LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WSNP en beslaglegging

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Franky V

WSNP en beslaglegging

Ongelezen bericht door Franky V »

Hallo, ik zit met een vraag die mij dwars zit en waarvan ik hoop dat iemand mij daar enige toelichting op kan geven.

Ik en mijn vriendin wonen samen in een huurwoning. Omdat we allebei schulden hebben en dit niet op eigen houtje konden oplossen hebben we allebei een tijd terug, na het mislukte minnelijke traject, WSNP aangevraagd. Mijn vriendin is sinds kort WEL toegelaten tot de WSNP, maar ik niet. Reden hiervoor is dat zij wel een vaste baan heeft en ik niet.

Nu is het dus zo dat een schuldeiser na de WSNP toelating bij iemand geen beslag meer mag leggen. Maar hoe zit het nu met die partner, ik dus, die niet tot de WSNP is toegelaten? Er is nu al 1 schuldeiser van mij die dus beslag wilt leggen op de inboedel, terwijl in feite de hele inboedel die we hier hebben staan, van mijn partner is. Het punt is namelijk dat de huurwoning voorheen bewoond werd door mijn schoonouders en waarbij wij hebben ingewoond. Na hun dood heeft mijn partner de erfenis aanvaard en de inboedel overgenomen en zijn we beiden hier blijven wonen.

Dus voor ons is dit een beetje een vreemde situatie. Want waar ligt de grens als de een door de wet wel wordt beschermd tegen beslaglegging en de ander als het ware vogelvrij is? Ook al heb ik geen kassabonnetjes meer van alle roerende zaken die we hebben, wil toch denk ik niet zeggen dat een beslaglegger zomaar kan aannemen welk artikel wel of niet op naam staat van wie, om vervolgens maar klakkeloos beslag er op te leggen?

Wie kan hier duidelijkheid over geven, of heeft hier een idee over?

Alvast bedankt!

Franky

Schuldhulpverlening

Re: WSNP en beslaglegging

Ongelezen bericht door Schuldhulpverlening »

Beste Franky

Uw situatie komt jammer genoeg vaak voor.
Indien u geen inkomen geniet kunt u niet tot de WSNP worden toegelaten.
In uw geval zal de beslaglegging niet afwendbaar zijn.

Het is helaas niet anders.

shv

Ongelezen bericht door shv »

hangt er maar vanaf. Als de vriend alleen maar inwonend is en niet op het huurcontract staat dan is de situatie misschien anders. Het is dan aannemelijk dat het grootste deel van de vriendin is.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Alles is gewoon van je vriendin toch? Nou, dan kan die deurwaarder lekker thuiszeilen, tenzij het belastingschulden betreft, dan moet je wel uitkijken voor bodembeslag.

Bor Komorovski

En waarom krijg je geen toegang tot de WSNP?
Indien u geen inkomen geniet kunt u niet tot de WSNP worden toegelaten.
Geen inkomen is absoluut geen reden om iemand te weigeren. Sterker nog, een van de voorwaarden is dat je zelf niet meer uit de schulden kan komen.

Wel zal je je moeten inspannen om zoveel mogelijk inkomen te vergaren, dus als je recht hebt op bijstand o.i.d. en je vraagt het niet aan, of je probeert niet te werken.... tja, dan kan het zijn dat je uit de sanering gegooid word.

Maar het lijkt me stug als je geen sanering kan krijgen als je (nog) geen inkomen hebt.

brood

Ongelezen bericht door brood »

Geen inkomen is absoluut geen reden om iemand te weigeren. Sterker nog, een van de voorwaarden is dat je zelf niet meer uit de schulden kan komen
En hoe kom je hier nou bij? Dat zou helemaal mooi worden zeg. Om toegelaten te worden tot de WSNP zijn zeker wel voorwaarden verbonden. Zo moet er wel een inkomen zijn om een redelijk deel van de schuld af te kunnen lossen. Ook mag de schuld niet ontstaan zijn door laakbaar gedrag (en daaronder wordt onder meer ook verstaan: verkeersboetes niet betalen, aangaan van (te) hoge leningen etc).

http://www.wsnp.rvr.org/frames/fr_juris.htm

Bor Komorovski

@Brood,

Nee, je moet je inspannen om zoveel mogelijk inkomen te vergaren. Dat is niet hetzelfde als inkomen hebben.

lucrecia

Ongelezen bericht door lucrecia »

@ Franky

Wonen jullie alleen samen of is er sprake van geregistreerd partnerschap?

Bij geregistreerd partnerschap kunnen de schuldeisers van je vriendin inderdaad bij jou terecht en ook gewoon beslagleggen. Dat doen ze omdat het niet zeker is dat ze 100% van de vordering zullen krijgen aan het einde van de WSNP.

Als de inboeldel inderdaad een erfenis is dan moet ze dat kunnen bewijzen door middel van een notariele acte en dan zal die ook in de boeldelrekening van je vriendin staan, als ze die erfenis dan had gemeld bij haar bewindvoerder (als dat niet zo is en ontdekt word loop ze de kans dat de wsnp word beeindigd, en dat zonder schone lei omdat ze zo de schuldeisers benadeeld).

