LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] welke rechten heb ik?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
chubi

welke rechten heb ik?

Ongelezen bericht door chubi »

In januari 2005 heeft een bedrijf een bedrag van mijn rekening gehaald. Omdat ik het bedrijf niet kende,heb ik het laten terugstorten.
Dit bleek dus van Evolta te zijn,maar zij hadden opeens een andere naam nog geen OXXIO. Nu heeft OXXIO een incassobureau ingeschakeld.

Terwijl ik de hoofdsom na de eerste brief van INTERUM JUSTIATIA van 23 euro al betaald heb. Ik vertik het namelijk om incassokosten te betalen a 10 euro.

Ten 1ste omdat ik in mei AAN EVOLTA/OXXIO gevraagd heb of er openstaande bedragen stonden. Deze zouden er niet staan. Verder heb ik nooit een herinnering gehad van OXXIO.

Nu hebben zij mij een 2de brief gestuurd dat ik 86.00 euro moet betalen.
Wat zijn mijn rechten precies?

De hoofdsom heb ik betaald,alleen de incasso kosten vertik ik om niet te betalen. Omdat ik nooit een herinnering heb gekregen
Kan iemand mij helpen aub.

bodejosm43

Re: welke rechten heb ik?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Wel contact opnemen met zowel je energieleverancier als met het incassoburo. Wanneer jij kunt bewijzen dat jij de hoofdsom betaald hebt, zal het incassoburo moeten laten zien welke kosten zij hebben gemaakt om jou te bewegen die rekening te betalen. Ik ben van mening, dat een incassoburo eigenlijk helemaal niets in te brengen heeft.

Maar dat is een persoonlijke inschatting. Ik vind dat alleen een deurwaarder het recht heeft om dit soort kosten in rekening te brengen, maar ook alleen, wanneer zij die kosten daadwerkelijk hebben gemaakt. Aangezien jij niet in gebreke bent gebleven, kan er van incassokosten volgens mij dan ook geen sprake zijn.

Ze kunnen heen en weer schuiven met de energiebedrijven wat ze willen, maa het maakt het er voor de consument niet gemakkelijker op.

Mijn ervaring is: was gewoon bij je oude leverancier gebleven, dat blijkt in veel gevallen de goedkoopste oplossing te zijn. Collega's van mij werden gelokt om over te stappen, en zien zich nu geconfronteerd met veel hogere voorschotten (krijgen ze wel terug, als ze niet meer gebruiken), maar ze moeten die bedragen wel steed ophoesten.

Terugkomend op je vraag: een buro dat gerechtigd is om jouw rekening te innen, mag alleen kosten in rekening brengen die ze daadwerkelijk hebben gemaakt.

Gesloten