LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vodafone en ontzettende hoge buitengerechtelijke kosten.

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
thenan
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jun 2007 15:01

Vodafone en ontzettende hoge buitengerechtelijke kosten.

Ongelezen bericht door thenan »

Door een fout heb ik 22,28 euro niet betaald aan vodafone. Hier kreeg ik eerst een herinnering op en vervolgens een aanmaning. op 15 maart 2007 kreeg ik deze aanmaning/brief. In deze brief stond dat er voor het totaalbedrag nog een eindafrekening wordt gestuurd. Bij niet tijdige/niet volledige betaling, zullen wij de vordering uit handen geven wordt daarna vermeld. Tot op heden heb ik nog geen een eindafrekening van Vodafone gezien en daar heb ik op gewacht, maar toch hebben zij dit uit handen gegeven aan Vesting Finance incasso. Dit klopt toch niet?

Zij zeggen dat ik er zelf achter aan had moeten bellen en dat deze twee maanden teveel zijn geweest.

Nou misschien hebben ze hier een punt.

Inmiddels heb ik de hoofdsom van 22,28 overgemaakt. Dit klopt namelijk en is terecht.

Wat ik me nu afvraag is waarom zijn die buitenrechtelijke kosten 73,78? Dit zijn toch geen verhoudingen? en kan ik hier nog iets aan doen?

Vriendelijke groet.

Muis1
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jun 2007 15:32

Re: Vodafone en ontzettende hoge buitengerechtelijke kosten.

Ongelezen bericht door Muis1 »

Gewoon bezwaarschrift heen sturen naar incasso en het bedrag zeker niet betalen, zoiets heb ik ook gehad.
Je hebt het bedrag nu in 1 keer betaald.
Nu moet het ook klaar zijn.

Eerst zeggen dat ze je een rekening zouden sturen en vervolgens wachten daarop (ik was het weer vergeten) en toen incasso kosten 100 euro, heb het bedrag over gemaakt en bezwaarschrift gestuurd en toen niks meer gehoord van incasso.

Kayleigh
Berichten: 125
Lid geworden op: 27 sep 2006 14:19

Re: Vodafone en ontzettende hoge buitengerechtelijke kosten.

Ongelezen bericht door Kayleigh »

Frappant, ook ik zat te wachten op een juist bedrag van Vodafone omdat ze een fout in de laatste maandafrekening hadden gemaakt, en in de tijd die ze nodig hadden om de correctie te maken (en ik ze meerdere malen verzocht heb mij het juiste bedrag door te geven) hebben ze wel mooi een incassobureau ingeschakeld. Blij dat ik van ze af ben.

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: Vodafone en ontzettende hoge buitengerechtelijke kosten.

Ongelezen bericht door rene117 »

weer zo malefiede bedrijf lijk intum wel

hehehe gaan we weer vodafoon

Dantalion
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2007 22:33

Re: Vodafone en ontzettende hoge buitengerechtelijke kosten.

Ongelezen bericht door Dantalion »

Als u (veel) te laat bent met betalen dan mag een leverancier of zijn incassobureau u incassokosten in rekening brengen. In de wet staat niet hoeveel. Wel moeten incassokosten altijd 'redelijk' zijn. Ook mogen er alleen kosten in rekening worden gebracht die écht gemaakt zijn. Bedrijven kunnen een vast bedrag aan incassokosten berekenen, of een percentage van de hoofdsom (dat is het oorspronkelijke aankoopbedrag). Sommige bedrijven hebben een regeling voor incassokosten opgenomen in hun algemene voorwaarden.

Wat kan ik doen als ik de incassokosten te hoog vind?

Schrijf een brief aan het incassobureau met een kopie aan de leverancier die het bureau heeft ingeschakeld. Zet erin waar u het niet mee eens bent en waarom niet. Vraag om een specificatie van de incassokosten, zodat u deze op hun redelijkheid kunt controleren. Verstuur de brief aangetekend en bewaar een kopie samen met het verzendbewijs.

Wat zijn redelijke incassokosten?

Heeft de leverancier in zijn algemene voorwaarden een vast bedrag of percentage aan incassokosten opgenomen? Dan mag hij deze in principe van u vragen als u niet of te laat betaalt. Tenzij de incassokosten dus onredelijk hoog zijn. Als vuistregel wordt vaak een maximum van 15% van de hoofdsom aangehouden als 'redelijke' incassokosten. Dit mag nog vermeerderd worden met de wettelijke rente. Al staat er niets in de wet over de hoogte van incassokosten, er is wel een norm voor. Bij invorderingsprocedures gebruiken kantonrechters een tabel met vaste bedragen om te bepalen hoeveel incassokosten de schuldeiser maximaal mag berekenen. Op een vordering van € 250,- is dat bijvoorbeeld € 44,03 (inclusief BTW).

mcf78
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2007 12:38

Re: Vodafone en ontzettende hoge buitengerechtelijke kosten.

