LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] betaling teruggestort, toch incassokosten!

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Royalflush

Re: betaling teruggestort, toch incassokosten!

Ongelezen bericht door Royalflush »

Mendoza schreef: Bij je werkgever misschien omdat daar niet zoveel betalingen binnen kwamen. Volgens de website van Fa-med bieden ze deze service aan 4000 zorgverleners. stel deze mensen hebben gemiddeld 5 klanten per dag(facturen per dag). dan komen daar dagelijks 20.000 transacties binnen. Ik denk zelf dat dit aantal veel hoger ligt. Moet je dan al deze transacties nalopen? En denk eens groter, de belastingdienst heeft miljoenen transacties per dag. Een arsenaaltje ambtenaren aanwijzen om dit maar te checken?
Ik heb gewerkt voor o.a. Essent, KPN, Vodafone en DHL. Stuk voor stuk bedrijven met miljoenen klanten. Toch werd elke transactie uitgeplozen. Kwestie van professionaliteit.
Mendoza schreef:
-De naam van de betaler in het systeem op te zoeken en te kijken in het systeem/de administratie naar openstaande vorderingen onder deze naam.
-Het rekeningnummer op te zoeken in het systeem/de administratie en de bijbehorende cliënt a.d.h. daarvan te vinden.
Wat voor aanleiding had je om dit soort zaken te controleren? Ging je standaard alle betalingen nalopen? Belde iemand? hoe start dit proces?
Dit proces start zodra jij als medewerker een betaling niet kunt plaatsen. Bijv. naar aanleiding van een tikfout.
Mendoza schreef:
Fa-med is een bedrijf dat facturatie regelt voor o.a. tandartsen. Die betalen voor deze dienst dus dan mag je van Fa-med een goed georganiseerde, professionele dienstverlening verwachten. Niet een horkerig bedrijf dat welwillende, betalende klanten van de tandarts schoffeert door stante pede torenhoge incassokosten in rekening te brengen naar aanleiding van een lullig typfoutje.
Ik vind iemand die bewust tot de 2e herinnering wacht met betalen, geen welwillende betaler.
Ik wel. Hij heeft immers betaald, zij het iets te laat. Ja, je loopt een risico wanneer je structureel wacht met betalen tot de betalingsherinnering komt. Wat Fa-med mijns inziens had kunnen/moeten doen is TS om een verklaring vragen voor de herhaaldelijke te late betaling. Ook mijn tandarts werkt met een factureringsbedrijf (niet Fa-med overigens). Heeft deze om wat voor reden dan ook de betaling niet op tijd binnen, dan word ik eerst netjes gebeld en men vraagt of hier een reden voor is. Is mij twee keer overkomen dat de tandarts mijn verhuizing niet correct had verwerkt. Kan gebeuren, waar mensen werken worden fouten gemaakt. Direct de klanten van je tandarts opzadelen met incassokosten is onprofessioneel en bot. Ik ben zelf ondernemer, maar als ik zo met klanten of klanten van klanten zou omgaan, dan ben ik mijn klanten snel kwijt. Fa-med moet wel beseffen dat de tandarts op hun gedrag wordt aangesproken

Foresight

Ongelezen bericht door Foresight »

De tandarts die ik heb voor mijn prothese( is een ander dan mijn eigen tandarts)maakt ook gebruik van Fa-med,maar ik ben het eens met de meeste dat ze administratief niet op orde zijn.
Zelf heb ik al meerdere malen om de rekening gevraagd er zit vaak 3 mnd tussen behandeling en rekening.
Maar als de rekening dan eindelijk kwam,was het altijd van :wacht eerst op het geld van uw zorgverzekeraar en betaal ons dan binnen 15 dg.
Dus ik heb wel positieve ervaringen met Fa-med

paid

Ongelezen bericht door paid »

Ik moet hier toch wel om lachen.

De tandarts verricht zijn werk .. en KAN als hij wilt de rekening rechtstreeks naar de zorgverzekeraar sturen.
Ik vind dan ook dat als de tandarts zijn honorarium incasseren uitbesteed aan zo'n (flut)bedrijf, dat niet de clienten van de tandarts daar de dupe van moeten worden.
1] Veel mensen hebben al te weinig geld en kunnen niets voorschieten.
2] Zorgverzekeraars doen er ook steeds langer over een declaratie te verwerken
3] De meeste mensen die minder te besteden hebben, hebben van de bank maar ééns per maand de overzichten thuis (vaak ondanks die 4-5 weken toch nog sneller dan het overzicht van vergoeding/kosten door de zorgverzekeraar)

Wij hebben met kesteren (nu Fa-Med) óók troubles gehad.
Wij kregen 4 weken ná tandartsbezoek gelijk een herinnerring !!!!!
Dus bellen met Kesteren >>>> geen gehoor / begrip, wij moesten maar betalen anders zou er minimaal 15 euro en daarna minimaal 37 euro kosten bovenop komen >>>>>
WANT wij hadden volgens de administratie van Kesteren 5 weken daarvoor al de eerste rekening gehad per post was hun antwoord.
Heerlijk zulke wijsneuzen, zij wisten dus al één week vóór ons tandartsbezoek wat wij voor behandeling zouden krijgen met de daarbij behorende kosten.

