LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dwangbevel geldigheid. onterechte vordering.

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Mvr.

Dwangbevel geldigheid. onterechte vordering.

Ongelezen bericht door Mvr. »

Ik zit met een probleem en zelfs kbvg (Koninklijke beroeps organisatie van gerechtsdeurwaarder) wist het niet of ik in mijn recht sta of niet.

Probleem : dwangbevel (openstaande schuld) getekend in juli 2015 en volgens gerechtsdeurwaarder aangetekend per post naar mijn belgisch adres verzonden. Dwangsom is betaald in juli via Belgische bank en is pas in september 2015 geregistreerd bij eiser en vervolgens heeft eiser aan gerechtsdeurwaarder laten weten dat ik bedrag betaald heb.

Ik werk in nl en woon in belgie.

Nu 1 jaar later wordt er beslag gelegd op mijn loon. onterecht vind ik
1. bedrag is al volledig betaald.
2. nooit heb ik brieven ontvangen van gerechtsdeurwaarder. ik krijg van mijn werkgever te horen dat er loon wordt opgenomen door deurwaarder.
3. Ze gebruiken die dwangbevel terwijl die niet meer geldig is na betaling.

wat te doen? heb al gebeld en gemaild met gerechtsdeurwaarder om loonbeslag te stoppen. Ze luisteren niet en zeggen dat klagen bij kbvg geen zin heeft. Ze mogen vorderen als ze willen. hoe en watt??? ik heb al afgifte bewijzen gevraagd volgens hun is alles aangetekend verstuurd en nog steeds geen gehoor of email van ze.

stofzuigertje

Re: Dwangbevel geldigheid. onterechte vordering.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Laat Uw werkgever zien dat er al betaald is...
Dan is volgende salaris geen beslag meer mogelijk.

Wel moet de werkgever bewijs hebben en U moet via rechtszaak Uw salaris opeisen.
Verder is totaal salaris niet mogelijk, er is een beslagvrije voet dus een deel kan, niet alles.

En of het aangetekende stuk ooit aankwam, dat is hun probleem en als iemand anders tekende en niet U is hun probleem.
Het NL BE verhaal is hierbij niet van belang.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

stofzuigertje schreef:Laat Uw werkgever zien dat er al betaald is...

Wel moet de werkgever bewijs hebben en U moet via rechtszaak Uw salaris opeisen.
Verder is totaal salaris niet mogelijk, er is een beslagvrije voet dus een deel kan, niet alles.

En of het aangetekende stuk ooit aankwam, dat is hun probleem en als iemand anders tekende en niet U is hun probleem.
Onzin.
- de werkgever heeft geen enkele rol hierin, die is verplicht af te dragen zolang de deurwaardervdat vraagt;
- het NL-BE-verhaal is juist wel van belang;
- iemand die in het buitenland woont heeft geen beslagvrije voet.

Ik vind het verder een vaag verhaal. Is de betaling die is gedaan wel ontvangen, of uberhaupt niet verwerkt? Heb je de betaalbewijzen toegezonden? Was dat algehele betaling, of staan er nog kosten open? Wat is de onderbouwing van de deurwaarder? Als zelfs de KBvG geen antwoord weet, is de casus niet zo simpel als jij hier doet voorkomen...

Mvr.

Moneyman schreef:
stofzuigertje schreef:Laat Uw werkgever zien dat er al betaald is...

Onzin.
- de werkgever heeft geen enkele rol hierin, die is verplicht af te dragen zolang de deurwaardervdat vraagt;
- het NL-BE-verhaal is juist wel van belang;
- iemand die in het buitenland woont heeft geen beslagvrije voet.

Ik vind het verder een vaag verhaal. Is de betaling die is gedaan wel ontvangen, of uberhaupt niet verwerkt? Heb je de betaalbewijzen toegezonden? Was dat algehele betaling, of staan er nog kosten open? Wat is de onderbouwing van de deurwaarder? Als zelfs de KBvG geen antwoord weet, is de casus niet zo simpel als jij hier doet voorkomen...

