Dwangbevel in het buitenland

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
marieke-1975
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 feb 2023 13:06

Dwangbevel in het buitenland

Ongelezen bericht door marieke-1975 »

4 jaar geleden ben ik vertrokken na het buitenland. Netjes mijn gegevens doorgegeven en ik sta ook inschreven in het RNI (registratie niet-ingezetenen)

Blijkbaar heb ik voor mijn vertrek naar Nederland volgens de gemeente niet goed opgelet en heb ik bij een parkeermeter niet betaald. Want ik kreeg twee weken geleden een dwangbevel van een gemeente. Ik heb altijd betaald met zo'n mobiele parkeerapp. Alleen na 4 jaar in het buitenland heb ik die app natuurlijk meer en kan ik ook niet aantonen dat ik betaald heb.

Verder heb ik nooit een naheffingsaanslag parkeerbelasting gekregen. Het dwangbevel moest binnen 2 dagen betaald worden anders... (de standaard dreigementen van de gemeentelijke incassoafdeling) Die brief kwam natuurlijk pas 14 dagen na dagtekening aan. (niet aangetekend verstuurd trouwens)

Ik heb de gemeente natuurlijk gebeld, situatie uitgelegd. Maar ik heb gewoon pech en moet dat dwangbevel betalen, de bezwaarprocedure is al lang gesloten en volgens de persoon aan de telefoon is de gang naar de rechter de enige optie. Op de vraag wanneer de aanslag en de herinneringen en aanmaningen zijn verstuurd wist de heer geen antwoord. Ik moet gewoon betalen. Een kopie van de gegevens wilde hij ook niet opsturen.

Wat is eigenlijk de gang van zaken bij een dwangbevel in het buitenland? Ik heb geen Nederlandse bankrekeningen meer waar men beslag op kan leggen en krijg verder ook geen geld meer vanuit Nederland behalve mijn pensioentje straks. Als ik trouwens terecht ben bekeurd dan is er geen man overboord. Alleen de arrogante houding van de medewerker en het feit dat ik de brief per na 4 jaar krijg zorgen hier voor wat vraagtekens bij de gang van zaken.

rwolters
Berichten: 1619
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Dwangbevel in het buitenland

Ongelezen bericht door rwolters »

Die mensen krijgen 40 uur per week mensen te spreken die van alles hebben waarom ze niet betaald hebben (waarvan hoogstwaarschijnlijk het grootste deel smoezen zijn). Dan is het best wel logisch dat ze niet op iedere individuele situatie in willen gaan.

marieke-1975
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 feb 2023 13:06

Re: Dwangbevel in het buitenland

Ongelezen bericht door marieke-1975 »

rwolters schreef:
12 feb 2023 15:35
Die mensen krijgen 40 uur per week mensen te spreken die van alles hebben waarom ze niet betaald hebben (waarvan hoogstwaarschijnlijk het grootste deel smoezen zijn). Dan is het best wel logisch dat ze niet op iedere individuele situatie in willen gaan.
Die mensen (de ambtenaar) krijgt volgens mij (goed) betaald om 36 uur per week iedereen een goed antwoord te geven, 4 jaar na dato van de overtreding zonder toelichting een dwangbevel sturen vind ik nogal wat.

Nijogeth
Berichten: 10093
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Dwangbevel in het buitenland

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Weet u nog welke mobiele parkeerapp het is? Ze zijn verplicht tot jaren hun administratie te bewaren. Die zouden terug moeten kunnen vinden of u daadwerkelijk betaald heeft.

Voor de rest weet ik niet wat er in de tussentijd gebeurd is. Het lijkt me dat er meerdere keren ergens iets verzonden is (mogelijk naar het laatste adres in Nederland), dat moet haast wel. Een dwangbevel niet betalen betekent volgens mij dat de deurwaarder de volgende stap is.

juliomariner
Berichten: 4886
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Dwangbevel in het buitenland

Ongelezen bericht door juliomariner »

Allereerst in welk buitenland zit u nu en bent u nog van plan ooit terug te komen?

marieke-1975
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 feb 2023 13:06

Re: Dwangbevel in het buitenland

Ongelezen bericht door marieke-1975 »

juliomariner schreef:
12 feb 2023 18:22
Allereerst in welk buitenland zit u nu en bent u nog van plan ooit terug te komen?
Noord-Italië, er zijn op dit moment niet veel redenen om terug te komen, maar ik ben nog wel eens in Nederland.

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dwangbevel in het buitenland

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan zou ik maar niet vliegen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Dwangbevel in het buitenland

Ongelezen bericht door BreejKC »

De wijze waarop de ambtenaar van de desbetreffende gemeente u behandeld heeft gaat alle perken van behoorlijkheid te buiten. Download eens de zgn. Behoorlijkheidswijzer op de website van de Nationale Ombudsman. Snel vindt u daar een aantal punten waardoor u kunt zeggen onbehoorlijk behandeld te zijn.