Dus als je geregistreerd partnerschap heb dan kunnen ze ook beslag leggen op jou spullen.

shv

Ongelezen bericht door shv »

geen vaste baan hebben is niet van belang voor de wsnp. Je moet wel een inkomen hebben. Dit mag een uitkering zijn.

milie

Ongelezen bericht door milie »

ook hier kan ik over mee praten, gezien mn verhalen ben ik al en aantal keren bedrogen uit gekomen, maar ja dat heb je als je te goed van vertouwen bent qau ieder mens heeft iets goeds in zich...
tis niet leuk om steeds een trap na te krijgen als je anderen helpt, maar vind het niet erg dat het is gebeurt heb er een harde les in gehad en weet nu wel waar ik op moet letten en ben een stuk wijzer.
Gezien mijn ervaringen kan ik hier toch ook weer anderen helpen die zich geen raad meer weten.
door toe doen van beindiging contract kinderopvang een rekenening van energiebedrijf van 2013 euro over 3 jaar wat ik volgens hun te weinig had betaald (al wel een keer 279e terug gehad) en andere betalingsachterstanden die ik al wel geregeld had en maandelijks afloste, was het zonder inkomen niet mogelijk af te lossen, was te eigenwijs om een uitkering aan te vragen, maar gezien mn gezondheid toen die tijd kon ik niet aan het werk, 3 maanden geen vaste lasten betaald uiteindelijk toch maar mijn trots opzij gezet en en uitkeeing aangevraagd, mijn broer had een postadres waardoor ik de gemeentelijke toeslag niet kreeg en moest ond komen van 600 euro in de maand, daar kon ik ook niets mee aflossen dus nagevraagd bij rechtshulp en de gkb om te kijken wat voor hulp ik kon krijgen, kwam ik dus ook uit op de wsnp, eerst werden alle schuldeisers benaderd om een regeling te treffen, maar als niet iedereen reageert wordt het toch en wsnp regeling..
ik ben toen toegelaten normaal gesproken moet je aan het werk, maar door al die stress en spanning dreigen alles kwijt te raken waar je al die jaren zo voor gevochten heb was mijn gezondheid niet het juh van het...
maar dankzij de wsnp viel er in eerste instantie een last van je schouders af.heb de afgelopen 3 jaar behoorlijk moeten vechten om alles op de rit te krijgen, want behalve de wsnp doet de gkb je budgetbeheer, alleen die gooien er met de pet naar en zorgen als nog voor achterstanden, dankzij mn oplettendheid heb ik alles toch weer goed op rails gekregen en kan ik nu met een schone lei beginnen.

als jou partner wel tot de wsnp is toegelaten en jullie hebben een geregistreerd partnerschap kan jou schuld bij die van haar op zodat jullie samen in wsnp zitten en aflossen.
Doordat haar schuld bekent is en wat er wordt afgelost kan er voor jou gekeken worden als je recht heb op een uitkering of een aanvulling want een ieder heeft recht op een inkomen van ongeveer 700 euro
daar mag geen deurwaarder aankomen, alles wat je er boven op
verdient wordt in beslag genomen om af te lossen..
daarbij heb je bij de gemeente ook nog kans om bijzondere bijstand aan te vragen voor bewindskosten, activiteitenfonds en kwijtschelding voor ontheffingsbelasting en verontreiniging water aanvragen.
is je schuld niet torenhoog kan je ook bij de gementelijke kredietbank een lening aanvragen om alles af te kunnen betalen en voor jou beter je lost dan alleen een bedrag bij de gkb af...

mareis

Ongelezen bericht door mareis »

Wat ik ook niet begrijp,is als je WSNP hebt doorlopen en is beeindigd met een schone lei verklaring,dat je nog 5 jaar naar dato in de **** zit.
Je hebt toch vrijwillig gekozen voor een WSNP behandeling om een prettiger leven te lijden.Dit laatste is zeker niet waar,wanneer je een woning wilt kopen loop je al tegen een probleem aan,als je automatische incasso wil laten doen bij SNS-Bank dan willen ze niet meer kennen.
Als alles had geweten had ik nooit een WSNP willen hebben.
IK ben nu schuld vrij,maar akn verder niets meer doen dan betalen.

aussienl

Ongelezen bericht door aussienl »

als je schulden hebt begin je toch alle niet noodzakelijke dingen op te geven? Bijv. internet etc. wat je blijkbaar nog hebt als je hier posts achterlaat.
Als ik schulden zou hebben zou ik alle niet noodzakelijke dingen opzeggen...: internet, telefoon, krant, auto enz.

Bor Komorovski

Wellicht kan je beter emigreren dan naar een land waar ze je niet kennen?

aussienl

beter nog, je schulden betalen

Ook_Handelaar

Ongelezen bericht door Ook_Handelaar »

Daarmee bedoel je toch zeker afbetalen, en daarna nooit meer schulden maken. Dan zijn die klaagzangen op dit forum, met allerhand trucjes om onder die schulden uit te komen, niet meer nodig.

aussienl

Het rare is dat er allerlei mensen bezig zijn om allerhande trucjes te bedenken om maar NIET te hoeven betalen, terwijl de schuldeisers in een kwaad daglicht gezet worden.

Gesloten