LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is nou de verjaringstermijn voor een incasso?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
shazney

Wat is nou de verjaringstermijn voor een incasso?

Ongelezen bericht door shazney »

Even ongeacht het feit dat ik fout zit omdat ik niet betaald heb, zit ik met het volgende.

Ik ben in dec 2004 het land uit gegaan en heb voor 3 jaar in het buitenland gewoond. Ik had nog wat te betalen aan Wehkamp maar omdat ik er niet was, kreeg ik de rekeningen ook niet. Vervolgens, toen ik terug kwam in Nederland ben ik orde op zaken gaan stellen en Wehkamp, had voor mij de laagste prio omdat dit het kleinste bedrag was. Ik ben dus ook nog niet begonnen met afbetalen aan hen.

Nu anno 2012, is er op een adres waar ik niet woonachtig ben een deurwaarders brief gestuurd, of ik 3000 euro per direct wil betalen. Er is geen andere tussentijdse correspondentie geweest die mij bereikt heeft en het bedrag is verdrievoudigd. Nu staat er een rechtzaak gepland binnenkort waarin ik mijn verhaal moet neerleggen.

Ik vraag me het volgende af:

- kan je een schuld afkopen tegen het oorspronkelijke bedrag?
- heeft dit geen verjaringstermijn waar ik over gelezen heb?
- mag een incassobureau het bedrag zomaar verdrievoudigen?

Ik hoor het graag :D

Guardian72

Re: Wat is nou de verjaringstermijn voor een incasso?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Vraag om een specificatie van de kosten.
De hoofdsom, wettelijke rente, incassokosten volgens Rapport Voorwerk II - maar in geval van deurwaarder ook zijn kosten mogen geeist worden.

Als men kan aantonen herinneringen te hebben gestuurd, dan is het niet verjaard.
(Als jij geen adreswijziging hebt gegeven weet ik niet of niet ontvangen geld)

Afkopen - waarschijnlijk niet, omdat een en ander al te ver is gegaan, en vanuit Wehkamp jij een hardnekkige wanbetaler bent gebleken.

Auti-Mama

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Zelfde probleem hier. Onze vriend Tele2 stuurd in 2002 rekeningen hardnekkig verkeerd (een plaats 30km vererop zelfs!!), Intrum Justitia weet mij wel in 1 keer te vinden. Hele gevechten geweest. Ik denk dat het is opgelost. In 2007 ga ik scheiden, verhuizen en verhuis uiteindelijk nog een keer. Half december 2011 komt mijn zoontje thuis van papa met een uit de oud papier doos geviste rekening... Intrum Justitia, rekening van Tele2. Bel ik, gaat het over een rekening uit 2002 dus. :S Tja, hun beweren dat ze al bijna 10jaar bezig zijn met herinneringen, ik geloof er geen klap van. Maar om het nu tot een rechtzaak te laten komen voor 130 euro met het risico dat ik nog meer moet betalen.... Kortom, ik heb betaald, maar wel onder protest en ben nu in een woordwisseling met Tele2 en Intrum Justitia.

Guardian72

Auti-Mama schreef:Zelfde probleem hier. Onze vriend Tele2 stuurd in 2002 rekeningen hardnekkig verkeerd (een plaats 30km vererop zelfs!!), Intrum Justitia weet mij wel in 1 keer te vinden. Hele gevechten geweest. Ik denk dat het is opgelost. In 2007 ga ik scheiden, verhuizen en verhuis uiteindelijk nog een keer. Half december 2011 komt mijn zoontje thuis van papa met een uit de oud papier doos geviste rekening... Intrum Justitia, rekening van Tele2. Bel ik, gaat het over een rekening uit 2002 dus. :S Tja, hun beweren dat ze al bijna 10jaar bezig zijn met herinneringen, ik geloof er geen klap van. Maar om het nu tot een rechtzaak te laten komen voor 130 euro met het risico dat ik nog meer moet betalen.... Kortom, ik heb betaald, maar wel onder protest en ben nu in een woordwisseling met Tele2 en Intrum Justitia.
Je had natuurlijk kunnen zeggen "bewijs maar dat die verzonden, en ontvangen door de juiste persoon zijn".
Zowel Tele2 als IJ hebben een niet al te beste reputatie.

shazney

Ongelezen bericht door shazney »

@ guardian

Ik vind je ondertoon een beetje onvriendelijk. Maar ik ben hier niet om ruzie te maken. Dank voor je reactie.

p.s. ik woonde op een bananen republiek waar een straatnaam en huisnummer niet bestonden.

Guardian72

shazney schreef:@ guardian

Ik vind je ondertoon een beetje onvriendelijk. Maar ik ben hier niet om ruzie te maken. Dank voor je reactie.

p.s. ik woonde op een bananen republiek waar een straatnaam en huisnummer niet bestonden.
Ik geef alleen aan hoe dit soort bedrijven over je denken. Het was niet mijn bedoeling vijandig over te komen.

Probleem is dat de vordering an sich terecht is.
Vandaar ook de vraag - vraag om een specificatie van de kosten.

Want, veel incassoburo`s verhogen zaken met onzin zaken (dossier kosten, onderzoekskosten, administratiekosten - die allemaal in het het bedrag zoals in Rapport Voorwerk II beschreven staat - onder "incassokosten" vallen).

Het zou zo maar eens kunnen dat het uiteindelijk te betalen bedrag lager uitvalt.

Gesloten