Procedure is om over dit onbehoorlijke optreden een officiële klacht in te dienen bij de desbetreffende gemeente. Wordt deze klacht niet netjes of tot uw tevredenheid afgehandeld door die gemeente, dan kunt u de hulp van de Nationale Ombudsman inroepen. Vermeldt in de klachtbrief dat u van deze mogelijkheid weet, dat veranderd vaak al snel de houding van zo'n gemeente. Zo'n onderzoek door de Nationale Ombudsman daar zijn ze niet blij mee. Is het een zeer grote gemeente, dan kan het zijn dat zo'n gemeente een eigen Ombudsman heeft en moet u zich bij een niet goed afgehandelde klacht daartoe wenden.

Moneyman
Berichten: 30264
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dwangbevel in het buitenland

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
12 feb 2023 20:18
Dan zou ik maar niet vliegen.
Onterechte bangmakerij. Er wordt op het vliegveld niet gecontroleerd op openstaande parkeerbelasting.

Ik zou die vordering gewoon zo snel mogelijk betalen (de kans dat je nog kunt aantonen dat je wel betaald zou hebben lijkt me nihil). De vordering is nog niet verjaard. Er kan, nu het dwangbevel aan je is betekend, beslag gelegd worden - ook in het buitenland. Ik acht de kans niet groot dat het daadwerkelijk gebeurt, maar ik zou die onrust niet willen.

Als je echt overtuigd bent dat het niet klopt kan je een procedure starten, maar dat is nogal een dure gok.

Los daarvan kan je een klacht indienen, zoals al is geadviseerd.

peter17111962
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Dwangbevel in het buitenland

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Ik vraag me toch af of het wel is toegestaan om 4 jaar lang niets te laten weten en dan zomaar een dwangbevel gaan sturen??

16again
Berichten: 16156
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Dwangbevel in het buitenland

Ongelezen bericht door 16again »

peter17111962 schreef:
13 feb 2023 07:42
Ik vraag me toch af of het wel is toegestaan om 4 jaar lang niets te laten weten en dan zomaar een dwangbevel gaan sturen??
In die 4 jaar zullen er ongetwijfeld brieven zijn verstuurd naar laatst bekende adres.

juliomariner
Berichten: 4886
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Dwangbevel in het buitenland

Ongelezen bericht door juliomariner »

TS geeft aan dat hij/ze in het RNI staat. De gemeente had dus het adres in het buitenland kunnen vinden.

Moneyman
Berichten: 30264
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dwangbevel in het buitenland

Ongelezen bericht door Moneyman »

peter17111962 schreef:
13 feb 2023 07:42
Ik vraag me toch af of het wel is toegestaan om 4 jaar lang niets te laten weten en dan zomaar een dwangbevel gaan sturen??
Ja. Er is geen verplichting om binnen de verjaringstermijn te acteren.
juliomariner schreef:
13 feb 2023 09:06
TS geeft aan dat hij/ze in het RNI staat. De gemeente had dus het adres in het buitenland kunnen vinden.
Klopt - maar dat mag pas als het dwangbevel betekend moet worden. Niet voor een gewone brief of aanmaning.

juliomariner
Berichten: 4886
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Dwangbevel in het buitenland

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat is toch eigenlijk raar en zorgt ervoor dat de kosten oplopen terwijl als er in het register mag worden gekeken de debiteur dus jaren eerder had kunnen betalen.

Moneyman
Berichten: 30264
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dwangbevel in het buitenland

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
13 feb 2023 12:58
Dat is toch eigenlijk raar en zorgt ervoor dat de kosten oplopen terwijl als er in het register mag worden gekeken de debiteur dus jaren eerder had kunnen betalen.
Tsja, privacy hé...

marieke-1975
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 feb 2023 13:06

Re: Dwangbevel in het buitenland

Ongelezen bericht door marieke-1975 »

Moneyman schreef:
13 feb 2023 12:25
peter17111962 schreef:
13 feb 2023 07:42
Ik vraag me toch af of het wel is toegestaan om 4 jaar lang niets te laten weten en dan zomaar een dwangbevel gaan sturen??
Ja. Er is geen verplichting om binnen de verjaringstermijn te acteren.
juliomariner schreef:
13 feb 2023 09:06
TS geeft aan dat hij/ze in het RNI staat. De gemeente had dus het adres in het buitenland kunnen vinden.
Klopt - maar dat mag pas als het dwangbevel betekend moet worden. Niet voor een gewone brief of aanmaning.
Het dwangbevel is gewoon via de normale post verstuurd, niet aangetekend of een andere optie om een handtekening binnen te halen. Ik kan natuurlijk ook nog steeds zeggen bewijs het maar dat het dwangbevel bezorgd is. Het dwangbevel is ook niet "nat" ondertekend.

