Ik heb vorig jaar een tijd geen zorgpremie aan VGZ betaald waardoor een achterstand is ontstaan. Dit echter door een fout dir grotendeels bij VGZ zelf ligt. Ik ben nl in het buitenland gaan werken en moest daarvoor overgezet naar CZ (VGZ schijnt dat niet te kunnen/mogen)
Ik heb dit schriftelijk doorgegeven (meerdere malen) maar VGZ heeft maar liefst 5 maanden (!!) nodig gehad om dat te verwerken. Eerst werd ik ten onrechte per verkeerde datum uitgeschreven waardoor ik over een deel van het jaar niet verzekerd was, later was ik dubbel verzekerd en ook nu is nog niet duidelijk over welke periode premie betaald moet worden.
Begin dit jaar kreeg ik een faktuur van 800 euro die over het jaar daarvoor niet betaald zou zijn. Ik heb schriftelijk een betalingsvoorstel gedaan van 100 per maand en dat werd ook schriftelijk geweigerd. Men wilde wel een betalingsregeling maar dan 350 per maand aflossen en daarbovenop de premie van de nieuwe maand, dus een maandlast van plm 450 euro. Niet te doen als je op dat moment een WW uitkering hebt.
Mijn maandelijkse termijnen werden inmiddels normaal betaald, echter 2 maanden later kreeg ik post van Incasso Unie. Het bedrag was volgens VGZ ineens 1600 euro, wat er op neer zou komen dat ik het gehele jaar 2006 en ook een deel van 2007 niet betaald zou hebben.
Ik heb doen bezwaar gemaakt en metalingsbewijzen teruggestuurd waaruit blijkt dat ik minstens 5 maanden wel betaald heb.
Daarop kreeg ik een reaktie dat de vordering wel klopte maar dat mijn betalingen waren afgeboekt tegen andere openstaande rekeningen; waarvan echter geen opgave gedaan kn worden welke het waren.
Men ging nu ineens wel akkoord met een regeling van 120 p/m en om mijn goede wil te tonen (en omdat er nou eenmaal toch een aantal maanden betaald moeten worden) ben ik die 120 gaan betalen en ook nog steeds de nieuwe premie.
Na de eerste betaling kreeg ik een specificatie waarop 220 euro in mindering werd gebracht aan reeds betaalde kosten, dus dat leek goed te gaan komen.
Afgelopen vrijdag lag er echter een brief inde bus dat het totaalbedrag door VGZ verhoogd was met 2x 98 euro omdat ik de laatste termijnen niet betaald zou hebben. Ook hier heb ik echter betalingsbewijzen van.
Wat mij echter nog meer opviel is dat het totaalbedrag nu 1307 Euro lijkt te zijn en dat Incasso unie daar even 386.75 aan incassokosten opgooit.
Zelf ben ik nu zover dat ik het liefst alle betalingen wil stopzetten en de zaak snel aan de rechter wil laten voorleggen, maar ik weet niet wat daar de gevolgen van zijn. Waarschijnlijk moiet je dan een advokaat inschakelen en een hoop eigen bijdrage betalen zodat je duurder uit bent.
Maar moet je deze kosten (bijna 30% van de hoofdsom die ook nog eens niet klopt) maar gewoon betalen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] VGZ en Incasso unie
-
Re: VGZ en Incasso unie
Beste,
Wat jij nu eerst eens moet doen is voor jezelf op een rijtje zet wat je achterstand is. Je kan tenslotte alle betalingen terug zoeken of navragen bij je bank.
Pas als je voor je zelf een helder beeld hebt kun je een goed voorstel doen richting VGZ en kan je het op een rechtzaak laten aankomen.
Als je zoals je stelt je eigen boekhouding niet op orde hebt maak je geen schijn van kans
Eerst werd ik ten onrechte per verkeerde datum uitgeschreven waardoor ik over een deel van het jaar niet verzekerd was, later was ik dubbel verzekerd en ook nu is nog niet duidelijk over welke periode premie betaald moet worden.
Wat jij nu eerst eens moet doen is voor jezelf op een rijtje zet wat je achterstand is. Je kan tenslotte alle betalingen terug zoeken of navragen bij je bank.
Pas als je voor je zelf een helder beeld hebt kun je een goed voorstel doen richting VGZ en kan je het op een rechtzaak laten aankomen.
Als je zoals je stelt je eigen boekhouding niet op orde hebt maak je geen schijn van kans
Mijn boekhouding is vrij redelijk op orde. Ik weet wanneer ik in het buitenland gewerkt heb en kan over die periode niet verzekerd zjin bji VGZ.
Het lastige is alleen dat de SNS bank bij internetbankieren geen afschriften meer verstrekt en dat je online tot max 1 jaar terug kunt kijken. Als ik dus alle afschriften van betalingen wil uitzoeken, dan moet dat aangevraagd worden bij SNS (kosten 40 euro voor een jaar)
Ik heb wel betalingsbewijzen van dit jaar en dus ook van de afgelopen 2 maanden. Toch worden deze alsnog doorgemeld aan het incassoburo als zijde niet betaald.
Verder zegt dit natuurlijk niets over de extreme incassokosten die er door Incasso Unie gerekend worden.
Ik heb inmiddels een formele klacht ingediend bij VGZ en zal een brief schrijven naar INcasso Unie dat ik niet akkoord ga met de incassokosten van 386 en desnoods de zaak maar door de rechtbank laten beoordelen.
Het lastige is alleen dat de SNS bank bij internetbankieren geen afschriften meer verstrekt en dat je online tot max 1 jaar terug kunt kijken. Als ik dus alle afschriften van betalingen wil uitzoeken, dan moet dat aangevraagd worden bij SNS (kosten 40 euro voor een jaar)
Ik heb wel betalingsbewijzen van dit jaar en dus ook van de afgelopen 2 maanden. Toch worden deze alsnog doorgemeld aan het incassoburo als zijde niet betaald.
Verder zegt dit natuurlijk niets over de extreme incassokosten die er door Incasso Unie gerekend worden.
Ik heb inmiddels een formele klacht ingediend bij VGZ en zal een brief schrijven naar INcasso Unie dat ik niet akkoord ga met de incassokosten van 386 en desnoods de zaak maar door de rechtbank laten beoordelen.
-
Beste Auto,
Tijdens een eventuele rechtszaak zal de VGZ met een lijstje met betalingen en een opstelling van de achterstand komen. Als je hier niks tegenover kunt stellen ben je bij voorbaat verloren.
40 euro lijkt veel maar het is maar 10% van 386 Euro
Mijn boekhouding is vrij redelijk op orde.
Blijft toch mijn advies om die bankafschriften op te vragen en zelf precies te bepalen wat je de VGZ schuldig bentHet lastige is alleen dat de SNS bank bij internetbankieren geen afschriften meer verstrekt en dat je online tot max 1 jaar terug kunt kijken. Als ik dus alle afschriften van betalingen wil uitzoeken, dan moet dat aangevraagd worden bij SNS (kosten 40 euro voor een jaar)
Tijdens een eventuele rechtszaak zal de VGZ met een lijstje met betalingen en een opstelling van de achterstand komen. Als je hier niks tegenover kunt stellen ben je bij voorbaat verloren.
40 euro lijkt veel maar het is maar 10% van 386 Euro