| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wat wordt er bedoelt met hoofdsom
Wat wordt er bedoelt met hoofdsom
Hallo,
Ik ben sinds 2008 een aantal keer te laat geweest met betaling van mijn zorgverzekering. Dit is toen vaak via een incassobureau gevorderd. Ik had nog een bedrag open staan van iets minder dan 370 euro dit is afgelopen week geweest. En de incassobureau heeft hier extra kosten voor berekend van 185 euro. Dus in totaal zou ik nu ongeveer 550 euro open hebben staan. Ze zeggen dat de hoofdsom boven de 1200 euro is geweest. Met hoofdsom bedoelen zij, alle bedragen wat zij uit handen van mijn zorgverzekering hebben gekregen. Klopt dit wel want nu heb ik extra kosten gekregen van 185 euro terwijl de werkelijke incassokosten 90 euro had moeten zijn over het 370 euro? Ze werken volgens een staffelprincipe van www.rechtspraak.nl.
Mijn vraag is:Is de hoofdsom waarover ik incassokosten moet betalen 370 euro of die 1200 euro wat zij sinds 2008 uit handen hebben gekregen van mijn zorgverzekering?
mvg,
Ik ben sinds 2008 een aantal keer te laat geweest met betaling van mijn zorgverzekering. Dit is toen vaak via een incassobureau gevorderd. Ik had nog een bedrag open staan van iets minder dan 370 euro dit is afgelopen week geweest. En de incassobureau heeft hier extra kosten voor berekend van 185 euro. Dus in totaal zou ik nu ongeveer 550 euro open hebben staan. Ze zeggen dat de hoofdsom boven de 1200 euro is geweest. Met hoofdsom bedoelen zij, alle bedragen wat zij uit handen van mijn zorgverzekering hebben gekregen. Klopt dit wel want nu heb ik extra kosten gekregen van 185 euro terwijl de werkelijke incassokosten 90 euro had moeten zijn over het 370 euro? Ze werken volgens een staffelprincipe van www.rechtspraak.nl.
Mijn vraag is:Is de hoofdsom waarover ik incassokosten moet betalen 370 euro of die 1200 euro wat zij sinds 2008 uit handen hebben gekregen van mijn zorgverzekering?
mvg,
-
renegade66
Re: Wat wordt er bedoelt met hoofdsom
daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, misschien dat jij daar antwoord op kan geven mark?
De hoofdsom is de daadwerkelijke schuld die het incassobureau moet gaan incasseren. De vraag is dus, wanneer zijn ze daarmee begonnen.
Als dat was voordat je iets betaalt had was die € 1200 de hoofdsom.
Had je VOOR die tijd al wel iets betaalt is € 1200 - wat je betaalt hebt = hoofdsom.
Het gaat er dus om wat het incassobureau daadwerkelijk is gaan incasseren, niet om wat je schuld ooit is geweest.
Had je VOOR die tijd al wel iets betaalt is € 1200 - wat je betaalt hebt = hoofdsom.
Het gaat er dus om wat het incassobureau daadwerkelijk is gaan incasseren, niet om wat je schuld ooit is geweest.
Ik denk dat in deze vraagstelling wordt gedoeld op alle bijkomende kosten van de crediteur. Administratiekosten, aanmaningskosten, rentekosten en dergelijke. Of deze ook tot de hoofdsom behoren of tot de incassokosten.14peter schreef:De hoofdsom is de daadwerkelijke schuld die het incassobureau moet gaan incasseren. De vraag is dus, wanneer zijn ze daarmee begonnen.
Een incassobureau zal de hele vordering van de crediteur (dus incl. alle hierboven genoemde kosten) als hoofdsom zien, dat zijn extra inkomsten immmers ?
@crazyme; Ik kan enkel zeggen dat het klopt dat je die kosten mee moet rekenen ja.
-
renegade66
maar wat nu bijv?
je hebt een vordering lopen van €249,-
dan zijn de incassokosten €37,-
je hebt een regeling afgesproken en hebt al een € 100,- betaald
en er komt in hetzelfde dossier ineens 3 euro bij van de eiser omdat ze alles verrekenen met openstaande posten of weet ik veel wat. of een fout maken.
mag het incassobureau dan nu de incassokosten verhogen naar € 75,- ?
dit kan toch niet kloppen? je hebt tenslotte nog maar €149,- openstaan omdat er al €100,- is afbetaald.
je hebt een vordering lopen van €249,-
en er komt in hetzelfde dossier ineens 3 euro bij van de eiser omdat ze alles verrekenen met openstaande posten of weet ik veel wat. of een fout maken.
dit kan toch niet kloppen? je hebt tenslotte nog maar €149,- openstaan omdat er al €100,- is afbetaald.
