LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vesting Finance - vreemde praktijken

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
EMende

Vesting Finance - vreemde praktijken

Ongelezen bericht door EMende »

Hallo allemaal,

Ik wil graag mijn ervaring met Vesting Finance delen.
Ik huur een woning van woningbouw vereniging Eigen Haard.
De huurders mogen kiezen op welke datum de huur betaald dient te worden: op iedere 1e van de maand of de 10e

Zelf heb ik altijd voor het laatste gekozen, de 1oe van de maand.

In oktober was ik iets te laat met de huur betalen doordat mijn loon iets later kwam.
Ik kreeg een brief van Vesting Finance en kort daarna had ik het bedrag overgemaakt naar de woningbouw.
Blijkbaar is dit niet gezien door Vesting Finance want ik kreeg een tweede brief waarin stond dat ik het bedrag moest overmaken met kosten bovenop.
Ik heb meerdere keren geprobeerd te bellen met VF, maar kreeg te horen dat het nummer niet in gebruik was.

De dreigbrieven bleven komen enna anderhalve week kreeg ik ze eindelijk te pakken door een Googlesearch te doen naar een alternatief nummer (niet het nummer wat in de brieven stond)
Ik werd zeer onbeschofd behandeld, de medewerker liet mij niet uitpraten en maakte mij uit voor leugenaar betreft de keren dat ik geprobeerd had te bellen. Volgens de medewerker was de telefonische storing maar 1 dag voorgekomen.

Ook mijn uitleg dat ik op tijd betaald had aan Eigen Haard werd niet gehoord en ik moest de kosten dus alsnog betalen.

Nu op 02 november kreeg ik een wederom een brief over de huur:

U moet de lopende betalingsverplichtingen voor de eerste dag van elke nieuwe maand aan Woningstichting Eigen Haard betalen.

Verder staat in de brief dat het huurbedrag uiterlijk binnen 16 overgemaakt moet zijn.
Vanochtend 07 november kwam mijn loon binnen en heb netjes de huur betaald.

Nu komt het vreemde...
Kort erna krijg ik een email van Vesting Finance met het volgende bericht:

Helaas hebben wij op onze eerdere verzoeken geen volledige betaling van u ontvangen.
Wij adviseren Woningstichting Eigen Haard daarom om zo snel mogelijk een procedure bij de rechter op te starten
indien u niet tijdig betaalt. De hoge extra kosten van de deurwaarder moet u dan betalen bovenop het openstaande
bedrag. Dit kunt u nu alleen nog voorkomen door het openstaande bedrag binnen 2 dagen te betalen.

Ik heb Eigen Haard vandaag gelijk gebeld en zij vonden het vreemd dat de eerste brief van 02 november verstuurd was aangezien ik mijn huur vóór de 10e van de maand mag betalen en NIET de 1e van de maand.
Verder komt de informatie van de gestuurde brief van 02 november en de email van vandaag 07 november totaal niet overeen.

02 nov - uiterlijk binnen 16 dagen
07 nov - binnen twee dagen

Ik heb bij Eigen Haard een klacht ingediend over Vesting Finance.
Blijkbaar kunnen zij inloggen in het systeem van woningstichting Eigen Haard en zagen op 01 november dat de huur niet betaald was waarna zij gelijk de volgende dag een brief hebben gestuurd zonder na te gaan of dit wel terecht is.

De medewerker die over het dossier gaat is zeer onbeleefd, laat mij niet uitspreken en maakt mij uit voor leugenaar.
Om verder contact met dit bureau in de toekomst te vermijden ga ik volgende week de huur van december ook alvast betalen zodat ik iedere maand vooruit loop.
De praktijken van Vesting Finance vind ik niet kunnen:
- niet telefonisch bereikbaar zijn en de schuld van zich afschuiven
- Brieven sturen met afwijkende inhoud
- Zonder overleg met Eigen Haard een dreigbrief sturen zonder de betalingsdatum te weten
- Erg onbeleefde medewerkers

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee!

met vriendelijke groet

Erwin

chrisd1

Re: Vesting Finance - vreemde praktijken

Ongelezen bericht door chrisd1 »

In de branche: business as usual; zie b.v. dit recente artikel in de Volkskrant en dit recente topic op dit forum, waarin VF niet ontbreekt.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Maar met alle respect, zeker omdat u meldt dat u de huur van december alvast gaat betalen, waarom niet gewoon automatische incasso? Of krijgt u uw salaris op 30 verschillende momenten? U kunt toch gewoon de bank automatisch elke 10e van de maand laten overmaken?

EMende

Het verschilt idd per maand, maar meestal rond de tiende van de maand
Het is nooit een probleem geweest totdat Vesting Finance er zich mee ging bemoeien, zij zeggen dat het de eerste van de maand moet zijn terwijl de woningbouw weet dat dit niet waar is.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kortom, er is gewoon een foutje gemaakt. Jouw situatie is vrij uitzonderlijk: standaard is betaling per de 1e van de maand. Dat dat een keertje fout gaat, is niet zo spannend eerlijk gezegd...

EMende

Nee, standaard is de betaling de 10e van de maand, daar heb ik voor gekozen.
de Woningbouw is het duidelijk met mij eens maar wanneer ik dit aan Vesting Finance probeer uit te leggen krijg ik onbeschoft gedrag en zij blijven volhouden dat het de eerste van de maand moet zijn. De incassokosten van vorige maand zijn ook gebaseerd op de eerste van de maand, waar ik nu achteraf van weet dat ik op tijd was met betalen.
Toch blijven zij volhouden dat deze kosten betaald moeten worden.

atlas1302

Ongelezen bericht door atlas1302 »

U kunt toch gewoon de bank automatisch elke 10e van de maand laten overmaken?
Nee miepje want het incasso bureau wil dat gewoon op de eerste van de maand.

Heeft TS dan afspraken gemaakt met dit incassobureau of met de woningbouwvereniging? Gewoon doorgaan lijkt me!

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 »

EMende schreef:Het verschilt idd per maand, maar meestal rond de tiende van de maand
Het is nooit een probleem geweest totdat Vesting Finance er zich mee ging bemoeien, zij zeggen dat het de eerste van de maand moet zijn terwijl de woningbouw weet dat dit niet waar is.
Staat de 10e als keuzemogelijkheid ook in de huurovereenkomst??

grun

Ongelezen bericht door grun »

Die keuzemogelijkheid om de huur of op de eerste of op de tiende van de maand te betalen, staat niet op de site van Eigen Haard. MIsschien dat het vroeger anders was, maar nu is het gewoon voor de eerste van de maand.

https://www.eigenhaard.nl/informatie-en ... -mijn-huur

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

EMende schreef:Nee, standaard is de betaling de 10e van de maand, daar heb ik voor gekozen.
Ja, dat was inmiddels duidelijk... daarom zeg ik ook dat jij een uitzondering ben. Standaard betaaldatum is voor de 1e van de maand.

Vesting_Finance

Ongelezen bericht door Vesting_Finance »

Beste EMende, wil je je klacht naar ons mailen? Onze afdeling klachtencoordinatie is bereikbaar op [email protected]. We kijken graag samen met je naar een oplossing.

Gesloten