LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat mag een deurwaarder doen bij beslaglegging?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Freubeltje

Wat mag een deurwaarder doen bij beslaglegging?

Ongelezen bericht door Freubeltje »

Enige tijd geleden kreeg ik bericht dat als ik niet gauw zou betalen er een deurwaarder beslag zou komen leggen. Dat probleem is inmiddels opgelost, maar toch vraag ik me nog een paar dingen af.

Tijdens een gesprek met een medewerker van het incassobureau vielen me twee dingen op.

Toen ik melde dat ik niet veel waardevols in huis heb, en vroeg of het niet beter was als ze beslag legden op m'n inkomen was het antwoord, dat kost u weer 300 euro dus ik stel voor dat u het gewoon regelt.

Oké dat kan, maar vervolgens vertelde mevrouw dat als er niks was waar ze beslag op konden leggen, de rest in een grote container zou verdwijnen :shock: :?

Ik vraag me af of dat wel mag, daar heeft toch niemand wat aan? Dat is gewoon pesten, als ze dat doen. Maar ik vraag me dus af of dat uberhaupt wel mág, iemands spullen weggooien als er niks te halen valt.

Ik dacht dat er zelfs regels waren voor wat een deurwaarder wel en niet mee mocht nemen. Of mag hij of zij gewoon alles meenemen wat van waarde is, ongeacht wát het is. Mag hij bijvoorbeeld een koelkast meenemen? Die heb je toch eigenlijk best wel nodig...

En als er inderdaad niks te halen valt, hoe gaan ze dan vervolgens te werk om alsnog het verschuldigde bedrag te incasseren?

Bor Komorovski

Re: Wat mag een deurwaarder doen bij beslaglegging?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Hoi Freubeltje,

Wat was de naam van het bureau? Ik vind namelijk dat ze je bijzonder onprofessioneel en intimiderend te woord hebben gestaan.

Om te beginnen mag een incassobureau niet zelf beslag leggen, daar is een deurwaarder voor nodig. Die mag in principe pas beslagleggen als er een gerechtelijk vonnis is. Een heel enkele keer mogen ze dat eerder, maar op voorwaarde dat er direct een gerechtelijke procedure wordt opgestart. Dus in principe moet er eerst een uitspraak van de rechter liggen. Lag die er?
Toen ik melde dat ik niet veel waardevols in huis heb, en vroeg of het niet beter was als ze beslag legden op m'n inkomen was het antwoord, dat kost u weer 300 euro dus ik stel voor dat u het gewoon regelt.
In beide gevallen kost beslaglegging geld. Meestal leggen deurwaarders inderdaad liever beslag op inkomen. Ga maar na: die spulletjes moet de deurwaarder weer verkopen en dat kost weer extra tijd, en geld. De persoon die je te woord stond weet er dus duidelijk niets van.
Oké dat kan, maar vervolgens vertelde mevrouw dat als er niks was waar ze beslag op konden leggen, de rest in een grote container zou verdwijnen
Dat doet een deurwaarder alleen maar als op het huis zelf beslag wordt gelegd, of je wegens huurschuld wordt uitgezet. Wat zou een deurwaarder met je oude spullen moeten? Bovendien zijn er zaken waar geen beslag op gelegd mag worden, zoals beddegoed en eten voor een maand.
Ik vraag me af of dat wel mag, daar heeft toch niemand wat aan? Dat is gewoon pesten, als ze dat doen. Maar ik vraag me dus af of dat uberhaupt wel mág, iemands spullen weggooien als er niks te halen valt.
Nee, dat mag zeker niet, dat is gewoon vernieling en als zodanig strafbaar. Als beslag wordt gelegd op je spullen en de deurwaarder maakt ze weg, dan kan je hem daar gewoon voor aansprakelijk stellen. Een deurwaarder mag geen spullen beslaan om ze weg te maken of weg te gooien, hij moet ze verkopen om zo de schuld te voldoen.
Mag hij bijvoorbeeld een koelkast meenemen? Die heb je toch eigenlijk best wel nodig...
Ja, de koelkast kan hij gewoon beslaan. Maar zoals eerder gezegd: een deurwaarder beslaat liever inkomen want het is veel lastiger en duurder om je spulletjes te beslaan om ze vervolgens te veilen. Een tweedehands koelkast levert misschien een geeltje op, dat tikt niet echt aan, terwijl een koelkast ook nog eens ontzettend lastig te vervoeren is. Deurwaarders beslaan het liefste inkomen, als dat er niet is de bankrekeningen, daarna de auto en eventuele bedrijfsmiddelen, daarna juwelen en sieraden, daarna elektronische apparatuur als computers, TV en stereo. Bij grotere bedragen proberen ze wellicht de eigen woning te beslaan. Pas als er echt geen andere mogelijkheid is gaat een deurwaarder meubels, kleren of koelkasten beslaan.
En als er inderdaad niks te halen valt, hoe gaan ze dan vervolgens te werk om alsnog het verschuldigde bedrag te incasseren?
Dat ligt aan de opdrachtgever. Die kan het erbij laten en zijn verlies nemen, of hij kan de deurwaarder opdracht geven om het nog een keer te proberen als er wel wat te halen valt. Bijvoorbeeld als je net een erfenis hebt gekregen of een huis hebt gekocht.