Nou het ging om een hoofdsom van 432,98 en die heb ik in 1 keer betaald. Ik heb contact opgenomen met de eiser en die hebben mij verteld dat het bedrag binnen is gekomen op 2 september 2015 en hebben ze op 8 september 2015 laten weten aan gerechtsdeurwaarder. Nu is er dus vanaf april beslag gelegd op mijn loon er er wordt +/- 300 afgeschreven in 1 keer. HET IS AL GEBEURT TROUWENS HEB VORIGE WEEK LOON BINNEN GEKREGEN. Ik heb ruim van te voren laten weten dat ik het niet eens ben met de vordering. ( ik kreeg van werkgever brief dat er loonbeslag is aangevraagd en dat er minder loon wordt uitgekeerd). En alsnog wordt hele bedrag afgehouden. Het bedrag dat ik volgens deurwaarder moet betalen gaat alleen om onkosten. Excutiekosten kosten exploot kosten aangetekend post kosten gba. Het is gen ongepast om een dwangbevel te gebruiken terwijl hoofdsom betaald is. Nooit heb ik brieven ontvangen van de gerechtsdeurwaarder. Nu wil ik weten wat ik kan doen en of ik in mijn recht sta. Trouwens hoofdsom Had ik in juli 2015 al betaald voor dwangbevel werd getekend op 28 juli 2015. Snap dan ook niet dat er pas in september onze betaling wordt geregistreerd.

Moneyman

Betalingen strekken eerst in mindering op de kosten en pas daarna op de hoofdsom. Feitelijk staat er dus gewoon nog een stukje van de oorspronkelijke vordering open. Het dwangbevel kan dus gewoon gebruikt worden en het beslag mag gewoon gelegd worden.

Jouw enige kans zit 'm erin om te achterhalen waarom die betaling er twee maanden over deed, en uitzoeken voor wiens rekening dat komt.

Mvr.

Moneyman schreef:Betalingen strekken eerst in mindering op de kosten en pas daarna op de hoofdsom. Feitelijk staat er dus gewoon nog een stukje van de oorspronkelijke vordering open. Het dwangbevel kan dus gewoon gebruikt worden en het beslag mag gewoon gelegd worden.

Jouw enige kans zit 'm erin om te achterhalen waarom die betaling er twee maanden over deed, en uitzoeken voor wiens rekening dat komt.
Maar betaling heb ik naar eiser overgemaakt toen stonden er geen bedragen open. Ze hebben nu extra kosten gemaakt voor niks. Ze hadden moeten stoppen toen eiser hun hebben gewaarschuwd dat er betaald is. Ik heb stukken opgevraagd die ze naar mij aangetekend verzonden hebben en die nooit heb ontvangen. Ook gevraagd om afgifte bewijzen die ze niet willen afgeven. Dwangbevel was bedoeld voor de 432,98 en niet voor hun kosten. Maar ik zal eiser contacteren weer en vragen Wrm betaling te laat geregistreerd is.

Moneyman

Op basis van het dwangbevel ben je ook al de incassokosten verschuldigd, evenals de verdere executiekosten. Dat dwangbevel is niet alleen voor de hoofdsom, al is dat wel het enige bedrag dat concreet benoemd wordt. Aan wie je hebt betaalt, doet voor de verschuldigdheid van kosten ook niet terzake. Als jouw betaling pas is binnengekomen, waren de kosten op dat moment al verschuldigd en zul je die moeten betalen.

Maar wat wordt er dan concreet gezegd als jij een betaalbewijs uit juli hebt (was dat überhaupt nog wél tijdig)?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerst maar wat vraagjes om het verhaal helder te krijgen.

1) wanneer is de vordering ontstaan?
2) wanneer heb je aanmaningen gehad?
3) op welke datum heeft het bedrijf de deurwaarder ingeschakeld?
4) Heeft het bedrijf jou in kennis gesteld dat dit ging gebeuren? Zo ja, op welke datum?
5) wanneer heb je voor het eerst bericht gehad van die deurwaarder?
6) wanneer precies heb je betaald?
7) wat was voor jou de aanleiding om in juli te betalen? Het bericht van de deurwaarder, of een kennisgeving van het bedrijf in kwestie dat een deurwaarder ingeschakeld zou worden?

Mvr.

[quote="witte angora"]Eerst maar wat vraagjes om het verhaal helder te krijgen.

1) wanneer is de vordering ontstaan?
2) wanneer heb je aanmaningen gehad?