Ik zou eerst 's kijken waar die drie euries voor is. Als dat kosten zijn als door door crazyme omschreven dan tel je die dus bij de vordering op, is de schuld meer dan 250 euroen er komt in hetzelfde dossier ineens 3 euro bij van de eiser omdat ze alles verrekenen met openstaande posten of weet ik veel wat. of een fout maken.
-
renegade66
het is een voorbeeld hé?
maar ondanks dat je dus al 100,- hebt afbetaald?
en de hoofdsom dan eigenlijk nog maar 149,- is?
het gebeurd regelmatig dat je met een betalingsregeling bezig bent en een vaste last een weekje later aan de schuldeiser betaald maar dat die het meteen na 1 of 2 dagen al weer doorstuurd naar het incassobureu en bij de lopende vordering optelt. waardoor de schuldenaar alleen maar extra kosten krijgt.
ik ga ook een incassobureau beginnen, dit is makkelijk geld verdienen.

maar ondanks dat je dus al 100,- hebt afbetaald?
en de hoofdsom dan eigenlijk nog maar 149,- is?
het gebeurd regelmatig dat je met een betalingsregeling bezig bent en een vaste last een weekje later aan de schuldeiser betaald maar dat die het meteen na 1 of 2 dagen al weer doorstuurd naar het incassobureu en bij de lopende vordering optelt. waardoor de schuldenaar alleen maar extra kosten krijgt.
ik ga ook een incassobureau beginnen, dit is makkelijk geld verdienen.
Dan snap ik nog altijd niet waar jij t nou over hebt met je drie euro. En los daarvan,
citaat; 'het gebeurd regelmatig dat je met een betalingsregeling bezig bent en een vaste last een weekje later aan de schuldeiser betaald'
Als dat zo regelmatig voorkomt word t of tijd dat je dit soort zaakjes op tijd gaat regelen en dat als je niet KAN betalen meteen een afspraak maakt met je schuldeiser.
citaat; 'het gebeurd regelmatig dat je met een betalingsregeling bezig bent en een vaste last een weekje later aan de schuldeiser betaald'
Als dat zo regelmatig voorkomt word t of tijd dat je dit soort zaakjes op tijd gaat regelen en dat als je niet KAN betalen meteen een afspraak maakt met je schuldeiser.
Het is heel simpel hoe ze rekenen.
Je betaald een termijn, maar de overige kosten blijven openstaan en daar betaal je ook weer rente over!
Dus het bedrag kan blijven oplopen, rente over opcenten, dus je gaat een cirkel in.
De enigste manier om dit te stoppen is om dood weg de telefoon te pakken en te bellen. Je kan bij een deurwaarder ook gewoon aangeven, het lukt me nu even niet, maar beter is op het moment dat je de rekening niet kan betalen, te bellen met de instantie zelf, voorkom je extra kosten mee.
Als je een betaal regeling afspreekt, wees dan realistische, kan je geen € 50.00 kwijt in de maand, nou stel dan € 10.00 voor! Maar bovenal, betaal deze op tijd!
Je betaald een termijn, maar de overige kosten blijven openstaan en daar betaal je ook weer rente over!
Dus het bedrag kan blijven oplopen, rente over opcenten, dus je gaat een cirkel in.
De enigste manier om dit te stoppen is om dood weg de telefoon te pakken en te bellen. Je kan bij een deurwaarder ook gewoon aangeven, het lukt me nu even niet, maar beter is op het moment dat je de rekening niet kan betalen, te bellen met de instantie zelf, voorkom je extra kosten mee.
Als je een betaal regeling afspreekt, wees dan realistische, kan je geen € 50.00 kwijt in de maand, nou stel dan € 10.00 voor! Maar bovenal, betaal deze op tijd!
-
renegade66
blijkbaar is het niet helemaal duidelijk, ik zal het anders stellen.
stel je hebt een vordering openstaan en daar is al 100 euro aan afbetaald via een afgesproken betalingsregeling.
de schuldeiser krijgt zijn maandelijks bedrag en verrekend dat met de achterstand die je bij hun hebt.
maar stuurd dan de lopende maand (die dan technisch gezien niet betaald is) door naar het incassobureau onder het zelfde dossiernummer.
mogen ze dan de incassokosten omhoog gooien? de hoofdsom was zeg maar 249,- euro maar er is dus al 100,- euro afbetaald en de incassokosten waren 37,- maar wordt nu verhoogd naar 75,- euro.
ik hoop dat dit iets duidelijker is, en ga a.u.b niet met verwijten komen zoals je moet eerder aan de bel trekken en je financieën op orde maken enz.enz.
dat is allemaal op orde bij mij.
stel je hebt een vordering openstaan en daar is al 100 euro aan afbetaald via een afgesproken betalingsregeling.
