| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Veel te lage inschatting uren op getekende offerte
Veel te lage inschatting uren op getekende offerte
Hallo wij hebben in 2016 een offerte laten maken voor herstel aan een gevel.
Daarin heeft de aannemer een raming gemaakt met als basis 60 uur werk en materiaal.
2jaar later hebben we weet contact gezocht met de aannemer omdat we voldoende gespaard hebben om het te laten maken.
De aannemer geeft aan dat de bestaande offerte getekend kan worden en dan word het uitgevoerd.
Nu is hij klaar heeft 20 uur gewerkt nu blijft hij evjter vast houden aan de inschatting van 60 uur. Waardoor er dus 40 uur werk meer gerekend word á45 euro. Terwijl er maar max 20 uur is gewerkt.
Mag dit zomaar?
Daarin heeft de aannemer een raming gemaakt met als basis 60 uur werk en materiaal.
2jaar later hebben we weet contact gezocht met de aannemer omdat we voldoende gespaard hebben om het te laten maken.
De aannemer geeft aan dat de bestaande offerte getekend kan worden en dan word het uitgevoerd.
Nu is hij klaar heeft 20 uur gewerkt nu blijft hij evjter vast houden aan de inschatting van 60 uur. Waardoor er dus 40 uur werk meer gerekend word á45 euro. Terwijl er maar max 20 uur is gewerkt.
Mag dit zomaar?
-
NeoDutchio
Re: Veel te lage inschatting uren op getekende offerte
Wees blij dat het nog kon voor hetzelfde geld als in 2016. Prijzen stijgen enorm.
Er is een offerte gemaakt en met de prijs onderaan is akkoord gegeven. Dat bedrag zal u dus moeten betalen.
Er is een offerte gemaakt en met de prijs onderaan is akkoord gegeven. Dat bedrag zal u dus moeten betalen.
Als er inderdaad daadwerkelijk sprake is van een offerte met een vaste prijs, dan is dat het bedrag wat je moet betalen. Je had dat bedrag er blijkbaar ook gewoon voor over, toch? Hoe die aannemer tot z'n offerte is gekomen, is niet relevant.twanneke schreef:Hallo wij hebben in 2016 een offerte laten maken voor herstel aan een gevel.
Mag dit zomaar?
wanneer er sprake is van aangenomen werk is dit het idd. wanneer de aannemer 100 uur bezig geweest zou zijn zou hij het er ook voor moeten doen.
Zijn er ook nog andere offertes opgevraagd? wij doen bij grotere klussen altijd minimaal 2 zo niet 3.
Zijn er ook nog andere offertes opgevraagd? wij doen bij grotere klussen altijd minimaal 2 zo niet 3.
-
witte angora
Zo werkt het inderdaad in dat wereldje. Je hebt een offerte met een totaalprijs gekregen, en het gaat dus om die totaalprijs. Dat de aannemer meer of minder tijd kwijt is, is zijn probleem. Je had ook een offerte kunnen laten opstellen op basis van een uurprijs, zonder limiet aan het aantal uren. Geloof me maar dat ze dan aanzienlijk langer bezig zouden zijn geweest...
Maar je moet ook niet vergeten dat ze niet alleen 20 uur bij jullie aan het werk zijn geweest. Reistijden worden ook berekend, materialen moeten worden ingekocht en opgehaald, noem maar op. Het zou zomaar kunnen dat het werkelijke aantal uren dat aan de klus besteed is eerder richting de 40 of 50 gaat.
Overigens is een uurtarief van 45 euro niet schokkend hoog, integendeel.
Maar je moet ook niet vergeten dat ze niet alleen 20 uur bij jullie aan het werk zijn geweest. Reistijden worden ook berekend, materialen moeten worden ingekocht en opgehaald, noem maar op. Het zou zomaar kunnen dat het werkelijke aantal uren dat aan de klus besteed is eerder richting de 40 of 50 gaat.
Overigens is een uurtarief van 45 euro niet schokkend hoog, integendeel.
Volgens mij zit er een foutje in de topictitel.....
