een lobby in Den Haag hebben. En laat ze dan maar aantonen dat het werk zonder die 25 piek niet kostendekkend is.

· De NVI heeft afgesproken dat alle leden de kosten van rapport-Voorwerk-II plus 25 euro in rekening mogen brengen. Dat is dus een prijsafspraak. Daarmee is de NVI in feite een kartel, en kartelactiviteiten zijn verboden bij de Mededingingswet. Eigenlijk zou de Nederlandse Mededingingsautoriteit hier wat aan moeten doen.

· Incassobureau’s hebben geen bijzondere bevoegdheid en mogen dus niet dagvaarden. Mocht het tot een gerechtelijke procedure komen dan hebben ze een deurwaarder of advocaat nodig. Het extra lang oprekken van de minnelijke procedure is dus in hun eigen belang omdat ze dan zelf kunnen innen. Niet in het belang van zowel de debiteur als hun opdrachtgevers.

· Vaak worden er al ‘administratiekosten’ bij de hoofdsom opgeteld, met name bij nutsbedrijven. Ook NVI-leden rekenen vrolijk over dat verhoogde bedrag nog incassokosten.

· Verder is niets gezegd over het feit dat vaak ook de rente vaak buitensporig hoog is, tot 20 % op jaarbasis (of meer).

diquydiq

Re: Uitzending RADAR incassokosten

Ongelezen bericht door diquydiq »

Bijzonder goede analyse, Bor Komorovski!

Cheers.

Gesloten