Daarmee ben ik naar mijn tandarts gegaan en verzocht voortaan onze rekeningen rechtstreeks te declareren bij onze zorgverzekeraar CZ.

Blijkbaar waren wij niet de enigste klagers en is de tandarts verstandig geworden, 2 maanden geleden weer halfjaarlijkse controle voor hele gezin, na de controle gaf de tandarts te kennen dat de declaratie voortaan rechtstreeks naar CZ zou gaan en wij een rekening zouden krijgen voor de 25% eigen bijdrage van CZ.

Ik heb de tandarts toen ook gevraagd waarom hij voorheen zo moeilijk deed met naar mijn oordeel een omweg via Kesteren, tussenpersonen willen toch ook iets verdienen?
Zijn antwoord was dat Kesteren *gemakzucht* was omdat alles dan zo de boekhouding in kon.
Als hij zoals hij nu (weer als voorheen) doet .. het rechtstreeks versturen van de declaratie naar de zorgverzekeraar, kost hem elke maand een hele dag zijn boekhouding op orde te brengen.

Gelukkig heeft onze tandarts toch weer gekozen voor direkt declareren bij zorgverzekeraar en die dag voor lief te nemen ... dan ALLE dagen boze clienten te woord te staan omdat er te vaak iets mis ging via Kesteren en hijzelf moest telefoneren met Kesteren of ze wat milder wilden omgaan met zijn clienten en betalingen.

Er is dus een andere mogelijkheid .... juiste tandarts zoeken die rechtstreeks declareert bij de zorgverzekeraar :mrgreen:

robbert61

Ongelezen bericht door robbert61 »

Ik zou die kleren Tandarts maar eens gaan verbouwen met die kleren incasso bureaus in te huren.
Daar zit de schuldigen.
Als jij op tijd wil betalen is er helemaal geen incasso bureau nodig.
Die huren ze maar in als ze het niet krijgen op tijd.

Mendoza

Ongelezen bericht door Mendoza »

Ik heb gewerkt voor o.a. Essent, KPN, Vodafone en DHL. Stuk voor stuk bedrijven met miljoenen klanten. Toch werd elke transactie uitgeplozen. Kwestie van professionaliteit.
Van die 3 eersten staan hier genoeg soortgelijke problemen.

Van vodafone moest ik nog een bedrag van enkele euro's terugkrijgen. Dat heeft een half jaar geduurt na ongeveer 10 emails en toch maar 20 minuten met klantenservice gebeld in de vodafoneshop. Principekwestie. Is dat die professionaliteit waar je over praat?

Onderstaande mail van je excollega's.
Hallo,

Wij hebben op 21-07-2009 opdracht gegeven om het bedrag ad € 1.68 over te maken op rekening nummer ***

334809957 EUR 1.68 ***

Wij hebben deze betaling niet meer terug ontvangen.

Mvg
Vodafone
Weer 1 mailtje van mij en 3 dagen verder.

Geachte ***,

Er is een probleem geweest in het systeem, wij zullen spoedig het bedrag naar u uitbetalen op het rekeningnummer ***

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet / Kind Regards,

Credit AdminTeam
Credit & Billing

Tel: +31 (0)43 - 32 91 637
Fax: +31 (0)43 - 35 55 923
Dus doe nou niet of binnen deze bedrijven de miljoenen transacties als extra service goed worden bekeken.

Royalflush

Ongelezen bericht door Royalflush »

Mendoza schreef:
Van die 3 eersten staan hier genoeg soortgelijke problemen.

Van vodafone moest ik nog een bedrag van enkele euro's terugkrijgen. Dat heeft een half jaar geduurt na ongeveer 10 emails en toch maar 20 minuten met klantenservice gebeld in de vodafoneshop. Principekwestie. Is dat die professionaliteit waar je over praat?

Onderstaande mail van je excollega's.
Hallo,

Wij hebben op 21-07-2009 opdracht gegeven om het bedrag ad € 1.68 over te maken op rekening nummer ***

334809957 EUR 1.68 ***

Wij hebben deze betaling niet meer terug ontvangen.

Mvg
Vodafone
Weer 1 mailtje van mij en 3 dagen verder.

