Ik heb sinds februari op mijn nieuwe woning een contract van Engie voor levering van stroom tot midden augustus. Mijn verbruik is echter laag waardoor ik nog 35 euro per maand zou betalen. Toch bleef Engie maar meer en meer afrekenen en steeds werd er telefonisch aangegeven dat dit komt door fouten in het betaal systeem. Het termijnbedrag kon ik door de fout ook niet meer aanpassen, want uiteindelijk kwam op de incasso een hoger bedrag terug. Ik heb hiervoor vaak gebeld en uiteindelijk afgesproken dat er 2x een maandafschrijving van 125 euro terug ging omdat er gewoon teveel werd afgeschreven en steeds het afgesproken maandbedrag veranderde. Na een aantal maanden kon ik het termijnbedrag wel weer aanpassen mocht ik van 125 terug naar 57 euro (lager kon niet).
Midden augustus was het contract gelukkig voorbij en moest ik 2 maanden wachtten (na veel aandringen en plaatsen van reviews) op de eindafrekening welke niet klopte, ze hadden maar 1 dag verbruik gerekend en dus kreeg ik al het geld (420 euro) terug. Deze fout hebben ze opgelost en de nieuwe eindafrekening is 300 euro terug en totale kosten zijn dus 120 euro. Rare is wel dat door het trage betaalsysteem ik eerder die 420 euro terug betaal dan dat ik het krijg.
Gevolg is dat ik 120 euro totaal aan kosten heb, maar straks tijdelijk 840 euro voorschiet. Dit was zelfs 1090 euro geworden als ik niet boos aan de telefoon gezegd had, dat ik de 2x125 euro terug wou hebben.
Mijn vragen: Waarom is er geen limiet op het maandbedrag en kan Engie maar doen waar ze zin in hebben? En mag ik de 420 euro incasso annuleren?
Als ik op review kanalen kijk is het overigens absurd hoeveel mensen problemen hebben met financiën bij Engie, ik heb hierdoor er geen prettig gevoel bij om zoveel voor te schieten.
Engie vraagt teveel voorschot
Re: Engie vraagt teveel voorschot
Volgens Engie dan kun je niet lager gaan dan 90% van hun advies. Dus de verlaging die zelf kunt bepalen is dan marginaal.
Bron: https://www.engie.nl/klantenservice/bet ... mijnbedrag
Het is normaal dat wat jij moet betalen snel ingeboekt wordt en wat je terug zou krijgen langer duurt bij Engie. Ook zelf meegemaakt.
Hun administratie systeem is nieuw en momenteel niet toereikend. Zij staan nu ook onder toezicht van de ACM omdat de jaar/eind rekeningen zeer lang duurt (meer dan zes weken). Zij rapporteren daarom nu regelmatig aan de ACM over de achterstand. Het lijkt mij dat zij vaak een rekening eruit jassen om positieve cijfers aan de ACM te kunnen rapporteren en ruimen de troep dan wel later op.
Bron: https://www.rtl.nl/nieuws/economie/arti ... tiesysteem
Bron: https://www.engie.nl/klantenservice/bet ... mijnbedrag
Het is normaal dat wat jij moet betalen snel ingeboekt wordt en wat je terug zou krijgen langer duurt bij Engie. Ook zelf meegemaakt.
Hun administratie systeem is nieuw en momenteel niet toereikend. Zij staan nu ook onder toezicht van de ACM omdat de jaar/eind rekeningen zeer lang duurt (meer dan zes weken). Zij rapporteren daarom nu regelmatig aan de ACM over de achterstand. Het lijkt mij dat zij vaak een rekening eruit jassen om positieve cijfers aan de ACM te kunnen rapporteren en ruimen de troep dan wel later op.
Bron: https://www.rtl.nl/nieuws/economie/arti ... tiesysteem