Het klinkt misschien flauw, maar het hangt er helemaal van af wat je hebt afgesproken. Je hebt het alleen over een 'raming' van 60 uur. Maar dat kan nog steeds van alles betekenen. Er kan naar aanleiding van die raming een vaste prijs zijn afgesproken. Maar het kan ook zo zijn dat die raming alleen gemaakt is om een inschatting van de kosten te krijgen, waarbij achteraf de werkelijke uren in rekening gebracht zouden worden.
-
stofzuigertje
Waren ze soms met 2 personen bezig... dan is dat 40 uren + reisuren... en komt het in de buurt...
Verder is muur herstellen ook lastig te bepalen, na voegen weghalen, je ziet pas tijdens werk of je moet bikken of hogedruk spuit voldoende is, en reinigen stenen en weer voegen... vooral mijn huis, meer zand dan cement was met vuil frees alles moeiteloos weg te blazen, en de schone muur nu beter gevoegd.
De vakman had bij mijn broer langer werk, moesten ze echt alles weg rammen en dat was veel stof en uren....
Hij zit in 1953 en ik in 1983 woning en toen gebruikte ze nog cement...... en dat is vooraf moeilijk in te schatten.
Verder is muur herstellen ook lastig te bepalen, na voegen weghalen, je ziet pas tijdens werk of je moet bikken of hogedruk spuit voldoende is, en reinigen stenen en weer voegen... vooral mijn huis, meer zand dan cement was met vuil frees alles moeiteloos weg te blazen, en de schone muur nu beter gevoegd.
De vakman had bij mijn broer langer werk, moesten ze echt alles weg rammen en dat was veel stof en uren....
Hij zit in 1953 en ik in 1983 woning en toen gebruikte ze nog cement...... en dat is vooraf moeilijk in te schatten.
Zou de aannemer ook meerwerk in rekening kunnen brengen ? Dan lijkt mij minderwerk ook redelijk. Alles hangt af van de inhoud van de overeenkomst welke is gesloten.kweenie schreef:Het klinkt misschien flauw, maar het hangt er helemaal van af wat je hebt afgesproken. Je hebt het alleen over een 'raming' van 60 uur. Maar dat kan nog steeds van alles betekenen. Er kan naar aanleiding van die raming een vaste prijs zijn afgesproken. Maar het kan ook zo zijn dat die raming alleen gemaakt is om een inschatting van de kosten te krijgen, waarbij achteraf de werkelijke uren in rekening gebracht zouden worden.
meer en minderwerk staat los van aanneemsom voor een omschreven klus. Dat zijn zaken die buiten de omschrijving van de klus op zich vallen .
Fijn dat je voor ts antwoord geeft.vroem schreef:meer en minderwerk staat los van aanneemsom voor een omschreven klus. Dat zijn zaken die buiten de omschrijving van de klus op zich vallen .
Anders geformuleerd : wanneer de aannemer er 80 uur in had gestoken, had hij dan op basis van de overeenkomst meer kunnen factureren.
Tenzij je een kopietje hebt liggen van die overeenkomst lijkt mij dit echt een vraag voor ts.
ik lees in vraagstelling TS niets over werkzaamheden buiten de oorspronkelijk opdracht/offerte/werkomschrijving. vandaar mijn reactie. Wellicht ook handig om ons tot de vraagstelling te beperking ipv er randzaken bij te halen die door TS zelf niet aangehaald worden.crazyme schreef:Fijn dat je voor ts antwoord geeft.vroem schreef:meer en minderwerk staat los van aanneemsom voor een omschreven klus. Dat zijn zaken die buiten de omschrijving van de klus op zich vallen .
Anders geformuleerd : wanneer de aannemer er 80 uur in had gestoken, had hij dan op basis van de overeenkomst meer kunnen factureren.
Tenzij je een kopietje hebt liggen van die overeenkomst lijkt mij dit echt een vraag voor ts.
-
renewouters
Aangezien de aannemer het aantal geoffreerde uren in rekening heeft gebracht en niet het daadwerkelijk aantal gewerkte uren, kunnen we met een aanzekerheid grenzende waarschijnlijn aannnemen dat het een fixed price offerte was, en niet een time&material offerte.crazyme schreef:Fijn dat je voor ts antwoord geeft.vroem schreef:meer en minderwerk staat los van aanneemsom voor een omschreven klus. Dat zijn zaken die buiten de omschrijving van de klus op zich vallen .