Een korte vraag m.b.t. een betaling afgelopen maand, hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.
Op 13 Juni heb ik een bestelling gedaan bij een modezaak waar ik een digitale acceptgiro voor kreeg. Vervolgens vergat ik te betalen en kreeg ik op 1 Juli een betalingsherinnering, waarin werd genoemd dat indien ik niet binnen 14 dagen zou betalen, er 5 euro aanmaningskosten bij zouden komen. Vervolgens heb ik (een beetje laat), op 1 augustus de betaling gedaan inclusief de 5 euro aanmaningskosten. Over deze kosten heb ik geen verdere communicatie ontvangen, maar ik vond het wel zo netjes om die gewoon te betalen aangezien het in eerdere communicatie wel was genoemd. Deze betaling is voor zover ik weet op 2 augustus binnengekomen.
Vervolgens krijg ik later die dag (dus op 1 augustus) een brief van het incassobureau, dat ik in het openstaande bedrag, + rente + 40 euro incassokosten moet betalen, dit zou een totaalbedrag zijn van €55,-. Echter had ik die ochtend al betaald, hiervan heb ik een screenshot naar het incassobureau gestuurd. Momenteel ben ik met ze in email"conversatie".
Ben ik verplicht deze extra incassokosten te betalen?
Is mijn betaling geldig - die ik heb gedaan voor ik de incassobrief ontving?
Heeft het incassobureau onrechtmatig gehandeld door mij zonder "herinnering" van de oorsponkelijke som + €5,- euro, direct te sommeren de €55,- euro te betalen?
Enige onderbouwing met wetsartikelen is meer dan welkom!
Alvast hartelijk dank!
-Perenjam