LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Valsheid in geschriften?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
IkBenJan

Valsheid in geschriften?

Ongelezen bericht door IkBenJan »

Een vraag aan een toevallig meelezende jurist:

Ik ben gedaagde in een rechtzaak, aangespannen door UPC. Hoewel UPC over mijn juiste naam beschikt, is in de dagvaarding een verkeerde naam opgesteld. Stel, ik heet Fentener van Vlissingen, Jan. Nu staat er in de dagvaarding J. van Vlissingen. Eén van de posten die mij in rekening worden gebracht door het incassobureau zijn informatiekosten. Ik heb in mijn conclusie van antwoord een opmerking over de onjuiste naam gemaakt. Prompt volgde in de repliek de bewering dat er een opvraging is gedaan bij het Gemeentelijk Basis Register waar ik als van Vlissingen stond ingeschreven, en dat ik om die reden onder deze naam gedaagd was. Uiteraard is dat niet waar, ik heb zelf toevallig in de periode waarin dit speelde om heel iets anders een opvraging gedaan en beschik dus over een opgave van het GBA met mijn juiste naam. De jurist van UPC heeft er denk ik op gegokt dat ik een dame was en van Vlissingen met mijn meisjesnaam heet. Hij heeft het ook steeds over 'haar' en 'zij' als hij het over de gedaagde heeft. Helaas, ik ben een jongetje met gewoon een dubbele achternaam (wel anders dan Fentener van VLissingen natuurlijk) dus die vlieger gaat niet op.
Wat ik me nu afvraag, is deze actie nu niet wat wordt bedoeld met wat er staat in het Wetboek van Strafrecht, XII-titel:

Art. 227 . - 1. Hij die in een authentieke akte een valse opgave doet opnemen aangaande een feit van welks waarheid de akte moet doen
blijken, met het oogmerk om die akte te gebruiken of door anderen te doen gebruiken als ware zijn opgave in overeenstemming met de
waarheid, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie. ?

En kan ik daar aangifte van doen?

Cesar

Re: Valsheid in geschriften?

Ongelezen bericht door Cesar »

Beste ikbenjan,

Bij wet is per 2001 verboden informatiekosten in rekening te brengen.

Wat betreft je naam mag 1 ding duidelijk zijn: je bent wie je bent en als je post krijgt op andermans naam dan is dat niet voor jou.
Kort geleden een probleemje gehad met de gemeente waar ik woon. Ik krijg een WOZ waarde toekenning van een garage aan de andere kant van de stad. Tot 4 x toe geschreven en eindelijk kwam het verlossende woord, ik had volgens de gemeente in 2004 geen garage. Twee weken later een WOZ over 2005. Weer gereageerd en ja hoor.... na een week een brief, ik had nog steeds geen garage. Wel even later, ik denk een dag of drie, een lieftallige jongedame, of ik wist hoe het wel zat. Nou ja, ik weet dat wel maar ik hoef toch niemand aan te brengen.
Sterkte
Cesar

Gesloten