LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vordering of niet en zoja, is deze niet verjaard dan?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
wuppie

Vordering of niet en zoja, is deze niet verjaard dan?

Ongelezen bericht door wuppie »

thanks
Laatst gewijzigd door wuppie op 09 aug 2005 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

bodejosm43

Re: Vordering of niet en zoja, is deze niet verjaard dan?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Wanneer er klaarblijkelijk door de bank niet is gereageerd op het doen van een betalingsvoorstel, vind ik het van hen getuigen van grove nalatigheid om daar pas 8 jaar na dato via een incassobureau op terug te komen, dat hadden ze ook weleens eerder mogen doen. Wanneer zij geen door uw ouders ondertekende verklaringen omtrent die schuld kunnen overleggen, en dan bedoel ik recente verklaringen, dan lijkt mij dat die schuld gewoon niet meer bestaat, en dus verjaard is.

Als ze dan zo graag die schuld vereffend hadden willen zien, hadden ze gewoon eerder aan de bel moeten trekken.

Is er bekend hoeveel de restschuld destijds was? Stel dat er bijvoorbeeld 5000 gulden openstond, tel maar eens uit hoeveel dat nu is, als je rekening houdt met rente op rente op rente. Belachelijk dat er nu een incassobureau ingeschakeld wordt.

Het is geen juridisch advies, maar ik heb de indruk dat er geen sprake meer kan zijn van een invorderbare openstaande schuld.

topery

Ongelezen bericht door topery »

Er zijn legio advocaten die een gratis spreekuur hebben voor dit soort problemen, mijn mening is dat je dit niet oplost door het op een forum te plaatsen.

Claimertje

Ongelezen bericht door Claimertje »

Als er minstens vier jaar lang geen aanmaningen meer ontvangen zijn van deze "schuld", dan is de vordering volgens mij vervallen.

bodejosm43

Misschien is het niet duidelijk, maar FIDITON is een onderdeel van het concern, dat destijds de hypotheekverstrekker heeft overgenomen.

Fiditon maakt deel uit van de ING-groep, waartoe ook Nationale Nederlanden behoort. Dus ze sturen hun eigen incassodienst op jullie af. En dat maakt het allemaal des te vreemder, omdat er inmiddels ruim 8 jaar verstreken is sinds het laatste contact.

Het is gewoon een kwestie van je gezond verstand gebruiken, om te kunnen zeggen dat ze weleens eerder hadden mogen zijn met hun claim. Het is een persoonlijke inschatting hoor, maar ik zou als het mij overkwam, Fiditon heel erg duidelijk maken dat er hier sprake is van een vervallen claim, hoe terecht die misschien in het verleden ook geweest is. Zeker een concern als de ING dient te weten dat er voor dit soort zaken verjaringstermijnen gelden.

Inge1

Ongelezen bericht door Inge1 »

als het bedrag hoog genoeg is (en dat zal wel: loop maar eens bij een advocaat langs). Zo heel simpel is het niet. In 1984 gold een andere verjaringsregel dan nu; sinds 1991 (Nieuw Burgerlijk Wetboek) geldt dat in het algemeen een schuld verjaart na 5 jaar (art. 3: 307BW). Maar .. die verjaring kan gestuit worden, bijvoorbeeld door aanmaningen en onderhandelingen. Dan begint op dat moment weer een nieuwe 5-jaarstermijn te lopen. En als de schuldenaar voordat de vordering was verjaard heeft erkend de schuld inderdaad schuldig te zijn, dan vindt in het geheel geen verjaring plaats. Dat laatste zou mogelijk in 1997 gebeurd kunnen zijn.

topery

Ongelezen bericht door topery »

Heel veel mensen gebruiken hun gezond verstand, maar dat wil dan nog niet zeggen dat het wetboek van strafrecht op gezond verstand is gebaseerd...ik blijf bij mijn advies.
Advocaat vragen

bodejosm43

@Inge 1: Uit wat jij zegt, zou je dus kunnen concluderen dat de ouders van @wuppie in 1997 een heel dure vergissing hebben gemaakt door in te gaan op die brief. In dat geval is het wel verstandig om juridisch advies te vragen. Ligt natuurlijk aan de financiele positie van die ouders of dit al of niet geheel op eigen kosten moet.

Desondanks: wanneer het mij zou overkomen, zou ik zeker die lange termijnen, waarbij de bank niets van zich heeft laten horen, in de procedure betrekken. Kennelijk ruikt de bank geld, misschien is het dan ook wel terecht, maar het blijft een vreemde zaak, dat men jaren niets van zich laat horen.

wuppie

Ongelezen bericht door wuppie »

Dank alvast voor alle reacties! :D Ik wist niet dat Fiditon van ING is.
Het vreemde is dat op het initiele bedrag van 24 jaar geleden nooit rente is bijgeteld, ook niet in de tussentijd een schrijven mbt rentewijziging of iets dergelijks. Het is een vreemde constructie als je dat mag noemen dan. Onze ouders zijn nu ruim boven de 72 en daarom vind ik dit erg wrang dat dit nu pas allemaal gebeurt, zeker omdat ze het niet heel veel te besteden hebben.

bodejosm43

Ik wist niet dat Fiditon van ING is.
Ik ook niet, totdat ik eens op de naam ging googlen. Ik heb zo het idee dat ze een stagiaire de ondankbare taak hebben gegeven oude dossiers eens na te pluizen, en dat die daar nu per ongeluk op is gestoten.

Gesloten