de schuldeiser krijgt zijn maandelijks bedrag en verrekend dat met de achterstand die je bij hun hebt.
maar stuurd dan de lopende maand (die dan technisch gezien niet betaald is) door naar het incassobureau onder het zelfde dossiernummer.
mogen ze dan de incassokosten omhoog gooien? de hoofdsom was zeg maar 249,- euro maar er is dus al 100,- euro afbetaald en de incassokosten waren 37,- maar wordt nu verhoogd naar 75,- euro.
ik hoop dat dit iets duidelijker is, en ga a.u.b niet met verwijten komen zoals je moet eerder aan de bel trekken en je financieën op orde maken enz.enz.
dat is allemaal op orde bij mij.
De hoofdsom bedoelen ze mee, de termijnen die nog moeten komen.
Elke betalingstermijn geven ze door.
Dus heel simpel bedacht, oktober heb je niet betaald, volgens hun dan, komt de maand november, december, januari, februari, maart , etc. etc. etc erbij.
Ze tellen er het er gewoon bij op, ik heb het nu even over Flanderijn + van Eck, nu Flanderijn + Van der Heide! Ook al betaal je de termijnen, dit geven ze aan als hoofdsom en dan kan je vinden op de volgende pagina, betaald aan de hoofdsom!
Als blijkt dat je wel betaald hebt voor die maand houden ze je vast en dan komen de buitengerechtelijke kosten erbij!
Het is net alsof ze je in de gaten houden, oh wee, bank wissel geweest, kan nooit goed meer goed komen. Terwijl Iza Cura zelf een rek. nummer verandering had in november, waar ik niet van op de hoogte van ben gesteld!
Ze doen gevoegelijk hun best maar om dat te innen bij me!
Maar goed dat terzijde, ik ben geen zins van plan om hun te betalen, ik ben op route met mijn hele voordelige premie, a € 119.00 per maand.
Elke betalingstermijn geven ze door.
Dus heel simpel bedacht, oktober heb je niet betaald, volgens hun dan, komt de maand november, december, januari, februari, maart , etc. etc. etc erbij.
Ze tellen er het er gewoon bij op, ik heb het nu even over Flanderijn + van Eck, nu Flanderijn + Van der Heide! Ook al betaal je de termijnen, dit geven ze aan als hoofdsom en dan kan je vinden op de volgende pagina, betaald aan de hoofdsom!
Als blijkt dat je wel betaald hebt voor die maand houden ze je vast en dan komen de buitengerechtelijke kosten erbij!
Het is net alsof ze je in de gaten houden, oh wee, bank wissel geweest, kan nooit goed meer goed komen. Terwijl Iza Cura zelf een rek. nummer verandering had in november, waar ik niet van op de hoogte van ben gesteld!
Ze doen gevoegelijk hun best maar om dat te innen bij me!
Maar goed dat terzijde, ik ben geen zins van plan om hun te betalen, ik ben op route met mijn hele voordelige premie, a € 119.00 per maand.
Buitenrechtelijke kosten zijn die kosten die de eiser moet maken om het geld te krijgen waar hij recht op heeft. Incassokosten vallen daaronder maar ook kosten die de eiser zelf maakt, zoals administratiekosten of aanmaningskosten. De hoofdsom is het bedrag waar men recht heeft. Ik meen dat dit zonder de wettelijke rente is.crazyme schreef:Ik denk dat in deze vraagstelling wordt gedoeld op alle bijkomende kosten van de crediteur. Administratiekosten, aanmaningskosten, rentekosten en dergelijke. Of deze ook tot de hoofdsom behoren of tot de incassokosten.
De hoofdsom is 249 euro. De buitenrechtelijke kosten zijn reeds gemaximeerd tot 37 euro. Er is een regeling afgesproken en ben je volgens mij in totaal 249+37-100= 186 euro schuldig. Geen cent meer.renegade66 schreef:je hebt een vordering lopen van €249,-
Als je oktober niet betaald heb, maar de maanden daarop wel dan lijkt me juist dat het bedrag van november geld als het bedrag voor oktober. Op dat moment heb je dan oktober wel, maar november niet betaald. Dat gaat zo door.kaarsje69 schreef:Dus heel simpel bedacht, oktober heb je niet betaald, volgens hun dan, komt de maand november, december, januari, februari, maart , etc. etc. etc erbij.
Dus zij hebben een fout gemaakt, maar ze willen wel dat je de buitengerechtelijke kosten betaald? Die vlieger gaat niet op. Los daarvan maken buitengerechtelijke kosten geen deel uit van de hoofdsom.kaarsje69 schreef:Als blijkt dat je wel betaald hebt voor die maand houden ze je vast en dan komen de buitengerechtelijke kosten erbij!