3) op welke datum heeft het bedrijf de deurwaarder ingeschakeld?
4) Heeft het bedrijf jou in kennis gesteld dat dit ging gebeuren? Zo ja, op welke datum?
5) wanneer heb je voor het eerst bericht gehad van die deurwaarder?
6) wanneer precies heb je betaald?
7) wat was voor jou de aanleiding om in juli te betalen? Het bericht van de deurwaarder, of een kennisgeving van het bedrijf in kwestie dat een deurwaarder ingeschakeld zou worden?[/quote

1. 2013
2. Ja heb aanmaningen ontvangen
3. weet ik niet nooit een brief van hun ontvangen. laatste brief die ik heb ontvangen van eiser was 2 juli 2015
4. eiser heeft gezegd dat er dwangbevel uitgevoerd zou worden.
5. nooit bericht ontvangen
6. 1 september 2015
7. nadat ik betaald heb in september, heb ik niks meer vernomen van de eiser. ook niet dat betaling binnen is. deurwaarder nooit wat van gehoord. ben nog steeds wachten op afgifte bewijzen omdat ze post aangetekend hebben verstuurd.

witte angora

Mvr. schreef: Probleem : dwangbevel (openstaande schuld) getekend in juli 2015 en volgens gerechtsdeurwaarder aangetekend per post naar mijn belgisch adres verzonden. Dwangsom is betaald in juli via Belgische bank en is pas in september 2015 geregistreerd bij eiser en vervolgens heeft eiser aan gerechtsdeurwaarder laten weten dat ik bedrag betaald heb.
Dan is het me wel duidelijk denk ik.

Het dwangbevel is kennelijk niet aangekomen, althans, zoals je het uitlegt. Maar het is wél verstuurd door de deurwaarder in juli 2015. Dus die was al door de eiser ingeschakeld, en dát is het criterium waar het om gaat, althans, dat maak ik op uit het bericht van Moneyman. Vervolgens betaal je pas op 1 september. Dat is dus ruim een maand nadat de deurwaarder is ingeschakeld. Zoals Moneyman uitlegde, gaan dan eerst de kosten van de deurwaarder er van af, en het restant is voor aflossing van de schuld. Dus je schuld is nog niet volledig afbetaald.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat je een poot hebt om op te staan. Het lijkt mij het beste om direct alles te betalen (desnoods onder protest) om de kosten niet verder op te laten lopen. De rechtmatigheid van de vordering kun je ook na de betaling nog betwisten. Of het invloed heeft dat volgens jou het dwangbevel niet is aangekomen weet ik niet. Moneyman heeft daar meer verstand van. Die kan je ook vertellen wat je nu verder het beste kan doen, of welke gegevens je nodig hebt om de vordering te betwisten.

Moneyman

Als je betwist stukken ontvangen te hebben, moet je gewoon even een kopie opvragen. Er kan -zeker als je in het buitenland woont- heel goed rechtsgeldig betekend zijn zonder dat jij het gezien hebt, bijvoorbeeld middels een advertentie in een Nederlandse krant. Of aangetekende stukken daadwerkelijk ontvangen zijn, is door de deurwaarder niet gecontroleerd, vandaar dat alleen verzending al volstaat.

Overigens was je in Juli ook al in verzuim, want je betaalde naar aanleiding van aanmaningen. De kosten ga je niet onderuit komen, ben ik bang.

Mvr.

Moneyman schreef:Als je betwist stukken ontvangen te hebben, moet je gewoon even een kopie opvragen. Er kan -zeker als je in het buitenland woont- heel goed rechtsgeldig betekend zijn zonder dat jij het gezien hebt, bijvoorbeeld middels een advertentie in een Nederlandse krant. Of aangetekende stukken daadwerkelijk ontvangen zijn, is door de deurwaarder niet gecontroleerd, vandaar dat alleen verzending al volstaat.

Overigens was je in Juli ook al in verzuim, want je betaalde naar aanleiding van aanmaningen. De kosten ga je niet onderuit komen, ben ik bang.
Ik heb nooit stukken ontvangen. er staat in de kopie die ik heb ontvangen:
hoofdsom titel 511,57
bestaande uit:
- dwangbevel € 432,98
- invorderingskosten € 64,95
- btw over invorderingskosten € 13,64

kosten exploot € 102,61
bestaande uit:
- exploot 74,92
- gba € 1,63
- aangetekende schrijven € 9,99
- opslag btw € 16,07..

nooit getekend voor brief van deurwaarder. ik heb afgifte bewijs opgevraagd maar steeds niks ontvangen.

Moneyman

De eis is aangetekende verzending, dat is iets anders dan "met handtekening retour". Of het daadwerkelijk aankomt, is niet te controleren. De Nederlandse deurwaarder kan jouw Belgische adresgegevens ook niet verifiëren.

Mvr.

Moneyman schreef:De eis is aangetekende verzending, dat is iets anders dan "met handtekening retour". Of het daadwerkelijk aankomt, is niet te controleren. De Nederlandse deurwaarder kan jouw Belgische adresgegevens ook niet verifiëren.
zij kunnen dat zeker verifiëren. ik neem aan als je iets aangetekend per post doet dat je een afgifte bewijs krijgt.