Ongelezen bericht door mcf78 »

praat me niet van vodafone!!!
dankzij hun heb ik een torenhoge rekening gehad en ik kon bewijzen dat ik het niet gedaan had!!!! moest ik mijn vrienden maar in de gate houden zeiden ze!!!!

die kosten waren echt niet van mijn telefoon maar ik had niet genoeg bewijs luidde het antwoord toen in 1x

einde van het verhaal? ik zit met kosten die niet van mij zijn
poot om op te staan? nee

Vodafone-Medewerker

Re: Vodafone en ontzettende hoge buitengerechtelijke kosten.

Ongelezen bericht door Vodafone-Medewerker »

mcf78,

In ons systeem kunnen we heel duidelijk kijken wie op welk tijdstip met wie gebeld heeft, tevens kunnen wij ook het imea nummer van het toestel zien waarmee gebeld is geworden.

Indien de betreffende medewerker gezien heeft dat dit in jou geval zo geweest is is het inderdaad goed mogelijk geweest dat mensen jou telefoon gebruikt hebben.

Dit is dan dus ook geheel jou eigen verantwoording en niet die van ons.

Tevens kun je een gespecificeerde factuur opvragen en zelf kijken naar de nummers die gebeld zijn, indien je fraude vermoed moet je aangifte doen en hier mee verder gaan.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Vodafone en ontzettende hoge buitengerechtelijke kosten.

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Wat is een imea-nummer?

Bij mijn weten heet dat een imei-nummer. Zeg maar de vingerafdruk van de telefoon. Ik neem aan dat je dat bedoelt.

Dat van dat gebruiken van mijn toestel door derden, werd tegen mij ook eens verteld. Ik moest maar bewijzen dat ik de enige was die het toestel gebruikt. De provider beweert, dus die zullen moeten bewijzen dat hun bewering klopt. Toen ik ze dat vertelde, kreeg ik prompt een vergoeding op mijn eerstvolgende rekening toegezegd, die ik inmiddels heb ontvangen.

Los daarvan: de kosten kunnen veroorzaakt zijn door het roamen, ofwel via buitenlandse netwerken bellen. Ja, de kosten daarvan zijn nog steeds veel te hoog. Vooaral als je in Nederland nietsvermoedend op een buitenlands netwerk zit, en dat pas na enige minuten in de gaten hebt.

Ik stel voor dat de eigenaar van het toestel daar middels een speciaal signaal attent op wordt gemaakt. Maar dat zal de providers wel teveel geld kosten, nietwaar?

mcf78
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2007 12:38

Re: Vodafone en ontzettende hoge buitengerechtelijke kosten.

Ongelezen bericht door mcf78 »

eerst werden mijn vrienden beschuldigd wat niet kan want ik heb mijn gsm altijd bij en toen ik opperde dat er misschien fraude met mijn gsm gepleegd werd werd dit in alle toonaarden ontkent dat dit uberhaubt mogelijk was dus...

ik word in ieder geval nooit meer klant van vodafone want mijn ervaring is er echt uiterst slecht mee en de klantvriendelijkheid is bij de meeste mensen die ik aan de telefoon heb gehad ook ver te zoeken geweest.

einde van het verhaal? ik zit met de kosten en vodafone doet echt helemaal niks om eventueel maar tot een overeenkomst te komen.
voorlopig zit ik nog steeds met een schuld die ik afbetaal

ik had nog nooit van mun leven (en ben toch echt jaren klant geweest) een rekening hoger dan 100 gulden en nu in 1x rekeningen van meer dan 250 gulden? als je al jaren klant bent kun je toch op zijn minst verwachten dat er wat meer uitgezocht wordt en je op zijn minst wat klantvriendelijker behandelt word

voor mij nooit of te nimmer vodafone meer.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Vodafone en ontzettende hoge buitengerechtelijke kosten.

Ongelezen bericht door kiz »

Ik stel voor dat de eigenaar van het toestel daar middels een speciaal signaal attent op wordt gemaakt.
Een aantal (buitenlandse) providers stuurt standaard een "welkom" sms-je op het moment dat je gsm met hun netwerk verbinding maakt.
Je kunt dat "automatisch" netwerk kiezen ook uit zetten in je telefoon overigens, dan heb je gewoon geen bereik en word je niet onverwacht met roaming kosten geconfronteerd.

Gesloten