Het RDW en de belastingdienst waren ook op de hoogte van mijn verhuizing. Mijn auto stond nog zeker 3 maanden op een Nederlands kenteken omdat ik het ding niet verkocht kreeg voor een schappelijke prijs. Ik heb dus nog gewoon wegenbelasting betaald en de brieven van beide organisaties op mijn nieuwe adres gekregen. Bovendien woonde ik in de gemeente waar ik de parkeerbon heb gekregen. Daar heb ik persoonlijk mijn verhuizing naar het buitenland doorgegeven.

De nieuwe bewoners hebben 1,5 jaar lang alle post nog doorgestuurd. Daar heeft nooit een aanslag van de gemeente bijgezeten, anders had ik deze terecht of onterecht wel betaald. Het is alleen extra zuur dat ongeveer 60 euro nu door dat dwangbevel + de extra kosten bijna verdubbeld is.

Als ik op Schiphol niets te vrezen heb stelt me dat al gerust, en als ze me wel willen hebben dan so be it, dan betalen we die boete gewoon. Alleen de gang van zaken is natuurlijk wel raar.

juliomariner
Berichten: 4886
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Dwangbevel in het buitenland

Ongelezen bericht door juliomariner »

Waarom heeft de gemeente zolang gewacht. Het dwangbevel hadden ze al veel eerder kunnen sturen. Ze zijn dus ook behoorlijk laks hierin geweest.

marieke-1975
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 feb 2023 13:06

Re: Dwangbevel in het buitenland

Ongelezen bericht door marieke-1975 »

juliomariner schreef:
13 feb 2023 19:14
Waarom heeft de gemeente zolang gewacht. Het dwangbevel hadden ze al veel eerder kunnen sturen. Ze zijn dus ook behoorlijk laks hierin geweest.
Geen idee wat het proces is bij een gemeente en hoe zoiets verder gaat. Vandaar mijn vraag hier. Op het www werd ik namelijk ook niet veel wijzer

Moneyman
Berichten: 30264
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dwangbevel in het buitenland

Ongelezen bericht door Moneyman »

marieke-1975 schreef:
13 feb 2023 18:50
Moneyman schreef:
13 feb 2023 12:25
peter17111962 schreef:
13 feb 2023 07:42
Ik vraag me toch af of het wel is toegestaan om 4 jaar lang niets te laten weten en dan zomaar een dwangbevel gaan sturen??
Ja. Er is geen verplichting om binnen de verjaringstermijn te acteren.
juliomariner schreef:
13 feb 2023 09:06
TS geeft aan dat hij/ze in het RNI staat. De gemeente had dus het adres in het buitenland kunnen vinden.
Klopt - maar dat mag pas als het dwangbevel betekend moet worden. Niet voor een gewone brief of aanmaning.
Het dwangbevel is gewoon via de normale post verstuurd, niet aangetekend of een andere optie om een handtekening binnen te halen. Ik kan natuurlijk ook nog steeds zeggen bewijs het maar dat het dwangbevel bezorgd is. Het dwangbevel is ook niet "nat" ondertekend.
Dat klopt. Een dergelijk dwangbevel wordt per gewone post betekend. Pas als er ook beslag gelegd wordt, komt de deurwaarder langs. Dwangbevelen hoeven niet met natte inkt getekend te worden. En natuurlijk kan je je kop in het zand steken en zeggen dat je niets ontvangen hebt. Dan kan je wachten op een bezoek van de deurwaarder. Als dat is waar je zin in hebt: prima. Zo niet: gewoon betalen.
juliomariner schreef:
13 feb 2023 19:14
Waarom heeft de gemeente zolang gewacht. Het dwangbevel hadden ze al veel eerder kunnen sturen. Ze zijn dus ook behoorlijk laks hierin geweest.
De vraag is totaal niet relevant (ze mogen zo lang wachten), en de conclusie dat er laks gehandeld is is nog nergens op gebaseerd. Je weet immer totaal niet wat de gemeente wel of niet heeft gedaan.

juliomariner
Berichten: 4886
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Dwangbevel in het buitenland

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik snap dat de gemeente dit gewoon mag doen.
Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat de ambtenaar niet kan aangeven wanneer de aanslag en de herinneringen en aanmaningen zijn verstuurd.
TS kreeg er ook geen kopieen van. Ik vraag me dan af of de gemeente het dossier wel op orde heeft anders kost het toch geen moeite het gevraagde te leveren?
Al met al zou ik echter het wel gewoon betalen aangezien de uitslag van een eventuele rechtzaak niet zo heel zeker in voordeel van TS zal uitvallen.

Plaats reactie