Moneyman

Nee, een Nederlandse deurwaarder kan niet in België verifiëren. En inderdaad, je krijgt bij aangetekende verzending een afgiftebewijs, maar dus geen ontvangstbevestiging.

witte angora

Toch moet me wel van het hart dat de vordering al in 2013 is ontstaan. Dus drie jaar geleden. Pas in 2015 ga je eens, na diverse aanmaningen, over tot betalen. Dus eigenlijk was je al 2 jaar in verzuim op het moment dat de deurwaarder in wordt geschakeld. Dat je bepaalde stukken niet hebt ontvangen, dat zal wel. Maar ga me nu niet vertellen dat je niet wist dat je iets gekocht had en dat er al die tijd een vordering was.

Mvr.

Moneyman schreef:Nee, een Nederlandse deurwaarder kan niet in België verifiëren. En inderdaad, je krijgt bij aangetekende verzending een afgiftebewijs, maar dus geen ontvangstbevestiging.
Oke dan zou ik dus akkoord kunnen gaan met betaling van de vordering. er stond op 8 september 181,00 open bij deurwaarder. Op 13 november 2015 is mijn adres gewijzigd bij de gba ( kopie ontvangen). Ze hebben in maart 2016 een brief verstuurd dat ik 181 + p.m moet betalen anders beslaglegging. Dus beslaglegging is doorgegaan en schuld is nu € 327,00. Ze geven toe dat z ze hadden moeten controleren in gba voor adres maar hebben ze niet gedaan. Dus ik vind dat ik alleen 181 hoef te betalen ( betekend niet dat ik er mee eens ben heb nooit brieven ontvangen). Ze hebben boven op de 327 ook 94 euro betekening kosten en die hoef ik niet te betalen. Na hun fout alles betalen of alleen 181,00

Moneyman

Bedoel je met "gba" de Nederlandse of de Belgische variant? De Belgische "GBA" kan een Nederlandse deuirwaarder niet controleren, en ik neem aan dat jij niet meer in de Nederlandse GBA/ BRP staat ingeschreven. Je woont toch in België?

Voor het sturen van een brief mag een deurwaarder sowieso de BRP (nieuwe naar voor GBA) niet controleren, dat mag alleen voor het uitvoeren van een ambtshandeling. Voor een beslag op je inkomen/ bankrekening mag ik de BRP dus niet eens controleren (omdat ik dat beslag bij een derde leg en dus jouw adres daar niet voor nodig heb). Pas bij de betekening van dat beslag aan jou (dat is dus pas ná het beslag!) mag de BRP gecontroleerd worden. Als je dus de kosten van het beslag wel moet betalen, en de kosten van de betekening ervan niet, heb je niets te klagen lijkt mij.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het lijkt mij dat hier inderdaad de crux zit. Als je de schuldeisers niet zelf je juiste adresgegevens hebt doorgegeven, dan komt geen enkele correspondentie of aanmaning etc. bij jou terecht. Pas in een veel later stadium, als de kosten ook al flink zijn opgelopen, kom je in de fase dat er ook de BRP geraadpleegd kan worden. En dus kan het zijn dat je dan pas bericht van hen ontvangt. (En het kan dus ook zijn dat ze voordien wel contact met je werkgever kunnen leggen, maar niet met jou.)

Mvr.

Moneyman schreef:Bedoel je met "gba" de Nederlandse of de Belgische variant? De Belgische "GBA" kan een Nederlandse deuirwaarder niet controleren, en ik neem aan dat jij niet meer in de Nederlandse GBA/ BRP staat ingeschreven. Je woont toch in België?

Voor het sturen van een brief mag een deurwaarder sowieso de BRP (nieuwe naar voor GBA) niet controleren, dat mag alleen voor het uitvoeren van een ambtshandeling. Voor een beslag op je inkomen/ bankrekening mag ik de BRP dus niet eens controleren (omdat ik dat beslag bij een derde leg en dus jouw adres daar niet voor nodig heb). Pas bij de betekening van dat beslag aan jou (dat is dus pas ná het beslag!) mag de BRP gecontroleerd worden. Als je dus de kosten van het beslag wel moet betalen, en de kosten van de betekening ervan niet, heb je niets te klagen lijkt mij.
Ik woon in België maar heb letterlijk alles nog in nl. werkgever, zorgverzekering.

wel moeilijk hoor. Ze kunnen niks opsturen en op het laatst als de kosten hoog zijn lekker brief sturen binnen 5 dagen betalen. Is niet eerlijk. Ik zal toch bezwaar indienen.

Gesloten