Dat is een fout die voor hun risico komt. Buitenrechtelijke kosten daarvoor hoef je dus niet te betalen.kaarsje69 schreef:Terwijl Iza Cura zelf een rek. nummer verandering had in november, waar ik niet van op de hoogte van ben gesteld!
-
Amersfoort1
Goedeavond,
Hier zie je een tabel van de buitengerechtelijke kosten die een incassburo mag berekenen. De kosten moeten berekend worden op de hoofdsom(het bedrag wat het incassoburo krijgt overgedragen van hun klant).
Hoofdsom Incassokosten Incassokosten inc btw
€ 250,00 € 37,00 € 44,03
€ 500,00 € 75,00 € 89,25
€ 1.250,00 € 150,00 € 178,50
€ 2.500,00 € 300,00 € 357,00
€ 3.750,00 € 450,00 € 535,50
€ 5.000,00 € 600,00 € 714,00
€ 10.000,00 € 700,00 € 833,00
€ 20.000,00 € 800,00 € 952,00
€ 40.000,00 € 1.000,00 € 1.190,00
€ 100.000,00 € 1.500,00 € 1.785,00
€ 200.000,00 € 2.500,00 € 2.975,00
€ 400.000,00 € 3.500,00 € 4.165,00
€ 1.000.000,00 € 4.500,00 € 5.355,00
Verder is het altid slim om contact op te nemen met het incassoburo/deurwaarder zodat zodat je tot een betalingsregeling kan komen. Zij zullen altijd proberen binnen 6 maanden het totale bedrag te innen, kom je met voldoende bewijs dat je dat niet red zijn ze bereid om met een lager termijn akkoord te gaan.
Hier zie je een tabel van de buitengerechtelijke kosten die een incassburo mag berekenen. De kosten moeten berekend worden op de hoofdsom(het bedrag wat het incassoburo krijgt overgedragen van hun klant).
Hoofdsom Incassokosten Incassokosten inc btw
€ 250,00 € 37,00 € 44,03
€ 500,00 € 75,00 € 89,25
€ 1.250,00 € 150,00 € 178,50
€ 2.500,00 € 300,00 € 357,00
€ 3.750,00 € 450,00 € 535,50
€ 5.000,00 € 600,00 € 714,00
€ 10.000,00 € 700,00 € 833,00
€ 20.000,00 € 800,00 € 952,00
€ 40.000,00 € 1.000,00 € 1.190,00
€ 100.000,00 € 1.500,00 € 1.785,00
€ 200.000,00 € 2.500,00 € 2.975,00
€ 400.000,00 € 3.500,00 € 4.165,00
€ 1.000.000,00 € 4.500,00 € 5.355,00
Verder is het altid slim om contact op te nemen met het incassoburo/deurwaarder zodat zodat je tot een betalingsregeling kan komen. Zij zullen altijd proberen binnen 6 maanden het totale bedrag te innen, kom je met voldoende bewijs dat je dat niet red zijn ze bereid om met een lager termijn akkoord te gaan.
-
witte angora
Bij mijn weten is het een klein stukje anders.Hier zie je een tabel van de buitengerechtelijke kosten die een incassoburo mag berekenen. De kosten moeten berekend worden op de hoofdsom(het bedrag wat het incassoburo krijgt overgedragen van hun klant).
Een incassoburo mag in principe vragen wat het wil, pas als het bij de kantonrechter komt, zal de rechter uitgaan van de tabel die je geeft.
Overigens is de overheid inmiddels ook al hiermee bezig, er ligt een wet (of weet ik veel wat) dat de incassokosten maximaal 15% van de hoofdsom mogen zijn, met een minimum van 40 euro en een maximum van 150 euro. Uit mijn hoofd dan.
-
Amersfoort1
Klopt dat het maximaal 15% mag zijn, in de tabel zijn de bedragen ook minder dan de 15% incl btw.
Ik ben er niet bekend mee dat ze die bedragen gaan invoeren met een minimum en maximum bedrag die jjij vernoemd, lijkt me echter sterk.
Wel weet ik dat ze de griffierechten drastich omhoog gaan gooien, ben benieuwd wat voor kosten daarvoor komen nu.
Ik ben er niet bekend mee dat ze die bedragen gaan invoeren met een minimum en maximum bedrag die jjij vernoemd, lijkt me echter sterk.
Wel weet ik dat ze de griffierechten drastich omhoog gaan gooien, ben benieuwd wat voor kosten daarvoor komen nu.
-
witte angora
Ik heb mijn informatie van Teletekst, ik denk dat het nu nog een wetsvoorstel is, dus dat moet dan nog door de Tweede en Eerste Kamer worden aangenomen, gepubliceerd enzovoorts.