LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraag betreffende rechten incassobureau/ valt onder uitsprk?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
PHX1988

Vraag betreffende rechten incassobureau/ valt onder uitsprk?

Ongelezen bericht door PHX1988 »

Hallo allen!

Ik heb (met een beetje spoed zoals iedereen die incassobureau's kent) wijze raad nodig!

Ik heb begin dit jaar spontaant een brief van de Jong ontvangen.
Hierin werd mij geeist een 150 euro te betalen aan telefoonkosten van een voormalig provider. Hierop heb ik contact opgenomen omdat ik dit natuurlijk gewoon wilde betalen als ze mij konden uitleggen waar deze kosten opgebaseerd waren.
Dit werd geweigerd (wisten ze niet), hierop heb ik geweigerd te betalen.
Vervolgens uiteindelijk voor kantonrechter gedaagd, inmiddels had ik duidelijk dat de 150 euro terecht waren, dit heb ik direct erkent, alle overige kosten betwist daar ik van mening was dat zij door gebrekkige informatie in gebreke zijn gebleven. (immers, ik had al aangegeven dat ik uitleg wilde en dan bereidwillig was tot betaling over te gaan).

Gelijk gekregen van kantonrechter, alle overige (paar honderd) euro voor incasse/dagvaardingskosten hoefte ik niet te betalen.

Vervolgens direct na ontvangst vonnis contact opgenomen per telefoon omdat ik wilde betalen en zaak afhandelen...dit kon toen niet want ze hadden alles nog niet binnen/op orde... ik moest wachten op schriftelijk contact van hun kant.

Nu, inmiddels weer maanden verder stond er ineens weer een deurwaarder op de stoep met een brief; hierin werd alleen wel 75euro explootkosten gerekend....
contact opgenomen, ik heb namenlijk nooit eerder een brief ontvangen.

Telefonisch medewerker vermeld mij doodleuk dat ze wel een brief hebben gestuurd...ik heb nooit iets gezien, maar nu word er wel verwacht dat ik weer eens +-75 euro extra betaal. Hierbij natuurlijk ook dreiging dat ze direct beslag komen leggen. (mag dit?)

Hierop brief gestuurd waarin ik vermeld dat ik de hoofdsom +rente (vonnis rechter) betaal, maar de explootkosten betwist omdat dit het eerste schrijven is dat ik ontvang.

Nu krijg ik geen inhoudenlijke reactie terug, maar een brief waarin hoofdsom + explootkosten word genomen.. - betaalde deel (hoofdsom/ rent) = te betalen binnen 8 dagen.

Mag dit zomaar? Vallen deze kosten ook onder vonnis? kunnen ze dit maar zo doen, en mogen ze op basis hiervan beslag leggen zoals ze zeggen? is het mijn verantwoordelijkheid dat ik een brief niet ontvang?

alvast bedankt als iemand even mee wil denken!

groet,

Joost

Waterlelie

Re: Vraag betreffende rechten incassobureau/ valt onder uitsprk?

Ongelezen bericht door Waterlelie »

Explootkosten wordt in rekening gebracht omdat de deurwaarder (een openbaar ambtenaar) in dit geval een ambthandeling verricht door jouw in kennis te stellen van de uitspraak, dit is wettelijke verplicht. De kosten wat de deurwaarder hiervoor in rekening brengt is wettelijk vastgelegd in het Besluit tarieven ambtshandelingen gerechtsdeurwaarders (Btag), dus de 75 euro wat erbij is gekomen moet ook betaald worden. Als je aan de inhoud van het exploot niet voldoet kan de deurwaarder beslag leggen en dan komen er meer kosten bij wat een ambtshandeling van de deurwaarder kost geld.

Gesloten