Geachte ***,

Er is een probleem geweest in het systeem, wij zullen spoedig het bedrag naar u uitbetalen op het rekeningnummer ***

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet / Kind Regards,

Credit AdminTeam
Credit & Billing

Tel: +31 (0)43 - 32 91 637
Fax: +31 (0)43 - 35 55 923
Dus doe nou niet of binnen deze bedrijven de miljoenen transacties als extra service goed worden bekeken.
Ik voel ook helemaal niet de behoefte om deze bedrijven de hemel in te prijzen, beste Mendoza. Ik geef alleen aan wat deze bedrijven als policy hebben, en dat is uitpluizen. En ja, daar nemen deze bedrijven mensen voor in dienst. Dat de uitvoering van deze policy dikwijls te wensen over laat, dat zal best.

Zullen we het nu weer over Fa-med hebben?

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Als jij op tijd wil betalen is er helemaal geen incasso bureau nodig.
Die huren ze maar in als ze het niet krijgen op tijd.
dat is nu net het geval bij TS... die heeft het er bewust op aan laten komen, en zit nu met de gebakken peren, zijn probleem. Ik werk zelf met Famed, en de enige problemen die ik zie bij mensen is dat of de verzekering een fout maakt en men een onterechte nota krijgt voor zaken die vergoed zouden moeten worden. De meeste mensen laten het er dan helaas op aan komen, gaan boos met de armen over elkaar niets zitten doen tot het te laat is, helaas. De andere problemen komen voort uit of het niet goed doorgeven van verzekerings gegevens, maar het meeste simpelweg het niet doorgeven van een verhuizing, echt onvoorstelbaar hoe vaak dat nog gebeurt, relatief gezien dan. Gelukkig kunnen wij middels een controle vooraf de meeste van dit soort problemen voorkomen met als resultaat dat dit soort problemen beperkt blijft tot 1x per jaar. En dan is het met tussnkomst van behandelaar zo opgelost, mits er ook welwillendheid is bij de andere partij, de patient om mee te denken. TS en zijn probleem zou ik geen moeite voor doen, die mag zorgen dat hij voortaan gewoon binnen de 30 dagen betaald, want bij herhaald dit soort gedrag, net voor moment verhoging met kosten dan toch maar betalen, dat soort patienten mogen een andere tandarts gaan pesten.

Mendoza

Ongelezen bericht door Mendoza »

Dat de uitvoering van deze policy dikwijls te wensen over laat, dat zal best.
Daarom moet je dus bij geen enkel bedrijf te laat betalen en zeker geen fouten maken in een kenmerk.

Eigenlijk is mijn punt dat een matige betalingsmoraal problemen(kosten) kan veroorzaken. Met een goede betalingsmoraal heb je zelden dit soort problemen.

Zullen we het nu weer over Fa-med hebben?
Ik vind het prima.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zij hebben geen goed zoeksysteem om Uw vorige gegevens te vinden, en U maakte de fout en de zoek kosten mogen ze niet doorberekenen dus geef ze gelijk dat ze het zo doen.

Bij 4000 klanten die vaak meerdere per uur behandelen zoals tandarts en huisartsen is het niet handmatig te doen.
Bovendien betalen de meeste bij de eerste rekening al omdat ze een snelle verzekeraar hebben en daar het terug te sturen hopen ze dat je dan alsnog de 2e betaalde...

Zij kunnen niet zien of U de eerste of tweede betaalde.....
Deze incasso kosten zijn goedkoper dan lang zoeken in een niet op dit soort fouten gemaakt systeem, ze hebben geen zoekfunctie...

Dus helaas voor U, bij insturen papieren Acceptgiro was dit niet gebeurd....
Dus bij internet bankieren wel controleren voor je iets verstuurde....

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

toevallig net een casus als van TS aan d ehand gehad met een aptient, met het enige verschil dat deze meneer het er niet op aan liet komen en gewoon zijn best heeft gedaan zowel betaling als oplossing van de misgelopen boeking (door verkeerd referentienummer, derhalve teruggestort..) vlot te regelen. Is nu allemaal netjes op tijd betaald, zonder kosten, zonder ruzie, zonder allemaal negativiteit eromheen...

Advies aan TS: respecteer gewoon de betalingstermijn van 30 dagen. Daarna mag men ook zonder herinneringen etc gewoon extra kosten in rekening brengen. Maak het u zelf niet onnodig moeilijk, en jaag Famed, uw tandarts maar onder de streep (de vervuiler betaald zeg maar..) uzelf niet op extra kosten. Het leven kan zo veel aangenamer zijn zonder dit soort eigenlijk zelf veroorzaakte stress en sfeerbederf.

Gesloten