Freubeltje

Hoi Bor,

Bedankt voor je reactie. Ze hadden inderdaad een uitspraak van de rechter. Dus wat te beslaglegging betreft stonden ze wel in hun recht. Ik vond het alleen een bijzonder vreemde gang van zaken dat ze mijn spullen zouden mogen weggooien als ze niets waard bleken te zijn. Het is inmiddels betaald en afgerond, maar ik vroeg me toch af of er iets van waar was, wat deze mevrouw tegen me zei.

Het bureau waar ik het over heb is Incassade Oordijk. Ik heb meerdere keren telefonisch contact met hen gehad en ben nog niet één keer vriendelijk te woord gestaan. Ik snap best dat de schuld bij mij begint, ik moest nog betalen, maar ik werd daar vanaf het begin als een misdadiger behandeld.

Het ging hier niet om een huurachterstand, dus het was blijkbaar toch onzin. Ik kon het me al niet voorstellen, maar op het moment dat je zo'n dame aan de telefoon hebt die je dat zo stellig verkondigd, schrik je je toch behoorlijk rot.

Bor Komorovski

Het ging hier niet om een huurachterstand, dus het was blijkbaar toch onzin. Ik kon het me al niet voorstellen, maar op het moment dat je zo'n dame aan de telefoon hebt die je dat zo stellig verkondigd, schrik je je toch behoorlijk
De personen die er zelf het minste van weten hebben over het algemeen de grootste mond, met name bij incassobureaux. Al is de vordering terecht: ze moeten geen onwaarheden gaan verkondigen. Als ik jouw buurman of kennis was geweest had ik aangeboden "mijn pen in zwavelzuur te dopen" en een brief waar de honden geen brood van lusten naar Oordijk te sturen met kopie naar de opdrachtgever, zodat in ieder geval Oordijk commercieel zo'n gezichtsverlies leidt dat het ze zal leren dit nooit meer te doen.

Bor Komorovski

Nog even een reactie. Ik heb er even naar gekeken en het had misschien ook wel gekund dat deze mevrouw van het incassobureau je gewoon verkeerd begrepen had. Misschien was ze in de war met een ontruiming wegens huurschuld (daarbij wordt namelijk wel alles in een container gestopt omdat de huurwoning inderdaad ontruimd moet worden). En het is natuurlijk sowieso voordeliger om het niet op beslaan aan te laten komen, want ook beslag op inkomen kost natuurlijk geld.

Wellicht is het een miscommunicatie...

Freubeltje

Nee, ze wist heel goed waar het over ging. Ze begon er zelf nog over. Dus het was geen miscommunicatie. En als het had gekund had ik het niet zo ver laten komen, maar als het geld er niet is, dan is het er niet. Uiteindelijk heb ik het bij elkaar weten te schrapen, maar goed... het is nu geregeld. Het ging mij er alleen om dat ik de indruk had dat ik raar behandeld ben...

Bor Komorovski

Met je laatste reactie in mijn achterhoofd kan ik bevestigen dat je inderdaad raar en ook onbeschoft behandeld bent.

Gesloten